Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 877 ggr
Zynell
2013-08-27 19:34

Fel titel.

Vet ni någon bok där titeln bara är helt fel? Eller rentav lurande? Eller bara dålig?

Annons:
chade
2013-08-27 21:15
#1

Jag har aldrig riktigt upplevt det, det ända jag kan störa mig på är när man översätter titeln helt fel från originalspråk till svenska. Då som exempel Twilight. Titlarna är ju fina, och passande egentligen på svenska, men har inget att göra med originaltiteln om ni förstår?

Det skulle ju vara som att översätta Harry Potter and the goblet of fire till till exempel Harry Potter och den magiska trekampen istället för flammande bägaren.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zynell
2013-08-27 21:17
#2

#1 Ja, just det! Jag personligen tycker inte om de svenska Twilight titlarna. De hade kunnat få fortsätta heta som de gör istället, tycker jag. Ärligt talat blandar jag ihop böckerna pga de svenska titlarna.

chade
2013-08-27 21:20
#3

#2 Jag blev också hemskt förvirrad när jag beställde hem böckerna på grund av titlarna. Jag är inget twilightfan, men hade sett filmerna och ville ge böckerna en chans. Jag var ju tvungen att googla fram i vilken ordning det skulle vara, just för att jag kunde de engelska och de hade ingen koppling till varandra. Sånt är fruktansvärt störande tycker jag 🤪

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Apootie
2013-08-27 21:50
#4

Eller som serien av Becca Fitzpatruck där första boken heter "Fallen ängel" på svenska och på engelska "hush hush", blir så dumt och fult!

Zynell
2013-08-27 21:53
#5

#4 De svenska titlarna gillar jag, men de borde ha följt samma mönster i den senaste som i de första. Istället valde de att kalla den senaste "Noras val". Passar inte alls in med de tidigare titlarna.

Den engelska titeln "Hush hush" förstår jag dock inte vad som syftas på. Tycker det är en lite ologisk titel.

Upp till toppen
Annons: