Annons:
Etikettboktips
Läst 1851 ggr
Imasy
2014-02-10 19:46

Vilken är din favorit?

Vilken/a är dina absoluta favoritböcker som du skulle rekommendera andra att läsa?

Annons:
Nebel
2014-02-11 04:23
#1

Oerhört svårt att välja bara en el några få OCH sen rekommenderar man ju olika böcker till olika personer. Puh, får nog tänka på saken lite ;)

Niiinah92
2014-02-11 21:43
#2

Den bok jag absolut skulle rekommendera som är min absoluta number one är Julia av Anne Fortier som handlar om Romeo och Julia fast inte Shakespeares version. Den utspelar sig både i nutid och då tid, den gamla historien vävs samman med människor från vår tid. Den är totalt omöjlig att lägga ifrån sig, jag sträckläste den. Det finns ingen möjlighet att gissa sig till vad som kommer att hända osv. för man vet aldrig vilken som är på vilken sida, vilken som är "ond" och vilken som är "god" om ni förstår vad jag menar.

Sen rekommenderar jag Earth's children-serien av Jean M. Auel som handlar om Ayla som levde för 30 000 år sedan då istiden var på väg mot sitt slut. Ayla förlorade sin familj som liten och fick bo och uppfostras av en annan art än hon själv var (de var neandertalare, hon Cromagnon) vilket sen leder fram till många olika händelser. 6 böcker ingår i serien och alla är de ljuvligt bra. Är man dock inte intresserad av att läsa "långa" böcker passar de nog inte, de är detaljerade och varje bok är på rätt många sidor.

Misarn
2014-02-12 04:21
#3

En utav mina absoluta favoriter att ligga och sträckläsa är Lucy Dillons bock-serie om hundfanatiska invånare i LongHampton med alla sina egna öden. Det är verkligen Feel good-romaner om kärlek, vänskap och villkorslös lojalitet och det är omöjligt att lägga ifrån sig :-) -Ensamma hjärtan och hemlösa hundar -Hundar, hus och hjärtats längtan -Och så levde de lyckliga Hon har nyligen släppt ännu en bok ur serien -Tango för vilsna själar Som jag kommer börja läsa inom kort :-)

Whippetgerbilen
2014-03-05 12:14
#4

Mina är nog 10 saker jag hatar med mig själv, Tusen gånger starkare och Adjö det ljuva livet. Jag rekommenderar inte den sista boken till yngre men jag tyckte att den var bra. Den är skriven av Camilla Henemark och handlar om hennes liv.

Dogs is my world ♥

[NeSsa]
2014-03-05 14:52
#5

Hm, vad svårt att bara välja en… Men om jag nu måste så blir det nog Falling from Grace av SL Naeole, ( YA- urban fantasy) rätt så okänd bok och författare men gud vilken story :)

Emo
2014-03-06 14:49
#6

Jag tror att jag läst betydligt mer än 2000 böcker och den bästa och viktigaste boken jag någonsin läst är Kvinnor i väglöst land av Lilian Ryd.

http://www.adlibris.com/se/bok/kvinnor-i-vaglost-land-nybyggarkvinnors-liv-och-arbete-9789175041759

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Linilouu
2014-05-15 16:37
#7

Om jag bara får välja en endaste så får det bli Förvandlingen av Kafka. Den är så otroligt bra att man nästan blir provocerad:)

ilenna90
2014-05-16 11:14
#8

shatter me- serien! av tahereh mafi. Älskade den verkligen och tycker det är så synd att det inte finns fler delar nu D: Det är 3 böcker (och några korta eböcker/noveller emellan.) 
shatter me är alltså den första på engelska.
I svensk översättning heter den första rör mig inte. 

Gillar man att läsa på engelska och om vampyrer, varulvar, älvor, och shapeshifters så rekommenderar jag shadow falls- serien. 
Handlar i princip om ett läger (som andra tror är för ungdomar som hamnat snett) för alla dessa övernaturliga varelser. Det är superbra karaktärer med, det är spännande, romantiskt och roligt. Finns 5 böcker i serien :D Första heter born at midnight. Författaren är C.C hunter.

Maria
2014-05-16 16:31
#9

Det finns många men några favoriter kommer här:

Lille Prinsen av Antoine de Saint Exupéry

Boken om San Michele av Axel Munthe

Måsen: Berättelsen om Jonathan Livingston Seagull av Richard Bach

Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde

Sedan en lite mer nutida författare Carlos Ruiz Zafón som skriver om ett Barcelona på 20-talet och "de bortglömda böckernas gravkammare". Tre fristående fantastiska böcker.

Vindens skugga, Ängelns lek och Himlens fånge

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tova.O
2014-05-16 20:30
#10

Det får nog bli The Darkest Minds av Alexandra Bracken. Dystopi, men den skiljer sig från många andra böcker jag läst i den kategorin. Boken är ganska ny, kom ut 2013, men tycker inte att den har fått den uppmärksamhet den förtjänar ändå. :c

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

sessan16
2014-05-17 00:12
#11

Hungerspelen alla gånger, är inne på tolfte gången att läsa hella serien :)

Gräshoppa
2014-05-19 15:21
#12

Har två favoriter att rekommendera just nu:

Silverdolken (Katharine Kerr) för ett spännande äventyr eller Hotellet i hörnet av bitter och ljuv (Jamie Ford) för en mysig kärlekshistoria.

Längtar efter att läsa Silverdolken igen, det var ett tag sen nu ❤️i och med att den är först i en serie på 15 så tar det en stund att ta sig igenom alla.

Emo
2014-05-19 16:37
#13

#12 Kul att du nämde den (Silverdolken). Nu håller jag på med den elfte boken i serien och har de följande i närheten, så det ska bli roligt att läsa resten.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Gräshoppa
2014-05-19 16:46
#14

#13 Roligt sammanträffande! Väldigt få har hört talas om den serien och jag brukar sällan rekommendera den. Känns lite som att den är min egen. Att någon av böckerna i mitten någonstans var den första boken jag grät till gör det extra speciellt.

Emo
2014-05-19 17:13
#15

#14 Deras förlust. Skrattar En fantastisk serie. Synd om alla som inte klarar av av att läsa de sista delarna eftersom de tyvärr inte är översatta till svenska.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Gräshoppa
2014-05-20 19:29
#16

#15 Jo det är lite tråkigt att alla inte är översatta. För mig är det inga problem, men jag vet att det ställer till det för många.

Allt oviktigt
2014-05-20 19:58
#17

En av mina favoriter är Mästaren och margarita av Bulgakov.

#9. Håller helt med om Måsen

PrincessMelpomene
2014-05-21 08:41
#18

Tycker det är svårt att välja en bok så. Men finns det en bok jag inte kan leva utan 1 liter of tears skrivern av Aya Kito. Det är en verklighetsbaserad bok om Aya som får en sjukdom som 14 år och hur hon lider med den genom sitt liv.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

sisela
2014-05-23 17:33
#19

Alla Jane Austens böcker. Kan tydligen läsa dem hur många gånger som helst.

Upp till toppen
Annons: