Annons:
Etikettbibliotek
Läst 6149 ggr
MimmieM
2008-03-27 22:29

Bibliotek

Hur är eran relation till bibliotek?

Personligen så lånar jag ytterst sällan någonting på bibliotek, trotts att jag bor 300 meter ifrån ett :)

Carpe Diem

Annons:
EmmaG
2008-03-27 22:41
#1

I yngre tonåren bodde jag i byns bibliotek i princip *S*
Men idag blir det kanske ett besök om året eller nåt

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

TerriZue
2008-03-27 23:46
#2

Hmm.. jag var där igår… jag lånade andra boken i en serie. Det var länge sen jag var på biblioteket (innan igår alltså) och jag kände att jag saknade det väldigt mycket när jag kom dit, det är sån mysig stämning där på något sätt. Därför blir det nog fler besök inom kort.. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Sehvrin
2008-03-28 00:49
#3

Jag älskar min hemstads (Nässjös) bibliotek och besöker det gärna när jag är hemhemma och lånar när jag är hemma tillräckligt länge. Här i Linköping är det dock sällan jag besöker stadsbiblioteket och skolans bibliotek besöker jag nästan enbart för skolarbete, så vår relation är lite ansträngd Flört

I allmänhet älskar jag bibliotek, för det är något mysigt med så många böcker samlade på samma ställe och skulle lätt bara kunna strosa omkring och känna på atmosfären ett tag.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

leja
2008-03-28 12:00
#4

Jag växte upp på och med bibliotek. Kan bero på att min mamma arbetade som bibliotekarie på vårt lilla filial bibliotek hemma. Så störredelan av min barndo och hela min ungdom var jag på bibliotek minst en gång i veckan. Men sen jag började studera på universitetet så har det blivit mindre och mindre, antagligen för att man tvingade sig till att läsa kursböcker, så nu förtiden köper jag böcker i större utsträckning än tidigare.

Vad ska man ha som signatur tro?

Sara
2008-03-28 13:24
#5

Bibliotek är suveräna! Jag lånar böcker 2-3 gånger i månaden.

Om de inte hade funnits tror jag att böcker och läsning hade blivit en lyxsysselsättning. Jag hade iaf inte haft råd att läsa speciellt många böcker under ett år.

Sara

Maria
2008-03-28 19:14
#6

Är periodare på bibliotek. I Göteborg har vi haft suveräna bibliotek på våra tre stora sjukhus där jag har arbetat men de har lagt ner. Katastrof tycker jag.

Har bott granne med ett fint bibliotek och jag lånade både böcker och filmer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MimmieM
2008-03-28 19:49
#7

#6 vilka tycker du är bäst i Gbg då?

Carpe Diem

mjioo
2008-03-28 21:06
#8

jag lånar i kungälv där jagbor och ifrån göteborgs stadsbibliotek, brukar låna en hel hög med böcker ifrån båda biblioteken i början av varje månad, sen är det ju en annan femma att jag inte läser alla böcker jag lånar.. men hinner börja på alla och lånar om de jag fastnar för vid ett annat tillfälle :D

MimmieM
2008-03-29 15:12
#9

haha, kungälv hade jag inte ens tänkt räkna in i gbg området :P

Själv bor jag bara några 100 meter från biskopsgårdens bibliotek. De har väldigt trevlig och hjälpsam personal där.

Carpe Diem

Jalking
2008-03-29 19:38
#10

Jag vill ha tyst i ett bibliotek! Först då infinner sig den rätta bibliotekskänslan. Biblioteket i Leksand liknar mest ett dagis med ungar som far omkring och inte kan vara tysta.

MimmieM
2008-03-29 20:49
#11

Jag viskar alltid på bibliotek, trotts kommentaren från pojkvännen:
- Är du en sådan där som viskar på bibliotek?

Varför ska man inte göra det? Trodde det var mer eller mindre lagstadgat vid det här laget! Sunes Jul satte sina spår :P

Carpe Diem

Sarah
2008-04-13 01:34
#12

Lånar tyvärr aldrig. Vill låta böckerna mogna ett tag och det blir så dyrt med förseningsavgifter…

Abico
2008-04-14 17:34
#13

Jag älskar stadens bibliotek ^^ Besöker det minst 2 ggr i månaden. På sommaren ca. 1 gång i veckan.

Hanna 

Annons:
Maria
2008-04-14 21:20
#14

#7 Jag gillar Stadsbiblioteket men annars är biblioteket på Axel Dahlströms torg helt suveränt. Även Frölundas och Chapmans torgs bibliotek.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia
2008-04-15 20:04
#15

När jag var barn/yngre så lånade jag mkt på biblioteket. Nu är det extremt sällan och då är det någon form av facklitteratur. Böcker jag läser vill jag också äga/spara helt enkelt.

Men bibliotek är bra! Och viktiga!

Abico
2008-04-15 20:40
Honestyisdead
2008-04-22 19:57
#17

Jag vågar inte låna böcker, är så dålig på att komma ihåg att lämna dem i tid ;)

Men jag gillar stämmningen på biblioteket här i stan och går gärna dit och fikar :)

mjioo
2008-04-26 02:20
#18

#17 är också dålig på att lämna tillbaka.. råkade låna en "7dagars bok" och fick ett sms där det stog att jag hade en sen bok, då började jag tänka så att det knakade för att komma ihåg vad jag hade lånat för tre veckor sen.. fick gå och fråga och då fick jag reda på att det var den jag trodde jag hade 3veckor till på mig att läsa.. hade dessutom en bok som var 4veckor sen!

fast jag lånar kanske 4-5böcker i månaden gånger två(ifrån två bibliotek) så jag är väl ganska duktig egentligen :)

göteborgs stadsbibiliotek skickar ut sms två dagar innan böckerna ska lämnas in om man vill, man kan få mail också. sen är det ju alltid bra att använda kvittona som bokmärken :)

Honestyisdead
2008-04-26 02:38
#19

#18 :D

Jag kanske skulle ta o testa låna igen ist för att köpa ;)

Lissi08
2008-05-04 17:26
#20

Jag är för lat för att gå dit, köper hälst böcker ;D

Annons:
blombuketten
2008-05-04 23:37
#21

Jag älskar bibliotek. Arbetade på ett här där jag bor, i över ett år (det var ett vikariat) och det var mysigt. Visste exakt var alla böcker stod för jag fick ju också ställa tillbaka böcker som varit utlånade.

Precis som Hera är jag dålig på att lämna tillbaka böcker i tid, så böta för jag ofta. Fast det hindrar mig inte från att låna ändå Glad.

Hennum
2008-05-05 01:11
#22

bibliotek är en fantastisk uppfinning. har inte häften så mycket böcker som jag skulle vilja ha, för dyrt. så vill jag läsa något så går jag i första hand till biblioteket. men så är det vissa böcker jag köper för att jag vill ha dom själv. dom ska vara mina egna! :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

geregvu
2008-05-13 01:03
#23

Jag jobbar själv med bibliotek på en skola och det är roligt att så många vill låna böcker och läsa. Det finns ju så mycket annat man också kan göra där. Vi vill gärna se biblioteket utökas med andra media än böcker och musik. Har ni några spännande ideer för att locka de som ännu inte är bokfrälsta?

Darkmoonia
2008-05-13 17:35
#24

Jag är på biblioteket nästan dagligen, dels för att låna böcker, men också för att sitta och plugga.

# På bibblan där min man jobbar har de mycket dvd och datorspel till utlån, väldigt populärt och ett par böcker brukar slinka med dessuton ;-)

IdaS-A
2009-02-03 00:01
#25

lånar aldrig på bibloteket

parsley
2009-02-05 18:15
#26

Kan man ha en god relation till något man är beroende av? Min familj betraktar mig som biblioteksmissbrukare. Men vadå? Gratis är gott och jag är mer intresserad av att läsa än att äga.

Effie
2009-02-05 21:36
#27

Jag har nog alltid älskat bibliotek (har t.o.m. en bok som jag inte kan med att slänga för att den doftar bibliotek…). Fast det blir inte så ofta jag går dit för närvarande - det ska stämma med öppettider och sådant. I min stadsdel finns tre bibliotek, men ändå inget som riktigt passar; ett ligger långt bort, ett är skolbibliotek, och det tredje…ja, det försöker jag besöka på väg hem från jobbet, om det är öppet. Å andra sidan finns det alldeles för mycket oläst i mina egna hyllor.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Maggan71
2009-02-06 21:25
#28

Jag lånar nästan allt jag läser från biblioteket. Har medlemskort på orten där jag bor och ett medlemskort på orten där jag jobbar.

Min erfarenhet är att de är väldigt service-minded. På mitt förslag har båda biblioteken tagit hem flera böcker! Och det är aldrig några problem om jag vill ha tag i något som är för gammalt (Björn Hellbergs första till exempel)… bibliotekarien sökte och hittade till slut på ett par andra Östgötabibliotek och tog hem åt mig.

Biblioteken är på utdöende, så jag tycker det är viktigt att använda dem!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

MariaG
2009-02-06 22:58
#29

Själv lånar jag ofta böcker från biblioteket.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

[Vargnatt]
2009-02-07 01:17
#30

Jag tycker bibliotek är riktigt mysiga, men jag lånar sällan böcker

Anthka
2009-02-07 18:08
#31

Jag har alltid varit förtjust i biblioteket.

Som jag bor nu, i en liten stad där biblitotekets utbud är minimalt så utnyttjar jag regelbundet och ofta fjärrlån.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

WildSpirit
2009-02-09 16:32
#32

Jag brukar gå till biblioteket någon gång i veckan för att låna ljudböcker, men jag lånar nästan aldrig "vanliga" böcker där av någon anledning.

mariva
2009-02-09 17:06
#33

Jag tycker om bibliotek, men lånar aldrig böcker längre. Det är lite stressande att ha en viss tid på sig att läsa, om man vill slippa låna om hela tiden. Är väl lite bekväm av mig.

Och jag vill gärna äga böckerna, ha dem kvar som gamla vänner när de är lästa. Och de olästa längtar jag efter att få umgås med!

Crispig
2009-02-13 03:20
#34

Jag lånar så ofta jag kan och så mycket jag kan. Blir dock lite butter på att det inte finns så mycket fantasyböcker…

Annons:
peaches
2009-02-16 22:59
#35

Då min ekonomi som student är dålig och pengar måste gå till tråkig akademisk skitlitteratur så lånar jag mycket böcker på biblan, eller läser om de jag ahr hemma :D

FridaYouKnow
2009-02-17 19:50
#36

Var där precis, har blivit lite av en stamkund eftersokm jag alltid måste ha en bok med mig överallt och hittar nya spännande titlar överallt :D Fast innan var jag där typ 1 gång vart femte år xD

Mezzzanina
2009-02-18 01:01
#37

Jag älskar att vara på biblioteket.Fastnar ofta där så länge att sonen tröttnar på at vänta på mig.Sedan är de jätte bussiga och skickar hem några "Daisy-ljudböcker" åt mig i per vecka.Jag har blinda fläckar i ögonen och kan ibland inte läsa, men då använder jag min Daisy spelare och lyssnar på talböckerna jag fått hem!

elyse
2009-02-18 20:29
#38

Nja. Jag lånar mest studentlitteratur. Men jag kan låna böcker som jag blivit rekommenderad. Min morfar brukar låna på bibliotek och kan tipsa mig, då brukar jag låna boken.

Yuki
2009-02-24 11:48
#39

Går dit ibland och lånar när jag inte har så mycket att studera till.

xLillaMy
2009-03-19 14:27
#40

Jag älskar biblioteket!
En sådan mysig atmosfär och så :D

Dessutom är jag en väldigt fattig människa som uppskattar att man kan låna böcker - jag menar, när jag oftast bara läser böcker en gång så räcker det (:

Biblioteket här i denna byhålan har inget vidare utbud dock D:
så jag brukar ta mig till Olofströms bibliotek (det största i blekinge xD)

andreas0
2009-04-25 21:39
#41

Jag tillhör de som praktiskt taget bodde på biblioteket under en period i tonåren. Skolan jag gick i låg vägg i vägg med biblioteket för stadsdelen, så på de längre rasterna gick jag ofta in på biblioteket och satte mig en stund och läste något.

Det var inte sällan heller att jag kikade in en stund efter skolan innan jag gick hem. Och hittade jag något spännande att läsa då så glömde jag av tiden och satt och läste till biblioteket stängde. Det hände nog mer än en gång i veckan under en typisk skolvecka. Och hade jag inte läst ut boken då så lånade jag hem den såklart.

Efter det har jag inte varit på biblioteket lika ofta. Nuförtiden läser jag ofta så kallade e-böcker, på min fickdator. Men jag föredrar känslan av att ha en riktig bok i handen, och ibland så åker jag ner till statsbiblioteket här i göteborg och kommer hem med en hög böcker.

På statsbiblioteket så är det alltid så mycket folk, så där skulle i alla fall jag inte få någon läsro, så jag tar alltid hem böckerna därifrån när jag är där. Jag funderar på om jag skulle ta och börja promenera bort till statsdelens filial istället någon gång ibland och sätta mig där och läsa, för det är något speciellt med att sitta omgiven av så många böcker och läsa.

Annons:
Filosofia
2009-04-28 14:17
#42

Jag bor nära såväl ett stort stadsbibliotek som ett högskolebibliotek, och eftersom utbudet är så bra lånar jag väldigt mycket. Jag köper bara de böcker jag verkligen vill ha och tycker om. Tycker annars att böcker tar upp mycket plats när man bara har en tvåa… Förutom i lägenheten har jag en stor mängd bokhyllor och flyttkartoger fulla med böcker i källaren… Känns ganska onödigt. Det är inte ofta jag läser om en bok (bara mina absoluta favoriter), så jag har slutat att impulsköpa böcker och lånar dem istället. Om boken är dålig är det bara att lämna tillbaka den.

Andra fördelar? På bibblan finns det mesta både vad gäller skön- och facklitteratur, annars kan man fjärrlåna. Tar bara några dagar att få böckerna. Ägnar även en stor tid åt att läsa alla roliga tidsskrifter och magasin som annars är svindyra att köpa. För att inte tala om all kurslitteratur… Har nog sparat flera tusen kronor genom åren på att låna kurslitteratur istället för att köpa den. :D

Pirjo
2009-05-03 21:47
#43

Jag lånade mycket böcker på biblioteket under en period, men tyvärr så ändras ju inte utbudet där speciellt ofta så på slutet tyckte jag det blev svårt att hitta något som jag ville läsa. Skulle "sortimentet" förnyas lite oftare så skulle jag nog gärna låna böcker igen.

Lagerquist
2009-05-03 22:50
#44

Jag älskar verkligen bibliotek! Eller i alla fall Stadsbiblioteket i Stockholm som är stort och fint. Förut lånade jag alltid mina böcker därifrån men nu föredrar jag att äga dem själv. Gillar dock lukten och känslan som finns där! Glad


ceolas
2009-08-01 22:39
#45

Jag är stamkund på mitt hembibliotek. Jag går dit väldigt ofta och kan tillbringa några timmar där varje gång.

Sovgott
2009-08-04 12:26
#46

Jag växte upp i ett hem fullt av böcker. Vi hade ett rum med bara böcker hemma. Ett bibliotek. Varje bok är som en ny värld.

Jag lånar inte så ofta på bibliotek längre, men ett tag gjorde jag det jämt. Särskilt som student med begränsad ekonomi. Men då har man pressen på sig att läsa ut en bok under en viss tid och man får böta om man lämnar tillbaks böckerna försent. Och sen gillar jag inte att hitta mosade myggor och kaffefläckar och vikta hörn eller understrykna rader när jag läser.

Och ofta tycker jag en bok är så bra att jag vill äga den. Så nu köper jag böcker istället för lånar, och sen lånar jag i min tur ut dom till min mamma. Glad

sassiifokus
2009-08-12 17:40
#47

Ehhh…..jag är där nästan två gånger i veckan, och det kmr antaqgligen bli mer nu när jag kmr åka förbi där varje dag efter skolan…..

hannakb
2011-04-22 20:04
#48

Älskar bibblan! Är där flera gånger i månaden och lånar film, ljudböcker och böcker :)

Annons:
[lucke]
2011-04-23 20:09
#49

Är ett stort fan av bibliotek, har alltid varit. Besöker mitt lokala bibliotek ca en gång i veckan för att låna böcker, skivor och filmer. Köper mkt, men bibblan är ett bra komplement då jag inte har platsen att förvara alla böcker jag skulle vilja ha.

[Linsenhejhej]
2011-05-15 12:46
#50

Jag går till biblioteket en eller två gånger i veckan.

[Looseit]
2011-05-15 20:08
#51

Jag älskar vårt stadsbibliotek i Malmö. Vilken förmån att få låna gratis!! Här finns allt man kan tänkas vilja läsa. Och finns det inte så reserverar man och får det snabbt nog ändå. Personalen är trevlig och atmosfären är ljus och luftig. Man kan beställa påminnelse om man är rädd att glömma sista inlämningsdatum. Om jag inte hade bibblan hade jag varit ruinerad!

sponny
2011-05-18 12:21
#52

Jag ska faktiskt till biblioteket idag. Jag brukar sticka dit någon gång i månaden och låna böcker tillsammans med dottern (6 år) som vi kan läsa som kvällsböcker innan hon ska sova. Själv lånar jag inte så mycket numera som jag gjort tidigare. De böcker jag är intresserad av brukar inte finnas ens att beställa via biblioteket så det blir till att köpa istället.

agnes_S
2011-05-22 13:08
#53

Jag älskar bibliotek, men det finns alldeles för lite tid över för läsning när jag pluggar… Så jag är inte där så ofta. Loven använder jag till att försöka läsa ikapp de böcker jag har i bokhyllan Tungan ute

Crispig
2011-07-28 00:01
#54

  Som sagt så gillar jag biblioteket, trotts dess något bristande utbud. (Jag läser helst mina böcker på engelska. Och de blir mer och mer mindre kända författare medan källan sinar. :P )Men nu på senare tid så uppskattar jag att läsa mycket böcker på datorn. Sedan finns det ju både e-böcker och ljudböcker på E-lib. Så som föräldraledig på landet måste man inte leva utan. :P

Kan va jobbigt att läsa långa texter på datan, jag vet, men jag vande mig relativt fort.

Mimmi
2011-07-31 20:47
#55

När jag var yngre spenderade jag väldigt mycket tid på biblioteket. Det hade många små vrår man kunde sitta för sig själv och läsa i. Nu har de tyvärr byggt ett nytt bibliotek som inte alls är lika mysigt! Jag har dessutom börjat köpa väldigt mycket böcker på second hand, och har därför alltid något att läsa. Går därför inte alls lika ofta på biblioteket nu för tiden.

Annons:
johan
2011-07-31 23:08
#56

Har återupptäckt biblioteket sedan jag fick barn. Lånar väldigt mycket barnböcker och ljudböcker.

Sedan jag köpte min iPad så lånar jag dessutom mycket e-böcker på biblioteket. Så skönt! Gratis och lämnar tillbaka sig själv. :)

Barnavdelningar på många bibliotek är också rätt mysiga att bara vara i. Det är ganska ofta som jag och min 3,5-åring åker till biblioteket och sitter och läser och myser utan att låna med oss något hem.

Bor du i Stockholm så bör man absolut besöka Rum för barn i Kulturhuset (coolaste biblioteket!) och barnavdelningen på biblioteket på Medborgarplatsen.

Söder om stan är biblioteket i Dieselverstaden i Sickla toppen! Haninge bibliotek är också vädigt mysigt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Tante Aubergine]
2019-12-11 20:44
#57

"I min ungdom" bodde jag på biblioteket. Nu som vuxen blir det inte direkt att man hänger där och läser.

Vanligtvis så "bokar" jag de titlar jag vill ha från stadsbiblioteket och får de skickade till biblioteket som ligger ett par hundra meter ifrån där jag bor så att jag kan sitta hemma och läsa dem i lugn och ro.

Upp till toppen
Annons: