Annons:
Etikettparanormal-romance
Läst 3424 ggr
Zynell
2/7/14, 3:59 PM

Läser du Paranormal romance?

Paranormal romance är en genre jag aldrig har sett här i Sverige. Alla böcker som räknas som paranormal romance utomlands hamnar här i Sverige istället under Fantasy eller ungdomsböcker = katastrof, enligt mig. Jag kan tycka att vi i Sverige missar hur många bra böcker som helst just pga att få inom denna genre översätts. 

Jag personligen läser i stort sätt bara paranormal romance. Bland mina favoritförfattare än så länge finns Laurann Dohner, Felicity Heaton, Elisabeth Naughton, J.C. Scott med flera. 

Har du läst någon paranormal romance-bok?

Annons:
Imasy
2/7/14, 4:58 PM
#1

Vad är det för nåt? Alltså vad handlar det om?

Zynell
2/7/14, 5:11 PM
#2

Paranormal romance är en genre som handlar om vampyrer, shapeshifters, änglar osv. Dessa böcker har en romantisk grund och utspelar sig oftast i nutiden. Det finns inga direkt bra exempel på böcker här i Sverige, men föreställ dig Twilight, men för en mer vuxen publik så har du Paranormal romance. Dessa böcker brukar vara för läsare som är 18+.

Imasy
2/7/14, 5:19 PM
#3

Ok, men hur skulle detta skilja sig från fantasy? Eller är det jag som har "fel" syn på vad som är fantasy kanske? 😃

Zynell
2/7/14, 5:28 PM
#4

Fantasy utspelar sig oftast i en påhittad värld och i en dåtida/medeltida miljö. 🙂Paranormal romance utspelar sig här och nu, till exempel i Stockholm eller i Los Angeles osv.

[Thiah]
2/7/14, 5:29 PM
#5

Räknas bokserien om Mercedes Thompson? För i så fall läser jag den genren.

Zynell
2/7/14, 5:32 PM
#6

# 3 Sedan finns det ju också en massa underkategorier. Fantasy är ju ett samlingsnamn för allt som räknas som Fantasy. Urban fantasy påminner mycket om paranormal romance men saknar ofta den romantiska biten. Jag tror det är mer den genren du tänker på. 🙂

Underkategorier till paranormal romance är till exempel New adult, Young adult osv.

Annons:
Zynell
2/7/14, 5:34 PM
#7

#5 Jag känner tyvärr inte till Mercedes Thompson. Vad heter serien? Kan kolla upp det.

[Thiah]
2/7/14, 5:38 PM
#8

http://www.patriciabriggs.com/books/ där kan man läsa om böckerna. Jag läser Mercy thompson serierna samt Alfa omega serierna (de hör ihop)

Zynell
2/7/14, 5:40 PM
#9

# 5 Tror jag hittade serien du menar. Nu har jag inte läst den och jag har inte hört talas om den, men enligt Wikipedia tillhör den genren Urban Fantasy. 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mercy_Thompson_Series

[Thiah]
2/7/14, 5:44 PM
#10

Okej, jag har ingen aning. Jag bara läser de böcker jag tycker om :D

Zynell
2/7/14, 5:51 PM
#11

#10 Ja, precis. Samma här. 😃 För mig har det mest blivit att jag fastnade för paranormal romance. Jag älskar romantiska böcker, speciellt sådana med lite övernaturligt i sig. 😉

[Thiah]
2/7/14, 6:17 PM
#12

#11 jag med, därför jag fastnade så hårt för mercy thompson serierna. :D

Zynell
2/7/14, 6:19 PM
#13

# 12 Roligt att höra! Tror jag ska ta mig en titt på dem och se om de är något för mig. 🙂 Själv är jag helt såld på Laurann Dohners serier "New species" och "Cyborg seduction".

Annons:
[Thiah]
2/7/14, 6:23 PM
#14

#13 kanske värt att kolla upp. Dock drar jag öronen(ögonen kanske mera stämmer) när jag läser cyborg. Robotar och sådant tycker jag inte riktigt om.

Zynell
2/7/14, 6:27 PM
#15

#14 Samma här, men jag bestämde mig för att pröva och sedan dess är jag fast. Igår läste jag ut den åttonde boken i serien. 😃

[Thiah]
2/7/14, 6:45 PM
#16

Får ta och se vad jag hittar att läsa. Behöver ha saker att läsanu när jag är sjukskriven :P

Tarotstollan
2/7/14, 9:56 PM
#17

Jag prenumererar på Harlequins Paranormal Romance och älskar dessa böcker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zynell
2/7/14, 10:54 PM
#18

#17 Jag har prövat några av deras böcker och hittills har jag gillat alla jag läst. 🙂Däremot vill jag inte prenumerera. Jag vill kunna välja själv.

Tarotstollan
2/7/14, 11:27 PM
#19

#18. Ja, jag vill också kunna välja vilka böcker jag vill ha och nu har det blivit en ändring i utgivningen, så jag vet inte ännu hur jag skall göra! Förut fick jag 2 böcker varannan månad men antagligen hinner de inte med att översätta i takt med utgivningarna så nu kommer Paranormal Romance att ingå i en annan bokserie så det kommer att bli varannan månad P.R och varannan månad något med spänning. Funderar på att gå ur prenumerationen och köpa böckerna ute i handeln när de kommer istället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sannalouise
3/31/14, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hej på er!

Jag är författare och min senaste bok "De Sömnlösa" hamnar i genren paranormal romance men har också en ton av thriller i handlingen. Som författare har jag svårt att hålla mig till regler. En recensent ville kalla den för urban fantasy men en läsare, som också är bibliotekarie kallade den för en svensk twilight. Den ligger också på unga vuxna kategorien på de flesta nätbokhandlare vilket är konstigt då huvudkaraktärerna är 28 år och uppåt 30 års ålder.

Vad jag förstått är att jag skrivit en ovanlig svensk bok.

Den handlar inte om vampyrer eller varulvar utan om något annat. Gå gärna in och läs handlingen på min hemsida:

http://www.123minsida.se/sannajuhlin/60739018

Eller gå med i gruppen Sanna Juhlins officiella författarsida där man kan följa med i allt som händer kring mina böcker. Senast lottade jag ut 5 böcker av min första roman.

Jätteroligt att ni gillar genren. Hoppas Ni vill läsa min bok. Ni får gärna maila mig på juhlin.sanna@gmail.com om ni vill återkoppla. Har ni en bokblogg och vill recensera boken så kontakta gärna Mörkersdottir förlag för rec.exemplar.

Må så gott!

Sanna Juhlin

Annons:
ilenna90
4/5/14, 2:21 PM
#21

tycker också det är synd att den genren inte finns här - är glad att jag introduceras till genren när jag var i london i en bokhandel :D

och som sagt; ännu mer synd när det i undantagsfall finns någon bok i sverige och den direkt hamnar på barnavdelningen (är inte ens på ungdomsavdelningen här där jag bor!), för dom är ju knappast så barnsliga så att dom platsar där. 

jag älskade verkligen shadow falls-serien. Har du läst den? Det är som ett läger för vampyrer, shapeshifters, varulvar, häxor osv, osv. Alla sorter samlade i en serie :D

AilyAdams
7/27/14, 5:03 PM
#22

Jag har inte läst så mycket paranormal romance själv, men Goodreads har den listad som genre så där kan man botanisera bland det som finns.

https://www.goodreads.com/genres/new_releases/paranormal-romance

 **************************
Heter det De eller Dem?

Sehvrin
7/27/14, 10:36 PM
#23

Om det som jag hörde på en av panelerna på Swecon stämmer är jag glad att paranormal romance inte finns som begrepp i Sverige, åtminstone inte som i Englad och USA. Tror det var Nenne Ormes (författare och arbetar på SF-bokhandeln i Malmö) som berättade att nutidsfantasyböcker som är skrivna av kvinnor, med kvinnlig huvudroll och/eller riktar sig till kvinnor hamnar under paranormal romance medan böcker skrivna av män, med manlig huvudroll och/eller riktade till män hamnar under urbanfantasy. Men används begreppet på ett vettigare sätt (där man faktiskt tittar närmare på innehållet än vilket kön huvudpersonen har) så kan det väl kanske vara en bra klassificering. Sen är ju fantasy och science fiction en väldigt små genrer i Sverige, så jag vet inte om det hade varit praktiskt att dela upp dem mer inne i boklådorna. Om jag ska ta och svara på ursprungsfrågan också: Jag brukar inte läsa paranormal romance, men kanske man skulle kunna räkna vissa av Dresden Files-böckerna till den genren.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zynell
7/27/14, 11:41 PM
#24

#23 Paranormal romance och urban fantasy är ju helt två olika genre. Den första har romantik som bas medan den andra är mer inriktad på action. Man kan inte jämföra de båda.

Sehvrin
7/28/14, 12:38 AM
#25

#24 det var som sagt den indelningen jag fick höra att det var i England och USA. Och klart man kan jämföra dem då jag är ganska övertygad om att det finns många böcker som har element av båda. Om jag inte fattat det hela fel så utspelar sig ofta paranormal romance i nutid också, så båda är ju en typ av nutidsfantasy?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zynell
7/28/14, 12:51 AM
#26

#25 Jo precis, paranormal romance utspelar sig oftast i nutid, men fantasy och paranormal romance är två olika genre. Fantasy är mer medeltid och hela världen en fantasybok utspelar sig i kan vara påhittat. Fantasy brukar inte heller ha romantik som grund även om det kan förekomma, medan i paranormal romance är det romantik rakt igenom. En nutidsfantasy skulle jag säga att till exempel Harry Potter är och Harry Potter är långt ifrån genren paranormal romance. 🙂

Sehvrin
7/28/14, 1:10 AM
#27

Fantasy behöver inte alls utspela sig på medeltiden :) Här har du en person som föredrar urbanfantasy, dvs fantasy i nutid. Några exempel är Amerikanska Gudar och Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman, Dresden files av Jim Butcher, Udda Verklighet av Nenne Ormes och Secret history of Moscow av Ekaterina Sedia. Vissa innehåller en hög grad av romantik, andra inte. Om jag har fått rätt information om paranormal romance innefattar det böcker som Twilight, True blood? I sådana fall skulle jag säga att paranormal romance och urban fantasy är två sidor av samma mynt :)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Zynell
7/28/14, 1:16 AM
#28

Intressant hur olika vi ser på det hela. 🙂

Fantasy för mig är 100% medeltid eller dåtid. Är det nutid är det Urban fantasy och då är det två olika genre som gränsar till varandra, men det är ändå två olika genre. 

Twilight är inte paranormal romance. Twilight är young adult. Paranormal romance riktar sig till läsare över 18 och innehåller ofta erotiska inslag med karaktärer som är ca 30-40 år gamla, medan young adult riktar sig till 15-17 åringar och innehåller romantik på kyss-nivå. True blood däremot är paranormal romance. 🙂

ilenna90
7/28/14, 2:32 PM
#29

.

AilyAdams
7/28/14, 4:42 PM
#30

Det kan väl visst stämma att Paranormal Romance oftast är skriven av kvinnor. Är inte all Romance det? De romantiska böcker jag faktiskt läst har uteslutande varit skrivna av kvinnor. Dessutom har jag fattat det som att Paranormal Romance i första hand är en sub-genre till Romance och inte Fantasy, till skillnad från Urban Fantasy.

Jag skulle inte kunna placera in Udda Verklighet i kategorin Paranormal Romance ens i de amerikanska bokhyllorna, för där är inte någon romance i dem över huvud taget.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: