Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 5153 ggr
Imasy
2014-02-11 20:40

Grottbjörnens Folk

Är det någon som har läst hela serien? Vad tyckte ni om den?

Jag är inne på andra boken nu, och jag tycker att Auel är väldigt duktig på att beskriva miljöer osv, och det märks att hon har kunskap om det hon skriver om. 

Men samtidigt som jag tycker att de är spännande kan jag inte låta bli att tycka att de är lite sega på nåt vis?

Annons:
RaindropsOnRoses
2014-02-11 20:48
#1

Grottbjörnens folk är min favoritbok! Jag tycker verkligen om hur hon målar upp en hel värld men som du säger så blir det lite segt ibland. Jag brukade till och med hoppa vissa beskrivande delar ;) Jag har läst alla böcker i serien och tycker framförallt om första och andra boken. Efter det så blir boken lite speciell med flera beskrivande delar, men det ska du få upptäcka själv. Jag tycker om böckerna så mycket att min nuvarande hund är döpt efter Ayla. :)

Imasy
2014-02-11 21:03
#2

#1

Ja hon är otroligt duktig på att beskriva allting, så emellanåt glömmer jag bort att det är en bok jag läser och inte en film jag ser :)

Men jag tycker det blir så "långdraget" på något vis, tycker saker och ting kunde hända lite snabbare :)

Niiinah92
2014-02-11 21:28
#3

jag fastnade för grottbjörnens folk först som film, vi såg den i skolan. Sen läste jag böckerna och de ingår definitivt bland de bästa böckerna jag läst, det är en bokserie jag kan läsa om och om och om igen.

Det enda för mig negativa med böckerna är det osannolika i Ayla som person.

Imasy
2014-02-11 21:33
#4

#3

Hur menar du att Ayla skulle vara osannolik som person?

Jag är ju i och för sig bara i början av serien, men jag tycker ändå att hon drar slutsatser och lär sig nya saker för att hon vågar/måste testa något nytt.

Hon verkar ju hela tiden utvecklas som person på ett helt annat sätt än vad hon kunde göra hos klanfolket och deras strikta regler.

Niiinah92
2014-02-11 21:52
#5

#4 ja i och med att du bara läst början så kan det var svårt att förstå vad jag menar. Det jag menar är att alla "moderna" saker hon kommer på och samlar på sig genom serien gör henne (för mig) mer onaturlig gentemot allt det andra i böckerna som känns mer verklighetstroget. Hon är påhittig javisst men du kan inte få mig att tro att en kvinna på den tiden besatt så mycket mer intelligens och kreativitet än resten av hennes folk.

Imasy
2014-02-11 21:54
#6

#5

Framstår hon som lika intelligent som man normalt i vår tid eller bara mer intelligent än hennes medmänniskor?

Annons:
Niiinah92
2014-02-11 21:59
#7

#6 tja du borde få bilda dig en egen uppfattning om den saken men enligt min mening så är hon i alla fall för intelligent. Skulle kunnat räkna upp en del av det jag menar med för osannolikt men det hade blivit spoilers så 🤫 Inte att hon hade kunnat komma på vissa saker men ALLA, nej det är till att göra henne övermänsklig.

Imasy
2014-02-11 22:23
#8

#7

Nja, spoilers slipper jag gärna, så jag lär väl se längre fram vad du menar ;)

Tarotstollan
2014-02-12 01:01
#9

Jag tyckte bäst om de 2 första böckerna, sen blev de bara mer jobbigare att läsa. Sämst är ju sista boken för jag hade hoppats att "en viss person" skulle dyka upp och att hon fick träffa den en sista gång.

Vill inte skriva spoilers men ni som läst alla böckerna hoppas jag förstår vem jag menar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Imasy
2014-04-15 12:32
#10

#7

Är inne på fjärde boken nu, och börjar nog förstå vad du menar med "mer intelligent". Lite trist på något sätt, för hon klarar ju alla motgångar galant och nästintill omgående, vilket jag tycker blir lite för overkligt eller hur man ska förklara det.

Pialinn
2014-04-17 08:54
#11

Det var länge sen jag läste böckerna, men minns fortfarande att andra boken tyckte jag var jobbig och långtråkig.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[josefineomar]
2014-04-17 15:48
#12

Jag har läst alla förutom den sista :) De två första tyckte jag var jättebra, men i de andra har författaren skrivit lite väl detaljerat i vissa scener för min smak… ;) Jag gillar historien, men den kan bli lite utdragen ibland och Ayla är så perfekt hela tiden, så jag håller med tidigare kommentar att hon känns lite för otrolig, men man kan inte låta bli att gilla henne, och jag tycker böckerna i det stora hela är bra. De två första kommer jag säkert läsa om igen, men de andra räcker en gång :)

martdat
2014-05-12 12:13
#13

har läst och läst om alla. håller med att det kan bli segdraget ibland.-vissa delar bläddrar jag faktiskt förbi….men då jag är intreserad av historia så finner jag merparten intressant i alla fall.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Carry-Rocksalt
2014-06-20 15:08
#14

Jag läste hela serien för ca 1 år sedan då jag var 14 och jag tyckte att de var hur bra som helst, dock så var de senare böckerna lite sega ibland men all fakta som man får samtidigt som en bra läsupplevelse tycker jag väger upp mot segheten ;)

Maria
2014-06-21 13:35
#15

Håller med om att de historiska delarna av böckerna är intressanta men man får ändå läsa dem som en slags fiction.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Imasy
2014-06-28 17:18
#16

Har kört fast i fjärde boken nu, har inte rört den på två månader kanske?

Upp till toppen
Annons: