Annons:
Etikettövrigt
Läst 2842 ggr
MajaL
2011-10-03 12:01

Studera litteraturvetenskap, var?

Vill läsa litteraturvetenskap, har ni tips på var man kan hitta denna utbildning?Glad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
[FruStein]
2011-10-04 18:30
#1

Vad vill du läsa? Detta fick jag upp genom en enkel sökning på studera.nu:

http://www.jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/litteraturvetenskap-31

MajaL
2011-10-04 18:39
#2

Ska finnas som linje.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[FruStein]
2011-10-05 07:50
#3

Finns garanterat i Uppsala i alla fall. Testa att göra en sökning på studera.nu.

Qotten
2011-10-05 15:45
#4

Litteraturvetenskap vet jag inte, men det borde ju finnas. Med annat ord? hmm..

Jag kan annars rekomendera att ta kurser i de böcker man vill analysera vidare i. Jag tog Linnéuniversitetets sommarkurs "Astrid Lindgren" och det var mycket intressant läsning.

harry Potter finns ju med och Dracula om jag inte mins fel.

I am the one and only...

To cute to be true

MajaL
2011-10-05 15:47
#5

#4 Litteraturvetare kan man ju bli, så litteraturvetenskap bör det ju heta…? Obestämd

Jag vill gå den linjen, så kurser tror jag inte är något för mig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

johannaG
2011-10-10 09:53
#6

Det finns iallafall kurser i Lund!

Både min bästa vän och min sambo har läst det!

Vet att man kan välja lite olika inriktningar sen, typ förläggare, det läste min kompis till!

Annons:
MajaL
2011-10-10 13:14
#7

#6 Tjoho! vad bra! Du har inte några länkar? Glad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

johannaG
2011-10-10 21:03
#8

Nej, tyvärr inte, men jag tror att du kan hitta det på hemsidan!

www.lu.se

Man kan säkert söka efter kurser eller program!

Lycka till! :)

MajaL
2011-10-11 13:45
#9

Tack ändå. :)

Hittade en på distans i dalarna som faktiskt börjar till våren. :)

Googlade bara och så kom den upp. I lund hittade jag inget som började till våren.

Tack för er hjälp. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-10-13 16:32
#10

Googlar du så tror jag att du hittar ett antal universitet eller högskolor som erbjuder kursen. Alternativt kan du kolla de utbildningsanordnare där du kan tänka dig att studera och se om de har den kursen.

Antar att du får läsa ett antal kurser och ev kombinera dem med något annat ämne för att få ut en fil kand. Jag har inte helt säker på hur högskolevärlden ser ut nu för tiden, men förut var det så att man skulle läsa 140 p varav minst 60 p för att få en filkandexamen.

MajaL
2011-10-13 17:02
#11

#10 Det låter som om du kan mycket mera än mig om detta.

Högskolevärlden är verkligen ett virrvarr tycker jag. Begriper så mycket som att jag har höga utgångspoäng från gymnasiet, men har inte blivit klok på hur man ska räkna ut de.

Det tog en evighet innan jag ens hittade utbildningarna som jag ville läsa. Jag skulle verkligen uppskatta mera info! :)

Nu har jag ju slutligen hittat kursen litteraturvetenskap 1. Phu, det var den jag ville ha till att börja med. :)

Vad innebär filkandexamen?

Vet att jag vill läsa så mycket som möjligt innom litteratur och litteraturvetenskap. Vore härligt med lite brainstorming på yrken. Jag har verkligen haft jättesvårt att bestämma mig för ett framtidsyrke. Så till slut följde jag hjärtat, valde kurser jag vill gå.

Minst 60p av vad?

Nu är kursen jag ansökt till på just 60p, men kan ju vara intressant att veta vad du menar ändå. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-10-13 18:36
#12

På min tid var det så att 1 p motsvarade en veckas heltidsstudier och 20 p motsvarade en termins heltidsstudier. En fil kand är eller var ett slags examen man kan eller kunde ta ut om man läst ämnen inom humaniora, t ex historia, sociologi, religonsvetenskap, litteratur. För en filkand-examen krävdes 140 p, dvs 3.5 års studier. Ev kan det räckt med 120 p eller 3 år. Någon som vet? Filkanden skulle ha ett huvudämne där man läst 60-80 p. Har man det kan man t ex kalla sig fil kand inom t ex litteraturvetenskap och historia eller vad man nu läst.

Har du kontakt med någon syo-konsulent som kan reda ut begreppen för dig? Kan du kontakta studievägledare på de universitet / högskolor som du är intresserad av att studera vid? De bör kunna hjälpa dig att sätta ihop en examen och tipsa dig om vad du ska läsa för ämnen.

MajaL
2011-10-14 15:54
#13

#12 Hoppas någon annan vet.

Nej, har tyvärr ingen kontakt med någon studievägledare.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: