Annons:
Etikettboktips
Läst 1612 ggr
Lurvas11
2/28/13, 8:02 PM

Tips på bra hästböker

Hej! :)
Jag skulle vilja ha lite tips på bra hästböker. De får gärna vara skrivna i "jag-form" men de är inte ett måste. Just nu har jag läst mycket Lin hallberg och Pia Hagmar.

Skriv gärna några rader vad boken handlar om också :)

Hälsningar Lurvas11Glad

Annons:
Lurvas11
3/1/13, 11:40 AM
#1

Putt :)

Hälsningar Lurvas11Glad

Marsvin-är-inte-hamstrar ;)
#2

Du skriver att du läst mycket Pia Hagmar-böcker. Har du läst "Klara-serien"? Jag läser själv mycket hästböcker och gärna i "jag-form".

Om du nu inte har läst serien så handlar den om hästtjejen Klara som bor själv med sin mamma i en lägenhet. Det hon önskar allra mest av allt är att få börja rida men det går inte eftersom hennes mamma fick sparken från sitt jobb och hade inte råd. Dessutom bor de i stan. Men så en dag bestämmer sig Nita (Klaras mamma) att de måste flytta eftersom hon måste få ett nytt jobb. Först vägrar Klara, men sedan får hon reda på att det finns en möjlighet att hon ska få börja rida.

Lurvas11
3/1/13, 5:16 PM
#3

#2 Tack för tipset, men jag har redan läst den serien. Eller nästan alla böcker i den serien. Gillar dom verkligen! :)

Hälsningar Lurvas11Glad

agnes_S
3/1/13, 7:25 PM
#4

Lisbeth Pahnkes Britta och Silver-serie minns jag som bra :)

parsley
3/3/13, 1:59 PM
#5

Lite äldre hästböcker:

Britta och Silver-serien av Lisbeth Pahnke

Elisabeth Hjortvids böcker

Anna Sewell - Black Beauty, som ursprungligen skrevs för att protestera mot den grymma behandlingen av vagnshästarna i London på 1800-talet.

På loppis kan du med lite tur hitta hästböcker från B.Wahlströms förlag utgivna på 1970-talet. Det kom ganska många serier då och det översattes ett antal böcker från engelska. De svenska brukar kännas lite mer verklighetstrogna  än de engelska. Några exempel på svenska bokserier från den här tiden är Maria och Prinsen, Lotte samt Petra. Petra-böckerna är nog de som är mest realistiska. De fanns åtminstone på mitt bibliotek, som inte hade särskilt många Wahlströms böcker. :) Marie-Loiuse Rudolfsson har även skrivit en del självbiografiska hästböcker som handlar om hennes egna hästar.

parsley
3/3/13, 2:27 PM
#6

Kom på några till

Marie-Loiuse Rudolfsson - Vildrussen. Den handlar om en tjej som kämpar för att rädda gotlandsrussen undan utrotning i början av 1900-talet. Bönderna ser hästarna som skadedjur som förstör skörden. Hästarna skjuts och säljs som kött.

Kerstin Backman - Soffi. Det finns ett antal böcker i serien.

Eva Berggren - Pia. En serie böcker om en tjej som håller på med islandshästar.

Soffie och Pia-böckerna är Wahlströms-böcker. Jag tipsade om att kolla efter dem på loppis. De kan även finnas Wahlströms-böcker på t ex Bokbörsen och Tradera, men hittar man dem på loppis slipper man fraktkostnaden. Det kan även finnas på biblioteket. Fråga bibliotekarien eftersom böckerna kan finnas undanplockade och förvaras i magasin pga platsbrist. Ber man personalen så tar de fram magasinerade böcker och man kan låna dem som vanligt.

Annons:
Lurvas11
3/3/13, 5:05 PM
#7

Tack så mycket! Jag har läst några av Silver serien och tyckte att dom var helt okej. Tror att det var "Sandra vill bli Jocky" som jag läste. Fast det var ett tag sedan.  🙂

Hälsningar Lurvas11Glad

lavali
3/8/13, 9:00 AM
#8

Heartland finns också, minns inte författaren dock. Den är MYCKET bättre än tv-serien som baseras på boken

Upp till toppen
Annons: