Annons:
Etikettövrigt
Läst 2930 ggr
painten
11/4/09, 6:36 PM

Stolthet och fördom

Hej

Gissar att många härinne har läst Stolthet och fördom av Jane Austen? Om ni har sett filmen också vore det intressant att höra era åsikter skillnader/om filmen speglar boken rättvist eller ej?

Annons:
[Miseline]
11/10/09, 8:28 AM
#1

Jag har läst boken flera gånger, det är en av mina favoriter. Dessutom har jag sett minst två tv/filmversioner. Hm. Jag skulle nog säga att båda har varit rätt nära boken, fast nu är det ju några år sen sist.

Vad tycker du själv?

Lavine
11/10/09, 11:28 PM
#2

Tjao. Rättvist tycker jag, men t ex skulle jag inte rekommendera någon som var sugen på att läsa boken att se filmen i stället. Man mister ju lite i språk och personbeskrivningar och i detta fall även tidsanda, och vanligtvis måste ju filmer förkortas för att rymmas på rimlig filmtid.

Men jag skulle inte säga att filmerna förvanskar boken.

painten
11/15/09, 9:05 PM
#3

Ja, nu har jag både läst boken och sett filmen och båda var väldigt bra, fina beskrivningar och miljöer.

Halvdansken
11/17/09, 12:57 PM
#4

Jag har inte läst boken, men sett BBC filmatiseringen, den klassiska med Colin Firth. Den var bra, och ska tydligen följa boken väl.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Papaya
12/3/09, 11:07 PM
#5

Boken är en av mina absoluta favoriter! Jane Austen för huvud taget. :D Av filmerna föredrar jag den nyare med Keira Knightley, men det kan vara för att jag såg den först. Även sett den med Colin Firth och den följer ju boken bättre, men så tråkiga personer som spelar Obestämd

Lite OT, men någon som läst Stolthet & Fördom & Zombier? Jag är väldigt sugen på att läsa den, den verkar vara ganska rolig :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Upp till toppen
Annons: