Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 4519 ggr
asvensso
2009-09-27 13:16

Bokklubb

Hejsan!

Jag haller pa att starta en bokklubb tillsammans med nagra ivrigt lasande kompisar. Jag har sett flera runt mig ga bra och daligt. Har ar nagra format som funkar eller inte:

1.Medlemmar ca 10 personer sa att det inte blir en lucka om nagon inte kan en viss kvall eller maste hoppa over nagra manader pga barnafodande, benbrott, jobb etc

2. Antingen nominerar man bocker som man last om och ar intresserad av och sa rostar man eller sa bidrar alla med ett boktips var och alla far lasa den boken.

3. Antingen sa bestammer man en lista for aret eller nasta 6 manader eller sa bestammer man vid varje traff vilken bok som skall lasas nasta gang.

4. Antingen traffas man pa middag/lunch hos varandra eller ute pa stan pa nagot cafe.

5. Antingen ar det helt fri diskussion eller sa kombinerar man den med fragor som medlemmarna skickat till varden for kommande traff eller en kombination av detta med bokklubbstips fran bokforlagen (vissa har tips pa diskussionsfragor)

En bokklubb som min kollega ar med i har varit igang i 10 ar nu och har roterat nagra mdlemmar under tiden. De ar mellan 19 och 55 och alla ar kvinnor (de ar muslimer sa jag fragade dem och de sa att det ar mer naturligt for deras grupp av vanner att gora sa).

En klubb som kraschade baserades pa mycket olika smak vad galler litteratur och nagra vagrade lasa vad de andra valde.

En klubb som verkar ha jattekul bygger pa tva kompisar och sedan annonserade de efter resten. De ville ha nya ideer.

Manga satt att gora det pa men jag vill garna ha lite ideer innan vi bestammer.

Annons:
Seglarina
2009-10-11 20:54
#1

Kompisar till mig har en väldigt opretentiös bokklubb.

Dom träffas då och då (jag är med ibland, bor lite olägligt). Tar med sig var sig valfri bok. Var och en läser upp ett stycke i den valda boken. Resten av gruppen får gissa vad det kan vara. Så pratas det om boken, författare, tid och allt möjligt. Ofta blir det konstigt nog en röd tråd under kvällen.

Man får med sig hem flera spännande boktips att läsa om man vill. Det är ju det som det till syven och sist handlar om, att vidga sitt läsande till nya marker.

Vi byts om och träffas hos olika personer i gruppen som är löst sammansatt, de som kan kommer. När jag har varit med har vi varit ca 6 st.

Brukar bli trevliga kvällar.

Upp till toppen
Annons: