Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 2408 ggr
MajaL
2010-03-14 14:18

Någon mer?

Känner inga andra som gör det därför tänkte jag fråga här.

Är det någon mer än jag här som samlar på gammal literatur (gamla böcker)?

Hade varit kul om det fanns någon mera att prata och diskutera/utbyta tankar med. =)

Vad som finns i samlingarna, vad som är ovanligt mm. =)

Själv samlar jag på gamla svenska skänliterärt skrivna böcker.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Halvdansken
2010-03-16 00:52
#1

Hur gamla är gamla?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MajaL
2010-03-16 09:21
#2

Den yngsta jag har just nu är tidigt 1900-tal.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

sponny
2010-03-16 21:53
#3

Samlar vet jag inte om jag gör men hittar jag något äldre som är lite kul så får det en plats i bokhyllan. Som min lilla illa åtgångna Grammatica Latina från 1807 eller Cornelius Nepos De Vita Excellentium Imperatorum - Öfversedd text med fullständig ordbok till ungdomens tjenst från 1842.

Min personliga favorit är dock DIKTER af Viktor Rydberg från 1882.

MajaL
2010-03-16 22:08
#4

#3 Kul. =) Men då kan det vara vilken bok som helst som faller i smaken? Inte just skönliterära, kartböcker eller faktaböcker eller dyligt?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

sponny
2010-03-16 22:14
#5

Nejdå, jag är absolut inte "finsmakare" på det sättet. Utan det som faller mig i smaken får en plats i bokhyllan. Och jag har inte så mycket äldre böcker. Men det är en vild blandning, allt från Dumas De tre musketörerna i tre band från 1913 till Mythologiskt, Historiskt och Geographiskt Lexicon från 1834.

Agda
2010-04-10 03:16
#6

Samlar gör jag inte, men vi har en gammal bok här i hemmet. Har för mig att det är en diktbok från ca 1880. Men jag är inte helt säker, det var ett tag sedan jag kollade på den. Min farfars mor ägde den, så det är lite kulGlad

Annons:
MajaL
2010-04-10 19:42
#7

#6 Skoj. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Mandusius
2010-06-01 21:02
#8

Jag har en kokbok från tidigt 1900-tal i bra skick och det är facinerande att maten skiljer ganska mycket på bara 100 år

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Pirjo
2010-06-25 22:32
#9

Jag bara älskar gamla kokböcker! Och husmorsböcker. Tidigaste jag har är från början av 1900-talet. Roligaste är dom riktigt stora och tjocka böckerna där det sen också finns avsnitt för etikett, menyförslag för olika evenemang och också avsnitt för dukning, servettvikning osv. Och självklart är sen bilderna antingen svartvita eller "färglagda".

Mandusius
2010-06-25 22:53
#10

I min finns det inte några bilder, den verkar vara mer för "medelklass" eller ännu fattigare klass då det står i vissa recept att man ska använda 25 öres limpa och 5 öres frallor och så vidare x'D Men jag hittade ett recept på rabarberkräm och det hittade jag inte i några av mina nya kokböcker

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

MajaL
2010-06-25 23:04
#11

Vad kul med kokböcker! Glad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Mandusius
2010-06-25 23:09
#12

Det är härligt, och klyftan mellan 1900-talet och 2000-talet är så stor, men är ändå baserad på 1900-talets grundmatlagning

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Pirjo
2010-06-26 00:44
#13

#10 Min äldsta har inte heller bilder och den är helt baserad på en träeldad spis. Så det finns inga "riktiga" koktider eller så, däremot info om hur konsistensen och utseendet ska vara när maten är klar. Och ingredienserna är inte speciellt sofistikerade utan det är sånt som fanns i var mans hem, sånt som man skördade och slaktade själv. Och självklart hur man saltar och lägger in det man fått tag på. En självklar kokbok för en nybliven bondhustru, känns den som.

Dom senare jag har är däremot för stadsfolk helt klart men på hela upplägget märks att det riktar sig till en hemmafru. Det roligaste är ändå råden om hur man bör ta hand om sin man och vad man ska konversera om vid olika tillfällen.

Kokböcker är nästan som en bit folklivsforskning - beroende på vem/vilken samhällsklass boken riktar sig till så får man en bra inblick hur livet var på den tiden. Och jag tycker också att man kan direkt se hur mycket av den mat vi lagar idag ändå har grunderna i allt det gamla.

Och en del av recepten är jag väldigt sugen att prova på faktiskt.

Annons:
Mandusius
2010-06-26 20:18
#14

Vissa recept låter ju lite roliga, många fiskrecept och bakverk kommer jag nog prova någon dag  när man finner tiden och orken ^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Upp till toppen
Annons: