Annons:
Etikettboktips
Läst 5538 ggr
parsley
2/8/11, 12:36 PM

Bokrea 2011

Så fort julen är slut börjar jag längta efter bokrean och igår kom första bokrea-katalogen online, hos Bokus. Har ni några inköpsplaner inför årets bokrea?

Jag brukar vara restrektiv med skönlitteraturinköp och mest köpa faktaböcker, men bokreakatalogen kan ju användas som inspriration för kommande läsning. :)

Har ni hittat något än?

Annons:
[lucke]
2/9/11, 10:30 PM
#1

Har just börjat plöja igenom Bokus och Adlibris reautbud, det kommer ta ett litet tag. Har hittills hittat en del intressanta titlar på Adlibris- jag satsar också på facklitteratur.

Effie
2/19/11, 5:09 PM
#2

Det blev lite impulsbeställningar.

På Bokus hittade jag TS Eliots Cats - de knepiga katternas bok, och Det ondas blommor av Baudelaire.

På Adlibris blev det Det bästa som kan hända, av Casia Bromberg (en poesiantologi, om livet), Kosta skjortan av Kerstin Johansson (om uttryck på olika språk), Shakespeare och hans samtid av Francois Laroque, På spaning efter en europeisk identitet av Emin Tengström, och Urtidsmänniskan av Herbert Thomas. Det franska köket, av Joanne Harris visade sig vara slut.

Sedan ska jag väl bläddra lite i andra reakataloger också.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2/19/11, 7:10 PM
#3

#2 Vilka intressanta böcker du hittat. De hamnar på min läslista.

Jag har beställt:

  1. Patti Smith - Just kids, som jag inte klarar av att läsa som lånebok, eftersom den berör mig så starkt.
  2. 1001 böcker du måste läsa innan du dör
  3. Mia Törnblom - Du äger, en vettig självhjälpsbok för ungdomar, som jag tycker att mina ska läsa.
  4. En hel hög med handarbetsböcker.
Effie
2/20/11, 3:56 PM
#4

#3 1001 böcker - det är den av Göran Hägg du menar? Jag har läst den. Kom väl fram till att jag läst ungefär en tredjedel av böckerna, och vill läsa ungefär en tredjedel. Resten måste jag inte läsa. Glad

Bra att få tips med en kortfattad beskrivning.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Irian
2/20/11, 11:28 PM
#5

Ojdå! Det enda jag hittat av alla reaerbjudanden som jag verkligen tänker köpa är Min stroke av Jill Bolte Taylor - hjärnforskaren som själv drabbades och skrev en bok om det.

I övrigt tycker jag att bokrean försämrats oerhört de senaste åren - fanns i stort sett inget jag tyckte jag ville ha! Känner en viss besvikelse, faktiskt.

parsley
2/24/11, 3:56 PM
#6

# 4 Om du läst 1/3 av böckerna i "1001 böcker du måste läsa innan du dör" så är det imponerande. Funderar på om man verkligen måste läsa Ivanhoe om man sett filmen för många gånger.

Jag har bläddrat i boken och mitt intryck är hittills lite blandat, bl a för att han skriver lite underligt om Dan Andersson. Många lästips är det i allafall. Förra året köpte jag "1001 filmer" och "1001 album" så jag har att göra, om jag ska hinna med allt.

Köpte lite poesi också, bl a ett nummer av tidningen Lyrikvännen och De ondas blommor. Det blev en kreativetsbok av Julia Cameron också. Det är säkert värt 20 kr att försöka läsa sig till lite kreativiet.

Annons:
Honestyisdead
2/24/11, 4:25 PM
#7

Igår hittade jag 3 kokböcker. Har spanat in fler Tungan ute

hannakb
2/24/11, 8:19 PM
#8

Var på första bokrean idag i city. Köpte "Choklad" massa goda chokladrecept, "Sticka till hunden" vet faktiskt inte varför jag köpte den, söta hundar, en engelsk-svensk Lexikon och en tysk-svensk och "Vantar, sockor, mössor och sjalar" mest för att det var bra beskrivningar på hälar och vantar.

Men nu ska jag kolla CDON's rea :)

parsley
2/24/11, 8:47 PM
#9

# 8 Vantar, sockor… är en riktigt stickklassiker som man kan ha glädje av i många år.

hannakb
2/24/11, 9:02 PM
#10

#9 Låter bra :) Ska försöka mig på någon av vantarna med stjärnmönster :)

Mandusius
2/24/11, 10:06 PM
#11

Jag har köpt massor (A)

Lite manga böcker,

Tredje testamentet, kleopatra, millefolium, älskade krig och även da vinci anteckningar :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

sponny
2/26/11, 12:13 AM
#12

Ägaren till byns bokhandel/antikvariat har bokrea ett par gånger om året i bibliotekets stora hall där han sätter upp ett stort bokbord och gör sig av med sina hyllvärmare. Som ett jätteloppis, men bara med böcker. Underbart… Och eftersom han inte tar mer än 10 kronor per bok så blev det ju en del. Så nu klarar jag mig ett tag.

Karoliner - Alf Åberg och Göte Göransson

Poltava - Peter Englund

Historia på plats - Sten Wahlström och Jörgen Weibull

Stalingrad - vändpunkten - Geoffrey Jukes

Hitlers sista dagar - Gerhard Boldt

Att fånga en kung - Harry Patterson

Pamela - Herman Wouk

Eldens barn- Sanningen om doktor Josef Mengele och tvillingarna i Auschwitz - Lucette Matalon Lagnado och Sheila Cohn Dekel

Malonne
2/27/11, 9:19 PM
#13

Personligen tycker jag inte att det rear ut nåt bra ;)

Så jag har grävt i mina föräldrars bokhylla och hittade Da Vinci-serien. Så jag läste ut Da Vinci Koden idag (började på den igår vid lunchtid) och har precis börjat på Änglar och Demoner.

/Malin

From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.

Annons:
Pirjo
2/28/11, 12:31 AM
#14

Köper nästan inga böcker på rean i o m att jag hittar dom flesta som jag är interesserad av ännu billigare på loppis och antikvariat.

Men i år kikade jag in ändå och fick med mig en trädgårdsbok….

gun92884
3/12/11, 2:48 PM
#15

#12

Jag har ocksa Eldens barn men pa engelska - Children of the flames. Det finns recension pa den hos Amazon.com … intressant lasning.

Haller pa att rensa ur mina bokhyllor (som att ta barnet fran en mors famn) och hittar mycket som jag maste lasa igen …

parsley
3/12/11, 3:07 PM
#16

Sonja Åkessons dikter blev det också, så nu är jag kär i hennes dikter.

Julia Cameron "Att skriva för livet" en klok liten bok om kreativitet.

Upp till toppen
Annons: