Annons:
Etikettboktips
Läst 1554 ggr
chade
2013-07-30 01:24

Divergent av Veronica Roths

Någon som läst boken Divergent?

Jag har precis läst klart den och jag tyckte den var helt okej, bättre än förväntat faktiskt! Den har blivit jämförd med "The hungergames", att de är i samma stil, jag kan hålla med till viss del. Boken blir hinner aldrig bli tråkig, det händer saker hela tiden, men det kommer aldrig riktigt något "wow - moment" så att man blir riktigt överraskad. Det är ganska lätt att förutse vad som ska hända, men ändå gillade jag den ganska mycket!

Ett kort utdrag från baksidan av boken;
"I Beatrice Pryors dysoptiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska - eller att vara den hon innerst inne är"

2014 kommer även filmen ut, och nästa del i serien kommer ut i höst, Men jag tyckte att jag såg den redan i bokhandeln när jag köpte Divergent, och den går att köpa på nätsidor. Så den måste ha kommit ut tidigare 🙂 Hoppas andra delen blir lite mer spännande, men jag är ändå imponerad, hon som skriver serien är bara 25 år!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
[Malin]
2013-07-30 16:59
#1

Det är en av de bästa böckerna jag har läst i år. Andra delen kommer på svenska i höst så den som redan finns ute är alltså på engelska 🙂

chade
2013-07-30 18:51
#2

#2 Den svenska har faktiskt kommit ut, jag var iväg och kikade ifall jag hade sett rätt. Och det gjorde jag, så jag köpte den! Tänkte börja nu ikväll på den 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Malin]
2013-07-30 19:11
#3

#2 Jaha, där ser man. Betydligt tidigare då 🙂

chade
2013-08-12 16:52
#4

Andra boken blev utläst för ett tag sen, men har glömt bort att skriva! Måste säga att den var ännu bättre! Mycket mer ''action'' och mycket större saker som händer i den här boken. Jag satt som på nålar många gånger när jag läste! Den slutade på ett väldigt irriterande sätt.. på ett väldigt spännande sätt alltså 😉Som jag inte alls hade väntat mig!

Jag rekommenderar böckerna varmt, och hoppas på att författaren skriver snabbt! 😂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pose-idon
2013-08-14 22:34
#5

Håller på att läsa andra boken just nu. De är bra men har inte riktigt "fastnat" för den som jag gjorde med t.ex Hunger Games. :)

//Elin

ilenna90
2014-01-12 02:25
#6

obs: spoiler i texten ifall någon inte läst divergent :) 

ååh jag fick ettan i julklapp av min kusin (vi har oftast samma smak när det gäller det mesta så hon hittade verkligen rätt med den!) och jag älskade den :D Jag har iofs några få sidor kvar (vill inte att den ska ta slut haha) men den hade verkligen allt! Redan när dom olika falangerna introducerades så hoppades jag på att Tris skulle hamna hos de tappra för att dom lät absolut coolast (piercingar, tatueringar.. ;D) och jag håller med om att den aldrig blev tråkig; det var så spännande med allting, och så ett stort plus att Four (jag gillar det namnet mycket bättre än det riktiga!) var med och spred lite kärlek också hehe. 

Vill såå gärna läsa tvåan på en gång men den är och har varit försenad på biblioteket hur länge som helst nu (börjar kännas som att några bestämt sig för att behålla böckerna -.-) så funderar på att köpa den fastän den var skapligt dyr nu (pocket-varianten ska ju inte komma förrän i sommar.) men då är det alltså värt det? Den var minst lika bra som ettan? :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: