Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 2346 ggr
MimmieM
3/1/09, 2:26 AM

Mest minnesvärda

Har ni någon barnbok som ni minns med värme sedan barndomen?
Utav vilken anledning?

Carpe Diem

Annons:
Effie
3/1/09, 6:43 PM
#1

Det är nog en hel del. Men en jag kom på just nu är Vi från Minimalien, av någon författare jag inte ens tror stod på boken. Den läste jag många gånger, och jag har läst den för mina barn. Handlar om minimalerna, som bor ute i skogen. En dag fick de för sig att de skulle ut och se världen, så de byggde luftskepp och flygmaskiner, och så gav de sig iväg. De är lite olika personligheter, Boker som är lärd, greve Dandy som är klädd i frack och hög hatt, doktor Antikrank som får ta hand om sjukfall och olycksfall, och många många fler. De kommer till Egypten och tittar på pyramiderna och sfinxen, de återupplivar slaget vid Waterloo på museet (praktiskt att vara liten, man passar i en modell av slaget), de klättrar på Matterhorn och jag minns inte allt. För mig som älskade tanken på spännande resor var det en underbar bok.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

peaches
3/1/09, 8:27 PM
#2

Jag gillade aldrig att mamma eller pappa läste böcker för mig, eller läsa sen när jag väl lärt mig. Däremot lyssnade jag jättemycket på sagor. Mina absoluta favorit var Elddonet, jag tyckte det var så himla spännande med hundarna och de sätt soldaten träffade prinsessan.

Kimmie
3/3/09, 11:25 PM
#3

Kanske inte riktigt hör hit, men jag älskade de kassettbanden som man fick en bok till, där man skulle vända blad när det kom ett speciellt ljud ;D tyckte de var så mysiga

MimmieM
3/4/09, 12:31 AM
#4

Ja, dom var ju helt underbara. Finns de fortfarande att köpa tro (fast med cd)?

Carpe Diem

Kimmie
3/4/09, 8:50 AM
#5

#4 ja… det tror jag, någonstans ska de väl finnas :)

Halvdansken
3/4/09, 2:53 PM
#6

Systrarna P i Skumpekulla….den var bra tyckte jag när jag var 5! (Började läsa som 3-åring)

Och så hade jag en som handlade om en bondgård. Där fick man lära sig att bonden kör in höet med hästar, och att alla barnen får ledigt på hösten för att ta upp potatisen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Vargnatt]
3/4/09, 4:17 PM
#7

Åh ja de som kom med kassettband och bok var ju jättemysiga att lyssna på :)

Sedan har jag för mig att jag hade en som handlade om en kanin, han var prickig medan alla hans syskon var vita och han blev lite utanför pga det. Den kanske hette Pricken?

hus-musen
3/4/09, 5:30 PM
#8

#7 jo den hette pricken=)

Qui dormit, non peccat

 


elyse
3/4/09, 6:48 PM
#9

Ja, Astrid Lindgren Mirabelle och Allra käraste syster. Det var precis lagom fantasi för mig, en liten tjej som älskade dockor och sagolika tjejer.

Kimmie
3/4/09, 10:26 PM
#10

är det någon speciell av dessa kassettbanden som ni minns mest?

Jag älskade barnens jul, tyckte det var jättemysiga julsagor på det :)

hus-musen
3/4/09, 10:31 PM
#11

trollet med den gula kepsen var såklart bästSkrattande Fast han hade jag bara på kassett..

Minns inte om jag hade några särskilda favoritböcker, dock var Phantoms och Det favoriter när jag gick i 2-3an.

Qui dormit, non peccat

 


dumlekola
2/23/11, 4:00 AM
#12

#10 Jag hade en favorit om två hattar som blev kära i skyltfönstret hos hattmakaren/modisten. De blev till sin stora sorg sålda på skilda håll, men hamnade till slut tillsammans igen på ett par hästar som drog en vagn.

Vilka minnen sådana här trådar väcker! Glad

krimskrams
3/8/11, 11:36 PM
#13

Astrids Lindgrens: draken med de röda ögonen! och Disney´s Micke & Molle! och Atrid Lindgrens: sjung min lind, spela min näktergal! och Flickan med svavelstickorna!

Dessa böcker var fantastiskt sorgliga och jag grät varje gång någon läste dem för mig!

Jag minns många väldigt speciella böcker från barndomen! Inte bara sorgliga då förstås…

Ibland tar jag fram dem och läser om dem och får den där samma speciella känslan som man hade som barn…

Jag har alltid varit förtjust i sorgliga berättelser!

Annons:
Upp till toppen
Annons: