Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 2344 ggr
Achatina
3/31/09, 8:56 PM

Bibliotekskatten Dewey

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En småstadskatt som älskades av hela världen

Det är en bok som är verklighetsbaserad. Är man djurälskare och framförallt kattälskare är detta en bok att älska, den är både rolig och sorglig men ändå mest positiv när det kommer till kritan. Boken handlar om en katt som levde hela sitt liv på ett bibliotek och som satte staden på världskartan. Det tar sin början på detta sätt:
_
"Det första jag kände var en kall vindpust. Någon hade pressat in en bok i återlämmningsluckan, men den hade fastnat, så att luckan stod öppen. Det var lika kallt i lådan som utomhus, kanske ännu kallare, eftersom lådan var klädd med metall. Man kunde ha förvarat djupfryst kött i den. Jag höll fortfarande på att hämta andan när jag fick syn på kattungen."_

Boken är främst skriven av Vicki Myron som var den som hittade Dewey och hade huvudansvaret för honom hela hans liv.

Personligen har jag nog aldrig gråtit så mycket till en bok, är lätt rörd, känslorna svallar över när jag läser boken oavsett plats (har läst boken på bussen - gråter således också på bussen till boken). Mycket kanske för att jag själv har en katt som påminner om Dewey till utseendet. Men detta är verkligen en bra bok, om man gillar katter, djur och verklighetsbaserade böcker.

Annons:
hus-musen
3/31/09, 9:43 PM
#1

de är en trevlig bok=)  fast jag blir så arg när jag tänker på att nån stoppat ner en kattunge i lådan..Skrikandes

Qui dormit, non peccat

 


mariva
4/2/09, 12:51 AM
#2

En underbar bok!

Norrann
4/2/09, 1:25 AM
#3

Verkligen en härlig bok för oss kattälskare!

Jalking
4/2/09, 4:44 AM
#4

Har den på kö i olästhyllan. Ser fram emot att få läsa den.

Abico
4/5/09, 1:05 PM
#5

Jag har spanat in den på bibblan, tar den nästa gång jag går dit ^^

Hanna 

Effie
4/6/09, 11:54 PM
#6

När jag kommer till biblioteket brukar den vara utlånad…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Abico
4/8/09, 6:42 PM
#7

Nu har jag norpat den från biblioteket i stan, men den stod rätt lustigt placerad - bland kattfaktaböcker. Ser fram emot att läsa den :)

Hanna 

Mezzzanina
4/13/09, 12:53 AM
#8

Tack för tipset!Förstår inte hur jag kunnat missa denna boken.Men nu skall den läsas!

[Deleted Account]
10/10/11, 4:23 PM
#9

Jag älskar djur men den här boken (trots den urgulliga omslaget) levde inte upp till mina förväntningar. D: Den var fin i början, men sen började det sakta med säkert spåra ut och boken handlade helt plötsligt om författarens liv och det kändes som hon tog en massa ljus från självaste titeln (Den borde ha hetat något i stil Vicky Myron & Bibliotekskatten Dewey istället, då skulle det ha varit fullkomligt ärligt). Hon påpekade att Dewey behandlade alla besökare på ett speciellt sätt men just HON var den mest speciella. Detta försökte hon övertyga läsarna om gång på gång i nästan alla kapitel. Svartsjuka över att katten är sällskaplig? Även om historien är fin och verklig skulle jag inte rekommendera just den här boken på grund av det sättet den är skriven på.

DeniceP
10/18/11, 2:23 PM
#10

Är helt övertygad om att Dewey var av rasen Maine Coon, vi har två coonpåjkar här hemma, och dom är precis lika sällskapliga och har likadana knasiga ideér! :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Mimmi
10/19/11, 9:50 PM
#11

Är sugen på att läsa denna, den verkar så mysig!

Grodan
10/24/11, 1:58 AM
#12

#9 Kul med en avstickande åsikt. Ärligt så väntar jag nog tills någon skrivit om den… hehe Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Effie
10/24/11, 7:08 AM
#13

Jag läste den. Det är ett tag sedan. Jag tyckte väl att den var sådär; hade förväntat mig mer. Det som fascinerade mig mest var faktiskt kärleksförklaringen till landskapet - ni vet, det där helt platta, som bara består av majsodling i jättestora rutor, fyrkant efter fyrkant efter fyrkant, som verkar så tråååååkigt. Att lyckas skildra det med kärlek; ja det impade på mig. Inte skildringen av katten, och bibliotekarien. Och jag ska väl tillägga attt jag gillar katter.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Upp till toppen
Annons: