Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 4680 ggr
Achatina
5/9/08, 5:05 PM

Parfymen av P. Süskind

Boken Parfymen är skriven av författaren Patrick Süskind, det var hans första roman och den blev en bästsäljare som översattes till 46st språk och även filmatiserades 2006. Boken har getts ut tre gånger i Sverige av förlaget Wahlström & Widstrand.

Den franska pojken Grenouille får en tuff start i livet, ingen vill kännas vid honom som spädbarn. Inte ens för en stor summa pengar, men Grenouille överlever mot alla odds. Han saknar helt kroppslukt men har ett ofattbart bra luktsinne. Så pass bra att han kan urskilja doften av en speciell människa på flera kilometers avstånd, en människa bland miljontals andra på Paris smutsiga gator. Grenouilles favoritdoft är doften av tonårsflickor som ännu inte har mist sin oskuld. Han ser till att han får jobb hos en parymerare så att han ska få lära sig tekniken för parfymtillverkning. Hans mål är att till varje pris göra en parfym som ingen kan motstå…

Boken var oerhört trögläst, stora delar av den var på franska. Man får läsa lite, lite i taget för att orka med att läsa hela. Inledningen i boken är väldigt lång, vilket i och för sig berättar mycket om Grenouilles historia innan han blev den som han blev sen. Parfymen är mycket välskriven med många detaljer som gör att man som läsare får en bild i huvudet av vad som sker hela tiden, nästan som om man var där när det hände. Slutet i boken är väldigt oväntat men det är kanske det som gör boken så speciell och bra.

Den får betyg 6 av 10 av mig.

Annons:
geregvu
5/13/08, 11:34 AM
#1

Boken gav mig mer vid en omläsning. Jag är lärare och testade att läsa de första sidorna högt för en måttligt litteraturintresserad grupp gymnasielever. Det är ju verkligen mycket "påtaglig" beskrivning av en oerhörd känsla för dofter. Även de mest ointresserade berördes av språket. Lite kul! Den sticker ut lite i bokflödet. Jag har inte sett filmen men den har ju fått mycket beröm så det hoppas jag få tillfälle till. Man ska ju aldrig jämföra bok och film och nu har det gått så lång tid sedan jag läste boken så då kan det säkert ge en del att även se filmen.

Darkmoonia
5/13/08, 12:20 PM
#2

Läste den för väldigt många år sedan, men minns den som en intressant och annurlunda bok. Jag gillade den sparpt, den är speciell

Achatina
5/13/08, 7:18 PM
#3

Ja, speciell är det minsta man kan säga om boken. Har inte heller sett filmen.

Darkmoonia
5/13/08, 11:29 PM
#4

Har inte sett filmen-ni får gärna hojta om den äe sevärd

Mezzzanina
5/14/08, 1:03 AM
#5

Jag läste den för många år sedan.Jag tyckte den var intressant!

Kul med böcker som kan förmedla lite andra sinnens som dofter och smaker.Jag täker då på filmen Chocolat.Det är visserligen en film,men gud vad jag blev sugen på choklad när jag såg den!

vanessa
5/18/08, 1:50 PM
#6

Gillade verkligen den boken, men skulle inte läsa om den igen. För den var samtidigt så skrämmande. Jag var kanske för ung när jag läste den. Den får 8,5 Vanessa av mig. Har inte sett filmen, vill nog inte det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Babz
5/22/08, 11:16 PM
#7

Jag gillade Parfymen. Har inte sett filmen, vill nog inte heller, för en del böcker "passar" inte som film. Har inget minne av att den skulle varit svårläst, men jag kan en del franska.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Pia
6/2/08, 11:57 PM
#8

En fantastisk bok, en av mina absoluta favoritböcker!!

Och nej, jag har inget som helst intresse av att se filmen.

IdaS-A
2/3/09, 12:00 AM
#9

tycker att det är en suveränt bra bok!

SussieSt
2/8/09, 9:29 PM
#10

Betyg 9,5 av 10 från mig… en av mina absoluta favoriter…har läst den på svenska och tyska (originalspråk)… jättemycket undermeningar i boken…slutet är heeeellllltt fenomenalt! Förvånad

 Vägrar dock att se filmen! Tror nog bara att jag blir upprörd… hahahahaha… bara det att han är snygg i filmen får mig att vägra… nåja, en annnorlunda bok, skrämmande och i mina ögon viktig bok.

By the way… försökte en gång läsa en annan bok av Süskind… (kommer inte ihåg titeln på rak arm), lade av efter bara några sidor… någon anna som läst något annan av honom? Rekommenderas?

SussieSt
2/8/09, 9:31 PM
#11

Blir så lyrisk att jag stavar som en kratta …hahahahaha

IdaS-A
2/8/09, 9:39 PM
#12

#10 blev väldigt överraskad av filmen, den är väldigt bra och lik boken

SussieSt
2/8/09, 9:45 PM
#13

#10… intressant… störde det inte att han är så "snygg" i filmen?

Annons:
IdaS-A
2/8/09, 10:17 PM
#14

nej jag störde mig inte på det

SussieSt
2/8/09, 10:20 PM
#15

Kanske vågar se filmen någon gång… vi får se…Flört

Lavine
2/11/09, 11:14 AM
#16

#13

Jag har sett en dryg halvtimme av filmen, och jo, jag störde mig nog på att han är snygg.

Vet inte varför jag inte såg klart filmen, den är nog inte dålig, den bara inte passar mig. En del äckliga scener, som jag i och för sig var beredd på, men kanske inte gillar att se. Mörk. Jag var nyfiken på hur man skulle filma en sån bok.

Tyckte boken var "bra", men efter inlägg #10 så inser jag att jag måste ha missat en del finesser Flört, måste fundera på att läsa om den.

hus-musen
2/11/09, 4:46 PM
#17

Hmm är boken så bra? Såg filmen, trodde den skulle vara intressant men filmen är tyvärr skitdålig. Den hade kunnat blivit bra om de inte hade filmat så konstigt o hoppigt. Så jag orkade aldrig läsa boken heller..

#16 Var han för snygg i filmen? Jag tyckte han var rätt ful i filmen.. Fast man uppfattar ju personer anorlunda i böcker=)

Qui dormit, non peccat

 


SussieSt
2/11/09, 5:02 PM
#18

#17… okej kanske inte "snygg" i filmen… men han är riktigt "ugly-ugly-ugly" i boken… därför benämningen "snygg" :)

SussieSt
2/11/09, 5:05 PM
#19

#17 rensa huvudet… utgå från att du inte gillar boken (den är rätt speciell) och läääässssssssssss. GladGlad

[Vargnatt]
2/12/09, 10:33 AM
#20

Har också bara sett filmen och tyckte den var riktigt dålig så efter det har jag aldrig intresserat mig för att läsa boken, men kanske får  ge den en chans när så många verkar gilla den Glad

Annons:
Exxozzie
4/11/13, 5:23 PM
#21

Jag tyckte parfymen var ganska bra bok, inte den bästa jag läst men helt okej. Fram till slutet. Det kändes som att den spårade ur/fick en helt annan nisch än innan.

Jag tyckte filmen var ganska okej den med. Jag hade nog också velat att han var lite fulare som någon redan nämnt. :)


Zynell
4/12/13, 11:54 AM
#22

Jag har sett filmen och tyckte att den var helt okej, dock lite underlig. Inte varje dag sådana udda teman tas upp i vare sig film eller bok, men tycker ändå att filmen var sevärd. Boken har jag dock inte varit intresserad av att läsa. Inte riktigt min genre.

Grodan
4/12/13, 12:26 PM
#23

Hoppsan, vilket dåligt betyg. 6 av 10.

Av mig får den helt klart 10! En av de bästa böcker jag läst och det har den varit i många många år. Mycket bra språk osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mickis1994
4/12/13, 4:25 PM
#24

Har inte läst boken men älskar filmen. Så otroligt vackert gjord ändå fast den är så mörk. Kan bara tänka mig hur boken är!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[nathalie44]
4/14/13, 9:51 PM
#25

har bara sätt filmen och tycker den är jätte konstig hur tusan kan döda tjejer lukta så gott🤔

Pialinn
4/15/13, 5:56 PM
#26

Läste boken för många år sedan och den var så speciell att jag inte vill läsa om den, för att inte förlora känslan för den.

Kollade en bild ur filmen och jag tycker skådespelaren är för vacker!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: