Annons:
Etikettboktips
Läst 1756 ggr
Zaphix
7/13/11, 12:17 AM

Behöver boktips

Jag läser mycket i perioder, och är inne i en sån period just nu. Eller ja, jag vill vara, men jag lyckas inte hitta några böcker att läsa.

Så jag tänkte att nån kanske ville ge min tips på några. :)

Jag vill har tips på helt vanliga skönlitterära böcker, alltså varken deckare eller fantasy. Dock så kan biografier fungera bra, om dom är bra skrivna.

Kan räkna upp några författare jag gillar, mest för att få ett hum om vad det är för typ av böcker jag vill ha tips om.

- Hjalmar Söderberg

- Paulo Coehlo

- Herbjörg Wassmo

- John Steinbeck

- Alexander McCall Smith

- Linda Olsson

- Carl-Johan Vallgren

Har alltså läst de flesta böcker av dessa författare, men skulle gärna vilja hitta böcker av andra författare skriver i liknande stil som dom.

Vill inte läsa nån tung bok á la "Walden", utan någon som man inte behöver tänka så mycket när man läser.

Komplicerad jag blev, men har nån nåt bra tips så tar jag tacksamt emot det. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
sponny
7/18/11, 8:35 PM
#1

Jag har tipsat om dessa i en annan tråd men det är värt att upprepa.

Mina personliga favoriter är Ken Folletts Svärdet och Spiran som tar sin början 1123 och slutar 1174 med Henrik II:s botgörelse efter mordet på ärkebiskop Thomas Becket. Men huvudhistorien handlar om byggandet av katedralen i Kingsbridge. Låter riktigt trist men är bara så, så bra.

Och även författaren H.P. Lovecraft och hans noveller i Cthulhu-sviten. Berättelserna utspelar sig i ett kosmos där människan är fullständigt betydelselös och att det enda vi kan hoppas på är att "de andra" inte lägger märke till oss. Och det enda som väntar oss om vi får reda på för mycket om verkligheten som den verkligen ser ut…är vansinne.

Zaphix
7/18/11, 10:01 PM
#2

Tack för tipsen, ska kika upp första boken.

H. P. Lovecraft läste jag mycket av när jag var yngre. Spelade rollspel som utspelade sig i hans värld, så var en självklarhet stt också läsa hans noveller.
Just nu är det väl inget jag har så stort intresse av att läsa, men tack för tipset. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

parsley
7/19/11, 11:37 AM
#3

Testa Hemingway, Moa Martinsson, Harry Martinsson, Jack London, Isabell Allende (främst Andarnas hus), Selma Lagerlöf, Nevil Shute, Ewelyn Waugh (En förlorad värld är lite tyngre, Presstop humoristisk, En handfull stoft mittemellan), Agnes von Krusenstierna

Niceville är en "typisk amerikansk bestseller" som kommit i pocket ganska nyligen.

Daniel Woodrell - Winters bone - en helvetes vinter om man gillar kortfattad isbergsprosa.

Sannsen
10/15/11, 12:37 PM
#4

Prova en bok skriven av John Ajvide Lindqvist, dom är väldigt bra!

Varje människa bär sin skräddarsyda mask av själviskhet, Ty spelet spelas, folk såras, av någon man skänner med en mörkerets mask glidande på plats, din ända räddning är insikten och modet att förändra.

IAmPolly
2/9/12, 5:05 PM
#5

Min självbiografi "Om ett missfoster", den är väldigt givande. Boken handlar om hur det är att leva med autism och selektiv mutism. http://www.litenupplaga.se/686

// Polly

Paimon
2/10/12, 6:35 PM
#6

Jag älskar allt med Stephen Fry så honom tipsar jag varmt om.

Han har skrivit två biografier, The Moab Is My Washpot och The Fry Chronicles, Moab är den första delen av hans liv fram tills han är i 18-20 års åldern och den andra fortsätter därifrån.

Annons:
Upp till toppen
Annons: