Annons:
Etikettboktips
Läst 4531 ggr
Effie
1/25/09, 5:21 PM

Effies boktåt

Tänkte jag skulle starta en liten tåt där jag skriver om de böcker jag läser - en kort beskrivning, och vad jag tycker. Kan ev vara tips till dem som har samma smak som jag. Om någon vill komma med kommentarer av olika slag är det bara trevligt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
1/25/09, 5:36 PM
#1

Och då börjar jag med den jag senast läste: Berlinerpopplarna av Anne B Ragde.

Trondheim. Gården Neshov. Äldste sonen Tor bor där med sina föräldrar, och föder upp grisar. Modern bestämmer, fadern är underligt anonym. Men så hamnar modern på sjukhus efter ett slaganfall. Broder nr två, Margido, begravningsentreprenören, kontaktar den yngste, Erlend, som är dekoratör, och bor med en man i Köpenhamn. Och Tor kontaktar sin dotter Torunn, som knappt någon i familjen vet att hon existerar. Alla möts, runt modern, och på gården - och för en gångs skull talar de med varann. Även om det sitter långt inne.

Jag tyckte början var obehaglig. Sedan tyckte jag inte den fängslade mig - men efter ett tag lossnade det, och jag vill läsa fortsättningen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
1/25/09, 10:51 PM
#2

Trevligt initiativ. Ska försöka följa din tråd. Brukar skriva vad jag läser och vad jag tycker om det i tråden vad läser du nu, men jag kanske också ska skapa en egen tråd? Fördelen med en egen tråd är ju att man kan hänvisa till den om någon är på jakt efter boktips.

Effie
1/25/09, 10:59 PM
#3

#2 Tänkte så också. Plus att det lätt blir att man i "vad läser du nu?" bara skriver ner titeln, och då säger det egentligen ingenting.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
1/27/09, 8:51 PM
#4

Det tar väl ett tag innan jag läser ut nästa bok, så jag tänkte sticka emellan då och då med de böcker jag läst i år. Senast, före Berlinerpopplarna, var Kom och hälsa på mig om tusen år av Bodil Malmsten.

En vacker liten bok, med små funderingar, om författare och skådespelare, om sport, och om livet i allmänhet, i Finistère och Sverige, och däremellan…

Jag läser gärna hennes böcker. Möjligen tycker jag den här känns lite…stressad? Kommer inte riktigt ihåg den efteråt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
1/29/09, 9:32 PM
#5

Och så har jag läst Sugar av Michel Faber, en rejält tjock bok. En berättelse från London på 1870-talet, om prostituerade, deras kunder och familjer. Ingen eländesskildring, även om man anar eländet. Sugar vill komma sig upp. William vill bli författare, men inser att han behöver pengar för att ha Sugar för sig själv, så han tar över faderns parfymföretag. Williams hustru anses smått galen, bara författaren (och läsaren) vet vad hon lider av. Williams dotter är mest bortglömd, men en dag inser hennes far att hon behöver en guvernant..

Gillade stilen den är skriven i; liksom bjöd in läsaren till London (följ med här nu, skynda, vi får inte missa henne, vill du lära känna folk här får du börja någonstans…). Gillade slutet, men det ska jag inte avslöja.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
1/31/09, 1:22 PM
#6

Några rader om mig, och mitt läsandes historia.

Fyller 53 i höst. Snart har jag alltså läst i 50 år, och har väl hunnit med en del. Jag är ju typen som måste läsa; finns inget annat, så läser jag mjölkpaket, eller bibeln på holländska…men jag brukar försöka se till att en bok finns med.

De första åren blev det väl mest Kalle Anka och diverse barnböcker. Lånade på bokbussen ("bara fem böcker? Det är ju sju dagar i veckan!" lär vara en replik jag kommit med) och stadsbiblioteket när det byggdes vid Götaplatsen. När jag närmade mig tonåren blev det en hel del skräp, som Kitty-böcker, Allers-romaner, men mycket från biblioteket. Djurböcker, en del historia, böcker om skolor som Jennings, och Singleton, klassiker.

Lånade böcker av, och köpte böcker via en kompis som jobbade extra i en bokhandel. Det var tider…bokreorna då kostade mig nog mer än de gör idag. Läste Solsjenitsyn, litegrann. Dostojevskij (har försökt mig på att läsa om Brott och straff nyligen; det går inte; har försökt med Bröderna Karamazov; går inte heller; Idioten tittar uppfordrande på mig från bokhyllan, men jag vet inte om jag vågar…). Hittade en del böcker som känns som gamla vänner, som Jag Claudius av Robert Graves (och Jeg elsket Tiberius av Elisabeth Dored, som ger ett annat perspektiv), och Sinuhe egyptiern av Mika Waltari ("ditt tal är som flugors surr i mina öron", fint uttryck..).

Fortsättning följer någon dag


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
IdaS-A
2/2/09, 11:50 PM
#7

gillar verligen dessa trådar, jättebra!

Effie
2/5/09, 9:24 PM
#8

Hamnade på biblioteket idag (fick skjuts när jag skulle till yogan, och då blev det tid över), och letade rätt på en lagom bok. Hittade "Ortnamn i västra Sverige" av Kjell Wigers. Ja, nu hann jag inte läsa igenom hela, bara till Tidaholm, men det är ju nästan hela…

Jag älskar sådana här böcker. Det finns så många konstiga ortsnamn häromkring; Hästlägg och Fotskäl och Frufällan. Och jag fick lära mig att bolle betyder något snuskigt på danska, så kommer jag till Danmark kanske jag inte ska säga att jag bott i Bollebygd. Lättsam bok, intressant, och fina foton från varje ort som var med.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2/8/09, 4:30 PM
#9

The Gilded Chain, av Dave Duncan. Fantasy. Den första av tre fristående romaner om kungens Blades. The Blades är utbildade svärdskämpar, som vid en magisk ceremoni binds vid en människa, ofta kungen, men även andra, och försvarar sedan denna människa med sitt liv.

Durendal är den mest framstående av dem. Först blir han bunden vid en riktig fjant, men snart dör han, och Durendal överlever en andra bindning, till kungen. Han skickas på ett uppdrag till ett fjärran land att undersöka dels vad som hänt en Blade som hamnat där, dels om de har funnit de Vises sten. Och vad Durendal upptäcker där påverkar resten av hans liv, och andras…

Inte dålig. Inte heller den bästa fantasy jag läst. Godkänd.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2/14/09, 1:56 PM
#10

Nässlorna blomma, av Harry Martinson. Hans självbiografi, om familjen, där fadern dör, och modern flyttar till "Karlifonien". Barnen auktioneras ut på socknen, och "Martin" hamnar hos flera olika familjer, där ingen förstår honom, och ingen riktigt bryr sig.

Jag tycker om Harry Martinsons stil, och jag tycker om den här boken.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2/15/09, 2:32 PM
#11

Tänk dig smal, av Anne-Marie Johansson och Marie Kelpe. Jag köpte den här boken på 80-talet, och tyckte då den var intressant. Nu läste jag om den. Det jag tyckte var intessant den gången var tanken att övervikt och fetma kan ha psykologisk bakgrund, som man måste ta tag i, t.ex. att det kan skydda mot kravet att vara attraktiv, eller påminna om när man var gravid…Nu kändes boken mest som ett hopkok på lite allt möjligt; lite psykologi, lite näringslära (som jag dessutom tycker känns tveksam), lite anorexi, lite bantningsmetoder, lite om språk…Tänker inte spara boken längre.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2/15/09, 6:18 PM
#12

Nattfåk av Johan Theorin. Johan och Katrine flyttar till ett gammalt fyrvaktarboställe på norra Öland. När Johan är i Stockholm för att hämta sista flyttlasset får han ett dödsbud; en i familjen har drunknat. Och sedan är det närpolisen Tilda, som är engagerad och skärpt, och några inbrottstjuvar som använder ouija-bord, och lite spöken och en del korta episoder från förr. Och så nattfåken, den livsfarliga snöstormen.

Parsley gillade inte boken, så jag hade inga större förväntningar. Men då tyckte jag att den var ok. Även om den överlämnas till biblioteket på jobbet, men så brukar jag göra med deckare.

Fast det kändes lite märkligt att träffa på en viktig person i boken vid namn Ethel…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2/16/09, 1:22 PM
#13

Dina arbetskamrater blir säkert överlyckliga. Kanske är jag överdrivet petig? Jag gillade de historiska tillbakablickarna, inbrottstjuvarna och speciellt fåken, stormen som tar både syn, vett och sans med sig.

Annons:
Effie
2/18/09, 8:25 PM
#14

#13 Mina arbetskamrater läser nog mest deckare verkar det som, även om det varierar. Så den boken uppskattar de nog. Frågan är om  den tål omläsning? Jag är ju i o f s typen som läser om deckare efter några år och inte heller andra gången lyckas luska ut vem som är skyldig…

Nu till något helt annat; en bok till som jag läst:

Rubicon, av Tom Holland. Faktabok. Handlar om den romerska republiken, och tiden när den upphörde. Väldigt bra skriven, tyckte jag. Jag hängde med, och hade känslan av att det var nutida; det blev begripligt, de var människor. Ja, hålla reda på alla Cicero och Cato och Clodius och Pompejus och Hortensius klarade jag väl inte riktigt, men bättre än förr. Rekommenderas om man är intresserad av området.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2/21/09, 3:15 PM
#15

Kallocain, av Karin Boye.

Leo Kall är en entusiastik medsoldat i Världsstaten. Han tror fullt ut på att man ska offra sig för statens bästa. Han uppfinner ett preparat, som han vill kalla kallocain, efter sig själv. Det har effekten att människor berättar om det de tänker på, även sina innersta hemligheter. Så fantastiskt! Nu kan man införa en lag om att det är olagligt att tänka tankar som är illojala mot staten. Fast lite börjar han fundera: Hans chef Rissen säger att ingen medsoldat över fyrtio har gott samvete - kan det stämma? Vid testerna av kallocainet berättar någon om en icke organiserad organisation som träffas och bara är, inte gör något nyttigt för staten - Kall förstår det inte, men tanken fascinerar honom. Och hans hustru - har hon ett förhållande med Rissen, eller vad är det hon tänker på?

Jag har läst Kallocain förr, för länge sedan. Den här gången tyckte jag bättre om den. Jag funderade på om jag verkligen trodde på Leo Kall - kan man vara så entusiastisk? - men kanske är det möjligt.  Har inte bestämt mig för om jag gillar slutet eller inte, men kan inte komma på hur jag tyckte det borde ha slutat. Vad är det som gör oss till människor egentligen? Jag tror det är det boken handlar om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2/22/09, 8:11 PM
#16

När tiden tog slut av Göran Sahlberg. En barndomsskildring från 50-talet. Huvudpersonens far är predikant; sonen vill också vara med och hjälpa till, i mörk kostym. Mamman vill att sonen ska vara ute och leka med andra barn, men han är inte intresserad. Går och funderar över predikningar, "Luftmötet" och "Vedermödan". Han förväntar sig att hans familj ska sugas upp till himlen (det är Luftmötet) - fast kanske blir han själv kvar i den svåra tid som väntar därefter (Vedermödan), för han har ljugit ett par gånger. Helt plötsligt försvinner föräldrarna, och han får följa med Viola i Svenssons Livs till Skåne, för att hon vill träffa Dag Hammarsköld…

Lättläst och ganska roligt skriven. Men jag tyckte inte om den. Hade väldigt svårt för alla dessa funderingar om domedagen. Och slutet kunde jag absolut inte med.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

MimmieM
2/25/09, 7:27 PM
#17

Jättebra tråd Effie. Älskar dina små summeringar i slutet med egna åsikter.

Carpe Diem

Effie
2/28/09, 1:47 PM
#18

#17 Tack MimmieM. Det är ju liksom det som är meningen. Både för dem som läser, att få mer än bara en resumé, och för mig, att få tänka efter: vad tyckte jag egentligen? Och sen får ju ni som läser tycka precis tvärtom om ni vill; här finns ju inga sanningar.

Skam, av Karin Alvtegen. Två kvinnor är huvudpersoner: Monika är chefsläkare. Hon drivs av minnet vad hon gjorde - eller inte gjorde - den där hemska natten när hennes storebror omkom. Ingen vet, förutom hon själv; hon kan inte ens berätta för sin älskade. Hon försöker gottgöra, hon kämpar…och det blir bara värre. Maj-Britt har inte lämnat sin lägenhet på trettio år. Hon är enormt överviktig, och är hemtjänstens skräck - tills Ellinor kommer, som vägrar låta sig skrämmas, och som i stället ifrågasätter. Samtidigt kommer ett brev från Vanja, barndomsvännen. Maj-Britt svarar med en lögn om sitt lyckliga liv, som det hade kunnat vara. Vanja kan inte komma och upptäcka lögnen, för hon sitter i fängelse på livstid. Men minnena från den "lyckliga" barndomen sipprar in genom försvarsmuren…

Det är andra gången jag läser boken; ville inte lämna den till avdelningsbiblioteket innan jag gjort det. Spännande. Lättläst. Vad gör skam och skuld med människor? Lagom djup för att vara en …ja, vad är det för genre? Jag tror jag köpte den som deckare, men det är det ju egentligen inte (å andra sidan har jag ju läst en analys av Jane Austens Emma ur deckarperspektiv, av PD James - så vad är en deckare?). Och slutet - ja, jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Lite lättvindigt, tycker jag ibland. Men jag kan tänka mig mycket värre slut också.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
3/1/09, 2:39 PM
#19

Den store Gatsby, av F Scott Fitzgerald

Bokens jag, Nick Carraway, hyr ett litet hus vid kusten nära New York. Tiden är 1920-tal. Tvärsöver viken bor bekanta till honom, Tom och Daisy Buchanan. Hans närmaste granne heter Jay Gatsby, och har jämt stora fester, som man kommer till bjuden eller objuden. Gatsby kommer från en förmögen familj, och har gått på Oxford i England - eller? Han var en gång kär i Daisy Buchanan, och de skulle ha gift sig. Gatsby har aldrig kunnat glömma henne, och vill träffa henne igen.

Detta är en klassiker, som jag länge funderat på att läsa. Men det som gör den till klassiker undgår mig. Den enda person som verkar ha några spår av personlighet är Gatsby själv; övriga tycks bara flyta omkring och säga slumpmässiga saker, som "jag" tolkar som att de är sig själva, spontana och ohämmade. Men det kanske är det som är meningen? Att skildra personer som verkar vara?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
3/7/09, 5:37 PM
#20

Den största nyheten, av Ingela Agardh.

En självbiografi. Om uppväxten i Stockholm och Sandviken, studier, journalistyrket, familjen, sjukdom. Funderingar över livet, och som en röd tråd, sökandet efter Gud. Och insikten att det inte behöver vara så märkvärdigt.

Skrivet med humor och visdom. Jag tycker mycket om boken, och förstår inte hur det gått att få ihop allt detta på lite drygt hundra sidor. En bok som berörde mig och kändes hoppfull och genomtänkt och rolig och ändå med ett djup. Rekommenderas.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
3/10/09, 8:41 AM
#21

Lord of the Fire Lands av Dave Duncan. Fantasy. Del två i serien om The King's Blades; skrev om den första i #9. Böckerna är fristående, men handlar om samma tid och plats, men olika perspektiv.

När det är dags för Raiders bindning säger han nej. Oerhört! Wasp är den som står i tur, och av lojalitet mot sin vän säger han också nej. Något sådant har aldrig hänt! Raider berättar om sin bakgrund och visar sig vara från fiendelandet Baelmark, ett land av vulkaner och bebott av hårdföra kämpar, men alls inte så ociviliserat som man vill tro i Chivial (landet där de befinner sig).

En äventyrshistoria, med politik och kamp, vänskap och ond bråd död, och lite magi…men som sådan är den välskriven. Jag har börjat på tredje delen i serien.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
3/11/09, 8:27 PM
#22

Blandat blod, av Katarina Mazetti.

En roman från vikingatiden. Säbjörn bor i Blekinge med sina söner Svarte och Kåre. Hustrun Alfdis försvann för länge sedan. Kåre ger sig iväg till England, och hörs inte av på länge. Svarte reser till Kiev. Där är det oroligt, och han får med sig flyktingar hem, syskonen Radoslav och Milka, och Milkas tjänarinnor Guldfisken och Lilla Grytan. Kärleken spirar…men när de kommer hem till Blekinge upptäcker de att Säbjörn lovat bort Svarte…

Trevlig och lättläst historisk skildring. Men knappast "oförglömlig", som det lovades på omslaget.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
3/11/09, 8:30 PM
#23

Te enligt Nasse, av Benjamin Hoff

Ett sätt att förklara taoismens principer genom Nalle Puh…och Te hade något med att vara liten och rädd som Nasse att göra…

Jag hade en gång Tao enligt Puh, men lånade ut den till någon. Tycker idén att använda Nalle Puh som illustration till Tao är rolig och användbar. Lättlästa böcker - men åtminstone Te enligt Nasse känns lite rörig, och med lite dialoger som känns som utfyllnad.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
3/14/09, 1:13 PM
#24

Jag tänker på Linné - han som såg allt, av Karin Berglund

En stor tjock bok om Linnés liv och verk.Många bilder, av blommor, av platser som de såg ut då, och som de ser ut nu, av personer, då och nu. Hans barndom, hans skoltid, tiden utomlands, resorna inom Sverige, familjen…

En bok som var lätt att läsa, och gav mig mersmak på Linné. Någon av hans resor har jag läst; ska leta rätt på fler. Intressant person att läsa om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
3/14/09, 2:51 PM
#25

Karin Berglund har även skrivit en del intressant om trädgård och växter, bl a en intressant bok som heter Pelargoner - kulturarv i kruka. Ska kolla efter hennes Linnébok, den verkar läsvärd.

Effie
3/14/09, 3:03 PM
#26

#25 Jodå, jag har nog läst några av hennes trädgårdsböcker, om det nu var Lust och fägring, eller Längtans blommor, eller kanske båda…trevliga böcker att drömma om trädgård var de i vilket fall


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
3/14/09, 4:59 PM
#27

Dödlig lek, av Erica Spindler. En deckare jag plockat åt mig i avdelningsbiblioteket.

Tre tjejkompisar i vått och torrt, Julie, Andie och Raven bor på en liten trygg ort. Julie är mycket strängt hållen, och söker sitt värde i förhållanden med pojkar. Andies föräldrar, som verkat så lyckliga, ska skiljas. Och Raven bor med sin far, och börjar inse att det där med makt och kontroll är viktiga saker i livet. Tjejerna upptäcker att ett par, som de kallar Mr och Mrs X, träffas i ett obebott hus och har sex, åt det tuffare hållet. Tjejerna tittar, fascinerade. En dag hittas Mrs X hängande död. Femton år senare bor tjejerna kvar i staden. Och så träffar de alla, i olika roller, en stilig man med vågigt hår och skarpa drag…och samtidigt får de brev och telefonsamtal som anspelar på vad som hände för femton år sedan…

Den var spännande, och lättläst. Tog upp kvinnomisshandel och lite psykologiska vinklingar. Underhållande.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
3/22/09, 2:53 PM
#28

I spindelns nät, av Laura Lippman. Har läst någon rekommendation någonstans, för den stod med på min att-läsa-lista som jag har i väskan när jag går till biblioteket.

Tess Monaghan är privatdetektiv med irländsk-judisk bakgrund. Hon blir kontaktad av Mark Rubin, ganska ortodox jude, som berättar att hans hustru Natalie har försvunnit med deras tre barn. Han vill inte berätta om deras bakgrund, men steg för steg upptäcker Tess deras hemligheter. Natalie har rymt med Zeke. Och Zeke har en plan…

Lättläst. Spännande. Man följer flera personer, och vill veta hur det går. Men av någon anledning gillade jag inte slutet. Jag känner bara "jaha?" efter att ha läst den. Men som bussbok duger den bra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
3/28/09, 4:37 PM
#29

Sky of Swords, av Dave Duncan. Ännu en fantasy, om The King's Blades. Tredje delen; de två första har jag skrivit om i #9 och #21.

Denna bok handlar om prinsessan Malinda, dotter till den kung Ambrose som första delen handlar om. Hon används av honom som en bricka i det politiska spelet, när hon får gifta sig med kungen av Baelmark för att det ska bli fred mellan länderna. I stället blir kung Ambrose dödad. Malindas lillebror dör snart därefter, och då blir Malinda drottning, och kämpar mot de släktingar som vill regera. Hon skaffar fyra egna Blades - men det går sämre och sämre, och hon blir tillfångatagen, och anklagad för i stort sett allt ont som hänt i landet de senaste åren. Men hallå, det här stämmer ju inte med vad som hände i första boken - hur går det här ihop?

Den här boken kändes lite rörig. Den hoppar lite fram och tillbaka i tiden: rättegången mot henne, och skildringen av hennes liv. Men annars en ganska trevlig bok, som de andra. Vet inte vad jag ska tycka om hur författaren fick ihop historien till slut - nja. Inget jag läser om; ska ta med böckerna till något antikvariat vid tillfälle.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
4/4/09, 1:50 PM
#30

Då blev du tyst, av Christa von Bernuth. En tysk deckare, som omväxling. Hittade i avdelningsbiblioteket, och haft som bussbok.

David Gerulaitis, knarkspanare, hittar en död tonåring utanför en stängd nattklubb. På kroppen står ordet "blev" inristat. Senare hittar man en kvinna som legat död ett tag; ordet är där "då". Båda har anknytning till en känd terapeut som använder omtvistade metoder. Flera av hans patienter har begått självmord eller hamnat på sjukhus. Har morden med hans verksamhet att göra - eller ligger svaren längre bak i historien?

Intressant att hitta en tysk deckare - det blir ju oftast brittiska, svenska eller möjligen amerikanska. Jag märkte nog ingen direkt skillnad. Lättläst och tillräckligt spännande för att jag skulle ta mig igenom.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
4/4/09, 2:00 PM
#31

om Elin Wägner, av Boel Hackman. Den köpte jag på bokrea förra året.

En biografi. Barndomen, ungdomen - modern som dog tidigt, fadern som inte ville låta henne få utbildning, men uppmuntrade henne att ta arbete som journalist. Relationer: vänskap, kärlek, äktenskap. Tiden på Fogelstad, och som redaktör/medarbetare på tidskriften Tidevarvet. Arbetet för "fred på jorden och fred med jorden".

Jag tycker om den här boken. Elin Wägner intresserar mig; hon känns befryndad på något vis. Jag har läst några av hennes romaner (Pennskaftet och Kvarteret Oron); jag ska läsa fler av hennes böcker.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmaja
4/5/09, 2:24 AM
#32

Tack för alla trevliga tips om böcker Du läst. Själv lyssnar jag helst på ljudböcker och ska se om jag hittar någon som passar.

Anmaja

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Effie
4/14/09, 3:21 PM
#33

#32 Det är trevligt att skriva en sådan här tråd, och bra att fundera igenom vad jag tycker. Jag lyssnar också en hel del på ljudböcker; dels på väg till jobbet (sitter sällan tillräckligt länge på en buss för att hinna koncentrera mig på en vanlig bok), dels som godnattbok. Dessa böcker hör jag inte alltid tillräckligt av för att tycka något…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
4/14/09, 3:49 PM
#34

Fördjupade studier i katastroffysik av Marissha Pessl. Har väl läst någon rekommendation någonstans, för den stod på min lista.

Blue flackar runt USA med sin far, som är lärare i statsvetenskap, särskilt konflikter. De stannar någon termin på varje ställe. Men sista året ska de stanna på ett ställe, så att Blue kan förbereda sig för Harvard. Hon träffar en lärare i filmkunskap, Hannah, som bjuder in henne tillsammans med några andra elever att äta middag på söndagarna, och diskutera. Blue passar inte riktigt in; tystlåten, ovan vid alkohol, ovan vid mycket. Hannah berättar för henne om de andras bakgrund. Men vad är egentligen sant?

Den här boken är skriven på ett lite annorlunda sätt. Varje kapitel har ett känt litterärt verk som titel. Och det finns en massa referenser i den, oftast fullkomligt ovidkommande och roliga (ex: "Kvinnorna… blängde alltid på oss…" se "Morrande byrackor", Livet i Appalacherna, Hester, 1974). Det finns en massa udda liknelser, som också är roliga. ("drogs våra blickar följaktligen ner som rullgardiner, som när en hora strosar genom en präriestad på jakt efter någonstans att bo" - och det citatet handlar om att möta rektor i skolans korridorer).

Jag tyckte den var väldigt rolig i ungefär 150 sidor. När hon umgicks med de andra ungdomarna och Hannah blev det segt, och jag funderade på att lägga bort boken. Senare blev det spännande, och det var inte svårt att ta sig igenom de sista sidorna. Det är en bok på över 500 sidor, och den är underhållande (förutom de där ca 100 sidorna då)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
4/24/09, 12:06 AM
#35

Jesus - jude, rebell, gud? av Sören Wibeck

En genomgång av vad vi vet om Jesus som historisk person. Hur mycket kan man lita på evangelierna? Hur var det i Palestina vid den tiden? Politiskt, religiöst, kulturellt…

Jag tycker det är intressant att läsa om sådana här ämnen. Och den här boken var trevligt skriven, och lärde mig en del nytt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
5/3/09, 4:48 PM
#36

Den tionde sånggudinnan, av Carina Burman. Det här var den första boken jag läste av författaren, och jag fick för mig att läsa om den.

Tiden är 1910-talet. Docent Elisabet Gran i Uppsala bestämmer sig för att forska på Sophia Elisabeth Brenners brev. Hon kontaktar en vän som är journalist, Choice, och hennes vän Thea. De tre kvinnorna reser runt i Sverige och Europa, och upptäcker spår efter en organisation som har anknytning till Diana, eller snarare Den Stora Gudinnan. Den arbetade för fred under sexton-sjuttonhundratalet. Nu var det alltså 1910-talet, första världskriget, ryska revolutionen…

Jag tycker om Carina Burmans böcker. Jag har alltid känslan av att hon har roligt när hon skriver. Och de känns lärda på något vis. Passar mig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
5/3/09, 4:53 PM
#37

Utan ett ord, av Linwood Barclay. En thriller.

Cynthia är tonåring, lite strulig, bråkar med sina föräldrar en kväll när hon gått ut och träffat sin kille fast hon inte fått tillåtelse. Nästa morgon är resten av familjen borta, utan ett spår. Hon växer upp hos sin moster, utbildar sig, gifter sig och får barn - men kan inte glömma det som hände. Hon deltar i ett TV-program för att se om det dyker upp någon som känner till något om vad som hände - och det börjar hända saker. Småsaker först - hon får ett konstigt telefonsamtal, konstiga mail, och det visar sig att det finns sådant mostern inte berättat…

Spännande. Snabbläst (och man vill inte gärna lägga ifrån sig den)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
5/3/09, 7:43 PM
#38

Den tionde sånggudinnan är min Carina Burman favorit. Tack för dina tips Effie, har fått en del tips på sådant att leta efter på biblioteket.

Effie
5/8/09, 12:09 AM
#39

Idag har jag besökt Partille bokhandel, som jag säkert kommer att besöka igen trots att jag bor på Hisingen (det är alltså en bit att åka) och lyssnat på Jan Kjärstad. Det är en författare jag gillar, och han var väldigt trevlig att lyssna på också (om inte annat så är det mysigt att lyssna på norska). Det viktiga är en bra historia (det var något om historier inom historier, historier bakom historier, det ska hela tiden finnas mer…var det min tolkning det där?). Musik kan inspirera till upplägg av en historia, eller varför inte ett dataprogram (loop, att gå igenom samma sak flera gånger). Romaner är en sorts software. En människa är ett antal livshistorier; är de motstridiga spänner personen över ett större område… ja, det här var lite anteckningar för mig att minnas kvällen.

Han har skrivit många fler böcker än vad jag har läst uppenbarligen. Jag hittade Wergeland-trilogin (Erövraren, Upptäckaren, Förföraren, i någon ordning) på Bollebygds bibliotek någon gång och fastnade direkt; läste senare…vad hette den? något om kärlekens tecken. Jag ska läsa fler. Köpte "Kungen av Europa" i kväll; blir bra att ha på helgens resa (som att jag inte har tillräckligt med olästa böcker redan innan…)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
5/22/09, 3:32 PM
#40

La Cucina, av Lily Prior. Ännu en bok jag hittat på avdelningsbiblioteket, och som legat i någon väska som bussbok länge. Nu har jag tagit mig igenom den.

Rosa Fiore växer upp i en liten by på Sicilien. Hon lär sig laga mat. Efter en kärlekshistoria med tragisk utgång reser hon till Palermo, och arbetar på bibliotek i många år. En dag kommer en engelsman till biblioteket för att titta på gamla kokböcker. Rosa erbjuder sig att lära honom matlagning…fast det är inte bara matlagning de sysslar med.

Den här boken lämnade nog mest ett jaså som intryck. Lite mysigt att läsa om matlagning, och lite erotik som jag tycker beskrevs bra, och det var väl behållningen. Det blev lite för mycket bakgrund och runt-ikring-skildringar på något vis, som jag inte riktigt förstod tanken med.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmaja
5/22/09, 10:32 PM
#41

La Cucina, av Lily Prior, läste jag för jättelänge sen. Jag minns att jag tyckte jättebra om den, kanske för att den faktiskt var så annorlunda. Tror att den står i en hylla här, att jag köpte den på rea eller nåt. Ska kanske kolla upp den igen då.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Annons:
Effie
5/29/09, 3:33 PM
#42

#41 Jodå Anmaja, jag uppskattade också det annorlunda i den (bröderna Guerra och Pace, t.ex., de siamesiska tvillingarna) - men tyckte ändå det fattades något. Men jag läste den under lång tid; kanske tappade lite samband då?

Mina rötters land, av Marie Cardinal. Jag har läst flera böcker av Marie Cardinal, och tycker särskilt mycket om Les mots pour le dire (Orden som befriar). Den handlar om en psykoanalys - men berättar också om författarens barndom, kärleken till Algeriet som hon växte upp i, kärleken till modern som ville ha henne annorlunda, eller helst inte alls, om fadern som hon inte kände så väl…allt det som ledde fram till den ångest och de psykosomatiska sjukdomar som hon tog sig ur genom att gå till en psykoanalytiker regelbundet i sju år. Det är en av böckerna jag skulle ta med till en öde ö; den kan jag läsa om mer än en gång.

Mina rötters land är en skildring av författarens första besök i Algeriet efter tjugofem år. Familjen var tvungna att bosätta sig i Frankrike när Algeriet blev självständigt. Beskrivningar, funderingar, skildringar av känslor före resan och under resan. Trevlig att ha läst eftersom jag läst andra böcker, men knappast något jag kommer att minnas.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
5/30/09, 1:53 PM
#43

Makten över klimatet, av Christian Azar. En bok om klimatförändringen.

Om lite allt möjligt. Om Grönlands glaciärer. Om hur ett vulkanutbrott långt borta ledde till att Frankenstein skrevs. Om internationellt samarbete, och miljökonferenser. Om hur en storm i Västindien påverkade Napoleons privatliv och då även historian. Om vad som kan göras.

Intressant. Mer underhållande än jag räknat med. Tankeväckande.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
5/31/09, 9:22 PM
#44

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap, av Mary Ann Shaffer.

London, strax efter andra världskriget. Juliet Ashton, författare, får ett brev från Dawsey Adams på Guernsey. Han berättar att han läst en bok som Juliet ägt, och undrar om hon kan hjälpa honom hitta fler. Och så nämner han litteratursällskapet, som bildats pga en undangömd gris… Juliet blir nyfiken, och de börjar brevväxla; även resten av medlemmarna i sällskapet, och det är en samling ganska olika personligheter. Men Elizabeth som "grundade" det är försvunnen; hon hade gripits av tyskarna och sänts österut. Skulle hon komma tillbaka?

Jag hade hört talas om denna bok som en feel-good-bok. Men den hade lite mer svärta än jag räknat med, och det gjorde den bättre. Jag hade ingen aning om tyskarnas ockupation av Kanalöarna, så det var intressant. Boken är skriven som en rad brev; lite rörigt att hålla ordning på vem det nu var som skrev till vem, men trevligt. Slutet vet jag inte riktigt vad jag tycker om; mer än att författaren fick till det på ett ganska bra sätt ändå.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
5/31/09, 9:35 PM
#45

I skydd av mörkret av Stephen Booth

Lindsay Mullen och hennes två söner omkommer när deras hus brinner. Mannen har varit ute, försöker rädda dem. Yngsta dottern var hos morföräldrarna. Rose Shepherd bor i villa med säkerhetsgrindar och larm - men hittas mördad. Vem var hon egentligen? Ingen kände henne. 359, som stod i en adressbok - står det för landsnumret till Bulgarien, eller vad?

Deckare som var svår att släppa. Intressanta personer. Psykoser och schizofreni och bulgarisk maffia…jag tror jag lärt mig lite under läsningen. Definitivt en av de bättre jag läst på ett tag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
6/12/09, 9:18 PM
#46

Tusen år av fantasy, av Bo Eriksson. Från årets bokrea.

Faktabok, om fantasy och medeltiden. Sagan om Ringen, och dess koppling till medeltida berättelser. Resor, fantasidjur, hjältar…

Visst stod det en del jag inte visste. Och visst är jag tokig i fantasy. Men känslan jag fick av den här boken var mest jaså. Jag vet inte vad det var jag saknade.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
6/12/09, 9:30 PM
#47

Kudde av gräs, av Lian Hearn. Den hittade jag på second hand; annars är det inte säkert jag hade fortsatt läsa den här serien. Första boken, Över näktergalens golv, tyckte jag väl var ganska ok, men jag fastnade inte riktigt.

Bokserien handlar om ett Japan-liknande land. Många släkten kämpar om makten. Dessutom finns "de gömda", som är ett folk som inte dödar, och "Släktet" som har särskilda förmågor, typ extrem hörsel, att vara osynliga och att synas vara på flera ställen samtidigt, och som är mycket skickliga lönnmördare. Takeo, som tillhör båda folken, tas om hand och uppfostras ett tag av en adelsman. När han dör, måste han bestämma sig vart han hör - och vad han ska göra med kärleken till Kaede. Kaede är mitt i kampen om makten, som gisslan, som bortgift. Men alla män som vill ha henne dör. Hon måste lära sig hur man styr ett land.

Den här boken tyckte jag bättre om än den första. Berättelsen lugnade ner sig mer, personerna utvecklades. Jag kommer att läsa vidare.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
6/14/09, 4:06 PM
#48

En bit på väg, av Tora Dahl

Jag har läst Tora Dahls självbiografiska romaner om Gunborg, serien som börjar med Fosterbarn. Dem har jag tyckt mycket om. Jag visste inte att hon fortsatt med självbiografin, men övergått till att använda de rätta namnen. En bit på väg är den första boken i denna serie av självbiografiska böcker.

Tora studerar på högskolan, bl.a. botanik. Hon umgås med en tidigare lärare, doktor Heimer, som friar till henne, men hon tvekar. Hon berättar om sina kamrater på högskolan.

Jag tyckte början av boken kändes seg och tveksam, ointressant. Det blev bättre mot slutet. Det handlar mycket om känsla av att inte passa in, om utanförskap, om att inte känna sig förstådd, om att inte förstå omvärldens krav. Lite främmande, men intressant, tycker jag det var att se frågan "bör man gifta sig med en person enbart för att göra honom lycklig?" tas på allvar.

Jag kommer nog att läsa vidare i serien, eftersom jag gillade de första böckerna, men det tar nog ett tag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Maria
6/15/09, 8:27 PM
#49

Vilken trevlig tråd…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
6/21/09, 7:51 PM
#50

#49 Kul att du tycker det.

Aprilväder, av Viveca Lärn. Ännu en bok om Saltön. Jag gillade de första böckerna om Saltön - roliga och lätt galna typer, roliga formuleringar. Det här är sjätte boken. Personerna och deras relationer utvecklas åt olika håll. Emily har fyllt 50 och har hittat tillbaka till Blomgren. Tommy dricker, Lotten tjatar. Sara besöker Saltön. En turkisk familj har öppnat kebab-restaurang i magasinet, granne med Lilla Hunden. Och baskermannen blir uppvaktad.

Jag gillade som sagt de första böckerna. Fjärde bokens slut tyckte jag kändes tveksamt - skulle den sluta så? Och nu läser jag böckerna för att jag vill veta hur det går för personerna - men de är inte lika roliga som de första, känns mer krystade ibland, går på tomgång ibland.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
6/21/09, 7:55 PM
#51

Mellan husen, av Lars Lerin.

En akvarellbok om livet på Lofoten. Hus, båtar, natur, fabriker. Lite text, många bilder.

Lars Lerins bilder; visst vore det härligt att kunna måla som han (och ja, jag har en liten svag aning om hur mycket arbete det ligger bakom den kunskapen). Ofta mörka bilder, men med något som lyser till och ger stämning.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmaja
6/22/09, 7:48 PM
#52

Ja jag tycker också om Din *boktåt*!

Läser alltid när jag ser att du skrivit nåt nytt.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Effie
7/5/09, 4:45 PM
#53

Nu ligger jag lite efter…

Vänner och älskare, av Theodor Kallifatides. Georgs hustru Marja blir sjuk och dör, osäkert vad sjukdomen består i - brist på livslust? Georg upptäcker att han inte vet så mycket om henne, och börjar ta reda på saker om hennes liv. Han pratar mycket med en arbetskamrat, Milan, om livet och kultur och kärlek. Han träffar en annan kvinna.

Jag har lyssnat på Theodor Kallifatides en gång, på Bollebygds bibliotek. Jag är imponerad av hans känsla för språket. Personerna i den här boken fastnade jag inte för, men en del formuleringar. Och jag tror den handlar om bildningens betydelse för samhället; det är ett ämne som tål att tänka på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
7/5/09, 4:52 PM
#54

Kall som graven, av Peter Robinson

En bok i serien om Banks, en av de tidigare tror jag fast den är nyligen översatt. Banks får i uppgift av sin överordnade att åka till London och hitta hans dotter Emily som gav sig av för ett bra tag sedan. Han hade sett porrbilder av henne på nätet och ville veta hur hon hade det. Banks hittar Emily, som bor med en gangster, Barry. Hon kommer med honom hem igen. Det inträffar några mord som verkar ha med piratkopiering att göra, och Barry verkar vara inblandad, men han är hal.

Det här var ingen höjdare. Den går väl att läsa.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
7/5/09, 5:11 PM
#55

Anna Lavinias underbara resa, av Palmer Brown. En barnbok som jag mindes, och hittade på antikvariat för ett tag sedan.

Anna Lavinias far är ute och jagar regnbågar. En dag säger hennes mamma att Anna Lavinia ska åka till sin faster. Hon packar kläder, sex burkar pawpawmarmelad, varmvattensflaska och, visar det sig senare, katten Jordgubben. Hon åker iväg med ett rosagyllene tåg med en tjock dam som ska sälja alla tehuvor hon tillverkat, och där den tjocka damen går av rullar tåget iväg av sig självt, och stannar där rälsen går ihop. Anna Lavinia kommer till öknen, till en oas, Hon blir vän med paschan, får en kamel och en tobbi, som inte gillar hägringar. Och sedan kommer hon till…nej jag ska inte berätta om hägringar och annat.

Liten mysig bok. Hittade en del formuleringar jag gillade, typ "Om nånting är gott så är det ännu godare med vispgrädde ovanpå". Och skillnaden på hennes mammas livsinställning ("Ät inte om du inte är hungrig") kontra hennes pappas ("Ät för att det är roligt").


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
7/5/09, 5:16 PM
#56

Stäppens krigare, av Conn Iggulden. Om Djinghis khan, hans barndom som Temudjin, son till Vargarnas khan. Om hur fadern blev dödad genom förräderi, om hur modern och sönerna lämnades att överleva själva, om Temudjins idé om att samla alla klanerna och samarbeta för att bli starka…

Spännande att läsa om hans liv. Underhållande, men inte mer.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
7/5/09, 5:23 PM
#57

Yacoubians hus, av Alaa al-Aswany.

Yacoubians hus är ett hyreshus i Kairo, som byggdes någon gång före självständigheten. Det är ett fint hus; det bor ganska rika människor i lägenheterna - och en hel del i skrubbar på taket som från början var tänkta som förråd. I boken skildras en del av dessa människor: Taha, portvaktens son, som vill bli polis, men det får inte sonen till en portvakt bli, så han börjar studera på universitetet och kommer i kontakt med jihad. Han älskar Buthayna, som försöker försörja sig och syskonen på bästa sätt, inte så lätt. Hajj Azzam vill bli vald till parlamentet, och ha en ny ung hustru. Hamet är redaktör och homosexuell…

Jag har nog lite svårt för böcker som handlar om för många personer. Men det är intressant att läsa om Egypten, och hur livet är där.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmaja
7/5/09, 6:12 PM
#58

Jätteintressant att du skriver och du är verkligen en bokslukare. Själv ligger jag lågt i ljudbokslyssnandet just nu. Lyssnar på radion i stället, ofta på Sommar i P1.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Effie
7/5/09, 6:21 PM
#59

#58 Jo, jag är bokslukare. Det blir lite på bussen, lite i sängen på kvällen, och på sistone har det varit för varmt att göra mycket annat än sitta på balkongen och läsa. Men Sommar har jag missat; det tänker jag alltid att jag ska lyssna på men glömmer bort det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
7/11/09, 5:45 PM
#60

Om någonting är gott så är det ännu godare med vispgrädde på.

Det är ju populärt med väggord nu för tiden, känns som om det citatet är som gjort för mitt kök. Eller varför inte som broderad bonad eller broderat på ett förkläde kanske?

Effie
7/11/09, 9:44 PM
#61

#60 låter inte fel alls…Glad

Dödssynden, eller To Kill a Mocking-Bird, av Harper Lee. Namnet kommer sig av att härmfågeln inte gör någon skada, utan bara gläder människor; därför får man inte döda den.

"Scout" Finch och hennes bror Jem växer upp i en liten stad i Alabama. Deras far är advokat, och får i uppdrag att försvara en svart man som anklagas för våldtäkt på en vit kvinna. Stämningen i staden blir hätsk.

Jag tyckte mycket om den här skildringen av barndom; av kompisar och grannar och skola, av funderingar på rätt och fel, och vad som hände runt den här rättegången…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
7/11/09, 9:52 PM
#62

Sin ensamma kropp, av Elsie Johansson

Marie-Louise är drygt 70 och änka; tänker på sitt liv - sin fattiga barndom, äktenskapet med åkeriägaren Parre, och på män hon träffat mer nyligen, särskilt hantverkaren som renoverade hennes badrum nyligen. Hon ångrar en del - hon älskade inte sin man, men hade kunnat vara snäll mot honom. Och vad är det som livet går ut på egentligen?

Jag tyckte om den här boken - funderingarna, tillbakablickarna, skildringarna av livet. Vad jag möjligen inte riktigt tror på är att denna kyliga dam tinar upp och intresserar sig för män efter så många år. Det är svårt att tina upp känslor man undertryckt så länge. Men jag unnar henne det ändå


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
7/11/09, 10:15 PM
#63

En kort historia om nästan allting, av Bill Bryson.

En ganska kortfattad faktabok om naturvetenskaplig historia, om forskare som gör upptäckter, om jordens historia, om hur cellerna fungerar…ja, lite grann av allting.

Ganska intressant. Seg ibland, lättläst ibland. Fast när jag - jag! - hittar faktafel i en sådan här bok, så undrar jag ju hur många faktafel jag inte hittar, och då känns den mer tveksam. Och när jag läser om det vanliga grundämnet silikon så undrar jag hur mycket förlaget satsade på översättningen…Men trots allt var den ganska intressant.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
7/11/09, 10:32 PM
#64

Patient 67, av Dennis Lehane.

Två poliser, Teddy och Chuck, åker till en ö där det finns ett mentalsjukhus för våldsamma patienter. En patient, en kvinna som mördat sina barn, har försvunnit. Men rymningen verkar helt omöjlig, och personalen verkar ointresserade av att hjälpa till med utredningen. Är de inblandade? Och vad försiggår på sjukhuset egentligen? Teddy har sina egna skäl att åka dit; han vill hitta den pyroman som tog livet av hans hustru. Men blev han utvald att åka till ön av krafter som vill tysta honom?

Jag såg att det var någon annan här som absolut inte gillade den här boken. Själv sträckläste jag den. Tyckte den var lättläst, spännande och annorlunda thriller.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
7/11/09, 10:37 PM
#65

Fallet avslutat, av Michael Connelly.

Harry Bosch är tillbaka på LAPD, på avdelningen för gamla ouppklarade mord. Han börjar med ett mord på en ung flicka för tjugo år sedan, ett dåligt försök att få det att se ut som självmord.

Jag brukar inte läsa Michael Connelly - gillar inte alls de böckerna. Men får jag boken, så kan jag ha den som lättläst bok att inte engagera sig i, typ bussbok. Det duger den som.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmaja
7/11/09, 11:32 PM
#66

Patient 67, av Dennis Lehane - en jättebra bok som jag lyssnat på två gånger i sträck.

Anmaja

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Effie
7/15/09, 4:30 PM
#67

Is och vatten, vatten och is, av Majgull Axelsson

Susanne deltar i en expedition med isbrytaren Oden i arktiska farvatten. Någon hotar henne; lämnar spår i hennes hytt. Inez och Elsie är tvillingsystrar; flyttar från Göteborg till Landskrona när fadern blir sjuk och senare dör. Elsie får sonen Björn, som växer upp hos Inez, som storebror till Susanne. Björn blir popidol, men efter ett tag kommer tomheten ikapp.

Jag gillar Majgull Axelssons böcker. Av någon anledning kände jag motstånd mot att läsa denna; tyckte historien inte lät tilltalande. Men det var en njutning att läsa den, att glida fram bland isberg och isbjörnar, tillbakablickarna. Och det jag fick med mig att tänka på var nog det här med att inte bara flyta med, utan att stå upp för det man vill.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
7/15/09, 6:02 PM
#68

#67 Är det hennes senaste roman?

Effie
7/15/09, 6:04 PM
#69

#68 Det är det väl. Den ingår i Akademibokhandelns läsecirkel 2008/2009.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
8/2/09, 3:43 PM
#70

Livets gåtor, av Vivi Edström. En biografi över Jane Austen, med genomgång av hennes böcker.

Jane Austen föddes 1775 och dog 1817. Hon bodde i södra England, och skrev om södra England. Hon var dotter till en kyrkoherde, och det näst yngsta av åtta barn. Livet i prästgården innebar arbete i jordbruket, men också högläsning och versskrivning, och stark familjesammanhållning. När fadern dog fick de ekonomiska problem. Hon fick inte mycket ordnad utbildning (men det fanns böcker att läsa i hemmet). Hon älskade att dansa. Hennes känslor vet vi inte mycket om, men hon gifte sig aldrig. Och hon skrev ett antal romaner, som blev populära, och som än idag läses mycket. "Tre eller fyra familjer i en by - det räcker för att iscensätta en roman", sade hon. Och det är det hon skriver om. Med ironi skildrar hon olika personer, kvinnans ställning, hon berör även ämnen som kriget, och fattigdom.

Jag har läst de flesta av Jane Austens böcker. Den här boken fick mig att vilja läsa dem igen, för att se om jag hittar dessa perspektiv i dem.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
8/2/09, 3:55 PM
#71

Sista boken från Finistère, av Bodil Malmsten

Om sorgen att behöva lämna Finistère. Om att inte kunna berätta det för någon. Om de praktiska problemen. Om att fixa saker i trädgården för sista gången. Om att tävla med madame C om att skriva en rolig erotisk roman. Om hur hemskt trist den nya staden är. Om känslan av att ha blivit lurad vid köpet av lägenhet. Om hur eländigt flytten funkade. Om att det trots allt fanns fördelar med att bo i staden…

Ja, den slutade som sagt ändå lite hoppfullt. Men det var inte en bok jag fastnade för. Jag läste den för att jag läst de tidigare böckerna om Finistère, som jag tyckt om. Och jag lämnades med ett frågetecken - hur mycket av denna skildring var sann, och vad var påhittat? Och är det viktigt, egentligen?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
8/2/09, 4:04 PM
#72

Tid att dö, av Jeffery Deaver.

En seriemördare tar livet av folk på riktigt otäcka sätt - han ger dem möjlighet att leva lite till, om de klarar att hålla emot lite till, men till slut går det inte… Han lämnar en gammaldags klocka, och en dikt, som undertecknas "Urmakaren". Lincoln Rhyme, den rullstolsburne polisen, arbetar med fallet. Hans kollega, Amelia Sachs, har fått hand om ett eget fall, ett självmord som visar sig vara mord, och som verkar ha anknytning till korrumperade poliser. Kathryn Dance är expert på förhör, expert på kinesik, som handlar om hur kroppen avslöjar om vi ljuger etc.

Spännande deckare. Och intrigen kändes som en lök…flera lager "nä men så var det inte…"


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
8/2/09, 4:11 PM
#73

Horatius - liv och tänkesätt, av Carl-Göran Ekerwald

Horatius var son till en frigiven slav, från södra Italien. Han utbildade sig i Aten. Han deltog i Brutus kamp mot Caesar, överlevde och flyttade till Rom. Han blev vän med Maecenas och Caesar, levde runt, kvinnor, män, vin, knark…och stilla ro på lantgården. Han skrev dikt om allt. Än idag läser vi hans dikter, och citerar honom. Carpe diem är kanske det mest kända. Men även uttryck som "den nakna sanningen" och "den gyllene medelvägen" kommer från Horatius.

Jag tyckte mycket om den här boken. Den kändes levande, och jag fick veta mycket om Horatius.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
10/3/09, 3:36 PM
#74

Himmel, av Torbjörn Flygt

Fredrik äger en travhäst, och är gift med Louise. Hon tror att han är otrogen, och har därför en älskare. Deras dotter har en extralärare, som är gift med en spelberoende man, och som jobbar på SFI, med bl.a. en man från Irak, och en kvinna från Iran, som lämnat sin man och pizzerian. Många personer, olika men med anknytningar.

Det var ett tag sedan jag läste den här boken, så jag minns inte riktigt vad jag tyckte. Författaren tycker jag ganska bra om; böcker som handlar om för många tycker jag inte så mycket om, men den var helt ok.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
10/3/09, 3:53 PM
#75

Faktoider, av Peter Olausson

Faktoider är sådant vi alla "vet" är sant - men som inte är det. Typ "Einstein var dålig i skolan". "Kristian Tyrann kallades Kristian den gode i Danmark". "Man får kramp om man badar direkt efter att man ätit".

Den här boken innehåller en massa mer eller mindre kända faktoider (och en del som jag undrar om de är faktoider - tror någon fortfarande att det finns bly i blyertspennor?) och förklaringar till dem. Kul att läsa.

Och är man intresserad, finns en hemsida, www.faktoider.nu, som är grunden till boken.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
10/3/09, 3:58 PM
#76

Anders Sparrmans resa, av Pär Wästberg.

Anders Sparrman var en av Linnés lärjungar. Han blev skickad med en ostindiefarare till Kina, och sedan till Sydafrika. Han följde med Cook på en av hans världsomseglingar. Flyttade slutligen till Stockholm och blev fattigläkare.

Den här boken tycker jag om. Språket är fint, och jag tycker det var ett intressant liv att läsa om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
10/3/09, 4:01 PM
#77

Min vän Marcus Tullius, av Erik Lycke

Marcus Tullius Ciceros liv, beskrivet av hans vän Pomponius Atticus. Om politiken, om vältaligheten, om viljan att vara i händelsernas centrum, och faran i detta.

Jag är intresserad av historia och romartiden; tyckte dock den var lite seg.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
10/3/09, 4:07 PM
#78

Drömmar om rosor och eld, av Eyvind Johnsson.

En stad i Vienne på häxprocessernas tid. En präst, Urbain Grainier, som inte vill underordna sig. Kvinnorna älskar honom. Det kommer demoner till nunnorna i klostret. Skildringen görs av Daniel Drouin, ämbetsman, vän till Grainier, familjefar som är så nöjd med livet, hustrun, maten.

Den här boken läste jag första gången i gymnasiet, och älskade den då. Eyvind Johnsson är fortfarande en favoritförfattare. Det är nog stilen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
4/20/10, 10:50 PM
#79

Jag tror jag ligger lite efter…jag har läst en hel del böcker sedan sist. Jag får se vad jag kommer ihåg av dem.

Quinnan och doktor Dreuf, av Mare Kandre.

Dr Dreuf, dvärgaktig analytiker i Trils, i sitt lilla lutande rum fullt med damm och kvinnliga organ i sprit och dr Popokoffs böcker. Han vet allt om Kvinnans själsliv. En dag kommer Eva till honom och berättar om sina minnen, från Paradiset och framåt, hur det är att vara kvinna.

Jag har inte läst många böcker av Mare Kandre. De är inte realistiska. Jag gillar stilen, tonen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
4/20/10, 10:55 PM
#80

En förtrollad värld, av Betty Cavanna.

En ungdomsbok, som jag läste i tonåren, mer än en gång Sedan försvann boken. Jag hittade den igen på antikvariat.

Philadelphia, under amerikanska frihetskriget. Hannah Trent är dotter till en sömmerska, som får sy balklänningar till rika och vackra unga kvinnor som umgås med de engelska höga officerarna. Hannah hjälper grannpojken Mark, amerikansk soldat, både med att ta hand om hans hund och att lyssna till vad som sägs vid engelsmännens fester.

Jag tyckte om boken i tonåren. Den var fullt läsbar även nu.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
4/20/10, 10:58 PM
#81

Ur vulkanens mun, av Helena von Zweigbergk.

Anna och Mats åker med sina barn Molly och Sebbe till Sicilien på semester. De ska ha trevligt, och försöka rädda sitt äktenskap. Anna sms:ar till "den andre" mannen; Mats flirtar med ett par unga tjejer som bor på samma hotell. Anna är mycket osäker, och tänker mycket på hur hon verkar, och hon tycker Mats är sur. De anklagar varann, tolkar negativt, mycket gräl, barnen är väldigt osäkra på dem.

Tyckte ganska bra om den här boken; skildringen av svårigheterna kändes rätt, vad jag minns. Men slutet gick för enkelt; kändes inte trovärdigt alls.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
4/20/10, 11:01 PM
#82

Jävla John, av Eva Dozzi.

Katja Gehrman, musikstuderande som extraknäcker som hotellstäderska, träffar John Lennon. Passion. Låg självkänsla. Svartsjuka. Barnet Sarah. Brytning.

Lättläst bok, helt ok - men lämnade mig ändå med en känsla av "jaha? vad var meningen med den här?"


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
4/20/10, 11:05 PM
#83

Det gångna är som en dröm - det närvarande förstår jag icke, av Göran Greider.

En biografi över Dan Andersson. Den börjar när Dan stiger av tåget i Stockholm en dag i september 1920. Sedan tillbakablickar, skildringar av hans liv, förklaringar…

Mycket bra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Upp till toppen
Annons: