Annons:
Etikettövrigt
Läst 2786 ggr
hannakb
2010-09-19 19:17

De hederliga gammla böckerna eller ... ?

Vad föredrar ni

De vanliga gammla böckerna som vi läser nu eller en läsplatta?

Rösta och motivera ert svar

Annons:
hannakb
2010-09-19 19:19
#1

Jag svarade vanliga böcker. Tycker att det är synd att ersätta något som böcker med tekniska plattor.

Abico
2010-09-19 23:42
#2

Hela känslan av att läsa böcker försvinner om man läser från en skärm tycker jag. Visserligen har jag inte provat läsplatta, men med tanke på hur jobbigt jag tycker att det är att sitta och läsa längre berättelser på datorskärmen tror jag inte att det är något för mig.

Tänk att inte få uppleva känslan (och doften) av en helt ny bok Förvånad

Hanna 

Hieronymus
2010-09-20 12:46
#3

Jag svara vanliga böcker, skulle aldrig stå ut med att inte bläddra bladen i en bok, och känna lukten från sidorna. Allra helst gammla böcker! de e beroende framkallande. Nä läsplatta e inget för mig :)

Pirjo
2010-09-20 22:54
#4

Jag svarade vanliga böcker. Har inte provat läsplatta men kan inte tänka mig att ersätta en "riktig" bok mot det. Ingenting kan gå upp mot känslan av att ha en bok i handen - både gamla, begagnade och nya krispiga.

Jalking
2010-09-20 23:23
#5

Pappersböcker, absolut!

Jag vill kunna stå och titta på mina böcker i bokhyllan och välja en. Ta med den i badkaret, ut i solen, somna och tappa den i golvet…

Ännu en nackdel med läsplatta på dennna lilla filmsnutt

Abico
2010-09-20 23:49
#6

#5 - Hahaha, helt underbar reklamsnutt!

Hanna 

Annons:
Effie
2010-09-21 09:00
#7

Röstade på vanliga böcker, än så länge. Gillar att se på dem, ta i dem, bläddra i dem, lukta på dem, läsa en pocket i sängen utan att något hårt ramlar ner i huvudet på mig om jag skulle tappa den…

Men jag har ju aldrig prövat på att läsa från en läsplatta. Och jag kan se fördelen, om jag ska ut på någon resa, och vill ha med ett urval böcker utan att packa väskan full.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Howliten
2010-09-21 16:22
#8

Vanliga böcker. Helt klart.

Jag är glad. Är du?

sponny
2010-09-22 13:15
#9

Självklart vanliga böcker. Varför byta ett vinnande koncept? Det enda som krävs är att du kan läsa och du behöver inte tänka på om den är laddad, om du tappar kontakten, dåligt os som får den att stängas av, stöldrisken, osv, osv.

Vanliga böcker har funnits i tusentals år och lär finnas minst lika länge till.

Mimmi
2010-09-24 12:32
#10

#2 Det är inte så konstigt att du inte kan läsa böcker så länge på en datorskärm! Läsplattorna har helt andra skärmar, de flesta ingen bakgrundsupplysning (vilket även leder till galet långa batteritider) och använder e-ink vilket gör att det går mycket bättre att läsa på dem än på en datorskärm. Ingen huvudvärk, alltså!

Själv läser jag också vanliga böcker, av den enkla anledningen att jag gillar känslan. Men jag ser definitvt de stora fördelarna med en läsplatta.

parsley
2010-09-25 12:43
#11

Jag föredrar vanliga böcker, men lånar en del e-böcker via e-lib. Den stora fördelen med e-lib är att man kan låna nyutkomna böcker och inte behöver köpa dyra inbundna böcker, vänta på pocketutgåvan eller avvakta tills boken blir tillgänglig på biblioteket.

Jag läser e-böckerna på min lilla 10" bärbara dator och jag tycker det går såpass bra att det inte känns aktuellt med en läsplatta ännu. Att köpa e-böcker ser jag inte som något alternativ, eftersom de är för dyra i förhållande till vanliga böcker, än så länge. Förlagen hävdar dock att e-böcker måste kosta ungefär lika mycket som vanliga böcker, eftersom det inte är tryckkostnaden som är den stora kostnaden för en bok, utan förlagets kostnader för t ex marknadsförning, redaktörer och korrekturläsning.

MartinO
2010-09-25 13:27
#12

Läsplatta gäller numera här, utom när det gäller fotoböcker, då läsplattan inte återger färg.

En läsplatta har många fördelar. Den fungerar i solljus, avger ingen värme och är blixtsnabb i uppstarten. Min platta uppges klara 6800 sidvändningar på en laddning.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

hannakb
2010-09-25 14:10
#13

#12 Det låter helt ok! :)

Annons:
MartinO
2010-09-25 21:09
#14

I mitt arbete behöver jag ha tillgång till ett stort antal pdf-er och då är läsplattan outstanding.

Jag har pm:ar sajtvärden om att skriva en atikel om läsplattor, men tyvärr inte fått svar. Rynkar på näsan

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

hannakb
2010-09-26 13:37
#15

#14 Hoppas att det blir en artikel, jag kan inte så mycket om läsplattor och skulle gärna lära mig mer :)

parsley
2010-09-27 23:17
#16

# 14 Jag tar gärna artikeln till skrivlust i fokus  där jag är Sajtvärd.

hannakb
2010-09-28 19:10
#17

#16 Det vore jättekul :)

MartinO
2010-09-29 23:13
#18

Jag har pm:at sajtvärdarna på litteratur och skrivlust och inte fått svar. Intresset verkar ganska lågt att få en artikel om läsplattor och tekniken bakom.

Det är sorgligt att jag är beredd att offra en del av min fritid och kunskap för att delge er medlemmar på sajterna min erfarenhet om läsplattor och möts av total ignorans. Rynkar på näsan

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Jalking
2010-09-30 00:09
#19

På Datorn i Fokus finns en ganska bra artikel om Kindle, men den skulle nog behövas uppdateras lite. Det har hänt en hel del på området på ganska kort tid.

Lexieplexie
2011-02-25 20:20
#20

Har idag i min blogg skrivit om min kärlek till den (i bred bemärkelse) sinnliga boken: Efterlysning - vackra, sinnliga böcker

Annons:
[lucke]
2011-02-25 23:51
#21

Riktiga böcker förstås- tycker digitalisering är rätt ocharmig…

hannakb
2011-02-27 18:15
#22

#21 Real books, is the real stuff :)

[lucke]
2011-02-27 18:20
#23

#22 ExaktGlad

hannakb
2011-02-27 18:34
#24

#23 Flört

krimskrams
2011-03-08 23:41
#25

Det finns enligt mig inget som slår känslan av en riktig bok!

Doften, känslan av de sträva bladen mot handen, ljudet när man bläddrar! Spänningen när man först tittar på omslaget, för att sen läsa sammanfattningen på baksidan och slutligen dyka in med hår och hull i själva berättelsen!

Jag glömmer tid och rum när jag läser! Love it!!! Glad

agnes_S
2011-03-25 22:17
#26

Riktig bok! Jag vill ju ha en full bokhylla, så fint och mysigt. Och känslan av en riktig bok… Omslagen får gärna vara tilltalande!

Men jag ser fördelen med läsplatta särskilt ur pappersbesparingssynvinkel. Har dessutom aldrig hållt i en på riktigt, så kan egentligen inte säga hur bra jag tycker det är. Men jag skulle helt klart sakna det riktiga böckerna…

parsley
2011-03-28 14:06
#27

# 26 Läsplattan sparar papper, men samtidgt så innehåller en del elektronik, som i sin tur påverkar miljön. En läsplatta har inte obegränsad livslängd. En bok som blivit läst kan sparas av sentimentala eller praktiska skäl, ges bort, säljas eller läggas i återvinningen. Frågan är läsplattor är miljövänliga eller om de är en " drömmer om att ha en bra att ha grej som förbättrar min livskvalitet".

Det finns mängder med handarbetslänkar på nätet och gratis beskrivningar. Ändå föredrar jag handarbetsböcker framför "gratis är gott".

Annons:
parsley
2011-03-28 14:06
#28

# 26 Läsplattan sparar papper, men samtidgt så innehåller en del elektronik, som i sin tur påverkar miljön. En läsplatta har inte obegränsad livslängd. En bok som blivit läst kan sparas av sentimentala eller praktiska skäl, ges bort, säljas eller läggas i återvinningen. Frågan är läsplattor är miljövänliga eller om de är en " drömmer om att ha en bra att ha grej som förbättrar min livskvalitet".

Det finns mängder med handarbetslänkar på nätet och gratis beskrivningar. Ändå föredrar jag handarbetsböcker framför "gratis är gott".

Annica-H
2011-04-09 23:51
#29

Jag älskar min läsplatta och skulle inte vilja vara utan den. Lätt och smidig att ta med sig på resor, till stranden, ute i hängmattan. När jag sitter hemma och läser har jag ofta ett gäng katter i famnen och det är inte så lätt att kombinera med en tung och tjock bok, då har jag verkligen glädje av min läsplatta.
Men jag älskar vanliga böcker också. Det är nog mer eller mindre ett måste, jobbar ju på ett bibliotek Glad

hannakb
2011-04-12 15:10
#30

#29 Bra reflektion, får en att bli sugen på en läsplatta :)

[Alenzi]
2011-05-13 19:48
#31

Det beror nog på syftet :) Jag klickade för de gamla vanliga böckerna, men samtidigt kan jag se poängen om man till exempel är ute och reser och kan ha med sig 4-5 böcker (lagom till en lat vecka XD) utan att det fyller eller väger mer än en väldigt liten bok :)

hannakb
2011-05-19 21:32
#32

Jag håller med dig! Enkelt att ta med en liten platta istället för tre stycken femhundrasidorsböcker :)

VeganGeek
2011-06-08 19:18
#33

Jag röstade läsplatta mest för att jag inte kunde rösta både och. Jag ser inte läsplattan som en erättning till pappersböcker utan som ett komplement. Jag vill gära ha med mig drösvis med böcker när jag reser bort till exempel för att ha något att välja på. Väldigt trevligt att kunna ha med sig ett mindre resebibliotek utan att behöva en extra resväska.

Min bonussyster som väldiga problem med värk i bland annat axlarna har ibland svårt att hålla en tung bok. Då är det perfekt med en liten lätt läsplatta.

Annica-H
2011-06-12 20:32
#34

#33 håller med fullständigt.

Jag vet en del äldre människor som uppskattar läsplattan för att det går att förstora texten så mycket som de behöver för att få en behaglig läsupplevelse. Även vissa dyslektiker har lättare att läsa på läsplatta istället för vanlig bok.

Annons:
Upp till toppen
Annons: