Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1900 ggr
MissTiburtius
10/30/13, 12:05 AM

Hundraåringen!!! Nu är den slut....

Vill bara dela av mig av en väldigt märklig känsla. Har precis läst en sån sjukt rolig, spännande, och historisk bok. Och nu är den slut och jag sitter och känner mig helt tom, och ledsen. Kan säga att jag lika väl kan börja storgråta när som helst! Och det är helt vansinigt. 🤪

Men det är liksom sorgligt, jag kommer aldrig mer få läsa om Allan Karlsson, för jag har redan läst allt (visst jag kan läsa om den) och jag får aldrig veta mer, något nytt. Jag kommer sakna denna Allan och hans spännande historier. 😭

Men ska försöka att inte sörga för mycket. Den kommer ju faktiskt på bio den 25 December 😃 Och med en av sveriges roligaste komiker som huvud person. Robert Gustavsson. 

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Det är en bok värd att läsa, den ger en många glada stunder, och jag är inte särskillt gammal som har läst den, ynka 19 år. Och min styvmamma är 63 och hon tyckte den var riktigt härlig

Annons:
Aleya
10/30/13, 12:19 AM
#1

Man lägger alltid märke till något nytt nästa gång du läser den. :)

Så ä det med alla böcker. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
10/30/13, 11:52 AM
#2

Det är alltid en slags sorg när man läst ut en bra bok.

Jag har inte läst Hundraåringen ännu. Jag har fått för mig att den liknar Forest Gump och att jag skulle bli irriterad över detta….men jag kanske ska ge den en chans😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zynell
10/30/13, 2:14 PM
#3

Boken är inte riktigt en bok som lockar mig att läsa eftersom jag föredrar andra genre, men jag är nyfiken på att se filmen. 🙂

Aleya
10/30/13, 4:26 PM
#4

Jag tyckte då att den var rolig som attan. Trodde den skulle vara dålig.

Så rekommenderar den till folk som vill dra på smilbandet. 😃

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MissTiburtius
10/30/13, 7:47 PM
#5

Det var faktiskt trailern på filmen (som jag såg på bio) som fick mig att vilja läsa boken 😃
Och jag ångrar inte det beslutet en sekund. Den är sjukt rolig och hade jag inte yttrat mig högt att "den vill jag se!" till min pojkvän å hade jag nog inte heller läst boken. För han plocka fram den ur sin bokhylla när vi kom hem. 
"Titta här, den kan ju du läsa fram tills premiären på bio" 

chade
10/31/13, 12:38 AM
#6

Har hört så himla bra saker om den här boken, jag måste bara köpa den nu och läsa 😂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Tant Grön
10/31/13, 12:00 PM
#7

Ni som gillar 100 åringen, så rekommenderar jag att läsa Arto Paasilinna. Finns på biblioteket. Man ser ju att Jonas Jonasson har hämtat väldigt mycket inspiration från honom. Han t.o.m. nämner honom på ett ställe i boken.

T.ex. Kollektivt självmord, harens år m.fl. är bra.

Lavine
11/1/13, 2:07 PM
#8

Bitterljuvt att känna så om en bok. 🙂

Jina
11/3/13, 1:06 PM
#9

#2 Rekommenderar att du håller dig borta från Being There

Novelia
11/17/13, 12:07 AM
#10

Jag vet inte om jag läste det i författarens slutord i boken eller i en intervju med honom, men han sa något i stil med att "Kanske får Allan fortsätta sin resa, kanske är hans resa slut. Jag har inte bestämt mig än om det blir en bok till om honom."

Så ännu behöver du ju inte begrava hoppet :)

I have no sympathy for people without empathy

MissTiburtius
11/17/13, 9:45 PM
#11

Det läste jag och men bata tanken gör mig besviken. Man har ju redan fått följa hela hans liv. … vad mer finns att berätta liksom.

[Lillmatten]
11/19/13, 5:59 PM
#12

Har ett till läsartips till er som gillar komiska böcker," En man som heter Ove" måste vara den roligaste boken jag läst! xD

Magi-cat
11/20/13, 12:20 PM
#13

#7 Håller med tant Grön! Ingen tvekan om var Jonasson får sin inspiration! Till och med karaktärerna.

Jag hade också väldigt roligt åt hundraåringen. Tanken att han på hundraårsdagen lurar alla och kliver ut genom fönstret till nya äventyr, alla skrönor där han alltid spelade huvudrollen. Men skrattet sätter sig lite i halsen när han fixar atombomben och en hel stad brinner ner, till exempel.

Paasilinna går aldrig till överdrivna yvigheter på det sättet.

Men slutet var bra, när trådarna knöts ihop riktigt prydligt.

#12 En man som heter Ove, det är en fin bok! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: