Annons:
Etikettövrigt
Läst 14304 ggr
[Fruktiz]
2010-09-27 13:39

Förslag på handling i berättelse.

Hej!

Jag är 12 år och jag ska skriva en lagom stor berättelse i skolan. Det är bara det att jag inte kommer på något.. Så jag undrar om ni har några förslag?

(Visste inte vilken grupp jag skulle lägga tråden i..)

Annons:
parsley
2010-09-27 23:33
#1

Vad menas med lagom stor berättelse - dvs hur lång ska den vara?

Utgå från dig själv när du ska hitta på något. Vad tycker du om att göra och vilka intressen har du?

Håller du på med någon idrott så kan du t ex skriva en berättelse som handlar om den idrott du håller på med. Du ska på en viktig tävling eller match men så inträffar det något som gör att du riskerar att missa tävlingen. På något sätt så löser du problemet och kommer i väg till din tävling som går…

Tycker du om djur så kan du skriva en berättelse om ett djur. Antingen låter du djuret själv berätta eller också låter du berättelsen handla om en människa och ett djur.

Du kan låta ett gosedjur berätta om sitt liv.

Jag vet inte riktigt vad lärare tycker om att man skriver fan-fiction dvs hittar på egna historier om t ex Harry Potter, pokemon eller Sagan om Ringen. Läraren kanske tycker att man har dålig fantasi och härmar, men om Harry Potter helt plötsligt står utanför ditt hus tillsammans med Pikatscho, så måste du ju ta hand om dem eller hur. Eller är det så att Harry behöver din hjälp?

parsley
2010-09-27 23:52
#2

http://skrivomochomigen.com/

Det finns en bra inspirationsbok för barn och ungdomar som heter "skriv om och om igen". Författarna heter Ylva Karlsson och Katarina Kuick. Boken finns att köpa i bokhandel och på nätet och man kan kolla om den finns på biblioteket. Boken ger en massa tips på vad man kan skriva om och hur man kommer på något att skriva om.

Du kan sätta dig med papper och penna och börja klottra lite grand för att få igång fantasin. Du kan skriva hur dumt och fånigt som helst. Huvudsaken är att du kommer på en historia och det gör du när du suttit och klottrat en stund. Rita figurer om det känns lättare än att skriva. Fundera på vad de kan göra för något. Har du t ex ritat ett spöke kan du fundera på vad spöket ska göra och var det bor och vad ett spöke kan råka ut för.

Du ska komma på

1. en eller flera personer som uppsatsen ska handla om. Personerna kan även vara djur eller t ex ett fotbollslag. Berättelsen ska handla om någon eller några.

2. De här personerna vill något eller ska någonstans.

3. Innan de kommer fram råkar de ut för problem som de ska lösa. Hur gör för att lösa problemen är själva handlingen i berättelsen, det som gör den spännande.

[Fruktiz]
2010-09-28 10:54
#3

Tack! Nu känns det redan roligare att komma på något att skriva, när du skrivit vad jag kan skriva om!

Fanfiction har jag faktiskt aldrig tänkt skriva förut, men det verkar vara väldigt roligt!

Jag ska reservera "Skriv om och om igen" direkt, från biblioteket!

Upp till toppen
Annons: