Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 3494 ggr
[Misstaget]
3/29/13, 3:20 PM

Fantasy

Fantasy-genren är omtalad och innehåller en hel del, men är ofta nedvärderad i litteraturen.

Jag tycker dock att genren ofta är mysig ❤️.

Men anledningen till varför jag gjorde det här inlägget är för att fråga: Vad tycker ni om fantasy?

Annons:
[nathalie44]
3/29/13, 5:41 PM
#1

älskar fantasy😃

[GerbilLooover]
3/29/13, 9:34 PM
#2

Älskar fantasy! Fantasy böcker är spännande och man kan knappt sluta läsa! 😃

Swadika
3/29/13, 11:14 PM
#3

Tycker om viss fantasy men det måste vara kärlek i för att jag ska tycka om dem ^^ Om det inte är kärlek läser jag inte :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Misstaget]
3/30/13, 7:22 AM
#4

Intressant ✨.

Ni andra då, #1 och #2, har ni några krav på boken eller har ni något som ni aldrig skulle vilja läsa i genren?

[nathalie44]
3/30/13, 10:20 AM
#5

#4 ja den måste vara spännande😃 och inte bara en massa pussar

Zynell
3/31/13, 4:45 PM
#6

Här i Sverige är Fantasy fortfarande en rätt så liten genre, men tittar man utomlands så är den hur stor som helst. Vilket jag tycker är bra. Det är synd att det enda man i stort sätt hittar här i bokhandlarna är Tolkien, Tolkien och åter Tolkien. Vill man få tag i bra fantasyböcker måste man söka sig till exempel till Amazon osv. Deckare och liknande dominerar fortfarande här i Sverige, men det märks i varje fall att fantasy är en mer accepterad genre nu än för ca 10 år sedan. Man hör talas om allt fler som skriver inom den genre och jag personligen föredrar just fantasy och paranormal romance, och paranormal romance finns inte ens som genre här i Sverige. Inte vad jag har märkt i varje fall.

Annons:
Tarotstollan
3/31/13, 7:43 PM
#7

Har inte läst så mycket fantasy, såvida inte vampyrböcker och dyl. räknas. Jag prenumererar på Harlequins Paranormal Romance.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GerbilLooover]
4/1/13, 5:37 PM
#8

#4 Inte så mycket, bara det inte är som till exempel Twilgiht och det bara är massa kärlek, det får gärna ha något med att folk dör i 😇

[Misstaget]
4/4/13, 2:41 PM
#9

#5 Så är det med alla genre tycker jag.

#7 Vampyrböcker och dylikt räknas absolut som fantasy!

#8 Okej 👍.

#6 Det är inte bara Tolkien som finns på bokhyllorna, jag har då inte sett så mycket av honom, men åt andra sidan vistas jag sällan i bokaffärer p.g.a att jag får beslutsångest med så mycket böcker och vill köpa allihop! 👍.

Kända böcker finns dock i överflöd här i Sverige. Sagan Om Ringen, De Fem, Harry Potter, Twilight och dylikt. Kanske inte så konstigt egentligen, men ändå. Sedan finns mindre kända böcker, men de märks nog mindre eller är verkligen i minoritet.

Jag är glad att Fantasy inte nedslås lika mycket längre, såsom förr. Även om många förlag, särskilt dem som varit på banan tidigare, inte har alldeles för mycket förhoppningar om genren.

 Jag har sett ett förlag som skulle ge ut bland annat Paranormal Romance, så det kommer nog så småningom. Jag vet inte vad genren innebär men…

Betecknas det då fantasy här i Sverige också? Eftersom genren inte finns?

OT men deckare är häftiga de med, en fantastisk genre (av någon anledning) 🤓 …. Men tyvärr för mig… Så får de nog en egen tråd så jag får hålla mig .

Fantasyn är ypperligt bred. Vad jag har fått uppfattning av så gäller det allt som är direkt orrealistiskt eller är lite mindre trovärdigt att det skulle kunna hända. Dock skiljer man det ändå mycket från Sci-fi (Science Fiction). Stämmer min uppfattning?

OT igen men enligt min svensklärare skriver jag fantasy, btw 😊. Roligt att en del tycker om ämnet i alla fall 👻

Tarotstollan
4/4/13, 7:50 PM
#10

#9. Blev nyfiken att du skriver att ett förlag skulle ge ut Paranormal Romance. Harlequin ger ju ut dem nu, är det något annat förlag du vet som skall ge ut andra böcker?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Misstaget]
4/4/13, 8:57 PM
#11

#10 Nej, det är inte Harlequin. Det är något annat. Jag kan inte komma ihåg vad den hette eftersom det var en så kort koll, och för ett tag sedan 🤔.

Tarotstollan
4/4/13, 9:22 PM
#12

Ok, då blir det till att vänta och se.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sehvrin
4/7/13, 4:49 PM
#13

Fantasy är i princip det enda jag läser i bokväg. Fast ibland smiter det in en och annan science fiction också (och så läser jag en hel del serier som visserligen oftast är fantasy, men inte behöver vara det). Det vill säga: Jag tycker om fantasy väldigt mycket. Favoritsubgenren är urban fantasy, till exempel Neil Gaimans "American Gods", Jim Butchers "Dresden Files" och Jim C Hines "Libriomancer". Däremot har jag inget större intresse av rena (moderna) vampyrböcker, som egentligen också skulle kunna räknas till urban fantasy.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Misstaget]
4/7/13, 6:17 PM
#14

Hur många genre som i sverige räknas spom fantasy bör det finnas? Och hur ser uppdelningarna ut utomlands? Som Urban Fantasy (som ovan nämnd), Paranormal Romance, osv?

[Zorita]
4/12/13, 4:37 PM
#15

#14 steampunk, sword and sorcery, epic fantasy är de jag kommer på på rak arm, men det finns många :)

Linneaundulat
4/12/13, 4:42 PM
#16

Fantasy är de bästa böckerna 😃

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Upp till toppen
Annons: