Annons:
Etikettreligiös-litteratur
Läst 4944 ggr
UlrikaG
2007-09-16 12:31

Bibeln

Någon som läst böckerna i bibeln?

Jag funderar på att göra det, av rent intresse.

Eftersom argumentation är ett stort område, så krävs det nästan för att få ett gediget underlag i kristna diskussioner.

Annons:
Frida
2007-09-16 15:09
#1

Jag började en gång för flera år sedan. Kom inte längre än halvvägs genom Tredje Moseboken dock.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

EmmaG
2007-09-16 17:40
#2

Har läst bitar bara…

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Sajberlena]
2007-09-16 21:06
#3

Delvis.

gurin
2007-09-17 19:25
#4

Jag började också en gång men kom inte så långt. När Noak förbannade sin sonson för att någon eller några av hans söner sett honom naken. Blev jag bara trött och funderade över om någon inte klarat översättningen eller om det är så att det hela blivit så inkonsekvent efter alla bearbetningar under årens lopp.

mvh/gurin

AndersE
2007-09-17 19:43
#5

Jag började en gång med ambitionen att läsa pärm från pärm, men gav upp tidigt.

Det är nog bättre att välja delar, för visst "borde" man ha läst mer…

gurin
2007-09-17 20:13
#6

Jo visst borde man ha läst mer. Jag har också lästa andra delar än början. Det behövs ibland för att vissas argumentation skall bli begriplig.

mvh/gurin

Annons:
rulda
2007-09-18 13:14
#7

Jag har många gånger funderat på att läsa bibeln, inte på grund av religionen utan för att jag vill läsa alla historier…

Annette
2007-09-18 19:57
#8

Nej, trots att jag arbetar inom kyrkan Generad.

Margareta
2007-09-18 23:17
#9

Nya testamentet är betydligt lättare att läsa än gamla och skall man välja en enda bok är nog ett evangelium bra att börja med.

Jag skulle rekommendera Markusevangeliet. Det är kort och informativt. Apostlagärningarna kan man läsa som äventyrsbok.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Faxlin
2007-09-19 04:57
#10

Jag är inte kristen men jag har faktiskt läst bibeln från pärm till pärm när jag konfirmerade mig. Vid konfirmationen fick jag en röd bibel och den läste jag ut. Bara för att vara säker på att jag inte var kristen., hmm, knasigt jag vet :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Frida
2007-09-19 13:56
#11

#10 Hihi, fick också en bibel vid min konfirmation men som sagt orkade jag aldrig igenom den. Däremot var jag övertygad om att jag var kristen, till skillnad från resten av släkten. Idag är jag (mig veterligen) den enda som gått ur kyrkan på allvar Flört

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Stefan
2007-09-22 00:03
#12

Finns det inte någon som har skrivit någon "tolkning" av Bibeln, typ en skönlitterär mer lättläst bok? Många av historierna från Bibeln är ju väldigt fascinerande.

AndersE
2007-09-22 01:19
#13

#12 Jo…

Annons:
Sara
2007-09-22 23:57
#14

Bibeln som roman heter Guds bok av Walter Wangerin.

Sara

MimmieM
2007-09-23 05:27
#15

Nu blev jag ju sugen på att läsa den ju. Alltid velat läsa koranen också.

Carpe Diem

Sol-
2007-09-23 11:42
#16

Jag har oxå varit lite nyfiken på att läsa bibeln, jag har börjat två gånger, men bara orkat läsa skapelseberättelsen…..


Margareta
2007-09-23 22:33
#17

Det är nog inte många som lyckats läsa Bibeln genom att börja från början. Det är inte så nödvändigt heller eftersom den består av en massa fristående böcker.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

UlrikaG
2007-09-25 19:39
#18

Min syster gav sig på Koranen en gång, och därefter Bibeln.

Tror dock bara hon läste färdigt Koranen.

Vassna
2007-09-25 20:05
#19

Jag har läst lite av evangelierna och jag tycker att Jesus har lite underliga idéer, som när han ska bota någon sjuk så säger ungefär "ut onda ande". Det låter ju som exorcism.

Margareta
2007-10-14 11:29
#20

Du har rätt Vassna! 

Vad är exorsism?
Djävulsutdrivning

Vad gör Jesus?
Driver ut onda andar

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Maria
2007-10-14 22:36
#21

#19# #20# Jag kan inte förstå att man läser Bibeln så bokstavligt.

Ja, jag har läst vissa delar men ser det mer som en histrorieläsning och en vägledning. Mycket i Nya testamentet är ju liknelser.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vanessa
2007-10-19 05:39
#22

Jag har inte läst den, och har faktiskt inte något större intresse av det. Men fanns det ett readers digest kunde jag fundera. Däremot har jag slagit upp saker i gamla testamentet för att försöka förstå varför folk fastnat för vissa delar, men inte andra. Religion är så viktigt eftersom det påverkar samhällen överallt. Men då vill jag ha översikt av alla religioner. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AndersE
2007-10-19 10:33
#23

#22 Så du kan inte läsa om Sveriges geografi utan att samtidigt läsa hela världens?

När du ska börja läsa om alla religioner - ska du göra det helt parallellt?

;-)

bosse
2007-10-19 11:55
#24

#12 Alf Henriksson har skrivit en bok som heter Biblisk Historia och är mycket lättläst.

Jag har antagligen läst hela Bibeln, men aldrig i en följd. Jag läser lite grann varje kväll. I det samhälle där jag bor så är religion mer eller mindre A och O, trots att dom inte vet så mycket om vad som står skrivet. Pga att det alltid styrts diktatoriskt i ME och bortåt så har religionen och kyrkor/moskeer även haft även en politisk roll och människorna ofta inte läskunniga har fått sin livsuppfattning från präster och imamer. När jag är ute på kontrakt så är det ofta filippinare man jobbar med och dom är oftast djupt religiösa.

Gullan402
2007-12-27 02:07
#25

Jag har faktiskt oxå läst bibeln från pärm till pärm… fast det var mkt länge sen…i tidiga tonåren…läste mkt böcker … o det var en utmaning i samband med att jag läste en mängd andra klassiker.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Vercht
2007-12-30 15:51
#26

Jag läser lite för varje dag, så blir det enklare. Bibeln är så himla maffig att den kan vara svår att läsa i ett svep, om man säger så. ;>

Men det är faktiskt intressanta saker den tar upp, även om jag inte håller med i allt.

Bjornen
2008-01-09 18:53
#27

Ni som har läst hela Bibeln så finns det flera Moseböcker att fortsätta med.

Annons:
Plum
2008-04-01 14:33
#28

Ärligt så är det nog den bok som lockar mig allra minst. Inte för jag är satanist eller så, men just religion är något som jag är såååå ointresserad av.

Jag har läst De yngstas bible för min ena son men längre än så lär jag aldrig komma. Generad

MimmieM
2008-04-01 22:43
#29

Jag har gett mig på barnens bibel ett par ggr. Den är lite mer lättläst ;)

Carpe Diem

Sarah
2008-04-04 21:08
#30

Hade väldigt kul åt vad man får äta och inte nån gång för länge sedan. Första testamentet någonstans :)

didis
2008-04-22 19:49
#31

Ärligt - tråkigare bok än bibeln får man väl leta efter!

Nya testamentet: fyra berättelser efter varann om samma sak, någonstans i apostlagärningarna gav jag upp.

Fascinerande dock hur berättelserna i gamla testamentet är berättelser som inspirerats av gamla (även i förhållande till när bibeln skrevs) berättelser som spridits över stora geografiska områden.

Så om bibeln är guds ord så gav han orden långt tidigare till tex Babylonierna och Hettiterna.

Velsan
2008-05-12 16:21
#32

man kan läsa barnens bibel :P

Darkmoonia
2008-05-13 23:38
#33

Har har läst rätt mycket, då jag läst religionsvetenskap, men jag läste inte från pärm till pärm då, utan viktiga delar ur ett teologiskt perpektiv.

Mycket av det mytiska materialet finns även i ex. gilgamesh-eposet och är främreorientaliskt allmängods från den tiden.

Finns en del kul ställen, som ex. Babels torn, vilken väl närmast får anses vara en israelitisk "norgehistoria" om Babylonierna-som ju inte var så populära efter att ha deporterat dem till Babylonien.

Jag gillar GT bäst, men har läst den på grundspråket, men bakgrund och då ser man ju lite annat.

Annat kul, att Eva görs av ett revben i ena skapelseberättelsen(det finns två och i den andra skapas man och kvinna samtidigt)-på akkadiska(ett gammalt fråmreorientaliskt språk) så finns ett ord som betyder både kvinna och revben-föga förvånande tror man att den berättelsen är av akkadiskt ursprung…

Men det är intressant att läsa texter vars ursprung går 3000år tillbaks i tiden, dock får man ju se dem för vad de är, antika texter i en mytisk ram (de är intressanta ändå)

Effie
2008-07-14 21:35
#34

Jag har väl nästan lyckats ta mig igenom den, när jag tillbringade ett par timmar på tåg varje dag. Skummade igenom en del böcker; beskrivningar av tempelbygget, och ättetavlor, och diverse regler… men nog finns det mycket läsvärt också. När jag kom till Pauli brev kom nyöversättningen ut, och då tappade jag tråden på något vis. Men jag rekommenderar också Alf Henriksons Biblisk historia - och alla hans övriga historieböcker för den delen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Stevo
2008-07-30 20:44
#35

Jag har en handfull böcker i GT kvar, men de kommer jag antagligen aldrig att läsa. En intressant bok att börja med är Predikaren i Gamla Testamentet, tycker jag. Där kan man bland annat läsa i kapitel 5 vers 17:

"Jag har också sett något annat: det är gott för människan att äta och dricka och finna glädje mitt i allt sin möda under solen"

…eller kapitel 9 vers 9:

"Njut livet med den kvinna du älskar, alla dagar i ditt flyktiga liv"

…vilket är något som jag fortfarande kan tänka mig att följa, trots att jag lämnat den kristna tron bakom mig :-).

mvh
Stevo

Missanpassad
2009-06-06 13:26
#36

Har läst hela, studerat med bla Svenska kyrkan, Pingstvänner och Jehovas för att se skillnaderna i tolkningen utav boken som många säger sig följa men få verkar veta vad som står i den.

Favorit stycken är Matteus 7:1-5 som handlar om att inte döma andra och 1 Korintsierbrevet kap 13 som handlar om kärleken som många säger att de vill sprida, men få verkar kunna leva upp till.

Maria
2009-06-06 19:06
#37

#27 Jag är troende men har för den skull faktiskt inte läst hela Bibeln men stora delar…

Däremot tycker jag det är fruktansvärt intressant med alla delar som inte är med (apokryferna bl.a). Jag är vidsynt och inte ett dugg intresserad  om det skulle skriva om vår historia. So what!

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

EmmaJorunn
2009-06-08 11:25
#38

Visst är det konstigt att Gud har skrivit en bok som nästan ingen orkar läsa?

AndersE
2009-06-08 11:28
#39

#38 Var har du fått den uppfattningen? Jag trodde Bibeln var världens mest lästa bok.

Eller du kräver att man ska ha läst den pärm till pärm?

Missanpassad
2009-06-08 12:00
#40

#39 Säkert världens mest lästa bok genom tiderna, men knappast nu förtiden:)
*och definitivt inte av svenskar*

AndersE
2009-06-08 12:11
#41

#39 Bibeln är en bok som fungerat i hundratals år. Det är ju inte en kioskroman som läses av alla i några veckor och sedan av ingen.

Det finns inte många människor som aldrig öppnat en bibel och läst något i den.

Annons:
Missanpassad
2009-06-08 12:17
#42

#41 En gammal sagoberättelse som runnit ur tiden, konfermationen (som ska vara en tros bekännelse) består mest i alla fina presenter man får och festen efter där starkare drycker än enbart vin flödar i massor.

AndersE
2009-06-08 12:20
#43

#42 Har du konfirmerat dig nyligen eller har annan erfarenhet?

Min upplevelse av söners och syskonbarns konfirmation de senaste 8 åren stämmer inte alls med din upplevelse.

Missanpassad
2009-06-08 13:35
#44

#43 Aldrig varit så dum att vika mig för en saga, eller en gud.
Det vore lika korkat som att tro på Nalle Puh som svensk president.

De kanske är svaga själar som låter sig vägledas av andras ord, ingen egen vilja och kanske pappas barn upp i dagen:)

AndersE
2009-06-08 13:46
#45

#44 Dina förklenande ord om människor du inte känner gör inte att jag fäster särskilt stor vikt vid dina ord.

Missanpassad
2009-06-08 15:08
#46

Jag dömer inte, jag antar och enligt det svenska uppslagsverket så är det en stor skillnad.
Alla startar på 0 hos mig och antingen visar de sig värda ett + eller flera, eller ett - eller flera.

Mina ord må vara små, men jag kan skapa stora ting med dem.

Pirjo
2009-06-11 12:28
#47

Ja är väldigt intresserad av religion, trots att jag själv inte är troende. Därför har jag också läst en del för att förstå varför och hur en del reagerar på vissa saker. Har läst delar av Bilbeln, hela Koranen och hela Mormons Bok. Och faktiskt, Bibeln är nog den "tråkigaste" tycker jag.

Maria
2009-06-11 20:31
#48

#44 Det där med att det skulle vara svaga själar har du ganska lite belägg för eller hur?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
majvi
2009-06-12 21:41
#49

Jag bodde på en kibbutz i Israel för längesen.Där var det en som berättade att de kunde göra utgrävningar efter platser som stod i bibeln, efter de anvisningar som fanns om var staden kunde ligga.Delar av bibeln kan alltså läsas som en historiebok.

Men det är människor som har skrivit texterna och förmodligen var det männen som bestämde på den tiden.Jag tycker att det är väldigt intressant med Thomasevangeliet där Maria Magdalena är en av jesu lärjungar, medan hon är en sköka i de andra evangeliumen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

filifjonk
2009-06-13 15:49
#50

Hejsan.

Jag har precis börjat läsa första mosebok, och jag har hängt upp mig på några passager och detaljer som jag inte riktigt får grepp om, och därigenom sitter jag nu med diverse frågor. ..

Men de frågorna jag har kanske är bäst att jag ställer i Jesus i fokus-delen? …kanske är lite ovidkommande här, menar jag.

Missanpassad
2009-06-13 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

#50 Moseböckerna har inget alls med jesus att göra, för enligt jesus så släpper han de kristna från att följa de gammla lagarna, de lagar som det så vackert står om just i moseböckerna.
Däremot så håller judar fortfarande ganska hårt på dem lagarna.

Artikeln som jag lägger in som bild är tyvärr stäld till kristna och de behöver som sagt inte följa dessa lagar, det såg jesus till, men än dock står de i bibeln och många av dessa lagar var anledningen till bla häxprossesen här i vårat rike på 1600 talet.

Dessa lagar var rikets lagar, och det i kombination med våran äldsta folksaga, ja behöver ju inte vara ett geni för att lista ut varför det blev som det blev ihop med maktgalna präster som bara kunde läsa innantill…

filifjonk
2009-06-13 17:12
#52

#50.  Tack så mycket för ditt svar.

Att jag funderade på att ställa frågan i jesus i fokus forumet var endast på grund utav min tanke att det kunde kanske vara ett mer passande forum, MEN nu är jag alldeles för intresserad av att veta vad du (och även ni andra i tråden) har för svar på några av mina frågor som jag tänker fyra av..

I första moseboken 6:1-3

"När människorna nu började bli talrika på jorden och döttrar föddes åt dem, såg gudaväsendena att människornas döttrar var vackra, och dem de tyckte bäst om tog de till hustrur."

och då: 6:4; "På den tiden-och även senare- när Gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden.  Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort."

Första frågan är då: "Gudaväsendena"? Vad är de för några?

I den ärdva bibel jag har vilkens översättning var gillad och stadfäst av Kungen år 1917 så är "Gudaväsendena" omnämnda som "Guds söner"… som då tydligen har köttsligt umgånge med vackra människokvinnor.

(eller har jag missförstått? Rör det sig om en metafor?)

Och så Jättarna då…  är de också skapade av Gud?  Är de kanske resultatet av "Gudaväsendena" och människokvinnornas intima ögonblick?

Tar tacksamt emot alla svar.

Missanpassad
2009-06-13 17:19
#53

#52 Inte för att vara taskig, men det låter som en blandning utav forn nordisk mytologi och inte som bibeln.
De forn nordiska Gudarna sökte sin kunskap hos just "Jättarna".

filifjonk
2009-06-13 17:28
#54

#53 Intressant, så Jättarna besatt alltså stor kunskap? högre än de forn nordiska Gudarnas?

Jag blev jätteförvånad när jag läste de delarna i Bibeln, då de inte alls gick ihop med det lilla som jag tror mig känna till om kristendomen.

Citaten är hämtade från BIBEL2000.  och benämningen "Gudssöner" då från den gamla ärvda bibeln.

Missanpassad
2009-06-13 17:30
#55

#54 Odin ofrar ju sitt ena öga i kunskapens källa i jättarnas rika, så ja det skulle man kunna säga:)

Annons:
filifjonk
2009-06-14 09:51
#56

# 55. det har du ju rätt i.  Jag hade helt glömt att Mimer var en jätte. hm.. borde kanske rosta av mina kunskaper inom den fornnordiska mytologin, känner jag. :)

Ingen som har en aning om vad som åsyftas med "Gudaväsendena"?

Jag får inte ihop det med själva monoteismen.  (jag funderar faktiskt på att springa iväg till närmaste kyrka och fråga någon där… )

Effie
2009-06-14 13:38
#57

Jag har inga tolkningar. Men jag vill minnas att von Däniken (han som skrev en massa böcker om bevis för att utomjordingar kommit hit) tyckte det där lät intressant.

Monoteismen kom väl senare än de där första böckerna…har jag för mig att jag läst någonstans (jag är ingen vidare källa, märker jag). Jag tror det finns en del böcker om judendomens/kristendomens utveckling; någon som har bra tips? Gardells bok "Om Gud"? Karen Armstrong; har hon skrivit något lämpligt?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Missanpassad
2009-06-14 14:57
#58

#56 Att rusa iväg till närmast kyrka tycker jag är en ypperlig idé, för om inte en präst kan svara på det så att du förstår vem skulle annars kunna göra det?

Jag har själv gjort så i mångt om mycket och till en början ser dem än väldigt ofta som besvärlig och eller extremt jobbig, men när man påminner dem om att det faktiskt står i "bibeln" att den som söker skall finna så blir det oftast ett helt annat mottagande.

Men jag råder dig att gå till flera olika kyrkor, som typ pingstkyrkan, stadskyrka och typ jehovas.
Varför?
Jo, du kommer höra 3 helt olika tolkningar på samma religion och det tycker jag är ganska kul Skrattande

filifjonk
2009-06-14 15:42
#59

#57 och #58; tack för era tips.

Jag drog iväg till kyrkan, mötte min gymnasielärare i religion som gav ett uttömmande svar :)

Jag fick dessutom veta att jag bor nära teologiska högskolan, vilket ju är väldigt lämpligt då jag misstänker att jag kommer att haka upp mig på fler detaljer.

LenaR
2009-06-20 22:48
#60

Vad kul att det är flera som har läst bibeln från pärm till pärm! Det har jag också, fast jag skummade alla lagarna som fyller… tredje och fjärde mosebok?

Någon frågade efter litteratur om bibeln, och det finns ju en herrans massa böcker som baseras på olika berättelser. På rak arm kan jag rekommendera

  • God knows av Joseph Heller (underbar, en anakronistisk roman om kung David)

  • Ökenbrevet av Göran Tunström (om Jesus' "försvunna" år)

  • Rikets hemlighet av Mika Waltari

Tack vem som nu tipsade om Alf Henriksson! Jag visste inte att han skrivit om bibeln, men han skriver så bra, så det måste jag kolla upp!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Filosofia
2009-06-24 20:11
#61

Jag började läsa bibeln när jag var yngre, då GT. Tyckte att det var ganska så "spännande" historier: mycket krig, våld och andra hemskheter. Hoppas man får tid att läsa hela någon gång. Det hör nästan till allmänbildningen, eftersom så mycket av vårt samhälle såväl historiskt som idag i grund och botten bygger på det som bibeln, och kristendomen, står för.

Missanpassad
2009-06-24 23:29
#62

#59 Bättre utgångsläge kan du ju inte ha då:)

Men var berädd på att du kan få väldigt flummiga och filosofiska svar, men kontra bara med att be dem förklara tills du förstår:)

Annons:
SmillasAurora
2010-11-29 13:06
#63

Har inte plöjt igenom alla trådarna utan svarar från #0

Jag haär genom livet läst bitar ur bibeln, men aldrig läst den från pärm till pärm. Tycker den innehåller mycket kloka ord och ger många svar på livsfrågor, även om jag inte vill påstå att jag tillhör de religiöst kristnas skara.

Favoriten är:

predikaren 1:9

Vad som har varit är vad som kommer att vara, och vad som har hänt är vad som kommer att hända; intet nytt sker under solen.

Predikaren 1:10

Inträffar något varom man ville säga: »Se, detta är nytt», så har detsamma ändå skett redan förut, i gamla tider, som voro före oss.

Upp till toppen
Annons: