Annons:
Etikettboktips
Läst 5969 ggr
Imasy
12/21/13, 1:21 PM

Sagan om Isfolket

Jag har tänkt börja läsa serien i hundra år, men aldrig tagit mig för. Så jag gav en hint till min sambo som är på stan och letar julklappar att han kan ju alltid ta en sväng förbi bokaffären ;)

Men är den så bra som alla säger att den är?

Annons:
[Tassy]
12/21/13, 1:27 PM
#1

Nej, den är bättre 😎

Jag har hela serien, har läst om den säkert ett tiotal gånger inom loppet av något år. Sen är det klart att vissa böcker är bättre än andra.

Imasy
12/21/13, 1:29 PM
#2

Ja men det låter ju bra det ;)

Men jag har inte riktigt fattat handlingen eller vad man ska säga.

Den verkar ju utspela sig i "våran tid", dvs Trondheim har jag sett har nämnts. Men vissa säger att det är lite magi/fantasy inblandat också?

[Tassy]
12/21/13, 1:35 PM
#3

Det är en fantasy/magiberättelse ja, med mycket religiösa och occulta/hedniska inslag.

Berättelsen börjar väl på 1200-1500 tal och löper fram till modern tid, det är mycket gammalmodigt. Det skildrar det gamla bondesamhället och kontrasterna till högadeln i en salig röra blandat med häxkonster och ja, jag vet inte hur man ska förklara utan att avslöja för mycket 🙂

Det utspelar sig i Norge, med inslag av Sverige och Danmark främst, men även lite runtresande. Det är blandade påhittade orter och existerande om vartannat.

Skogshumblan
12/21/13, 1:41 PM
#4

Ja! Jag har just sett att bok elva kommit ut på storytel och jag har bokstavligen strecklyssnat på böckerna. Vissa böcker är såklart bättre än andra men serien hittills i sin helhet har trollbundit mig!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Imasy
12/21/13, 3:10 PM
#5

Fick lov att beställa dem åt mig själv i julklapp då sambon meddelade att de utgått ur bokaffärns sortiment.

Blev ju så sugen på att börja läsa redan i kväll när barnen däckat. Men men, man får väl inte allt man vill här i livet antar jag ;)

Skogshumblan
12/21/13, 3:24 PM
#6

Storytel är mitt tips om du är desperat;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Imasy
12/21/13, 3:25 PM
#7

#6

Hur funkar det? Kostar det pengar?

Skogshumblan
12/21/13, 3:32 PM
#8

Det är en ljudboksapp. Du kan välja att ta en bok för 89:- / månaden eller obegränsat antal böcker för 169:-. Jag har obegränsat och lyssnar mycket. Även,barnen lyssnar på böcker där. Finns ett helt ok utbud av vuxen-och barnböcker tycker jag.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Imasy
12/21/13, 3:57 PM
#9

Aha, det är bara ljudböcker alltså? Hmm, de hör ju inte till favoriterna direkt ;)

Skogshumblan
12/21/13, 4:11 PM
#10

Japp. Nä smaken är som baken,och vissa uppläsare bättre än andra.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Imasy
12/21/13, 4:18 PM
#11

Aha, det är bara ljudböcker alltså? Hmm, de hör ju inte till favoriterna direkt ;)

Tarotstollan
12/21/13, 9:38 PM
#12

Ja, jag har nog läst de böckerna minst 15 ggr om inte mer vardera!

Hm ….15 X 47= 705gg sammanlagt! Ja, det kan nog stämma!😂
Ärligt talat de är fantastiska, har skrattat, gråtit och njutit när jag läst dem. Så fort jag läst färdigt en bok saknar jag den och människorna.

Sen fortsätter ju de in i en andra och tredje serie till, fast då är de ju inte huvudpersoner längre! De böckerna är lika underbara de också!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Imasy
12/21/13, 9:42 PM
#13

Alltså jag blir tokig! Jag har försökt hitta denna bok som ebok men det verkar ju helt omöjligt!

Är hon inte så pass känd att hon bör finnas på ebok?

Annons:
Zynell
12/22/13, 1:18 PM
#14

Sagan om isfolket är verkligen en underbar serie! Men, böckerna kom ut för ca 30 år sedan eller så, vilket gör att de är inte så lätta att få tag i ute i bokhandeln. Dock finns de att köpa hos Adlibris för 40 kr/st om jag inte såg fel. E-bok vet jag dock tyvärr ingenting om.

Tarotstollan
12/22/13, 8:30 PM
#15

Förlaget "Boknöje", har dem säkert.
Köpte första boken i en ny serie av Margit Sandemo förra månaden, från förlaget! Hon är "still going strong" och jag älskar denna nya serie!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Imasy
1/3/14, 2:02 PM
#16

Fick mail från Bokus att de skickat böckerna den 23 dec. De har fortfarande inte kommit.

Är detta normalt?

Skogshumblan
1/3/14, 2:13 PM
#17

Men du, det har varit många röda dagar, lugna dig en vecka så kan de hinna komma fram.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Imasy
1/3/14, 2:16 PM
#18

Jo jag tänkte på detta jag också, men det har ju gått post även mellan de röda dagarna, men men, jag får väl ge mig till tåls ett par dagar till.

Kruxet var väl bara att jag igår hämtade andra böcker från Bokus som jag beställde flera dagar efter att jag beställde sagan om isfolket, men men, den som väntar på något gott…

[Lilyz]
1/3/14, 2:43 PM
#19

#18 Jag hade samma problem, gick tillslut till postens utlämningsställe och uppgav Kollinr och då hade det kommit! Men ingen avisering 😕

Tror det var 25/26 Dec jag beställde och hämtade alltså ut paketet igår.

Komiskt att det också var Sagan om Isfolket som jag beställde! Skrattar

Imasy
1/3/14, 2:49 PM
#20

#19

Ja enligt lev. mailet skulle jag ha dem efter tre vardagar, men de har ju passerat.

Mina Isfolket skulle skickas med Posten om jag fattat rätt. Gjorde dina också det? För jag hittar nämligen inget kollinummer.

Annons:
[Lilyz]
1/3/14, 2:54 PM
#21

#20 Jag betalade iofs för snabbfrakt *ivrig*. 

Ja mina skickades också med posten, och då kommer de ju antingen hem eller till närmsta postombud. Om du loggar in på bokus och sen "mina sidor", "beställningar" sen trycker på "spåra" så borde du komma till postens sida och där ska ett kollinummer stå 🙂

Imasy
1/3/14, 2:55 PM
#22

#21

Aha, kanske därför då. Jag var snål och betalade inte för snabbfrakt.

Tror inte att jag har ett inlogg hos bokus. Är inte bara snål, jag är lat också, och använder endast deras snabbkassa ;)

[Lilyz]
1/3/14, 3:03 PM
#23

#22 Haha okej 😃 Men känns som att du borde fått böckerna vid det här laget vilket fall, mejla Bokus och fråga efter ett kollinr? 

För jag upptäckte igår att posten haft problem med sina system runt nyår så jag antog att det var därför jag inte fått avisering varken på Bokus-paketet eller ett cdon-paket som jag också väntade på. Så jag gick dit och chansade igår helt enkelt och där låg de mycket riktigt och väntade🤔

Imasy
1/3/14, 3:06 PM
#24

Jag har mailat Bokus och inväntar svar. Posten verkar fortfarande ha en del problem med sin sida.

Tarotstollan
1/3/14, 9:57 PM
#25

Nyfiket frågat, har ni beställt alla 47 böckerna samtidigt? Vad får ni betala för det?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Imasy
1/3/14, 11:31 PM
#26

#25

Jag köpte bara fem denna gång. Tror de kostade 37 kr st.

Har för mig att det blev 185 kr totalt.

Imasy
1/3/14, 11:32 PM
#27

1739 kr skulle det bli att beställa alla på en gång efter en sväng med miniräknaren ;)

Annons:
[Lilyz]
1/3/14, 11:40 PM
#28

Jag beställde de 6 första. Har inte läst dem innan så ville se om det var något för mig, kommer beställa resten i omgångar 😃

Imasy
1/3/14, 11:54 PM
#29

#28

Gjorde precis som du :)

Tarotstollan
1/4/14, 1:59 AM
#30

Tack för svar. Kommer inte ihåg exakt vad mina pocket kostade då jag köpte dem men hittade prislappar på några av de sista och då kostade de 39.95.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
1/5/14, 7:00 PM
#31

Man kan hitta begagnade på Tradera. http://www.tradera.com/item/111911/198914086/margit-sandemo-sagan-om-isfolket-

Brukar finnas mycket med Sandemo där.

jagga-ewe
1/5/14, 8:38 PM
#32

Jag började läsa Isfolket vid 9 år ålder. Det var mormor som läste dem o jag hade akut bokbrist på en semester. Så min första isfolksbok var nr 12, "Feber i blodet". Sen var jag fast. Började läsa dem i ordning när jag kom hem, var ikapp med utgivningen vid bok 24 tror jag. Ja, det var länge sen. Jag tror jag var 12 kanske? Nåt sånt. På högstadiet hade jag inte längre ork att vänta på att mormor läste böckerna före mig. Tanten läste ju så sakta. Så då började jag köpa dem o be mormor om pengarna i efterhand. Var faktiskt med om en incident en gång. Bok 30-nånting hade precis kommit ut, jag hade köpt den på lunchrasten i åttan. Gick tillbaka till skolan och läste under tiden jag gick. Tänkte inte på att det var en väg o var förbaskat nära att bli påkörd! Skrikande bromsar från bilen och jag insåg att DET DÄR VAR FARLIGT! Fast två månader senare kom nästa bok o jag gjorde nästan samma sak. Bara tänkte mig för när jag gick över vägen… När sista boken kom ut hade jag inte gått ur nian än, så det måste varit våren -90 nångång. Jag sträckläste den en natt, kunde inte lägga den från mig.

Senare har jag insett att min världsbild och framförallt min uppfattning om religion är MYCKET färgad av de där böckerna. Den kristna guden står inte så högt i tak här, fast det gör inte andra gudar heller för den delen. Jag kommer inte sätta Isfolket i händerna på mina två döttrar än på några år, de är 10 resp 8 nu. De måste få en egen tro eller avsaknad av sådan först. Dock ska det sägas att jag har rätt bra koll på nordisk historia tack vare de här böckerna.

Jag var en äkta bokslukare som barn/ung. Det är inte ovanligt att jag legat på mormors säng o sträckläst en isfolksbok rakt igenom för att sedan vända på boken o börja om från början igen. Jag överdriver inte om jag säger jag läst varje bok 20 ggr minst, en del av dem många gånger fler. När mormor gick bort var det ingen tvekan om att jag skulle ärva de där böckerna. Övriga serier (häxmästaren, ljusets rike, blåljus) har jag köpt in själv o läser igenom då o då. Jag har även flera av de kortare novellerna som Margit Sandemo skrivit. Mormor hade Sandemoserien och många av dem finns kvar i min ägo nu. Rejält misshandlade pockets, då mormor hade vanan att läsa en sida eller två, sen vika boken dubbel o lägga under kudden! Usch o fy att man kan göra så med böcker!

#15 - vad är det för serie, den har jag missat!?!?!?! Tror dock inte att jag vågar mig på att börja köpa en ny serie än, tanten är så gammal att jag inte vågar lita på att hon hinner avsluta innan hon ramlar av pinn'. Jag väntade in hela blåljus innan jag köpte av den orsaken, men det var ju mer än tio år sen. Antar att inte ens tant Sandemo blir yngre…

På bokmässan för några år sedan lyckades jag få träffa Margit och köpte då Isfolket-12 för att få signerad. Det var ju den första Isfolket jag läste och den jag gillade bäst. Står nu i bokhyllan och tas väl hand om. Andra böcker kan dock få åka med in i badrummet för att läsas medan jag badar. Speciellt de som varit mormors, de är redan misshandlade och luktar cigarettrök. Inte överdrivet rädd om dem mao.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Tarotstollan
1/5/14, 9:08 PM
#33

#32.  Här har du en länk och kan kolla själv, det är bara 3 delar så de är nog redan färdigtryckta och klara att skickas!
http://bitumen.se/kiaras-saga.html

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Imasy
1/7/14, 1:12 PM
#34

Åh vad tröttsamt detta är!

Pratade med Bokus, fick ett sändningsnummer. Kan inte söka på det via postens hemsida och Postens telefon säger endast att de kan inte ta emot samtal just nu.

Och snart skickas de väl tillbaka till Bokus antar jag?

Annons:
[Lilyz]
1/7/14, 1:24 PM
#35

#34 Men har du inte fått än, usch vad drygt :( Det ligger i 14 dagar, tror jag, innan det skickas tillbaks. Om det inte är för krångligt för dig kanske du kan prova att ta med sändningsnumret till postombudet och fråga om de kan hitta paketet?

Imasy
1/7/14, 1:27 PM
#36

Posten säger att det inte är inlämnat alls, så nu ska jag försöka få tag på Bokus igen.

[Lilyz]
1/7/14, 1:29 PM
#37

#36 Aha :( Så tråkigt när det ska krångla, hoppas det löser sig!

Imasy
1/7/14, 1:32 PM
#38

Fick tag på Bokus som skickar om beställningen. Men det blir väl inga böcker denna vecka heller :/

[Lilyz]
1/7/14, 1:34 PM
#39

#38 Man kan ju tycka att de ska bjuda på en snabbfrakt :P

Imasy
1/7/14, 10:43 PM
#40

#39

Jag tänkte faktiskt fråga om detta men glömde bort. Hur som haver så verkar ju felet ligga hos Posten.

[Lilyz]
1/8/14, 7:55 AM
#41

#40 Som vanligt då… Men inte mycket att göra åt, hoppas det går bättre den här gången :)

Annons:
Imasy
1/10/14, 11:37 AM
#42

Äntligen har jag fått böckerna, och fick en liten anteckningsbok med som jag antar är ett plåster på såret ;)

Så nu ser helgen ut att vara räddad ;)

[Lilyz]
1/10/14, 11:49 AM
#43

#42 Wihoo, happy reading! :D Gulligt att de skickade en liten present ^^

Imasy
1/10/14, 5:01 PM
#44

#43

Jo, det var gulligt ända tills mina barn såg den och gjorde anspråk på den alla tre 😃

[Indexs]
1/11/14, 11:17 PM
#45

Helt underbar serie! Jag sträckläste hela förra året och funderar på att läsa om den igen nu ^^

Imasy
2/10/14, 7:24 PM
#46

Alltså, jag vet inte vad jag ska säga om dessa böcker. Är inne på 7:an eller 8:an nu (orkar inte gå och kolla) och det var väl ingen wow-upplevelse direkt, även om man vill läsa nästa bok igen.

Ungefär sådär som en halvtaskig såpa som man fortsätter att kolla på bara för att få veta vad som händer.

Kommer nog troligen inte att läsa om dem iallafall.

[Lilyz]
2/10/14, 8:00 PM
#47

#46 Känner lite samma sak, hade nog för höga förväntningar… Men lite småmysiga är dem väl. 🙂

kalindas
2/10/14, 8:19 PM
#48

Sagan om Isfolket är en väldigt bra serie och jag har läst om den massvis av gånger. Dock har jag numera sålt alla böckerna jag hade, alla serier Sagan om Isfolket, Häxmästaren och Ljusets rike.

Anledningen är att jag vuxit ifrån dem, de är fortfarande lättlästa och de flesta böckerna i SoI är bra, de två efterföljande serierna är ok, men känslan fattas i dem.

Lyssnar på böckerna på Storytel nu och reagerar på hur mediokert språket i böckerna är, kan delvis ha med uppläsaren att göra. Men efter 10 "vetdu" ord på tre sidor, så blir det lite enformigt.

Men böckerna ÄR bra och trevligt tidsfördriv. Men skulle jag nu i vuxen ålder välja mellan Sagan om Isfolket eller den andra populära serien som kom samtidigt Raja (av Bente Pedersen) så väljer jag Raja.

Bente skriver fortfarande otroligt bra böcker.

/Elisa

Annons:
VildaVittra
2/22/14, 8:36 PM
#49

Jag upptäckte när jag städade i bokhyllan att jag har nummer 17 i dubblett, vill du ha den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

giffan
2/25/14, 11:56 PM
#50

Har hela serien (utom en bok som jag aldrig fick tillbaka när jag lånade ut) ÄLSKAR dom och törs inte läsa om dom för då kan jag inte sluta!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MichelleLindh
3/14/14, 10:45 PM
#51

Bokia i borlänge säljer alla sagan om isfolket böckerna i pocket. Jag har dock redan alla fast inbundet :) Min mamma fick första böckerna när hon var tonåring och sen fick jag dom för kanske 3 år sen när jag var runt 15 :) Huuuuuur BRA som helst, älskar den serien!

/ Michelle 

Imasy
7/24/14, 4:32 PM
#52

GUD vad irriterande!

Ska göra en beställning hos Bokus och så har de inte del nr 13. Inte heller Adlibris och finns den inte på dessa två sidor kan jag säga redan nu att den finns inte på CDON heller, eftersom vi plockar böckerna på jobbet till dessa butiker.

Finns det någon bokhandel som säljer dessa, eller har de gått ur modet för att få ta upp butiksyta?

Zynell
7/24/14, 4:46 PM
#53

#52 Kolla om du inte kan beställa från Boknöje, förlaget som ger ut Isfolket. Jag kollade lite snabbt och det verkar som om man kan. www.boknoje.se Kontakta dem och hör efter. 🙂

Zynell
7/24/14, 4:49 PM
#54

#52 här: http://bitumen.se/sagan-om-isfolket.html Det står att om det inte finns böcker kvar i butiken så kan man kontakta dem. 🙂

kalindas
7/24/14, 10:39 PM
#55

Prova Storytel i två veckor gratis, så kan du lyssna på nr 13 där.

/Elisa

Annons:
Imasy
7/25/14, 1:56 PM
#56

Fick svar från Boknöje/Schibstedt att de hade ett ex kvar. Serien ska tydligen utgå, så jag antar att man får skynda sig att köpa resterande delar då om man vill ha hela serien?

Upp till toppen
Annons: