Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 5318 ggr
parsley
2012-01-21 09:12

Parsleys boktråd 3

Startar ny boktråd för att slippa scrolla så mycket.Glad

Tvåan finns här

http://litteratur.ifokus.se/discussions/4e01f16d88f472781f003c9c-parsleys-boktrad-2?discussions-1

Annons:
parsley
2012-01-21 09:30
#1

Sonetter William Shakesspeare

Tolkning och kommentar Eva Ström

Sonetterna finns återgivna med den engelska originaltexten och med en svensk tolkning av Eva Ström. I anslutning till varje sonett finns en analys av sonettens innehåll. Upplägget med originaltext, svensk översättning och analys gör det lätt att ta till sig dikternas innebörd. I en del av sonetterna finns ordvitsar med sexuell anspelning som inte går att översätta. Sonetterna är inspirerade av en kärlekshistoria och triangeldrama mellan poeten, vännen och mecenaten och den mörka kvinnan "with hair like wire". Vem är Shakespeare, poeten som skrivit dikterna? Vem är vännen och vad har de för relation och vem är den mörka kvinnan? Det inre kaoset ordnas till en strikt form i sonetten och det allmänmänskliga blir så påtagligt att det känns nära både fysiskt och känslomässigt.

Jag tycker om sonettformens rytm. Den känns behändig och lätt att läsa. Det bundna i texten ger också en känsla av frihet, orden och dess samspel sinsemellan skapar en speciell skönhet. Trots att dikterna är strängt bundna så känns språket naturligt.

Vill man inte läsa poesi så kan man läsa analyserna av de 154 sonetterna för att bilda sig en uppfattning om Shakespeare och hans tid.

Shakespeares sonetter består av tre fyrradingar och en tvårading, dvs sammanlagt 14 rader. Varje rad innehåller 10 stavelser. Rimflätningen ser ut på följande sätt abab cdcd efef gg, dvs rad 1 och 3 ska rimma på varandra, rad 2 och 4 osv. De två raderna är tänkt att fungera som ett avslutande epigram.

parsley
2012-01-28 11:31
#2

Germaine Greer - Den kvinnliga enucken

Boken gavs ut första gången 1970 och är en uppgörelse med efterkrigstidens familjeideal. Kvinnan ska vara hemma och fostra barnen. Yrkesarbetar hon så är hennes lön betydligt lägre än mannens. Greer redogör för hur veckotidningarnas skönhetsideal och romantiska föreställningsvärld påverkar både män och kvinnor och gör dem till fångar. I sin bok ger hon inga direkta svar, hon bara påpekar och låter läsaren själv fundera vidare. Hennes tankar om den optimala familjebildningen verkar vara ett kvinnokollektiv på italienska landsbygden där kvinnorna hjälps åt att ta hand om barnen och männen kommer på besök då och då.

Att läsa boken är en djupdykning i 1950- och 1960-talens föreställningsvärld, ett museum i skrift som visar hur det var då. Den är intressant och tankeväckande, men känns också märklig att läsa, eftersom den ifrågasätter invanda föreställningar, utan att ge några svar, utopier eller visioner.

Det ska finnas en uppföljare till Den kvinnliga enucken utgiven 1999. Den heter Kvinnan i sin helhet.

parsley
2012-01-31 11:31
#3

Rebecca Skloot - Den odödliga Henrietta Lacks

1951 avled Henrietta Lacks av cancer i livmodern. De celler som tagits från henne levde vidare, trots att celler bara brukar klara en begränsad tid i näringslösning och ett begränsat antal delningar, Cellerna  har använts för att testa poliovaccin och de har har använts i forskning som lett till tre nobelpriser och de har skickats till månen.

Författaren beskriver Henriettas liv och uppväxtvillkor och vad som hänt med hennes familj efter hennes död och efter att de insett att hon används i forskning på en rad sjukdomar över hela världen. Flera av hennes släktingar är så fattiga att de inte har råd med sjukförsäkring, andra är djupt religösa och tror på andar. Författaren beskriver entusiasmen hos de tidiga forskarna som forskat på cellerna och ställer frågan om vi har rätt till våra egna vävnader eller inte.

Boken är fascinerande och rik på kontraster och väl värd att läsa.

gun92884
2012-02-02 20:26
#4

#3 skrivet av parsley

Vi har ett stort Lack's Cancer Center här i Grand Rapids. Jag 'hälsade' på där häromdagen eftersom jag har dåligt med röda blodkroppar och de funderade på antingen leukemia - åldern tar ut sin rätt, kanske - eller något med min mjälte.

Nu visade ultrasound att mjälten var fin och röda blodkropparna hade gått upp litet så det blev nya prov och så ska jag 'hälsa' på igen om två veckor.

Varför jag säger 'hälsade på' är för att de har lyckats få till en stämning som gör att man inte känner sig på sjukhus alls … undrar vad de har för kriteria när de väljer personal.

parsley
2012-02-04 10:31
#5

Jan Magnusson - Blodrikets bortesta gränser. Om Paul Andersson

Poeten Paul Andersson är 1950-talets svenska motsvarighet till den franske 1800-talspoeten Rimbaud, ung, genial och självförbrännande drogmissbrukare. Under sitt liv gav han ut 4 diktsamlingar. Han pappa kom från en av de finare familjerna inom göteborgssociteten, hans mamma var hembiträde och kunde inte ta hand om sonen, som under uppväxten placerades i fosterhem och sedan på olika instutioner eftersom han ansågs svårfostrad.

Birgitta Stenberg, som umgicks en del med honom, beskriver honom så här i sin roman, Spanska trappan

När du sa att jag är bög för att jag är rädd för fruntimmer. Jag är inte rädd för dem. Jag föredrar män av andra anledningar, mest intellektuella faktiskt.

Stort varmt grin mot mig.

I boken Rapport hävdar hon att det var Paul Andersson som lärde henne använda droger.

Jan Magnussons bok är av akademisk karaktär. Han försöker följa Paul Anderssons fotspår med hjälp av de dokument som finns bevarade och genom att intervjua människor som haft kontakt med honom. Vill man veta mer om Paul Andersson så tror jag att det är Birgitta Stenberg som man ska läsa. Jag läste hennes böcker när jag var tonåring, så det kanske är dags att läsa om dem?

I samband med läsningen av Blodrikets yttersta gränser så passade jag även på att läsa delar av dikten "Elegi över en förlorad sommar", Paul Andersson första diktsamling. I original har den ca 450 rader, jag hittade ca 1/4 av den i en antologi. Samtidigt som den är fri och assosiativ i tankesättet så är den skriven på ett bundet versmått. Jag brukar tilltalas mer av bunden poesi än sådan som är fri, så jag uppskattar "Elegi över en förlorad sommar" trots att jag anser att droger och kreativitet inte hör ihop överhuvudtaget.

gun92884
2012-02-04 11:15
#6

#5 skrivet av parsley

"trots att jag anser att droger och kreativitet inte hör ihop överhuvudtaget."

Mnjaaa … man behöver inte leta länge för att se att verkligheten ser helt annorlunda ut.

Annons:
parsley
2012-02-06 09:52
#7

Primo Levi - Att vara människa

Jens Orback - Medan segern firades. Min mammas historia

Två starka och känslomässigt berörande böcker som jag läst parallellt. Primo Levis bok utspelas i ett av nazisternas arbetsläger. Orbacks bok skildrar civilbefolkningens villkor i nazityskland, under krigsslutet och tiden efter krigsslutet när det knappast existerade något civilt samhälle. Många av husen var förstörda, det saknades mat och bränsle och soldaterna utnyttjade civilbefolkningen. Båda skildringarna väcker tankar på varför, hur och om. Tankarna går till vår egen tid. Skulle något liknande kunna inträffa igen? Hur skulle vårt moderna samhälle klara en katastrof. Polen var ett jordbrukssamhälle. Människor levde nära varandra, visade solidaritet och maten framställdes med ett visst mått av självhushåll. Primo Levi försöker förstå vilka som överlevde i koncentrationslägret, de som hade tur, var hänsynslösa och förslagna, listiga och affärsmässiga, eller mycket andliga.

Den unge kemisten Primo Levi går med i den italienska motstånds-rörelsen under andra världskriget, tas till fånga och deporteras till Buna, ett arbetsläger i närheten av Auschwitz. han är en av de få som överlever lägervistelsen. Själv säger han att hans bok är ett vittnesmål. Han berättar vad som hänt och hur människorna agerade utan att lägga några värderingar i det. Det är lätt att komma nära hans berättelse, att identifiera sig med människorna i den.

Jens Orbacks mamma växte upp i tyska Hinterpommern, vid kusten nordväst om Danzig i nuvarande Polen. Hon kom från en släkt av godsägare men gifte sig av kärlek med en folkskollärare, en vänsterman som var en av de ytterst få lärarna i Tyskland som inte gick med i nazistpartiet. Jens försöker närma sig sin mammas historia försöker få henne att berätta om vad som hände i krigsslutet, något som hon förträngt under större delen av sitt liv. Efter kriget var det viktigt att se framåt och att gå vidare, inte rota i det gamla, det otäcka och skrämmande som varit.

parsley
2012-02-06 11:21
#8

Denise Mina -  Getingsommar

Denise Mina - Död i Garnet Hill

Denise Mina - Exil

Exil är uppföljaren till Död i Garnet Hill, om jag förstått det hela rätt. Garnet Hill är Denise Minas debutroman. Jag tror att det finns en tredje roman, med samma persongalleri, som kommer efter Exil. Den kommer jag dock inte att läsa eftersom jag känner att jag inte kan identifiera mig med hennes aggresiva "ta saken i egna händer och hämnas" huvudperson. Getingsommar från 2011 är den senast utgivna.

Styrkan och svagheten med Denise Minas författarskap är hennes känsla för detaljer, hudlösheten och utsattheten. Ibland blir det utsökt, suggestivt och symboliskt, ibland förirrar hon sig fullständigt i miljöbeskrivningar som inte för handlingen framåt. Både handlingen och persongalleriet i hennes deckare känns realistiska och trovärdiga.

Tyvärr är det svårt att hitta information om i vilken ordning hennes böcker kommer och hur de hänger ihop sinsemellan. Både bibliotek och bokförlag borde vara lite tydligare där. Det är synd om man påbörjar en bok och det visar sig att den bygger på en annan bok som man inte läst. Denise Mina är visserligen skicklig på att väva in återblickarna i texten så handlingen blir begriplig, men jag skulle ändå gärna vilja ha informationen tillgänglig innan jag börjar läsa.

gun92884
2012-02-06 11:58
#9

Garnethill är en trilogi: Garnethill, Exile och Resolution. Nu vet jag ju inte vad de kan heta på svenska men End of Wasp Season har inget med dem att göra.

Jag läste Mina för ett par år sedan men tappade intresset när det blev för mycket upprepningar. Garnethill var intressant eftersom jag känner igen en del personskildringar och platser … har bott i Scotland och har en vän som arbetade som polis i Glasgow … där behövs ingen fantasi för verkligheten är hallucinary i många fall. Exile börjar halta och i Resolution känns det som hon önskar ut ur trilogin.

parsley
2012-02-07 08:41
#10

Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader

Sanslös överljudsfart på dialekt genom småländska höglandet.

parsley
2012-02-07 12:53
#11

Magnus Linton - De hatade, om radikalhögerns måltavlor

En kort reportagebok på ca 100 sidor som skrevs under hösten 2011 för att skildra situationen i Europa i dagsläget. Linton beskriver Ungerns politiska system som domineras av högerpartier som gjort Ungerns romska befolkning till syndabockar. Romerna tas ut till tvångsarbete. Fascister marcherar på gatorna. Massmedia, universitet och kulturinstitutioner likriktas. Judar och samhällskritiska sägs upp. Linton liknar situationen i Ungern med vad som hände i Tyskland under 1930-talet.

I Västeuropa har muslimerna kommit att bli syndabockar. De anklagas bl a för att vilja ta över västvärlden genom sin höga nativitet. Linton väljer att skildra situationen i Nederländerna, ett land som gjort sig känt för för att vara ett av de liberalaste i Europa, med bl a liberal narkotikalagstiftning och omfattande sexhandel. Nederländska politiker har nått stora framgångar genom att kritisera islam.

Linton skildrar även händelserna på Utöya och försöker förklara Breiviks handlande ur hans ideologiska perspektiv, samtidigt som han skildrar ungdomarnas upplevelser.

Ingen kan peka på någon enskild händelse som utgjorde startpunkten för de högerextrema ideologierna under mellankrigstiden eller säga "vid den här tidpunkten har det gått för långt". Människor borde reagerat. Samhällsomvandlingen är en pågående process. Hur mycket och på vilket sätt skiljer sig den politiska diskussionen i Europa idag med den som fördes under mellankrigstiden?

Boken är en reportagebok och ganska snabbt hopkommen, men ändå läsvärd om man intresserr sig för samhällsfrågor och dagsaktuell politik och vill bilda sig en uppfattning om diskussionen.

parsley
2012-02-10 10:20
#12

Lintons bok De hatade som jag skriver om i inlägg # 11 blev blev omdebatterad så fort den kom. Maria Sveland skrev om den i DN bl a. http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/hatet-som-gor-mig-politiskt-deprimerad

I samband med att jag läste Lintons bok läste jag några gamla veckotidningar från 1930-talet. Tonfallet i dem påminde mycket om det som finns i populär- och kvällspress idag. Veckotidningar från 1960- och 1970-talet känns annorlunda, mer hjälpsamma och konsumentinriktade.

Från politik och samhällsvetenskap över till något helt annat

Doris Ankarberg - Att se bortom

Doris Ankarberg är medium och berättar om diverse upplevelser hon haft och förutsägelser hon gjort. Boken känns mer som en jaha-upplevelse än en aha-upplevelse. Trots att boken känns ganska intetsägande, berättandet är platt och utgår hela tiden från vad som händer författaren, så väcker den ändå en del tankar. Är det möjligt att få ett föremål att berätta sin historia? Finns omgivningen och dess händelsers energier sparade i ett föremål? Om man kan förutspå någons död hur värjer man sig från de insikterna? Ska man berätta eller inte?

parsley
2012-02-10 10:29
#13

Elisabeth Hermodsson - Kvinnors dikt om kärlek, en antologi

Ett loppisköp med klar 1970-talskänsla, eftesom boken är utgiven av "En bok för alla". Diktantologier har sina fördelar. En antologi ger inblick i flera olika författarskap och innehåller ofta de mest reprenentativa dikterna av resp författare. En samling med dikter skrivna av kvinnor och sammantställd med utgångspunkt från ett visst tema skapar en speciell känsla. Dikterna känns jordnära, sinnliga och sensuella. Manliga poeter framställs som genier på ett annat sätt. Det är inte lika lätt för att kvinna att bli framställd som geni, eftersom kvinnor ofta har ansvar för hem och barn.

Annons:
parsley
2012-02-22 11:07
#14

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/roger-fjellstrom-teorin-om-primo-levis-sjalvmord-haller-inte

En artikel i DN om Primo Levi. Ibland vet jag inte om det känns rätt att läsa sådant här. Det kanske skulle räckt med att läsa "Att vara människa" och nöja sig med det?

parsley
2012-02-24 20:20
#15

Karin Österling -  Älskade Verner, en romantisk biografi om Heidenstam

Boken baseras bl a på fotografier, dagboksanteckningar och brev som författarens mamma, lämnat efter sig.

I början av 1900-talet bodde Greta Sjöberg, som hon hette då, granne med Verner von Heidenstam i Djursholm. Han lockades av den söta, levnadsglada unga flickan och inledde ett förhållande med henne. När hon var 17 år gammal gifte de sig. Verner var då 44 år och Greta blev hans tredje hustru. Hon följde honom på resor i Europa och levde tillsammans med honom på herrgården Naddö vid Vättern.

Karin Österling beskriver levnadsförhållandena, familjerelationerna och det sociala livet i den svenska överklassen årtiondena runt förra sekelskiftet. Bitvis är det så romantiskt och passionerat att det finns fog för talesättet "verkligheten överträffar dikten".

Älskade Verner är en bok som jag tycker mycket om. Som läsare kommer man mycket nära Verner von Heidenstam och människorna omkring honom.

parsley
2012-02-24 20:24
#16

Sofie Sjöström - Fixa hemma 60 projekt att snickra och sy

Tydliga beskrivningar och diagram till diverse projekt till hemmet t ex

  • laddningsskåp till mobiltelefonerna
  • elementskydd
  • förkläde att knyta runt nacken
  • förvaringspåse till plastpåsar

Projekten förutsätter baskunskaper i hur man t ex hanterar en såg eller en symaskin.

parsley
2012-02-27 10:31
#17

Ann Cleeves - Blå gryning

En deckare som utspelas på Shetlandsöarna. Boken är del 4/4 men kan utan problem läsas fristående. Styrkan ligger i miljöbeskrivningarna. Som läsare känner man sig verkligen närvarande på Fair Isle, den minsta och mest avsides belägna av Shetlandsöarna, som bl a är känd för sin komplicerade flerfärgsstickning. Den svårtillgängliga ön är ett attraktivt besöksmål för ornitologer.

Även om en del av personbeskrivningarna känns väl schablonmässiga så får boken klart godkänt.

parsley
2012-02-27 10:47
#18

Caroline Engwall - Skamfläck

Efter 14 år - till salu har Caroline Engwall fått kontakt med ett antal ungdomar som vill berätta om sina egna upplevelser. I Skamfläck följer hon tre av dem, en överklassflicka från Stockholm, en invandrartjej från Linköping och en kille som verkar komma från Stockholm. Gemensamt är att de säljer sex. Överklassflickan har ett självdestruktivt beteende. Invandrartjejen söker bekräftelse eftersom hon känner sig värdelös men blir uthängd som "hora" i skolan. Killen säljer sex till andra män, för att få ihop pengar till mat och hyra och försörja sig och sin pappa.

Ungdomarnas egna ord varvas med Carolines skickliga litterära berättande.

Personer som arbetat med ungdomar som använder sex som självskadebeteende får uttala sig. Genom att sälja sex och ha tillfälliga sexuella kontakter känner ungdomarna att de har kontroll över tillvaron och gör något de är bra på, dvs har sex, antyds i boken. Det är ett synsätt som jag inte riktigt delar, eftersom jag anser att den som har destruktiva sexuella kontakter också far illa av det, även om det används för att dämpa ångest.

Vem som helst kan vara sexköpare, grannen, mannen som står bakom dig i kassan på ICA, TV-kändisen…En del av männen verkar nästan tycka att de gör något bra för ungdomarna och att de har ett kärleksfullt förhållande till dem och är snälla mot dem eftersom ungdomarna får pengar. Andra män tar de har kontakterna för att utöva makt, sexuell makt.

parsley
2012-02-27 11:00
#19

Dag Öhrlund - Brott i Sverige

Journalisten Dag Öhrlund, som även skriver deckare, har skrivit en reportagebok om några svenska brott, en del uppmärksammade, andra mindre kända.

Vad är det som gör att ett rån går snett? Varför misshandlar två unga män två jämnåriga tjejer till döds för en struntsak? Vad drev Stenberga-pyromanen som härjade i trakten av Vetlanda under 1970- och 1980-talen?

Dag Öhrlund ställer frågorna och ger bakgrunden. Läsaren får själv försöka hitta svaren. Han skriver också en del om kriminalteknik och obduktioner. Hans bok känns angelägnare och mer informativ än vad de flesta deckare gör. Det märks att boken är skriven av en  journalist. Berättandet är snabbt och tydligt och enkelt att följa.

parsley
2012-02-27 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Roland Antehag - Granvattnet - säsongernas festplats

Skildringen av Granvattnets festplats mellan Alingsås och Sollebrunn i Västergötland är en av de bästa bygdeskildringar jag läst. Den är verkligen skriven med hjärtat. Hälften av boken är en skildring av festplatsen, hur den drevs, vilka som ansvarade för den och vilka artister som uppträdde. Den andra halvan utgörs av en lång novell som berättar hur det verkligen var att vara ung på landsbygden i mitten på 1950-talet.

Granvattnets festplats drevs mellan ca 1930- och 1960. Från början brukade ungdomarna träffas i Kvarnabo för att dansa på lördagkvällarna, men eftersom biskopen skulle komma på visitation till församlingen, så måste den syndiga dansbanan bort. En lantbrukare ett par kilometer därifrån upplät mark. Han var en uppskattat person i trakten, barfotaveterinär, slaktare och en skicklig vävare som vävde linnedukar som efterfrågades av både prostinnor, läkarfruar och professorskor. Den lokala socialdemokratiska ungdomsklubben ansvarade för verksamheten och överskottet från danserna gick bl a till ett bibliotek i bygden och social verksamhet för traktens gamla. Musiker från trakten stod för dansmusiken och de ansvariga bokade även den tidens stora artister som t ex Evert Taube. Efter raggarbråken i början på 1960-talet tröttnade de ansvariga och festplatsen stängdes.

Det påstods att det kunde gå ganska vilt till på Granvattnet. De som var där för att dansa och lyssna på musiken skötte sig, medan de som var där för att bråka och dricka stannade utanför staketet.

Annons:
parsley
2012-02-27 13:04
#21
Elin Ek - Supertanten

Elin slog igenom som Grynet "Ta ingen skit" för ett par år sedan. Hennes bok "Supertanten, för dig som redan är en och för dig som vill bli: sylt, småkakor, syjuntor och civilkurage"   är en hyllning till tanten, det rejäla fruntimret som med civilkurage och sunt förnuft löser både små och stora problem.

Elin beskriver en rad olika tanter, t ex Östermalmstanten, Kulturtanten och Hemmafru-lajvaren, samt hur en tant bör förhålla sig livet. Boken innehåller en del recept på sylt, som tanten kokar själv, kakor, som tanten bakar själv, tantens eget hemgjorda godis och kläder, som tanten själv kan sy. Varför ska man t ex ge barnen godis som består av en massa stärkelsesirap och tillsatser istället för att baka tillsammans med dem när man vill ha något sött.

Elin har skivit en underhållande bok med mycket jävlar anamma. En sådan bok skulle jag också vilja skriva, men det krävs nog att man är TV-kändis för att få den utgiven.

Heja Elin och heja tanten! Att vara tant är ett sätt att ta makten över sitt eget liv.

parsley
2012-03-03 10:39
#22

Tim Jackson - Välfärd utan tillväxt, så skapar vi ett hållbart samhälle

I sin bok försöker Tim Jackson visa hur det mänskliga samhället kan blomstra utan vi behöver överskrida vår planets ekologiska gränser. Ekonomisk tillväxt har hittills ansetts vara en förutsättning för välstånd. Växer ekonomin så finns det också mer att fördela och då ökar välståndet. Samtidigt som det materiella välståndet ökar så ökar också resursförbrukningen. När det materiella välståndet nått en viss gräns så ökar inte människors känsla av lycka och välbehag.

Trots att jag är van vid att läsa samhällsvetenskaplig och ekonomisk litteratur så tycker jag att "Välfärd utan tillväxt" är så svår att förstå att någon annan för lösa världsproblemen.

parsley
2012-03-09 13:50
#23

Tomas Bannerhed - Korparna

Huvudpersonen i Tomas Bannerheds självbiografiska roman växer upp på en liten bondgård i Småland under 1970-talet med en nästan osynlig bror, en mamma som försöker ställa tillrätta och släta över och en pappa som försvinner in i sinnesjukdom. Den intelligente pojken tar sin tillflykt till skogen och fåglarna.

Språket och berättandet är omsorgsfullt, innerligt och personligt. Bitvis är det så starkt att det gör rent fysiskt ont att läsa.

parsley
2012-03-09 14:07
#24

Sanna Ehdin - Finn din energikod, få ett rikt. lyckligt och självläkande liv

Boken har samma omslag som Höj din energi, få ett starkt, friskt och lyckligt liv av samma författare så jag antar att det är samma bok utgiven under två olika titlar.

Sanna Ehdin har ett brinnande engagemang för det  hon skriver om. Hon har även en blogg. De senaste inläggen handlar om fullmånens kraft och bikarbonatens välgörande effekter.

http://blogg.passagen.se/sannaehdin/

I boken Finn din energikod ger hon tips om hur kost och olika övningar kan stärka hälsan och energinivån. Hon anser att läkarvetenskapen står inför ett genombrott liknande det som skedde när fältskärens kunskaper kombinerades med kunskaper i medicin och biologi. I framtiden kommer läkemedel att kompletteras med rätt kost och  olika former av healing och övningar som stärker energin.

Hon ger tips på en del övningar som man kan göra själv för att stärka sin energi. Tyvärr är inte övningarna illustrerade. För många är det lättare att se på en bild var på kroppen man ska trycka eller massera än att läsa sig till det. När hon skriver om kost är hon inte helt konsekvent. I ett kapitel förordas LCHF-kost, dvs lågkolhydratkost med normal mängd protein och större mängd fett än vi blivit vana vid. På ett annat ställe i boken skriver hon om en detoxdiet som bl a innehåller frukt och råris. Inga av dessa livsmedel hör ihop med LCHF-kost. Vill man lära sig om LCHF så är det förmodligen bättre att läsa en kokbok, som ger grundläggande kunskaper, eller någon av de böcker som är specialiserade på just LCHF.

Sammanfattningsvis är det hon skriver intressant och hoppingivande, samtidigt som det som så ofta i självhjälpslitteraturen finns ett fokus på det egna jaget som nästan leder till en skyldighet att må bra och tänka på rätt sätt.

parsley
2012-03-12 09:09
#25
Tatiana De Rosnay - Huset du älskade

Under åren 1850-70 fick staden delar av sitt nuvarande utseende. Den medeltida stadsplanen slogs sönder. Hela kvarter revs där boulevarderna skulle dras fram. Hus som varit familjerns hem i generationer tvångsinlöstes. Människor som bott och älskat sin hemstad i årtionden kände sig fördrivna och flyttade till släktingar på annan ort.

I ett av husen som ska rivas för att Boulevard St Germain ska få sin nuvarande sträckning dröjer sig en kvinna kvar. Hon skriver ett brev om sitt liv och huset hon bott som fru, mor och änka och riktar brevet till sin avlidne make.

Huset du älskade är en feel-good roman med själ och hjärta.

parsley
2012-03-12 09:17
#26

Majgull Axelsson - Moderspassion

Arvika lamslås av regn, storm och översvämning. På en vägkrog i trakten samlas några människor, trasiga var och en på sitt sätt.

Majgull Axelsson är skicklig på att skildra vanliga människor deras svek, livslögner och tillkortakommanden. Den gedigna researchen vävs in i handlingen utan att något känns tillrättalagt. Hennes berättande behövs och känns angeläget, just eftersom hon skildrar vanliga människor i vanliga svenska småstäder.

Moderspassion berättas i jag-form. Olika huvudpersoner berättar olika delar av historien, var och en med sin egen utgångspunkt. De olika berättarjagen känns levande och trovärdiga.

parsley
2012-03-12 09:25
#27

Kristian Lundberg - Yarden

Författaren jobbar som timanställd med att transportera bilar i hamnen i Malmö. Då och nu flyter ihop. Han tänker på sin psykiskt sjuka mamma och sin framgångsrike pappa, som tagit avstånd från sonen, sitt läsande och sitt missbruk, skriver om dem som arbetar i hamnen och deras arbetsvillkor. De timanställda vet aldrig när eller om de kallas in igen och får arbete. Han skriver om fattigdomen och vad den gör med människor och skildrar Sverige i verkligheten idag.

I tidningen "Vi läser" skrev någon att Yarden borde vara obligatorisk läsning för alla gymnasieelever.

Annons:
parsley
2012-03-12 09:39
#28

Dan Josefsson och Egil Linge - Den mörka hemligheten, att lämna det förflutna bakom sig och skapa ett tryggare liv

Relativt enkelt skriven psykologi/självhjälpsbok med fallbeskrivningar och förslag till åtgärder. KBT där man lär sig strategier för att hantera en uppkommen situation kombineras med intresse för vad som kan utlöst känslan av förlorad kontroll.

Enligt författarna kan den som har svårigheter att skapa ett tryggt vuxenliv haft svåra upplevelser i den tidiga barndomen eller senare under uppväxten. Ett litet barn kan ha haft föräldrar som t ex inte brytt sig om det och tröstat det eller bara brytt sig ibland, vilket skapar otrygghet och svårigheter att knyta an till en människor senare i livet. Övergrepp eller mobbing i tonåren kan utlösa panikångest flera decennier senare.

I boken konstateras att barngrupperna på dagis börjar bli så stora att det snart inte är möjligt för barnen att knyta an till någon vuxen på dagis. Jämför detta med situationen som funnits på en del barnhem där personalen ägnat minimalt med tid och omsorg åt varje barn och inte pratat med dem eller lett åt dem och barnen förtvinat och dött. Enligt amerikansk forskning så har 1/7 av medelklassungdomarna en känslomässigt otrygg uppväxt. Bland fattiga är det var fjärde.

parsley
2012-03-22 12:00
#29

Dan Josefsson och Egil Linge - Hemligheten

Relativt enkelt skriven psykologi/självhjälpsbok med fallbeskrivningar och förslag till åtgärder. Boken skrevs och gav ut innan Den mörka hemligheten # 28. Hemligheten handlar om hur våra ankyntingsmönster från barndomen och spädbarnstiden påverkar våra relationer i vuxen ålder.

60-70 % har en trygg anknytning. Som spädbarn har de fått den tröst och uppmärksamhet de behövt av sina föräldrar. Resten har antingen en otrygg-undvikande (något vanligare) eller otrygg-ambivalent anknytning. Barn som växer upp under svåra omständigheter med fysisk och/eller fysisk misshandel kan ha en otrygg desorienterad anknytning.

När barn är i ett-årsåldern kan de testas för att se vilken anknytning de utvecklat. De med trygg anknytning blir ledsna när föräldern lämnar dem med en främmande person i en väntrumsmiljö ett par minuter. När föräldern kommer tillbaka är de lätta att trösta. De med otrygg-undvikande anknytning är helt lugna trots att föräldern försvinner och bryr sig inte märkbart när den kommer tillbaka. Barn med otrygg-ambivalent anknytning kan upplevas som gnälliga, klängiga och kinkiga. De gråter när föräldern går och låter sig inte tröstas när den kommer tillbaka.

Barnen som är otryggt-undvikande verkar lugnast, men är samtidigt de barn som uppvisar högst halter av stresshormoner om detta mäts i försökssituationen.

Som vuxna har de med trygg anknytning vanligen lätt att hitta en partner och bilda ett stabilt förhållande. De med otrygg anknytning har det svårare. Boken Hemligheten lär ut enkla metoder som den som t ex alltid hittar fel på sin partner, blir klängig eller bara dras till redan upptagna kan använda sig av. Boken Hemligheten är lättläst och lättillgänglig och tipsen fungerar förmodligen om man är i behov av dem. Den kan även läsas "allmänbildande".

parsley
2012-03-22 12:08
#30

Lennart Matikanien - Rena relationer

Madeleine Åsbrink - Nystart i livet, Hitta tillbaka till livsglädjen efter utbrändhet

Två ambitiösa självhjälpsböcker. Rena relationer är inriktad på hur man ska hantera olika former av sk energitjuvar inom t ex familjen. Många försöker vara starka och är rädda för att misslyckas. De präglas av skam- och skuldkänslor. Boken behandlar även medberoende som kan uppstå kring en person som missbrukar.

Nystart i livet handlar om att hitta tillbaka till livet och livsglädjen efter utbrändhet. Den är inkännande skriven utifrån egna erfarenheter. Författaren utbildar sig till civilingenjör eftersom hennes pappa förväntar sig det av henne, jobbar hårt, gör karriär, men blir utbränd och utbildar sig till coach istället.

Böcker av den här typen är säkert skrivna i all välmening och kan fungera som stöd åt hjälp åt många, men hur går det för dem som är utbrända och i så dåligt skick att de inte kan utbilda sig till framgångsrika självhjälpscoacher efter ett halvårs sjukskrivning?

parsley
2012-03-22 12:18
#31

Margareta Sturesson - Om det så skulle kosta mig livet

Margareta och hennes familj går med i en nystartad församling med en karismatisk pastor, eftersom de vill fördjupa sin kristna tro och sprida det kristna budskapet. Församlingen driver ett konferanscenter och grund- och gymnasieskola. Efter en tid har 2/3 av de ursprungliga församlingsmedlemmarna lämnat församlingen. Margareta stannar trots att pastorn anser att hon är besatt av demoner. Hon fråntas sina arbetsuppgifter och de andra församlingsmedlemmarna undviker henne, utom när demonerna ska drivas ut. Antingen ska de kräkas ur kroppen genom att den som är besatt ska sitta dubbelvikt på en stol med en hink mellan knäna tills den kräks eller också så ska den som har demonerna inom sig misshandlas rent fysikt.

Efter 14 år i församlingen är Margareta ett vrak både fysiskt och psykiskt. Hon blir inlagd på en psykatrisk klinik och gör upprepade självmordsförsök, innan hon lyckas hitta tillbaka till ett normalt liv.

Boken är baserad på journalanteckningar och hennes dagboksanteckingar inifrån sjukhuset. Berättandet är delvis osammanhängande och fragmentariskt. Det ger en god bild av hennes upplevelser inom sekten och hennes väg att bli frisk och förstå det som hänt.

parsley
2012-03-23 09:32
#32

Viveca Lärn - Öster om Heden

Grannarna i det exlusiva bostadsområdet i centrala Göteborg som göteborgshumorn döpt till "Öster om Heden", vinner på postkodlotteriet och reser på safari till Kenya.

Samanta Holkfjell håller på att tröttna på sin äldre make Roger efter dennes stroke och kastar lystna blickar på författaren och Dan Andersson-kännaren Martin Hurtig som letar efter inspiration till uppföljaren till hans debutroman "Apfull i rymden". Lärarparet Margareta och Axel Fors, döljer en del för varandra.  Axel börjar få problem med vem han egentligen är. Margareta dricker för mycket. Under resan förälskar sig Martin Hurtigs mor prästänkan Karin i tobakshandlaren Åke, som hittills delat sitt liv med sin bror Holger.

Viveca Lärn har ett komiskt och personligt språk och känsla för detaljer, speciellt när det gäller Göteborg och västkusten. Personerna är ömsint skildrade. De känns mänskliga med sina vanor, ovanor och tillkortakommanden.

Mitt omdöme: Feel good-läsning, med själ och hjärta. Det kan kännas som boken slutar lite abrupt, nästan som en cliff-hanger men det är ju ofta så det är i verkliga livet. Människor möts, påverkar varandra och går vidare var och en på sitt håll.

parsley
2012-03-26 12:48
#33

Ann Heberlein - Jag vill inte dö, jag vill inte bara leva

Ann Heberlein skriver om sin ångest och sin psykiska sjukdom, bipolär 2, som tidigare kallades manodepressivitet och blandar tankarna kring den egna dödsångesten med filosofiska resonemang om självmord. Trots att hon befinner sig mitt i sin egen ångest så lyckas hon inte beröra mig på djupet. De filosofiska resonemangen känns angelägnare än hennes oro.

parsley
2012-03-26 13:02
#34

Elisabeth Åsbrink - Smärtpunkten

Boken handlar om arbetet med Lars Noréns pjäs 7:3 som han skrev tillsammans med tre långtidsdömda fångar, som sedan spelade huvudrollerna i pjäsen. Parallellt med teaterarbetet genomförde två av dessa grova rån i Småland och Östergötland, något som kom att sluta med polismorden i Malexander.

I boken ställer Elisabet Åsbrink frågan om det finns det något samband mellan teaterarbete och brott? Fungerar teatarbete som terapi eller leder det till något helt annat?

Boken baseras bl a på intervjuer med delaktiga i projektet. Människor vill glömma, olika människor minns olika saker. Pjäsen skapades som en dynamisk process med flera olika inblandade. Elisabeth Åsbrink avråddes från att skriva om händelserna. Trots att bakgrundsmaterialet är så svårt att få grepp om, lyckas hon skapa en begriplig, läsvärd helhet. Hon har ett vackert och personligt språk.

Annons:
parsley
2012-03-28 14:03
#35

Inga-Lill Valfridsson - Lär dig andas

Andningsmetoder för hälsa, personlig utveckling och ökat välbefinnande

Ärligt talat så tycker jag det är fascinerande  att man skriva en bok på 200 sidor om andning.  Är man road av ämnet och beredd att lägga ner en hel del tid på andningsövningar så kan boken vara läsvärd, annars inte.

parsley
2012-03-29 10:59
#36

Maria Gustavsdotter - Flickan på kyrkogården

Uddevalla 1824. Den unga kvinnan Aurora bor tillsammans med sin sinnesjuka mamma hos förmögna släktingar. På kyrkogården hittas flicka mördad. Mordet följs av fler. Aurora blir indragen i brottsutredningen.

Boken är välskriven och känns trovärdig. Aurora är en huvudperson som det är lätt att engagera sig i och bry sig om.

parsley
2012-04-05 14:48
#37

Elin Boardy - Allt som återstår

Elin Boardy - Mot ljuset

I debutromanen "Allt som återstår" berättar Elin sin mormorsmors historia. Elin kom i kontakt med hennes öde när hon släktforskade tillsammans med sin mamma. Hon började fantisera och försökte förstå sin äldre släktings livsöde. Till att börja med skrev hon korta texter. Dessa blev fler och kom att bli en hel roman.

"Allt som återstår" utspelas på Orust i Bohuslän i början av 1900-talet. Elin blir kvar hemma på gården tillsammans med de åldrande föräldrarna. Hon blir med barn och gifter sig med drängen. Syskonen emigrerar eller tar tjänst någon annanstans. Tiderna blir sämre, barnaskaran större, ekonomin försämras. Elin bryter samman av utmattning och förs till hospitalet i Vänersborg där hon avlider efter att ha varit intagen under 3 år.

"Mot ljuset" är Elins andra roman. Den utspelas i Malakka strax efter andra världskriget. Historien baseras på bilder Elin hittat i ett fotoalbum på en loppmarknad på Bornholm.

Elin har ett underbart språk som skapar närvaro och engagemang för det hon skildrar. Språket och berättandet är  fyllt av medkänsla. Det är poetiskt utan att bli högtravande och svårläst.

Hittills har Elin skrivit två böcker. Jag hoppas verkligen det blir fler.

parsley
2012-04-05 15:01
#38

Kerstin Ekman - Grand final i skojarbranchen

Babba Andersson och Lillemor Troj delar en hemlighet. Det är den alldagliga Babba som skriver en stor del av den hyllade författaren Lillemor Trojs böcker. Lillemor skriver rent på maskin och rättar grammatiken. Fantasin, språkkänsla och intriger står Babba för.

Från slutet av 1950-talet så är de beroende av varandra, fast ingen gillar den andra särskilt väl. Deras livsöden vävs samman med sådant som kan vara hämtat ur Kerstin Ekmans eget liv. I bakgrunden finns samhällsutvecklingen under efterkrigstiden.

Kerstin Ekman är en skicklig författare. Hon behärskar hantverket och har ett levande språk. Få författare kan skriva så sensuellt om kärleken mellan man och kvinna som hon.

Är man road av läsning och skrivande så innehåller boken en del användbar kunskap, eller vad sägs om det här?

Läsning är mycket

beroendeframkallande.

Börja inte läsa.

parsley
2012-04-10 10:04
#39

August Stindberg - Fröken Julie

Manuset består av repliker och några scenanvisningar. Sinnesintrycken som man får om man ser en teaterpjäs, verklig eller filmad, lämnas åt läsaren att föreställa sig. Det känns mäktigt och imponerande att läsa, men det relativt ringa omfånget till trots, krävande, eftersom konflikterna blir så många och så tydliga.

parsley
2012-04-10 10:56
#40

Kerstin Ekman - Menedarna

Ingvar Söderström - En sång kan inte arkebuseras

Två böcker om Joe Hill, svenskamerikanen vars sånger kom att bli betydelsefulla för den amerikanska arbetarrörelsen och senare generationers sing- and songwriters.

Kerstin Ekmans bok gavs ut 1970. Det är en skönlitterär skildring av Joe Hill ur en av hans vänners perspektiv. Jag antar att Joe Hill blev återupptäckt i Sverige i slutet av 1960-talet, bl a genom Fred Åkerströms skiva "Dagsedlar åt kapitalismen" från 1967 och Bo Widerbergs film från 1970. Joe Hills livsöde, en avrättad fackföreningsman, som med all sannolikhet dömdes för ett brott han inte begått, passade tidsandan i den tidens vänstervåg.

Ingvar Söderströms bok bygger på befintligt källmaterial. Tonvikten ligger på tiden i fängelse fram till avrättningen. Boken är bitvis formellt och ganska träigt skriven. Bitvis så överträffar verkligheten dikten. Kärlekshistorien, avrättningen, begravningen….

Ekmans bok har det skönlitteräras fördelar, tillgång till fantasi och gestaltning och knep för att att göra en text levande. Söderströms bok håller sig till det faktamässiga, det som hänt och kan styrkas. Skildringen av tiden i fängelse i väntan på avrättningen och kärlekshistorien med Elizabeth Guerly Flynn, delvis återgiven med deras egna ord, är mycket gripande.

parsley
2012-04-15 13:04
#41
Elin Lindqvist - Facklan, en roman om Leon Larsson

Boken är en dokumentärroman om skalden och proletärförfattaren Leon Larsson (1883-1922). Författaren berättar detaljerat om livsvillkoren kring förra sekelskiftet. Leons diktsamlingar sålde i stora upplagor och hans dikter var välkända inom arbetarrörelsen. Ibland har han kallats en svensk Joe Hill. Han var politiskt radikal och tidvis knuten till ungsocialisterna, som förordade en mer radikal politik än den som socialdemokraterna drev. Med tiden blev Leon alltmer vilsen politiskt. Han drabbades av TBC och blev allt sjukare.

Boken är intressant och läsvärd. Leon och hans familjs öde engagerar och boken ger en god bild av levnadsvillkoren i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Annons:
parsley
2012-04-15 13:11
#42

Sara Beischer -Jag ska egentligen inte jobba här

Efter gymnasiet flyttar berättarjaget till Stockholm från Halland till Stockholm för att bli skådespelerska. För att försörja sig jobbar hon på ett äldreboende.

Boken är en känslig och nära skildring av hennes försök att finna sig tillrätta i Stockholm, de boende på äldreboendet och personalen som jobbar där.

Det är en bok som alla kan eller bör läsa. Den handlar om att hitta sig själv och bli vuxen. De som jobbar inom vården lär känna igen sig i beskrivningarna av arbetet och de äldre. De allmänmänskliga skildringarna av död, sjukdom och åldrande berör och rör alla. Politiker och beslutsfattare bör läsa för att få en uppfattning om hur verkligheten ser ut inom vården.

parsley
2012-05-03 10:44
#43

Richard Yates - Cold Spring Harbour

Richard Yates sista bok Cold Spring Harbour är tillägnad Kurt Vonnegut och har ett läsvärt förord av Anne Swärd. Henns förord rekomenderas för den som vill ta del av Yates författarskap. Romaner kräver sällan förord, men en del författare däribland Richard Yates gör det.

Yates skildrar medelklassens tillkortakommanden, drömmarna som aldrig blir uppfyllda, fasaden som flagnar och det långsamma och mycket mänskliga förfallet.

Cold Spring Harbour inleds, på ett sätt som är Yates i ett nötskal:

Alla de bekymmer som Evan Shephard ställt till med som  drumlig pubertetsyngling gottgjordes 1935 då han var sjutton och blev förälskad i bilar. Hans enträgna trakasserier av vekare pojkar, hans buffliga uppträdande gentemot flickor, genanta eskapader i småkriminalitetens utkanter, ingenting av detta hade längre någon betydelse annat än som obehagliga minnen.

parsley
2012-05-03 10:50
#44

Elin Wägner - Norrtullsligan

Elin Wägners debutroman från 1908 skrevs ursprungligen som följetong Hon på rapp och spänstig prosa skildrar några kontorsflickors vardag, deras bekymmer och glädjeämnen. Trots att det är över 100 år sedan boken skrevs så känns boken fortfarande angelägen.

Kontorsarbete var något som flickor kunde ägna sig åt som en hobby i väntan på att bli gifta. Helst skulle de ha en pappa som betalade underhåll. Trots att arbetet var dåligt betalt tjänade en kontorsflicka betydligt mer än en servitris, vars lön knappt räckte till hyran för inackorderingsrummet. En man kunde tjäna fyra gånger så mycket som en kvinna, trots identiska kvalifikationer, utbildning och arbetsuppgifter.

parsley
2012-05-19 12:58
#45

Carina Burman - Kärleksroman

Keramikern Gurli, arkeologen Frida och läkaren Louise blir invalda i en Rotary-förening i Visby vid samma tidpunkt. Frida och Louise har attraktiva äkta män och barn på samma dagis, ett dagis som också arrangerar fester för föräldrarna. Passionen slår till och sen går det som det går.

Carina Burman är underhållande att läsa. Hon har ett rappt berättande och ett kvickt akademiskt präglat språk. Tidigare har Carina Burman främst skrivit historiska romaner. Kärleksroman utspelar sig i nutid och blir en skarpsinnig iaktagelse av huvudpersonernas livsvillkor.

Boken är skriven i jag-form, där varje person berättar sin del av historien. Berättandet gör att man kommer varje person nära. Ingen av berättarjagen blir dock så särpräglad att man utan vidare vet att nu är det t ex är Frida eller Louise som talar bara genom att läsa texten, utan man behöver kolla vems kapitel man läser.

Kärleksroman är en roman jag gillar. Det är möjligt att man behöver vara 30+ och fått egna barn för att uppskatta den, eftersom de medverkande tonåringarna, Gurlis döttrar, mest skymtar som några som byter hårfärg med jämna mellanrum.

parsley
2012-05-19 13:09
#46

Thompsson-Cannino: Nummer fem från vänster

I mitten av 1980-talet blir universitetsstudenten Jennifer våldtagen av en man som brutit sig in hennes lägenhet i North Carolina. Hon anstränger sig för att lägga våldtäktsmannens utseende på minnet, hjälper polisen att konstruera en fantombild och pekar ut mannen vid en vittneskonfrontation. Polisen säger att hon är ett mönstervittne.

Mannen, Rob Cotton, döms mot sitt nekande. 11 år senare frias han med hjälp av DNA. Den verklige våldtäktsmannen har Cotton suttit fängslad med. Till utseendet är de lika varandra.

Ögonvittnen som misstar sig och tror sig känna igen en person är en vanlig orsak till fällande och felaktiga domar.

Idag är Rob och Jennifer vänner och är engagerade i frågan om rättssäkerheten i det amerikanska domstolsväsendet.

Boken är relativt lättläst och ger en inblick i förhållandena i amerikanska fängelser. I fängelser med lägre säkerhetsklass så är det t ex vanligt att fångarna sover tillsammans i sovsalar och inte har egna celler.

parsley
2012-05-19 13:19
#47

Aris Fioreto - Flykt och förvandling, Nelly Sachs, författare Berlin / Stockholm

Omfattande bok med rikt bildmaterial med anknytning till den judiska poeten och författarinnan Nelly Sachs, som fick nobelpriset 1966. Nelly föddes 1891 och hade en skyddad uppväxt i ett förmöget Berlinhem. Tidvis adminstrerar hon familjeföretaget under 1930-talet. Hon lyckas fly till Sverige med bl a hjälp av Selma Lagerlöf. Nelly förefaller ha ett symbiotiskt förhållande till sin sjuka mamma, som hon vårdar i hemmet.

Jämte det rika bildmaterialet citeras och analyseras åtskilliga av Nellys dikter.

Boken känns djup och ambitiös men den lyckas inte förklara Nelly Sachs för mig, bara ge mig ledtrådar att fundera vidare på.

parsley
2012-05-19 14:35
#48

Lina Forss - Allra hemskaste syster

I ”Allra hemskaste syster" gör Lina Forss, själv uppvuxen i en av Sveriges rikaste familjer, sin egen version av Shakespeares dram Kung Lear. Kurt Leander leder ett stort klädföretag. Han blir sjuk och hans Firma och konungarike måste delas mellan hans fyra döttrar. Den som älskar honom mest och bäst ska få ta över tronen.

Berättandet är platt och intetsägande. Den ena händelsen staplas ovanpå den andra. Person. och miljöbeskrivningar, i den mån de förekommer, är stereotypa. ”Allra hemskaste syster” känns som en tantsnuskroman från 1980-talet och bekräftar misstanken att det finns författare som får sina förlagskontrakt pga kontakter.

Jag har fått boken via

http://www.booked.nu/

Annons:
parsley
2012-05-24 17:40
#49

Arne Sundelin - Fallet Thurneman

Syskonen Arne och Anders Sundelin är uppvuxna med historien om Sala-ligan, som chockade Sverige på 1930-talet. Under sex år utförde ligan fem hänsynslösa rånmord i trakten av Sala. Båda böckerna har kommit ut ungefär samtidigt.

Anders Sundelins bok - Den magiska cirkeln är en sakprosa eller reportagebok med journalistisk prägel där han utgår från befintliga fakta och beskriver ligans brott, polisens arbete och livsvillkoren i 1930-talets Sverige. Jag läste den för ett par månader sedan och tyckte att "den berättade allt om Sala-ligan" och gav en god bild av händelseförloppet.

I Fallet Thurneman försöker Arne Sundelin förstå och skildra Sala-ligans ledare Sigvard Thurneman i skönlitterär form. Vad gör en människa till mördare? Boken är formen av en dokumentärroman, en stor del av innehållet följer befintliga källor. Trots detta känns den fragmentariskt berättad. Det som är mest intessant att läsa är utdragen ur olika journaler, bl a för den rättspsykatriska undersökningen av Thurneman.

Är man intresserad av att läsa om Salaligan så rekomenderar jag Anders Sundelins bok - Den magiska cirkeln i första hand.

parsley
2012-05-24 17:45
#50

Brenda Maddox - Nora, en biografi om Nora och James Joyce

Välskriven biografi om den irländske författaren James Joyce skildrad ur hans hustru och livskamrat Noras perspektiv. Att läsa biografier om "svåra" författare är ett utmärkt sätt att bilda sig en uppfattning om deras konstnärsskap.

parsley
2012-05-26 09:38
#51

Katarina Wennstam - Svikaren

Den allsvenske fotbollsspelaren Sebastian Lilja hittas brutalt knivmördad i sin lägenhet  i Norra Hammarbyhamnen. Polisen misstänker att det är en urspårad supporter som inte kan acceptera att Lilja bytt klubb som ligger bakom vansinnesdådet.

Bonniers kallar boken "spänningsroman", men jag tycker snarare att det är en deckare, som följer händelseförloppet brott, utredning och rättegångsförhandling. Det är få författare inom kriminalgenren som skriver om hela kedjan från brott till rättegång. Som läsare är det intressant att få inblick i hela processen.

Katarina Wennstam har skrivit en bok som är välresearchad och trovärdig, samtidigt som den bygger på ett personligt engagemang och intresse för det hon skriver om. Romangestalterna känns levande och trovärdiga. Händelserna och konflikterna i deras privatliv för handlingen framåt lika mycket som brottsutredningen.

"Svikaren" är en bok som jag kan rekomendera om man vill ha spännande sommarläsning.

parsley
2012-05-29 10:29
#52

Kajsa Grytt - Boken om mig själv

En bok som är svår att kommentera eftersom den är så självutlämnande. Hon berättar som sin uppväxt, sin karriär som sångerska, sina andra jobb inom bl a reklambranchen och med missbrukare och sina kärleksaffärer. Musikbranchen är såpass liten och alla känner alla.

Något som jag reflekterade över är det här (sid 107)

"Jag var ju ett barn av er, Ebba Grön och de andra 80-talsgrejerna. Ni var på piedestal och man kunde inte nå dit. Det var en sådan förhöjning. En icke-verklighet. Vi i publiken var beundrare och betraktare. Det var någon som drog ner mig på Tre backar för att se Stefan (Sundström). Där satt han på en stol och sa:

-Tjena, jag heter Steffe….

Vi var där i rummet tillsammans allihop. Det var ingen skillnad på scenen och publiken. Han tog in oss och var där, där det hände. Ingenting förhöjt eller magiskt. "

Kajsa Grytt har själv gått igenom den utvecklingen och lärt sig att var närvarande på scenen på ett annat sätt, mötande nära publiken, istället för upphöjd och oåtkomlig. Musikscenen ser delvis annorlunda ut än vad den gjorde när hon slog igenom med Tant Strul på 1980-talet. Folkparkerna är nästan helt borta och har i mångt och mycket ersatts av stadsfestivaler. Jag tror det finns fler klubbar och mindre scener ute i landet än vad det fanns på 1980-talet. Som publik så föredrar jag en artist som tar in publiken och relaterar till sitt band och är närvarande i rummet, framför en som är "Gud" och besvärad av sina fans.

parsley
2012-06-26 11:20
#53

Thomas Moore - Besjälat liv, en handbok för själen

Psykoanalys av antikens myter, lärt, bildat och akademiskt. Boken är inte lättläst, men ger en del intressanta tankar, eftersom den får mig att ifrågasätta och omvärdera en del som jag tidigare lärt mig. Bitvis är den så djupsinnig att jag börjar leta efter någon konkret handbok i KBT. :)

parsley
2012-06-26 11:23
#54

Harry Martinsson - Kap Farväl

Omläsning.

Korta noveller eller betraktelser om livet till sjöss i början av 1900-talet. Det är inte bara berättandet och de händelser han skriver om som gör honom läsvärd.  Martinsson har ett unikt, personligt och mycket poetiskt språk med speciell språkrytm, som gör att texten dröjer sig kvar i minnet och skapar mersmak.

parsley
2012-06-26 11:36
#55

Hjalmar Söderberg - Den allvarsamma leken

Omläsning av en litterär klassiker som lär vara en av de bästa kärleksromanerna som skrivits. Journalisten Arvid Stjärnbloms ungdomskärlek Lydia Stille gifter sig med en förmögen äldre man. Arvid själv gifter sig med dottern till en byggmästare. Efter 10 år möts Arvid och Lydia på nytt och inleder en otrohetsaffär.

Kärlekshistorien utspelas mot bakgrund av Arvids liv som journalist och hans liv bland journalister och kulturpersonligheter i det tidiga 1900-talets Stockholm.

Den allvarsamma leken är en av mina favoritromaner och en bok som jag förmodligen kan läsa hur många gånger som helst. Den utvecklas över tiden. Jag läser den inte på samma sätt nu, som jag gjorde när jag läste den för första gången i tonåren. Huvudpersonerna fängslar, engagerar och förbryllar. Det finns mycket att ta ställning till i berättelsen.

Annons:
parsley
2012-06-26 11:41
#56

Joan Jara - Victor

Brittiskfödda Joan Jara berättar historien om sin make Victor Jara, deras kärlekshistoria och politiska engagemang. Sångaren och teaterregissören Victor Jara föddes i en fattig lantarbetarfamilj i Chile och lyckades komma in på teaterutbildning på universitetet. Victor Jara avrättades i samband med militärens maktövertagande i Chile 1973.

En historia av det slag där verkligheten överträffar dikten.

parsley
2012-06-26 11:51
#57

Jack London - Avgrundens folk

1902 reser Jack London till Londons East End med tanken att skildra livet på samhällets botten. Resultatet blir reportageboken "Avgrundens folk". Skildringar av misären, de undermånliga bostäderna, trångboddheten, den usla och otillräckliga maten, de hemlösas situation, välgörenhet, arbetsvillkoren och de otillräckliga lönerna varvas med människoöden och Jack Londons egna socialdarwinistiska analyser.

Avgrundens folk är en bok som berör, även om socialdarwinismen kanske inte känns helt politisk korrekt idag. Om tre maskinister söker arbete så får den mest duglige jobbet och de andra slås ut, heter det i boken. London är dock kritisk mot konsekvenserna av utslagningen, dels de villkor som de som är sjuka eller arbetslösa lever under, dels de demografiska konsekvenserna och den degenerering som fattigdomen medför.

parsley
2012-06-26 11:58
#58

Vanessa Diffenbaugh - Blomsterspråket

Victoria Jones överges redan som spädbarn och skickas från det ena fosterhemmet till det andra. Hon lär sig tidigt att inte lita på någon. När hon är i 10-års åldern kommer hon till Elizabet, en kvinna som äger en vingård. Elizabet lär Victoria blomsterspråket, där varje blomma symboliserar något. Elizabeths förflutna gömmer en rad hemligheter, hemligheter som kommer att påverka Victoria i vuxen ålder.

Mitt omdöme: Lättläst och välskriven feel-goodroman med själ och hjärta. En bok som engagerar och är lätt att ta till sig. Rekomenderad sommarläsning.

parsley
2012-06-29 07:58
#59

Tove Alsterdal - I tystnaden begravd

En av 1950-talets mest framgångsrika skidåkare slås ihjäl hemma på sin gård i Tornedalen. I St Petersburg mördar en rysk gangster sin närmaste vän innan han flyr mot gränsen. När Katrine försöker reda ut sin dementa mammas affärer inser hon att hennes mamma inte är den människa hon trodde. Katrine börjar forska i mammans förflutna i Tornedalen och kommer i kontakt med svenskar som emigrerade till Sovjetunionen efter ryska revolutionen. Under Stalintidens utrensningar dömdes många utlänningar som sökt sig till Sovjet för att bygga upp kommunismen till döden för spioneri eller antisovjetisk verksamhet.

Boken har en spännande intrig, fina miljöbeskrivningar och är väl researchad. Tyvärr persongalleriet i nutid inte särskilt engagerande.

parsley
2012-07-08 11:16
#60

Anna Braw (red) & Carine Johansson - Stickcafé, kakor, bullar och tårtor att virka och baka

Anna Braw har tidigare givit ut ett par böcker som handlar om kyrkliga syföreningar och vad de tillverkar och äter för bakverk. Blandningen är oemotståndlig på något sätt. Inspirerande både för bakning och handarbete. Ibland känns det lite tillgjort att blanda handarbetsbeskrivningar och recept i en bok, men i den här boken kommer det från hjärtat.

parsley
2012-07-08 11:30
#61

Olle Carlsson - Kristendom för ateister

Prästen Olle Carlsson skriver om kyrkan roll och vilken roll den skulle kunna spela framtiden för andligt sökande människor. Han hävdar bl a att mycket av den kristna kyrkan formspråk är hämtat från romarriket. Prästernas kläder påminner om romerska plagg, Gud som Herre påminner om romarrikets gudar, gudstjänstlokalerna påminner om romerska tempel. Den kristna urkyrkan såg ut på ett annat sätt och formades av fattiga och utstötta människor som sökte Gud och inspirerades av Jesus. Vidare säger han att de som är ateister ofta är det i förhållande till kyrkan och dess former och inte alltid förnekar att det finns en andlighet och någon större kraft.

Boken är läsvärd både för de insikter och lärdomar den förmedlar och de tankar den väcker hos den som läser. Den ifrågasätter kyrkans nuvarande form och erbjuder alternativ som kyrkan kan ta till sig om den vill nå människor.

parsley
2012-07-08 11:40
#62

Sanna Ehdin - Finn din inre styrka

Sanna Ehdin har skrivit ett antal böcker om personlig utveckling, alternativmedicin, kost odyl. Hon bloggar också på passagen.

Hon är produktiv och ibland känns det som hon skriver lite för fort och redogör för olika typer av forskning och undersökningar som hon kommit i kontakt med. Jag irriterar mig på påståenden som "alla initiativrika svenskar emigrerade till USA". Det är förmodligen vare sig sant eller möjligt att bevisa vetenskapligt.

En del av det hon skriver om är både intressant och användbart, annat känns nästan som S-F. Vilka krav på en annan människas tankar kan man egentligen ställa?

Ett användbart tips från boken om man vill höja sin energi. Korsa armarna över bröstet och lägg händerna på axlarna. Byt plats på händerna så den hand som hamnat underst hamnar överst istället. Tänk ev på det som bekymrar dig. Energin återställs och du känner dig bättre.

Annons:
parsley
2012-07-08 11:41
#63

Maggan Hägglund och Doris Dahlin - Drunkna inte i dina känslor En överlevnadsbok för sensitivt begåvade

En del människor, kanske 20 % av befolkningen, är extra känsliga och har lätt för att sätta sig in i andra människors sinnesstämningar och reagera på annalkande faror. Även bland djur finns sensitivt begåvade och känsliga individer. De känsliga behövs för flockens överlevnad, men kan ha svårt att orka med alla intryck.

Boken är skriven med utgångspunkt från Hägglund och Dahlins egna erfarenheter. Det blir en hel del om dem själva och deras högpresterande yrkeskarriärer. Tyvärr, eftersom jag inte tror att alla "känsliga" också är högpresterande och därför kan ha svårt att identifiera sig med de som har en "perfekt" och lyckad yrkeskarriär.

Boken innehåller en hel meditationsövningar odyl som den som är HSP (high sensible person HSP är en beteckning som ofta används). En person som är HSP har inte lärt sig att stänga av andra människor. De som inte är HSP brukar lära sig detta i femårsåldern.

En person som är HSP har lätt för att engagera sig i olika projekt, men har också lätt för att bli deprimerad. Korta depressioner om en eller ett par dagar är vanligt förekommande hos HSP-personligheter. Många "kreativitetspersoner" t ex musiker och konstnärer är HSP.

Judith Orloff - Emotionell frihet är en annan bok som handlar om extra-känsliga. Personligen tycker jag att Orloffs bok gett mer att läsa, även om den bitvis känns som att tugga på pastellfärgade bomullstussar.

parsley
2012-07-10 10:51
#64

The secret

Hemligheten för tonåringar av Paul Harrington

Förverkliga dina drömmar och nå dina mål med hjälp av positivt tänkande. Hemligheten ger dig makten att vara, göra och få allt du vill. Vi snackar om pengar, framgång, lyckade relationer, bättre hälsa och självförtroende…allt du önskar dig. Det går att uppnå. Det enda som krävs är att du upptäcker Hemligheten, står det på bokens baksida.

Boken är materialistisk och inriktad på yttre framgång. Visualisera din drömbil eller din drömpartner och du kommer också att få den. Föreställ dig hur du bär dina nyinköpta kläder och får gå före i kön på nattklubben. Skickar du dina nyskrivna låtar till en framgångsrik musikproducent så blir du också upptäckt. Bli rik så kan du också vara generös mot andra och skänka pengar till välgörenhet.

En intressant tanke i boken är att icke-våld drar till sig våld just eftersom det fokuserar på det som det inte vill vara. Gandhis icke-våldsaktioner bemöttes med våld just eftersom de var icke-våldsaktioner. Dekaler med texten bevara skogen ger större framgång än dekaler med texten stoppa avverkningen, eftersom man lockar till sig det man tänker på. Den som hatar sin hy får finnar, medan den som älskar sin hy slipper finnar.

För mig är livet så komplext att positivt tänkande och hemligheter inte räcker som förklaringsmodeller.

Hemligheten för tonåringar är ingen bok jag kommer att ge mina tonåringar att läsa, dels delar jag inte framgångsbudskapet fullt ut och dels är råden inte tillräckligt konkreta. Vill jag att de ska läsa om positivt tänkande så finns det bättre böcker att läsa.

parsley
2012-07-16 11:44
#65

Helen Prejean - Dead man walking, en ögonvittnesskildring av dödsstraffet i USA

Nunnan Helen Prejean får i uppdrag att vara själasörjare åt en dödsdömd man.  Hon besöker honom i fängelset. De samtalar och blir vänner. Tillsammans med sin bror har han kidnappat och dödat ett tonårspar. Den ena brodern döms till livstids fängelse medan den andra döms till döden.

Helen beskriver ingående förhållande i fängelset, sina egna känslor, hur de anhöriga reagerar, fängelsepersonalens uppfattning som sitt jobb och vad de anser om att en kvinna kommer så nära en dödsdömd och farlig man.

Hon åtar sig ett nytt själasörjarskap efter att den förste mannen blivit avrättad i elektriska stolen. Den andre mördaren hon möter har en helt annan attityd och är betydligt svårare att känna sympati för.

Hennes erfarenheter gör att hon börjar arbeta aktivt mot dödsstraff. Hon konstaterar bl a att dödsstraffet döms ut godtyckligt och att det är betydligt dyrare att avrätta en fånge än att låta en person sitta i fängelse på livstid. Den juridiska processen är omfattande och består av ett antal överklaganden till olika juridiska instanser. Avdelningarna för dödsdömda fångar kräver högre personaltäthet än "vanliga" avdelningar.

Dead man walking är en stark bok. Den behandlar frågor om liv och död, brott och straff, skuld och försoning. Har den som bara gör sitt jobb också ansvar för att någon dör? Har samhället rätt att döda en människa som dödat? Får brottslingar mer stöd och hjälp av samhället än brottsoffer?

Dead man walking har även blivit filmad. Filmen kanske är mer känd än boken. Vare sig man sett filmen eller inte så rekomenderar jag läsning av  boken.

parsley
2012-07-18 09:04
#66

Gunnar Harding - Luffaren Svarta Hästen och det hemska rånmordet i Leksand

I december 1909 rånmördas två åldringar i Hedens by utanför Leksand. En illa ansedd kvinna från trakten och två luffare arresteras och döms för brottet.

Boken baseras på rättegångshandlingarna, vilket gör att den inte är helt lätt att följa. Mycket av det som gör en skönlitterär bok läsvärd, dvs dramaturgi, miljöbeskrivning och persongestaltning som går på djupet saknas.

Boken innehåller en del intressant bildmaterial.

parsley
2012-07-27 14:51
#67

Åsa Larsson - Till offer åt Molok

Historien tar sin början åren runt första världskriget. Kirunas starke man Hjalmar Lundbohm har en älskarinna. Hon hinner föda hans oäkta barn innan hon själv blir mördad. Hjalmar lämnar en hemlighet efter sig, något som leder till flera mord nästan 100 år senare.

Åsa Larsson är en av de få deckarförfattare som jag läser med behållning. Hon har ett intressant persongalleri och är skicklig på att skildra miljön i och runt Kiruna. Spänningen hålls uppe genom hela boken.

Även om man inte är speciellt road av deckare så tycker jag att man kan läsa Åsa Larsson och få ut en hel del av läsningen.

parsley
2012-08-03 13:03
#68

Kajsa Ingemarsson & Karin Nordlander - Drömliv - Lycklig på riktigt

Boken är en självbiografisk tolkning av "lyckobegreppet". Vad krävs för att man ska bli lycklig och harmonisk? Enligt baksidestexten är Drömliv inte bara inspiration för stunden utan den erbjuder ett helt nytt förhållningssätt till livet och ger dig chansen att bli lycklig på riktigt. Författarna är generösa med exempel från sina egna liv och enligt dem så går det att tänka sig frisk från MS och kattallergi och skaffa en drömlägenhet på söder i Stockholm. Det är vad Karin Nordlander gjort.

Boken är lättläst och lättsmält, även om den inte bjuder på några större aha-upplevelser eller färdiga mallar för positivt tänkande att följa.

parsley
2012-08-07 11:47
#69

Rennie Airth - Blodröd våg

Spännande och välskriven engelsk deckare som utspelas i början av 1930-talet. Rekomenderas om man vill ha en deckare som utspelas i historisk miljö.

Det finns fler böcker av Rennie Airth. Tänker man läsa honom så bör man försöka läsa dem i kronologisk ordning, eftersom det finns en del antydningar om tidigare brott och händelser i "Blodröd våg".

Annons:
Upp till toppen
Annons: