Annons:
Etikettboktips
Läst 5613 ggr
Lonely Moonchild
11/7/12, 12:08 PM

Boktips till unga tjejer?

Hejsan, jag är en snart 18 årig tjej som hittat min väg in i läsning för bara några månader sedan. Just nu befinner jag mig på en plats i livet där jag känner att jag behöver inspiration, stöttning och någon form av förebild, och jag finner gärna det/den i böcker såsom t.ex. Caitlin Morans "Konsten att vara kvinna".

Jag skulle vara tacksam för boktips ifall någon hade några? :) Det kan vara skönlitterärt såväl som självbiografier och böcker i stil med Caitlin Morans, Mia Skäringers eller Mia Törnbloms. Det spelar ingen roll när dem är skrivna heller.

Vilken bok skulle du vilja att din vilsne, 18-åriga dotter kunde läsa?

Tack på förhand!

Annons:
johan
11/7/12, 1:22 PM
#1

Jag har inte läst själv, men kanske kan Egoboost! av Isabella Löwengrip vara något? Går att låna på biblioteket som e-bok direkt till telefon eller platta.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Lonely Moonchild
11/7/12, 10:18 PM
#2

Tack för det tipset! Det får jag se till att kolla upp :)

Cafesinner
11/8/12, 12:17 AM
#3

Hela serien om Stephanie Plum (Av Janet Evanovich)  är underbar. Handlar om en helt vanlig kvinna som blir superagent/prisjägare. Hon är så himla girl power samtidigt som hon är humoristisk, klantig och gillar ostbågar lite för mycket.. haha, svårt att göra böckerna rättvisa med en beskrivning.

Lonely Moonchild
11/8/12, 11:43 AM
#4

Det lät faktiskt som någonting i min smak! Det ska jag kolla upp. Har du läst böckerna på svenska eller engelska? Och har du speciell att rekommendera ur serien? :)

Cafesinner
11/8/12, 11:47 AM
#5

Rekommenderar att läsa dem från början:)!
Har läst dem på svenska tror jag…

Lonely Moonchild
11/10/12, 12:17 PM
#6

Okej, tack för tipset hörrö! :) Får se till att kolla upp det där.

Annons:
parsley
11/14/12, 12:31 PM
#7

Jenny Jägerfeld - Här ligger jag blöder. Roman som handlar om ett par veckor i en 16-årig tjejs liv. Spännande och trovärdigt om relationer.

Collins -Hungerspelen, Fatta eld och Revolt, dvs de tre böcker som utgör Hungerspelstrilogin.

Emma Hamberg - Rosengädda, nästa En feelgoodroman som jag tycker mycket om.

Katarina Wennstam har skrivit ett par spänningsromaner på temat "mäns våld mot kvinnor" och två debattböcker om våldtäkt Flickan och skulden samt  En riktig våldtäktsman.-

Caroline Engvall - 14 år och till salu samt Skamfläck, två böcker om ungdomar som använder sex som självskadebeteende.

Dan Josefsson och Egil Linge har skrivit två psykologiböcker om anknytningsteori. De berättar om varför vissa personer har svårt att upprätthålla långvariga relationer och vad som händer med ett barn om deras föräldrar inte kan ge dem trygghet. Böckerna heter Hemligheten resp Den mörka hemligheten. Två konkreta och användbara psykologiböcker, tycker jag. Även om man själv känner sig trygg, så kan det vara bra att förstå hur andra kan reagera.

Fexeus-Konsten att läsa tankar kan också vara bra att läsa. Genom att förstå hur andra agerar så kan man också känna sig säkrare.

parsley
11/17/12, 2:38 PM
#8

Mer om hälsa och självhjälp. Sanna Ehdin har skrivit ett par böcker. Hon bloggar också om du är nyfiken på henne.

http://blogg.passagen.se/sannaehdin/

Lonely Moonchild
11/18/12, 11:22 PM
#9

Fantastiska tips! Det tackar jag så hjärtligt för :)

Upp till toppen
Annons: