Annons:
Etikettboktips
Läst 2883 ggr
Virkan
11/16/12, 6:20 PM

Boktips, tonårsböcker?

Hejhej!

Nu när jul närmar sig, ska jag börja kika på julklapp tillmin kära syster. Jag har att tänkt att ge någon bok..

Hon gillar böckerna av Johanna Tydell, Katarina Von Bedrow och Johanna Lindbäck, men problemet är att hon har alla.. har ni några tips på liknande böcker och författare? :)

Tack!

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Annons:
parsley
11/17/12, 12:34 PM
#1

Jenny Jäderfeld - Här ligger jag och blöder är en bok som jag tycker väldigt mycket om. Den börjar med att en 16-årig tjej sågar av sig tummen på en lektion i skolan. Hennes föräldrar är skilda. Helgen efter ska ha vara hos sin mamma som bor i en annan stad. När kom kommer dit är mamman försvunnen. Boken handlar om vad som händer henne under helgen och de kommande veckorna.

Är "din" tonåring lite äldre så kanske Emma Hamberg - Rosengädda, nästa kan passa. Det är visserligen en vuxenbok, men jag tycker den är lättläst och att huvudpersonerna är helt underbara.

Collins - Hungerspelen, Revolt och Fatta Eld, dvs Hungerspelstrilogin, spännande och läsvärd om hon inte redan läst den.

En annan nyutgiven bok som kanske kan passa en äldre och historieintresserad tonåring är Carin Hjulströms bok Kajas resa, som handlar om hur en svensk frilansjournalist forskar i de mordfall som kallas "ryssligan" och ägde rum i Stockholm i slutet av 1910-talet. Lättläst, spännande och välskriven.

Virkan
11/18/12, 3:46 PM
#2

Tack för tipsen! Ja, hungerspelan har hon läst, men dom andra ska jag kolla upp :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

[Indexs]
11/20/12, 10:54 PM
#3

Jag har fastnat för böckerna i serien "De utvalda" som verkligen är en otroligt bra bokserie :) Skrev idag ett inlägg på min nya bokblogg om den första boken, läs mer på http://readaholic.blogg.se/

Cornish-rex
12/8/12, 4:58 PM
#4

Linas kvällsbok Sagan om isfolket! Under månens skära Överenskommelser

[Malin]
1/13/13, 1:21 AM
#5

Nu är det visserligen förbi jul men tänkte fylla på lite i alla fall;

*Delirium av Lauren Oliver (del ett i en trilogi)
*Matchad av Ally Condie (del ett i en trilogi) 
*Helena av Josephine Angelini (del ett i en trilogi)

Jag kan också tipsa om böcker på engelska, t.ex City of Bones av Cassandra Clare och Divergent av Veronica Roth.

Lavine
1/14/13, 8:07 PM
#6

Ja, jag säger som ovan, julen är över men när jag läser Johanna Lindbäck osv i #0 så tänker jag på Katarina Kieri, och även Lisa Bjärbo.

Annons:
[Malin]
1/14/13, 8:07 PM
#7

#6 Bjärbo var ett bra förslag :)

Upp till toppen
Annons: