Annons:
Etikettövrigt
Läst 4123 ggr
parsley
12/4/10, 10:18 AM

BBC 100-lista

Jag fick listan via facebook (har inte hittat någon länk till originalet på nätet).

Have you read more than 6 of these books? The BBC believes most people will have read only 6 of the 100 books listed here.

1 Pride and Prejudice - Jane Austen 2 The Lord of the Rings - JRR Tolkien 3 Jane Eyre - Charlotte Bronte4 Harry Potter series - JK Rowling 5 To Kill a Mockingbird - Harper Lee 6 The Bible 7 Wuthering Heights - Emily Bronte 8 Nineteen Eighty Four - George Orwell  9 His Dark Materials - Philip Pullman 10 Great Expectations - Charles Dickens 11 Little Women - Louisa M Alcott 12 Tess of the D’Urbervilles - Thomas Hardy 13 Catch 22 - Joseph Heller  14 Complete Works of Shakespeare 15 Rebecca - Daphne Du Maurier  16 The Hobbit - JRR Tolkien 17 Birdsong - Sebastian Faulk 18 Catcher in the Rye - JD Salinger 19 The Time Traveler’s Wife - Audrey Niffenegger 20 Middlemarch - George Eliot 21 Gone With The Wind - Margaret Mitchell 22 The Great Gatsby - F Scott Fitzgerald 24 War and Peace - Leo Tolstoy  the  25 The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy - Douglas Adams  27 Crime and Punishment - Fyodor Dostoyevsky 28 Grapes of Wrath - John Steinbeck  29 Alice in Wonderland - Lewis Carroll (seen the movie) 30 The Wind in the Willows - Kenneth Grahame 31 Anna Karenina - Leo Tolstoy 32 David Copperfield - Charles Dickens 33 Chronicles of Narnia - CS Lewis  34 Emma -Jane Austen 35 Persuasion - Jane Austen 36 The Lion, The Witch and the Wardrobe - CS Lewis  37 The Kite Runner - Khaled Hosseini  38 Captain Corelli’s Mandolin - Louis De Bernieres 39 Memoirs of a Geisha - Arthur Golden 40 Winnie the Pooh - A.A. Milne (seen the movie) 41 Animal Farm - George Orwell 42 The Da Vinci Code - Dan Brown (seen the movie) 43 One Hundred Years of Solitude - Gabriel Garcia Marquez 44 A Prayer for Owen Meaney - John Irving 45 The Woman in White - Wilkie Collins 46 Anne of Green Gables - LM Montgomery 47 Far From The Madding Crowd - Thomas Hardy 48 The Handmaid’s Tale - Margaret Atwood 49 Lord of the Flies - William Golding 50 Atonement - Ian McEwan 51 Life of Pi - Yann Martel 52 Dune - Frank Herbert 53 Cold Comfort Farm - Stella Gibbons 54 Sense and Sensibility - Jane Austen 55 A Suitable Boy - Vikram Seth 56 The Shadow of the Wind - Carlos Ruiz Zafon 57 A Tale Of Two Cities - Charles Dickens 58 Brave New World - Aldous Huxley 59 The Curious Incident of the Dog in the Night-time - Mark Haddon 60 Love In The Time Of Cholera - Gabriel Garcia Marquez 61 Of Mice and Men - John Steinbeck 62 Lolita - Vladimir Nabokov (seen the movie) 63 The Secret History - Donna Tartt 64 The Lovely Bones - Alice Sebold 65 Count of Monte Cristo - Alexandre Dumas  66 On The Road - Jack Kerouac 67 Jude the Obscure - Thomas Hardy 68 Bridget Jones’s Diary - Helen Fielding  69 Midnight’s Children - Salman Rushdie 70 Moby Dick - Herman Melville 71 Oliver Twist - Charles Dickens  72 Dracula - Bram Stoker 73 The Secret Garden - Frances Hodgson Burnett 74 Notes From A Small Island - Bill Bryson 75 Ulysses - James Joyce 76 The Inferno - Dante 77 Swallows and Amazons - Arthur Ransome 78 Germinal - Emile Zola 79 Vanity Fair - William Makepeace Thackeray 80 Possession - AS Byatt 81 A Christmas Carol - Charles Dickens (seen the movie) 82 Cloud Atlas - David Mitchell 83 The Color Purple - Alice Walker  84 The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro  85 Madame Bovary - Gustave Flaubert 86 A Fine Balance - Rohinton Mistry 87 Charlotte’s Web - E.B. White 88 The Five People You Meet In Heaven - Mitch Albom 89 Adventures of Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle 90 The Faraway Tree Collection - Enid Blyton 91 Heart of Darkness - Joseph Conrad 92 The Little Prince - Antoine De Saint-Exupery 93 The Wasp Factory - Iain Banks 94 Watership Down - Richard Adams 95 A Confederacy of Dunces - John Kennedy Toole 96 A Town Like Alice - Nevil Shute 97 The Three Musketeers - Alexandre Dumas  98 Hamlet - William Shakespeare  99 Charlie and the Chocolate Factory - Roald Dahl  100 Les Miserables - Victor Hugo

Annons:
Effie
12/4/10, 7:22 PM
#1

Skämtar de, eller? Jag kom upp i 54, om jag räknade rätt, och då tycker jag ändå inte det var något fantastiskt resultat.

Sedan tycker jag det var en slarvig lista. Jag menar 14 Complete Works of Shakespeare och 98 Hamlet. Eller 33 Chronicles of Narnia - CS Lewis  och 36 The Lion, The Witch and the Wardrobe - CS Lewis

Vad betyder "seen the movie"? Att det räcker med att ha sett filmen? Själv är jag en sån där tetig typ som aldrig sett filmen, bara läst boken (ok, jag överdriver, men ganska sant ändå)

Men jag får väl läsa vidare; det finns en hel del böcker att plöja igenom…Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

gun92884
12/5/10, 1:54 PM
#2

… atminstone tva av dessa bocker I wouldn't touch with a barge pole … neither should the BBC … :0(

Effie
12/5/10, 2:58 PM
#3

#2 Vilka tänkte du på då, gun92884? (jag är alltid nyfiken på vad folk tycker och tänker om böcker) Nej, allt är ju inte klassiker direkt.

Har nyligen läst "1001 böcker du måste läsa innan du dör" av Göran Hägg. Där kunde jag också konstatera att jag inte läst dem alla, och jag vill inte heller läsa alla. Men det är alltid kul med bokförslag och sådana här listor.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

gun92884
12/5/10, 3:27 PM
#4

… har ar tre pa en gang … och gissa om jag har fatt pa noten for att jag sager att dessa ar pap (det sager jag om Stieg Larssons alster ocksa och det verkar nastan vara helgeran om man ar svensk) … The Da Vinci Code, The Lovely Bones, The Kite Runner … det ar inte amnena per se, men val behandlingen av dem.

Effie
12/5/10, 4:17 PM
#5

#4 Göran Häggs kommentar till Da Vinci-koden är att det är intressant att se hur en så usel bok kunnat bli så populär. Jag håller med.

De andra två har jag inte läst, men då kanske jag inte behöver ha dem längst upp på min att-läsa-lista.Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

gun92884
12/6/10, 2:38 PM
#6

#5

Alla riktiga klassiker pa denna lista laste jag innan jag var 15. Och, nej,  jag bryr mig inte om att latsas att jag gillar dem alla, men det ar en smaksak, inte ett litterart omdome. Vilket daremot det ar nar jag protesterar mot Da Vinciforfattaren and his ilk. Han har hittat sin 'market' nu sa det ar langt ifran slut pa skrapet. Det ar som Stephen King … bara att trycka pa en formulaknapp och ut kommer det som fran en korvstoppare. Det ar sa trakigt for han var lovande INNAN han blev beromd. Fanns en bok med short stories som han skrev under namnet Richard Bachman.

Om du vill lasa om Afghanistan och vad som verkligen hander och sker sa glom bort 'The Kite Runner'. Den ar skriven med vinkling at en amerikansk best seller publik som behover 'entertainment' i allt. Storsta delen av befolkningen har inte ett hum om vad som hander utanfor deras granser … och oftast ar detta inte ens landsgransen utan statsgransen.

'The lovely bones' … var borjar man med en kritik (som i 'dalig') dar utan att stalla sig pa nagons tar? En salig blandning av mord, pedofilia och religion lagt upp sa det blir entertainment dar ocksa. Jag laser hellre true crime an den dar sorjan. Eller ser filmen The woodsman.

Vad jag skulle putta upp till toppen pa listan ar  Mark Haddons 'The Curious Incident of the Dog in the Nighttime' (om du inte har last den redan … da fortsatter du med A Spot of Bother) och T.C. Boyles short stories. T.C. Boyle har skrivit massor med romaner men ar tamligen sa ojamn som forfattare, och det ar bara nagra fa som ar verkligen varda att lasa. Satt ocksa 'The Remains of the Day' hogt pa din lista … underbar.

Bill Bryson ar rolig men for att ha behallning av hans humor maste man kanna till Britain eller Staterna eftersom han driver, ibland hejdlost, med invanarna i bada.

Nabokov ar en av mina favoritforfattare (… och Malamud … och I.B Singer och Saul Bellow) … han ar saaaaa mycket mer an Lolita som alltid dammas av for dessa listor.

Och var finns Faulkner? En lista utan Faulkners 'As I lay dying' men med Bridge Jones Diary … eh??

Jag ar forvanad att Joyce Carol Oates inte finns pa listan … hennes 'Them' ar en klassiker i genren … tyvarr har hon borjat narma sig korvstopparna nu.

Na'nting som jag ocksa har svart att forsta ar en vuxens dragning till Harry Potter bocker.

Detta paminner mig om nar jag pratade med en bakom disken pa vart lokal bibliotek nar vi nyss flyttat till Staterna … lanare fore mig hade just lost ut en trave V.C. Andrews. Vad jag tyckte och tankte maste ha synts tamligen sa tydligt for bibliotekaren sa att "man maste vara tacksam ibland ATT de laser …"

Annons:
Maggan71
12/7/10, 8:31 AM
#7

Jag har läst 13 på listan… Cool

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Upp till toppen
Annons: