Annons:
Etikettövrigt
Läst 1398 ggr
[Equidem]
7/16/11, 12:13 AM

Bokcirkel - Vilken form?

Hej! Jag funderar på att starta en bokklubb/bokcirkel, men är lite osäker på vilken form som är "bäst". Antingen att alla läser samma bok så att man går in på en djupare diskussion om boken, eller att alla väljer själva en egen bok att läsa så att det blir mer en presentation av böckerna där man tipsas om bra böcker. Jag vill ju ha en djup diskussion om innehållet i böckerna, men tycker samtidigt att det lätt blir så att man inte läser boken ifall man inte valt den själv och inte har samma smak som den som valt ut boken. Jag funderar då på ifall det skulle kunna funka att man kommer överens om ett tema inför varje träff, ett tema inom vilket man skall läsa en bok om. T.ex så kan temat vara andra världskriget, att alla i cirkeln väljer varsin bok inom just det ämnet. Då kan man ju diskutera mer, t.ex hur karaktärerna levde, och så kan man jämföra böckerna. Tror ni att det vore en bra idé? Kan ni se några brister med detta?

Annons:
[cnemius]
10/24/11, 1:34 AM
#1

Brister vore kanske att man missar andras uppfattning om det som står, kanske att man missförstår hela grejen med boken man har läst. Det är väl det enda, tycker jag. Det känns bekvämare att läsa en bok man väljer själv, men som sagt missar man ju andras vinkel.

parsley
10/24/11, 2:22 PM
#2

Läser man samma bok så pratar man om samma sak. Läser man olika böcker så pratar man för sig själv och hoppas att någon lyssnar. Dessutom finns det risk att cirkeldeltagare pga tidsbrist tar med sig en bok som de inte läst nyligen. Det kan vara svårt att komma på ämnen. En del böcker är behandlar flera ämnen och tidsperioder. Åsa Larsson - Till dess din vrede upphör utspelas t ex både under nutid och andra världkriget. Kan man läsa den om man ska läsa om andra världskriget?

En nackdel med att ha en cirkel där man ska prata om samma bok är att inte alla gillar den. Men det kan ju förhoppningsvis leda till intressanta diskussioner? "Vad har du emot Camilla Läckberg, jag tycker att hon skriver jättebra?"

Känner du för att ha en "tipscirkel" där alla läser olika böcker så ska du naturligtvis ha det.

Upp till toppen
Annons: