Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 1982 ggr
hugoochip
2012-10-01 18:06

Mannen som dog som en lax

Hej!

Läser denna boken just nu, och ska göra en bokanalys på den när jag är klar, vilket jag nästan är.

Så, är det någon som läst den? Vad tyckte ni, bra, dålig? Vad var bra/dåligt?

Och vad tycker ni om Mikael Niemi som författare? Har han något speciellt som knyter ihop hans böcker eller något som utmärker honom som författare?

Då jag inte är så jätte erfaren på att göra bokanalyser så tar jag emot alla åsikter med glädje! Skrattande

Kram Felizia

Annons:
Maria
2012-10-01 18:14
#1

Det är den enda bok jag läst av Mikael Niemi och jag berördes av hans skildringar av utanförskap och att tillhöra två "kulturer" Han fångade det väldigt fint fastän det var en slags deckare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hugoochip
2012-10-01 20:14
#2

Vad menar du med utanförskap?

Ja jag tycker också mycket om hur han lyckas beskriva känlsan av att tillhöra två delar av något, eller två kulturer som du säger.

Man glömmer nästan bort att det är en deckare ibland.

Maria
2012-10-01 21:23
#3

Just att man förstår känslan av att känna sig utanför. Att inte höra till. Att inte platsa någonstans när man tillhör två kulturer så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2012-10-05 14:07
hugoochip
2012-10-05 16:07
#5

Åh tack så mycket!

LenaR
2013-12-08 22:55
#6

Nu återupplivar jag en gammal tråd, men jag läste boken för någon månad sedan och tyckte den var fantastisk. Inte minst för att jag lärde mig lite om min tornedalsfinska mammas kluvna inställning till sitt ursprung, delat mellan stolthet över sina fina föräldrar och syskon och förfäder, och å andra sidan inlärt självförakt…

Jag lärde mig också en del om Tornedalens historia mitt i all spännande läsning. Det känns lite typiskt för Niemi, att han gärna lär ut saker mitt i sina romaner. Skrönor och fakta om vartannat. Väldigt positivt och sympatiskt tycker jag!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Upp till toppen
Annons: