Annons:
Etikettbibliotek
Läst 6795 ggr
UlrikaG
2007-09-10 21:06

Vilken genre representerar er bokhylla?

Som rubriken säger, vilken genre dominerar?

Annons:
Martin
2007-09-11 04:29
#1

Rösten blev "Deckare", men är inte riktigt helt rätt, beror vad man lägger i begreppet. Action är nog ett mer rätt alternativ, och lägger man till Acton/Krig så är det helt rätt.

Andra hälften av hyllorna är olika former av facklitteratur.

mvh Martin

UlrikaG
2007-09-11 04:48
#2

Det var svårt att välja alternativ, det blev mest sådant jag själv läser mycket ;)

Skräck och fantasy är det som går åt mest här, men nya influenser är alltid intressant.

Om jag skall frångå den mer skönlitterära biten, är böcker där människans psyke behandlas väldigt fascinerande.

Brott och straff från verkliga livet tex.

AndersE
2007-09-11 08:14
#3

Jag svarade "annat" därför att jag tycker att jag har en hyfsad bredd. Jag skulle nog svarat "romaner" om det fanns, men tycker varken att de flesta är romantiska eller historiska…

Sedan har jag en separat bokhylla med allsköns, mest historisk litteratur, som källor för min släktforskning.

EmmaG
2007-09-11 14:22
#4

Fantasy är helt klart det som dominerar här hemma för både mig & min sambo. Robin Hobbs underbara serier tar upp en ansevärd mängd plats hos oss

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Sajberlena]
2007-09-11 15:34
#5

Mycket deckare/skönlitteratur men även massor av litteratur om andra världskriget, Hitler och nazismen (maken har fördjupat sig i ämnet). Mycket självbiografier, även där en hel del skildringar av dem som upplevde andra världskriget.

JessicaL
2007-09-11 15:40
#6

Jag har hur mycket facklitteratur som helst. Beror kanske på att jag är student!

I den skönlitterära genren är det rätt blandat faktiskt. Har (nästan) bara bra litteratur! Skrattande

Annons:
bubbelbubbel
2007-09-11 19:51
#7

oj. svårt fråga.
en bra blandning av biografier, däckare, ungdomsbäcker, hysteriskt roliga böcker…:D

Sara
2007-09-11 21:34
#8

Facklitteratur är i princip vad jag har hemma.

Jag är en människa som läser mkt men tycker inte om att läsa om böckerna, så jag lånar på biblioteket eller köper second hand och lämnar vidare när jag läst färdigt dem.

Olika pysselböcker, djurböcker och kokböcker tittar jag gärna ofta i, därför köper jag dem och inte bara lånar.

Sara

Titti
2007-09-11 22:06
#9

Mest Deckare och en och annan Faktabok. Det nyaste som kommit i samlingen handlar om Västra Nyland.
Hmmm… Böcker har jag, men ingen bokhylla, så jag har böckerna i ett skåp än så länge.

Engla
2007-09-11 23:31
#10

Jag gillar biografier. Finns så många spännande.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Pia
2007-09-11 23:57
#11

Jag tog deckare, fast egentligen så är det otroligt brett, bara det är tillräckligt välskrivet.

[Vargnatt]
2007-09-12 10:30
#12

Oj svårt. Tog fantasy, men har endel skräck och deckare också :) Min bokhylla är en stor blandning

Draca
2007-09-12 18:19
#13

Jag tog historiska romaner, för det är mest såna i bokhyllorna. :-) Sen gillar jag en massa annat också, som King, Koontz, Cussler, Mårtenson, Sandemo, ja, m.m. :-)

Annons:
rulda
2007-09-13 00:28
#14

ohh min bokhylla består till 95% av deckare :)

Solveig
2007-09-13 08:48
#15

Jag har olika sorts böcker i olika hyllor. Mycket fantasy (mest på engelska) och romaner, mycket facklitteratur i arbetsrummet, historia och hembygdslitteratur i en egen Billy hög och bred

emoflickan
2007-09-14 02:08
#16

till största delen fantasy men även ganska mycket skräck, lite äventyr och en hel uppsjö av historieböcker (och då inte skönlitteratur utan facklitteratur;)

Perla
2007-09-14 10:31
#17

Deckare, romaner, skräck, facklitteratur, några biografier och en del annat.

Frida
2007-09-14 16:35
#18

Fantasy väger tungt i mina Billy bokhyllor. Men tittar man noga kan man hitta lite annat också som klassiker och historiska romaner.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

anebit
2007-09-15 17:17
#19

Kryssade annat,  för mina bokhyllor är en salig blandning av äventyrs- och kärleksromaner, deckare, självbiografier, fantasy, faktaböcker, Lexikon, andliga utvecklingsböcker m.m.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

leja
2007-09-16 12:58
#20

Har massor av Fantasy, har rensat ut nu på sista tiden, då böckerna inte får plats längre. Efter fantasy är det faktaböcker som dominerar. Vill nu helst ha ett bibliotek som jag har användning av och skönlitteratur läser man oftast bara en gång. Läser mycket deckare, men då får de gå vidare till andra läsare så de stannar inte i bokhyllan.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
AnnaKarin
2007-09-17 01:35
#21

Jag har nyss haft en rejäl rensning och lämnat iväg böcker till ett antikvariat så jag svarade Faktaböcker. Hund- och kattböcker om avel och uppfödning, trädgårdsböcker, massor utav kokböcker. Makens hylla med Guillos Hamilton och Sven Hasselböcker lämnade jag orörd. Har en del romantiska böcker typ Prostmamsellen, Driver Dagg faller Regn, Törnfåglarna samt en drös med deckare. Är allätare vad gäller böcker.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

gurin
2007-09-17 10:16
#22

Usch

Den här frågan var inte lätt att svara på och bokyhylla i singular. Här hemma har vi bokhyllor i alla rum undantaget köket vars bokhylla vi städat undan.

Alla genrer finns repressenterade även om jag själv mest skulle dela in det i fantasy/SF/horror och fackböcker. Det betyder att alla andra böcker än fantasy etc är faktaböcker på ett eller annat sätt.

mvh/gurin

Lavine
2007-09-17 14:33
#23

Jag fick kryssa "annat" för jag har (nog!) mest romaner i bokhyllorna, dock vare sig kärleks- eller historiska. Utan mer… drama-aktiga, om ni tänker er filmgenren drama. Vad kallar man det? Romanberättelser?

vanessa
2007-09-17 23:17
#24

Kryssade i annat, för det är en blandning hos mig. Har aldrig gillat att låsa in mig så att säga. Romaner
Fakta
Historia
Böcker om manusskrivande, reklam och sådant.
Konst
Böcker om klättring
Djurfotoböcker
Rymdböcker med foton
Humor

Vad klassar man böcker som t.ex. en man vaknar upp och tittar sig i spegeln, och det är inte rätt ansikte. Vad händer? Spänning, fast inte deckare.  Eller när allt kretsar runt en lavin, ett jordskred och så vidare. Samma författare.

Så det finns nog en viss bredd. Glömde alla Tolkienböcker, ordböcker, och så vidare :-). Minst lästa av de jag har, är kokböckerna… /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

UlrikaG
2007-09-18 02:23
#25

Med tanke på att det är till största del kvinnor som svarat, och de tre största genres utgörs av deckare, fantasy och faktalitteratur, kan vi nog en gång för alla slå hål på myten om att kvinnor hellre läser kärleksnoveller än annat ;)

gurin
2007-09-18 12:23
#26

Va, läser ni inte kärleksnoveller. Vilka är det då som köper de där tunna sakerna som står/stod bredvid kassorna i mataffärerna? Flört

På den tiden tiden jag satt i kassan på ICA observerade jag ingen större könsskillnad på vilka som köpte den sortens litteratur.

mvh/gurin

Mervi
2007-09-19 14:07
#27

Mest faktaböcker och en och annan roman som man tvunget vill ha. Romaner och annat lånar jag. Har inte plats till massa bokhyllor.

Annons:
Sehvrin
2007-09-21 00:01
#28

Mest fantasy, men jag har även ett helt hyllplan med manga (Ikeas Billy, breda modellen och böckerna står dubbelt) och ett gäng västerländska serier. Dessutom blir andelen fakta- och kursböcker större ju mer tiden går, eftersom jag läser på högskola.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MimmieM
2007-09-21 03:19
#29

Min röst föll på Kärleksromaner ^^
Dvs. Tantsnusk i moderntappning med inriktning mot 30års krisernas kvinnliga mardrömmar.
Du är lycklig, din man bedrar dig.. livet känns skit och så finner du den stora kärleken i din närmsta vänskapskrets och de lever lyckliga i alla sina dagar.
Man vet hur de kommer sluta.. men jag älskar dem :) Hopplös romantiker :D

Carpe Diem

UlrikaG
2007-09-21 03:34
#30

#29, då har du garanterat läst sandemo-serien (hennes novell-samling) ett par gånger ;)

lotta2
2007-10-05 02:55
#31

Hmm, jag kryssade också i deckare, men egentligen ligger sanningen nog närmare blandat om det funnits som alternativ. Här hemma är det också bokhyllor i alla rum och en snabb titt visar att facklitteratur och romaner är i klar övervikt. Sedan snabbt följt av deckare och faktiskt vädligt mycket blandat. Jag läser lika gärna Dostojevski som Harry Potter, men allra helst en riktigt bra historia som kan trollbinda mej lätt. Kärleksromaner läser jag helst inte för jag tycker dom inte ger mej speciellt mycket, inte heller som tunna böcker som brukar finnas i Pressbyrån ( fast numera finns det ju bra pocket där) om det inte är akut boknöd…Då slukar jag allt…;D

kermit
2007-10-05 20:33
#32

Jag klickade på facklitteratur.  Det är bl.a. inom ledarskap, projektledning, design, hälsa, personlig utveckling, Feng Shui och olika uppslagsböcker. De övriga jag har skrapat ihop är bl.a Martina Haag, Eva Dahlgren, Osho, Deepak Chopra och Paoulo Choelo.

Tiril
2007-10-06 00:23
#33

Min bokhylla består av fantasy, faktaböcker, deckare och historiska romaner…

Fallande
2007-10-06 11:53
#34

Hela min hylla är överfull (bokstavligttalat) med fantasy böcker, har även några hundra under sängen och i garderoben. Så Fantasy blev min röst.

Annons:
zzaga
2007-10-06 16:53
#35

34 Jag skulle verkligen vilja botanisera i din bokylla:)

Min hylla innehåller mest faktaliteratur. Massa trädgårdsböcker (i brist på en riktig fin trädgård själv kan man drömma sig bort i andras), Faktaböcker om örter (ett stort intresse jag hade ett tag), och nu sist en massa faktaböcker om Keramik i alla dess former.

Stor portion tas upp av skönliteratur, ser att Hening Mankell har en stor sektion. Fantasyböcker också (tycker det är svårt att hitta bra fantasyböcker dock).

Fallande
2007-10-06 17:46
#36

#35 haha :P Jag försöker städa ur, måste få plats med fler ^^ Och har nu en garderob som svämmar över istället.. Kunde inte lägga fler böcker under sängen så det blev garderoben istället xP Behöver en större bokhylla ^^

zzaga
2007-10-06 17:50
#37

He he, låter som ett stort projekt det där med bokhyllestädningen:)

Det roligaste som finns är att snoka i folks bokhyllor när man är på besök hos folk för första gången. De är så avslöjande på något vis:)

Fallande
2007-10-06 17:54
#38

Haha Jo, men vissa läser så mycket olika böcker att det inte hjälper.. Men i min bokhylla står (nu efter städning) typ böcker som sagan om ringen, labyrinten, Harry Potter, tre musketörerna m.m…

Men jag älskar böcker, man bara försvinner till en helt annan värld när man läser.

zzaga
2007-10-06 17:57
#39

Labyrinten är det samma som filmen labyrinth (med Bowie i) bygger på?

 Låter som en bra sammling böcker:) Jag skulle också behöva rensa, men det är svårt att göra sig av med gammal kärlek:)

Har hela Sandemo serien nerpackad och vet inte riktigt vad jag ska göra av den:/

Ja, visst är det härligt att bara försvinna ett tag:)

zzaga
2007-10-06 17:57
#40

Labyrinten är det samma som filmen labyrinth (med Bowie i) bygger på?

 Låter som en bra sammling böcker:) Jag skulle också behöva rensa, men det är svårt att göra sig av med gammal kärlek:)

Har hela Sandemo serien nerpackad och vet inte riktigt vad jag ska göra av den:/

Ja, visst är det härligt att bara försvinna ett tag:)

Fallande
2007-10-06 18:00
#41

Jag har fakstiskt ingen aning… Det är en bok som jag nyss har börjat på.

Jag vill aldrig slänga böcker:P Det går aldrig bra för mig när jag ska göra det så de hamnar någon annan stans.

Vad är Sandemo för en serie?

Annons:
Tiril
2007-10-06 18:09
#42

#41 Margit Sandemo har skrivit bland annat bokserien "Sagan om isfolket" och "Häxmästaren".

Fallande
2007-10-06 18:20
#43

#43 Låter som en serie som jag skulle kunna läsa.. Måste kollas upp ^^ Nu när det inte kommer fler böcker med Harry Potter måste jag hitta något annat..

Tiril
2007-10-06 18:38
#44

#43 Böckerna är verkligen att rekommendera! Sagan om Isfolket, som man borde läsa först, består av 47 böcker. Det är en släkthistoria som sträcker sig från 1500-talet till nu. (Går även ibland tillbaka till ca 1000-talet).

Rommel
2007-10-07 15:03
#45

Valde "annat" eftersom jag har 8 olika hyllor med böcker. Har sorterat upp dem så att en hylla innehåller fantasy och thrillers, (koontz, King, mfl) En annan innehåller gamla klassiker, två bredvid varandra med deckare, en faktaböcker, en historska romaner, en med böcker på engelska och en med de stora böckerna som heter "Nordisk kriminalkrönika" brott som hänt genom tiderna. Underskåpen i en bokhylla innehåller "udda böcker" liksom ett linneskåp i hallen som inte alls är gjort för linne, diverse böcker står i nederdelen av garderober. Har så svårt att slänga böcker. I en del hyllor har jag dubbla rader. Så här är en salig blandning.

Babz
2007-10-21 01:58
#46

Bokhyllorna hos oss är överfulla av deckare, fantasy, historiska romaner, biografier, faktaböcker, poesi, kurslitteratur, uppslagsverk och jag vet inte vad. Fast jag valde "Deckare", för det är vad jag gärna läser.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Monday
2007-11-20 22:41
#47

Jag läser nog helst deckare, historiska romaner och kärleksromaner ;)

http://www.regret-nothing.com

Maria
2007-11-21 10:49
#48

Det fick bli "annat". Har en ganska diger samling som är väldigt blandad. Det som saknas hos mig är väl fantasy i så fall (om man bortser från Tolkien.)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Grodan
2008-01-20 03:04
#49

Kryssade i deckare, men kom på nu att det inte stämmer

  • Deckare - läser jag gärna som andr aäter godis, men efter att jag läst dem gör jag mig av med dem
  • Klassiker - läser jag flera gånger och sparar
  • Faktalitteratur - förökas i min bokhylla
  • Matematikböcker - förökas också i min bokhylla
  • Skivor, videos etc - tar ändå mest plats

och jag vill slänga ut min bokhylla, varför har man en sådan för? varför kan man inte enkelt skiljas från böcker? de tar ju sån plats…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mysterious
2008-01-25 01:01
#50

massa hästböcker som jag läser inte…lite fantasy…och deckare ;P

Bjornen
2008-01-28 09:55
#51

Bland några tusen böcker är nästan allt faktaböcker inom områdena kulturhistoria, kulturgeografi och botanik med angränsande vtenskaper.

Sarah
2008-01-28 16:24
#52

Allt utom deckare i princip…

patchezz
2008-01-29 02:14
#53

Faktaböcker om djur i alla dess slag är vad som dominerar i bokhyllan hemma hos mig men har även en massa kärleksromaner och en hel del ungdomsböcker kvar också. :)

marie39
2009-10-14 14:13
#54

Historiska romaner, Typ, Barnbruden, Främlingen, Min älskade falk och liknande :) Jag gillar böcker som handlar om 1100talet, 1700talet men jag läser inte Chaterine Coockson (hur hon nu stavar sitt namn) Det skall vara lite mer fakta i dom inte bara kärlekstrams :) Louise L'amour's böcker är också bra, det är westernböcker, jag gillar ju cowboys och Indianer också :)

Sen finns det några Elizabet George några Marian Keys mm

Och samtliga John Irving. Absolut bästa bok är Garp och hans värld.

Klar tvåa är Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist (filmen var urkass)

Oj! jag skulle kunna hålla på hela dan.. jag stannar här :)

sponny
2009-10-14 21:34
#55

Här finns väldigt mycket science fiction (mycket Star Wars-romaner men även klassiker som Liftarens Guide, 1984, Neuromancer-trilogin och en hel del kontrafaktisk historia), skräck (massiv samling av H.P. Lovecraft i olika utgåvor både av hans noveller och brev) och facklitteratur (huvudsakligen historia).

Annons:
Pirjo
2009-10-15 11:31
#56

Här finns allt förutom science fiction. Kokböcker, veterinärmedicin, historia, deckare, klassiker, biografier, lite poesi osv osv.

Lagerquist
2009-10-22 10:17
#57

Jag har mest romaner och klassiker i min bokhylla Flört


Grodan
2009-11-15 01:30
#58

idag har jag slängt min bokhylla och de böcker jag har är enbart faktaböcker om möss, råttor och genetik


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LaSadie
2009-12-16 14:04
#59

Historiska romaner är mest dominerande och sen en hel del studentlitteratur vilket innebär Folkhälsovetenskapliga böcker Glad

Upp till toppen
Annons: