Annons:
Etikettboktips
Läst 2220 ggr
Stevo
7/8/12, 2:08 AM

Böcker om kritiskt tänkande?

Hej! Har ni boktips om böcker som behandlar kritiskt tänkande är jag intresserad. Rent allmänt är av intresse, men gärna mer specifikt om undervisning i kritiskt tänkande så att jag kan indoktrinera mina barn att bli stjärnor på att säga "nä, pappa, nu är du ute och cyklar, för att X, Y och Z talar emot din uppfattning". Mvh Henrik

Annons:
Halvdansken
7/15/12, 7:01 PM
#1

Var försiktig med vad du önskar dig!! Skrattande

Hur gamla är barnen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stevo
7/17/12, 1:21 AM
#2

#1 De är 7 respektive 9 år gamla. Mvh Stevo

Halvdansken
7/17/12, 11:52 AM
#3

Tror inte du behöer göra nånting all. När de blir 14 kommer de att både tänka kritiskt och säga att du har fel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stevo
7/22/12, 2:59 PM
#4

#3 Jag delar inte din uppfattning. Jag tror att kritiskt tänkande är otroligt viktigt att behärska. Om mina barn ger bort sina pengar till en nigeriansk "prins", handlar via spam-mail, går med i en sekt, tar icke-verksam medicin, litar på auktoriteter utan egen reflektion eller investerar massor av tid och energi på föreställningar som saknar giltig grund så hjälper det inte mycket att de sade emot mig när de var tonåringar. Jag vill uppmuntra dem att tänka själva, och ge dem verktygen i form av logiskt tänkande och ett kritiskt förhållningssätt. Det är ju lätt att hitta böcker för vuxna, men då jag själv inte har någon utbildning i att undervisa barn i kritiskt tänkande hade det ju varit praktiskt om det funnits en bra bok i ämnet. Mvh Stevo

Geru
7/28/12, 8:49 PM
#5

Bästa tipset jag har är att få dom att vara mer verklighetsaktiva. Mindre datorspel och tv helt enkelt. Dom delarna gör skallen rätt slö.

Annars är ett bra sätt att få dom att diskutera saker på internet, som här.

http://www.bokus.com/bok/9789127118089/argumentationsanalys-fardigheter-for-kritiskt-tankande/

Den boken används av umeå's universitet. För att hålla sig till topicen alltså.

Tror dock inte att det är läsning för barn, om man säger så. Hela konceptet är dock svårt att ta upp som barn, men jag har för mig att man får lära sig om källkritik i skolan, men det är ju bara en form av kritiskt tänkande.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: