Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 3372 ggr
Zynell
8/27/13, 2:29 PM

Vad lockar dig?

Man brukar säga att första intrycket har stor betydelse. Vad lockar dig att lyfta en bok? Är det omslaget? Eller kanske baksidestexten? Eller marknadsföringen?

Annons:
Yelly Bean
8/27/13, 7:13 PM
#1

Jag är en riktig sucker för omslag! 🌺 Är det fint omslag så tar jag upp den, sen läser jag baksidestexten. En fin titel kan få mig att plocka upp en bok också. MEN, det är inte avgörande för om jag läser dem eller inte. Verkar inte handlingen bra så läser jag ju inte bara för omslaget var fint liksom. 😉

Apootie
8/27/13, 7:32 PM
#2

Titeln och omslaget får mig att ta upp boken. Baksidan och första sidan avgör om jag vill läsa den!

chade
8/27/13, 9:17 PM
#3

Titel och omslag, speciellt omslaget! Det får mig att läsa baksidan. 

#1 Jag köpte faktiskt en bok nyligen som hade fint omslag, men kass baksida. Hoppades på det bästa men var ett nedköp haha 😊

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zynell
8/27/13, 9:19 PM
#4

Håller med, omslaget är viktigt! 🙂Sedan kommer väl titeln och till slut baksidestexten. Baksidestexten blir till slut det som avgör om jag lägger ifrån mig boken eller inte.

Tarotstollan
8/27/13, 11:12 PM
#5

Först är det väl omslaget som skall intressera mig, sen titel och författare och sist baksidestexten.
Däremot var det ovanligt att jag läste eller ens tittade inuti böckerna, fast jag har bättrat mig på det efter kommit hem med en jättebra (tror jag) lånebok med jättesmå bokstäver. Efter två sidor hade jag ont i huvudet och läste aldrig den!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rumblebee
9/1/13, 10:03 PM
#6

Det som främst lockar mig är både titel och omslag. Sedan komme texten på baksidan av boken.
En spännande titel och/eller ett spännande omslag gör det mer troligt för mig att läsa beskrivningen på baksidan, än om både titel och omslag är tråkiga.
Sedan brukar jag även vilja bläddra igenom boken lite hastigt för att få en överblick över hur den är att läsa… små bokstäver eller stora, tunna eller tjockare blad. Kanske även om kapitlen har titlar som ökar intresset.

Annons:
blackwood
9/10/13, 8:26 PM
#7

Går för det mesta på böcker jag fått rekommenderade, författare jag gillar och så de som tycks ha en bra handling. Omslaget kommer ganska långt bak i listan för mig då jag insett att ett fint omslag inte tillför något egentligen. Vill egentligen inte läsa baksidan om jag slipper, tycker det avslöjar lite mycket ibland. Är det en bok jag fått rekommenderad hoppar jag över att läsa baksidan.

Skogshumblan
9/23/13, 8:03 PM
#8

Omslag och baksidetext tror jag stämmer mest in på mig. Men är det en författare jag känner till sen innan kan det vara överflödigt. Jag vet redan att jag trivs med författaren och läser boken ändå. Eller rättare sagt lyssnar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

parsley
10/1/13, 11:17 AM
#9

Jag går mycket på rekomendationer. Omslag är mest en genremarkör för mig. Baksidestexten brukar jag komplettera med att läsa en slumpmässig sida mitt i boken. Får jag en positiv känsla för språket och berättandet via den testläsningen så brukar jag gilla boken.

[Tex]
10/25/13, 3:11 PM
#10

Det är sällan jag går till en bokaffär eller ett bibliotek utan att veta exakt vilka böcker det är jag vill komma hem med. Jag söker i förväg upp vilka böcker som verkar ha en bra handling, och vad andra personer tycker om boken. För att hitta dessa böcker brukar jag titta inom den genre jag vill läsa, se efter böcker av författare jag vet att jag gillar och gå efter andra personers rekommendationer. När man är inne på sidor som säljer böcker brukar det oftast komma upp förslag på böcker som kan passa.

Om jag mot all förmodan skulle gå till biblioteket eller affären utan någon aning om vad det är jag vill ha försöker jag att strunta i hur omslaget ser ut och först sålla ut vilka jag vill läsa genom att titta på titlarna. De som verkar intressanta läser jag sedan på baksidan och tar upp en slumpmässig sida för att se hur den är skriven. Oftast märker man på en gång om den verkar skriven på ett sätt som tilltalar en.

Självklart gör utseendet att böckerna ser mer eller mindre lockande ut, men jag har sett så många böcker som har haft olika omslag och olika texter på baksidan, där den ena boken verkat jättelockande, medan den andra verkat tråkig trots att det är samma bok. Det är därför jag försöker att strunta i det då man kan missa så otroligt bra böcker. Rekommendationer från andra känns mer viktiga, även om man ibland får riktigt dåliga böcker på förslag.

rimfrost417
10/27/13, 2:21 PM
#11

Jag går mycket efter författare.Men även rescentioner på nya

okända författare försöker jag lägga på minnet,förutsatt att det

är bra rescentioner förstås.Rekomendationer från bekantskapskretsen

är också något jag lägger vikt vid.

[Linsenhejhej]
12/24/13, 2:50 PM
#12

Baksidetexten 🙂 Går sällan efter omslag.

Upp till toppen
Annons: