Annons:
Etikettövrigt
Läst 1270 ggr
[KiwieMie]
11/12/13, 10:40 PM

Hur kan jag förbättra denna novell?

Vill gärna ha lite råd och åsikter om denna novell. Har fastnat lite. 

En tjock mask av smink täckte mitt ansikte. Blåa ögonlock, röda läppar och långa ögonfransar, jag såg ut som en helt annan person. Vem var flickan i spegeln? Hon såg missnöjt på sig själv med en kort blå klänning och rosa klackar, det kunde inte vara mig. Jag hörde ett oljud utanför badrummet och hoppade till, det lät som om glas krossades. Jag hade aldrig hållit i en riktig fest, men jag kände mig redo och upprymd. Alla var där, mina vänner, deras vänner, deras vänners vänner och så vidare. Musik spelades medan drycker serverades, och allt hade Petra hjälpt mig med. Hon övertygade mig om att fixa festen, jag var ju ensam hemma under en hel vecka. Jag ångrade inget. I källaren fanns det alltid massa drycker som mina föräldrar bara sparade på. De låg fint staplade i hyllor, sorterade i bokstavsordning.

Jag öppnade dörren och blev genast mött av en blond tjej jag inte kände. Hennes andedräkt luktade alkohol och hon var på väg att spy. Tjejen rusade fort in bakom mig och jag rös till då hon började spy ner i handfatet. Musiken var på högsta volym och samma sångtext upprepade sig om och om igen. Jag hörde någon ropa och min vän Petra kom rusande mot mig, med två glas i handen. Rufsigt, svart hår täckte nästan hela hennes ansikte. Och hennes klänning hade två stora fläckar på sig. Vad hade hon gjort medan jag var i badrummet?

“Klara! Vad gör du? Kom!” Hon greppade tag om min arm och drog mig till andra sidan av rummet. Där stod tre tjejer som jag hade sett förut i skolan. Alla höll i varsitt glas, förutom en som höll i en flaska. De glodde på mig med avsky.

“Hej,” började jag och jag ville inte fortsätta. Oavsett vad jag sa så skulle de inte bry sig. Jag väntade och väntade på att något skulle fånga deras uppmärksamhet. Innan en av tjejerna han öppna munnen kom en mörkhårig tjej från klassen, men jag hade aldrig pratat med henne. Hon såg blygt på oss, som om vi var utsvultna vilddjur som skulle äta upp henne när som helst. Tjejerna slutade glo på mig och började istället le.

“Men hejsan, Siv! Kul och se dig!” fnittrade tjejen som höll i en vinflaska. Siv nickade och log så att man kunde se hennes glugg. Dem andra tjejerna skrattade tyst och jag tvingade fram ett dovt skratt. Siv verkade inte märka att vi skrattade åt henne, eller så ignorerade hon det. Petra räckte henne sitt glas. Det där var inte Petra, inte den Petra jag kände. Jag ville slå ner glaset på golvet, greppa tag i Petra och fly från festen, men det gjorde jag inte. Siv tog emot glaset, och luktade försiktigt. Hon sniffade och gjorde en grimas.

“Vad? Smaka åtminstone!” skrek Petra, medan hon log. “Vad fan är ditt problem? Bara smaka!” Jag såg på Petra och tjejerna, sedan på Siv och på Petra igen. Dem började knuffa lätt på henne, och skrattade högre - dem fortsatte tills Siv gav upp. Hon höll glaset över sitt huvud, och hällde ner innehållet i glaset. Först hostade hon, och sedan blev hon helt röd i ansiktet. En av tjejerna gav Siv sitt glas, och så började dem alla hämta glas till Siv som inte vågade säga emot, utan drack allt dem gav henne.

Jag kunde inte stå emot att skratta då Siv började dansa hysteriskt. Men jag ville egentligen inte skratta eller ens se på. Petra klappade händerna i takt till musiken, tillsammans med massa tjejer och killar jag inte kunde namnet på. Alla stod och stirra på Siv. Hon klättrade upp på ett bord, som stod intill trappräcket. Dem började samla sig omkring bordet, där dem la burkar och flaskor hur som helst. Jag kände mig yr, och vände ryggen till Siv och alla omkring henne. Sakta var jag på väg att sätta mig ner - men då hörde jag en tjej som flämtade till. Jag hörde hur någon ramlade nerför trappan, och fortsatte dunsa huvudet mot trappstegen. Andfådd sprang jag fram till trappan, och såg blodet som låg utsmetat över dem lägre trappstegen. Längst ner låg Siv, som en liten katt som rullat ihop sig. Men Siv rörde sig inte. Jag rörde mig mig inte från det översta trappsteget, inte ens när ambulans kom och förde iväg Siv.

Flera dagar efter festen låg jag bara i sängen. Jag ville inte prata med någon förutom mamma. Jag hatade mig själv, varför gjorde jag inget? Hur kunde jag vara så idiotisk att jag bara såg på? Jag kunde ha förändrat allt. Jag skulle aldrig ha öppnat källaren. Efter flera dagar bestämde jag mig för att gå till sjön. Där ställde jag mig längst ut på bryggan. Det var en kall morgon och jag frös men hade ändå ingen jacka. I handen kramade jag om nyckeln till källaren.

“Förlåt Siv,” viskade jag, “förlåt mig.”

Annons:
VildaVittra
11/12/13, 10:54 PM
#1

Vem är Petra undrade jag direkt när du skrev hennes namn, jag skulle lägga till något beskrivande som "min vän Petra" men första gången du skriver hennes namn. Siv var en person som bara dök upp från ingenstans, det känns som hon skulle behöva en "entre".

Du skiftar i samma mening om att skriva om dig själv både som jag och hon, du borde rätta till formerna. 

Ex Vem var flickan i spegeln med en kort blå klänning och rosa klackar som såg missnöjt på sig själv. Var det verkligen jag?

Det är en del grammatiskt som behöver rätas till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
11/12/13, 10:59 PM
#2

För det första är det mycket viktigt med styckeindelning. Sen är det några grammatikfel och meningsbyggnadsfel. Men annars är det lätt att följa storyn, och det känns som om det skulle kunna vara delvis "på riktigt". Man blir lite nyfiken under tiden man läser. Dock skulle du kunna fylla ut med mer detaljer, så att det även blir lättare att få sig en bild av hur omgivningen ser ut. Även bättre beskrivning av karaktärerna. Om du hade tänkt fortsätta där så skulle jag råda dig att första kolla över de delar jag kommenterade, och sen kanske förklara vad som hade hänt med Petra och vad fläckarna berodde på. Men annars var det intressant :)

[KiwieMie]
11/13/13, 8:34 PM
#3

Tack för svaren båda två, men nu undrar jag en grej när det kommer till grammatiken. 

Är det:

"nästan se" eller "se nästan"… hur använder man dessa två uttryck?

Lia
11/13/13, 8:54 PM
#4

#3 Det beror nog på i vilken mening du sätter in det.

Upp till toppen
Annons: