Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 4273 ggr
julia-saga
11/19/10, 6:35 PM

"Skriva med rödtråd"

Som rubriken berättar så handlar det om rödtråd.

Jag undrar vad det är? Har fått uppgift att skriva en berättelse med rödtråd. Men förstår inte vad det är. Någon som vet och kan förklara för mig? :)

Grupp?
Vet inte ens vilken "sida" jag ska skriva detta på..

Annons:
Halvdansken
11/19/10, 11:56 PM
#1

Med röd tråd.

Det betyder att du har ett sammanhang i berättelsen, nånting som går igenom hela historien.  Nåt som binder samman det.

Det kan vara en händelse som går igen flera gånger, eller en person som återkommer. Men alltså nåt som leder handlingen i berättelsen, som knyter samman början o slut. Som en stig i skogen. Att det leder nånvart. Svårt att förklara.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
11/19/10, 11:57 PM
#2

Deckare är väl klassiska exempel på röda trådar. Man försöker lösa ett brott, men däremellan kan det hända personerna andra saker, som kanske inte har med brottet att göra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Effie
11/20/10, 8:31 PM
#3

Jag googlade, som jag så gärna gör, och hittade detta på Wikipedia


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Halvdansken
11/20/10, 9:04 PM
#4

Samma länk som jag la in.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Effie
11/20/10, 9:07 PM
#5

OK, jag kollade inte länken eftersom det stod deckare; kändes inte så intressant.

Tycker i alla fall att det är en snygg bild, att ha tråden med som hjälp i berättelsens labyrint…Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
11/25/10, 5:15 PM
#6

http://makete.se/makete-metoden

Maketemetoden om att skapa en spännande berättelse (lite rörig sida, du får se om du har någon glädje av den).

Det finns en artikel om "plot" på skrivlust i fokus som du kanske kan ha användning av.

Röd tråd = tema eller sammanhang. Din berättelse ska vara konsekvent på något sätt och inte hoppa mellan olika ämnen.

Annons:
julia-saga
11/25/10, 5:36 PM
#7

Tack allihopa för alla lärorika svar Skrattande Ska läsa länkarna nu och förhoppningvis förstå ännu med! ;)

gun92884
11/27/10, 10:24 PM
#8

Det finns en valdigt bra bok utav Annie Prouxl som heter 'Accordion Crimes'.

Berattelsen borjar i Sicilien pa 1800-talet och foljer immigranter till Staterna … varje kapitel ar en helt ny berattelse om andra manniskor och den roda traden som haller ihop det hela ar ett dragspel. 

Av nagon anledning har jag inte hittat na'n annan som tyckte lika mycket om denna bok som jag gor :0( Hennes bok 'The Shipping News' blev mycket popular och gjordes till en film … och jag gillar varken boken eller filmen :0(

Upp till toppen
Annons: