Annons:
Etikettboktips
Läst 2736 ggr
Maria
2008-01-09 20:32

Ni som tycker om katter

Boktips

Fick en underbar bok av sonen i julklapp. Den heter " Mrs Chippys sista expedition" av Caroline Alexander och handlar om skeppskatten Mrs Chippy som visar sig inte vara en dam utan en herre men som den överlägsna katt Mrs Chippy är så bryr han sig inte om sådana ovesäntligheter.

Det är skeppskattens dagbok man läser. Den ödesdigra resan med skeppet Endurance till Antarktis 1914-15. Mrs Chippy mönstrade på med sin husse timmermannen som båda kom från Skottland.

Detta är en helt underbar bok om man älskar katter (och äventyr).

Bokomslag "Mrs Chippys sista expedition"Endurance avseglade den 1 augusti 1914 från London

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mezzzanina
2008-01-10 23:05
#1

Denna bok skall jag sluka!Ge gärna mer tips på bra böcker med katter med i handlingen.Hittar man någon så brukar det oftast vara en barnbok.Men missförstå mig inte..gillar bra barnböcker med.Men jag efterlyser intressant vuxenlitteratur med katter i!

Maria
2008-01-11 20:26
#2

Då ska du absolut läsa vår sista nobelprisvinnare i litteratur. Doris Lessings bok som heter "Om katter".

Där berättar hom om sitt långa liv med katter som hon känt. Hon växte upp i Afrika och bor numera in London om jag inte har fel.

Hon skriver ganska osentimentalt men med mycket "inlindad kärlek" till alla sina katter…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jalking
2008-01-12 04:39
#3

Ett tips till:
Patricia Moyes: Tala med din katt.
Det var väldigt länge sen jag läste den, men jag minns att jag tyckte om den.

Patricia Moyes skriver normalt deckare (riktigt bra deckare dessutom), men den här boken handlar om hennes liv tillsammans med siameskatter och hur hon lyckas förstå dem och göra sig förstådd.

Mezzzanina
2008-01-13 01:09
#4

Tack snälla ni för tipsen!Skall genast beställa dem på biblioteket!

Och som sagt så brukar jag sluka böcker, så de kommer att gå åt!Glad

mariva
2009-02-09 17:36
#5

Tack för tipsen! Glad

Lavine
2009-02-09 23:20
#6

Bibliotekskatten Dewey kan ju vara något att spana in också. Glad

Annons:
mariva
2009-02-10 23:44
#7

#6 Den har jag läst. Härlig bok!

Anmaja
2009-02-12 17:43
#8

Tack för tipset, ska kolla på bibblan! Glad

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

mariva
2009-02-14 02:09
#9

Jag vill gärna tipsa om några böcker jag tycker om:

"Det fanns en katt som hette Snuffe" av Anders Johansson. Detta är en sorglig men vacker liten bok. Författaren skriver om sorgen och saknaden efter sin älskade katt som blev sjuk och inte gick att rädda. Fina foton.

"The cat who went to Paris" av Peter Gethers. En underbar, rolig bok! Författaren tyckte inte om katter, men det var innan katten Norton kom in i hans liv. De två blev oskiljaktiga, och lille Norton följde med honom överallt.

"Den sista hösten" av Erik Eriksson är en annorlunda bok, en roman om katter. Det var längesedan jag läste den (skrevs 1987) så jag vågar inte skriva något om innehållet, men jag tyckte det var en jättefin bok. Vet inte om den går att köpa nu, men den ska finnas på bibliotek. På baksidan står det så här:

"Det handlar om dig som är katt, och om dig som är mänska, och om hösten som kanske är den sista.

Om friheten handlar det, och om kärleken, om de få som ännu kan höra stjärnornas tysta musik.

Men mest handlar det om dig som vill leva och dricka vanligt vatten ur en bäck i skogen."

Det skulle vara roligt att veta om någon annan läst dessa böcker!

Maria
2009-03-13 14:48
#10

#9 Tyvärr har jag inte läst dessa…Rynkar på näsan

Fast det går ju att ändra påGlad

Baksidetexten på "den sista hösten" var ju helt underbar…något som gör att man bara måste läsa boken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariva
2009-03-13 23:35
#11

#10 Hoppas du får tag på böckerna, och det skulle vara jättekul att få veta vad du tycker om dem!

Kan berätta att jag nyligen köpt "Mrs Chippys sista expedition" som du tipsade om! Men jag har inte läst den än.

Anna-hfg
2009-03-15 20:15
#12

Eric Gurney: Konsten att umgås med en finurlig katt.

Denna bok fick mig att fnissa igenkännande.

Erika91
2011-02-26 23:48
#13

Vet ni vart man numera kan köpa "Det fanns en katt som hette Snuffe"?

Annons:
Birdiegumman
2011-03-08 11:24
#14

Vilket bra tips!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Vargnatt]
2011-03-10 11:28
#19

Jag ska iväg till biblioteket idag, tar med några av era tips här och hoppas jag hittar någon av böckerna Skrattande

Upp till toppen
Annons: