Annons:
Etikettboktips
Läst 2065 ggr
quinn
2009-07-06 02:08

Hittar inget mer att läsa:(

Har det tagit slut nu? Gillar böcker typ Diana Gabaldon, Margit Sandemo, Mary Mackey, Barabara Wood, Chadwick mfl..

Dåtid alltså, lite overkligt kanske men naturligt för den tiden.  VIll kunna försvinna in i en annan värld.

Idéer nån?//

Annons:
[Vargnatt]
2009-07-06 02:37
#1

Läst Raija serien? Gillar själv både Sandemo och Gabaldon och tycker Raija har lite sånt över sig :) Minns inte riktigt vem som skrivit den, kan inte komma på namnet just nu

quinn
2009-07-06 18:27
#2

jo, den plöjde jag igenom på semestern förra året. Det var då jag och böckerna bodde i hängmattan i trädgår´nCool.  hade en arb. kompis som hade den serien + forts på isfolket.

tack ändå!//

Link-
2009-07-09 03:06
#3

Jag har inte läst alla dessa, men lite idéer:

Svärdet och spiran av Ken Follet.

Serien Jarastavens vandring av Saga Borg.

Något av Marion Zimmer Bradley. Böckerna om Avalon har magi, kärlek och historia.

Moder jord, fader himmel + Min syster månen + Min bror vinden av Sue Harrison.

quinn
2009-07-09 13:46
#4

moder jord, fader himmel ml har jag läst men de andra känner jag inte till.

Tack för tipsen! hade tänkt gå till biblioteket idag. nu har jag ngt att leta efter oxå.  för mig kan man aldrig säga att det är läsar-väder. det är alltid läsar-väderGlad //

[Vargnatt]
2009-07-09 15:13
#5

Åh ja, böcker om Avalon är verkligen bra :)

Link-
2009-07-10 03:46
#6

#4 Haha, ja det är alltid läsarväder!

Annons:
majvi
2009-07-11 23:06
#7

Jag har 2 böcker av Barbara Erskine , Matilda ,och Skuggornas rike.

Båda böckerna handlar om kvinnor i nutiden som genom meditation hamnar i medeltiden där de lever ett av sina föregående liv.Det växlar mellan nutidshistorien och medeltidshistorien och är spännande

Jag har haft böckerna ganska länge och vet inte nåt om böcker som hon har skrivit på senare tid.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Filosofia
2009-07-21 11:45
#8

Jag gillar också historiska romaner. :) Ett par författare jag kan rekommendera i genren är bl.a.:

Rose Tremain

Philippa Gregory

Tracy Chevalier

Sarah Waters

Anchee Min

Jean M Auel

Kylie Fitzpatrick

Jag kanske kommer på fler senare. :) Mastodontverket Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset kanske också vore något om du gillar medeltiden.

En annan medeltidsinspirerad serie med fantasyinslag är Taran-böckerna av Lloyd Alexander som börjar med De trennes bok. Det är ju en ungdomsklassiker som Disney även gjorde en tecknad film av på 80-talet (Taran och den magiska kitteln).

När jag var yngre läste jag en bok av Margit Söderholm som hette Grevinna och utgör första delen i en herrgårdsserie. Kommer ihåg att den var spännande, men jag har dock inte läst resten av böckerna i serien.

marie39
2009-12-27 19:06
#9

Du kan läsa Min älskade falk av Kaari Utrio, den var bra :)

Som referens för att du ska veta vilka böcker jag gillar så att du vet om detta är något för dig kan jag säga att jag fullständigt älskar Diana Gabaldons Främlings-serie med Clarie och Jamie, Del 7 kommer på svenska nästa höst :)

Phillipha Gregorys Blodshämnd är också bra samt Elizabeth Chadvick Barnbruden, Bröllopstunikan, Lord Guyons dotter mfl.

Softor
2010-01-06 16:03
#10

=8 Philippa Gregory å Sarah Waters är riktigt bra :)

Annars typ.. nån Nora Roberts eller Agatha Christie funkar alltid. Eller Sidney Sheldon. Eller en harleqin (historisk, Exklusiv, Barn&familj) bok ;) finns många på loppis/second hander… ;)

Second hander är riktiga guldgruvor ;d

Upp till toppen
Annons: