Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 1934 ggr
[hamster-expert]
2014-02-14 22:43

Animal Farm/ djurfarmen

Hej! Går i första ring och vi skulle välja en bok (det fanns bara några att välja på) att läsa och sen redovisa på engelskan. Jag är glad att jag läste boken, den är intressant och bra, men nu ångrar jag lite att jag valde den för jag ser inte allt det politiska, som min engelska lärare kanske vill att jag ska se. Jag vet inte så speciellt mycket om politik eller politiken genom historian. Vi ska också välja en del av boken, att läsa i 2 minuter och sen prata om i 2 minuter. Så jag funderar på att antingen ta delen med avrättingarna, eller en stycke där Tjalle argumenterar varför grisarna ska få äpplena och mjölken.

Men jag känner vissa oklarheter gällande delen med avrättningen.

  •  Visst är det väl så att Snöboll var på djurens sida, och att Napoleon bara säger att han var ond för att få djuren att se honom som den enda ledaren?
  • Och det om att Snöboll skulle smyga runt och förstöra saker på farmen, har väl Napoleon också hittat på för att de andra djuren på farmen ska ha en gemensam fiende och tänka mindre på orättvisorna på farmen?
  • Sen är det också det här med varför flera djur fortsätter erkänna att de varit i kontakt med Snöboll, fast de inte har det och de dessutom ser att djuren som sagt så före dem blev avrättade? (Här förutsätter jag att det Napoleon sagt om Snöboll är lögn.)

Jag förstår att grisarna som blev fasthållna av hundarna erkände något de inte gjort när Napoleon beordrade dem att erkänna sina brott, för de tänkte nog att hundarna annars inte skulle släppa dem, och så var de antagligen rädda och fick panik. Och att hönorna ljuger att Snöboll påverkade dem att göra uppror, för de trodde nog att de skulle bli förlåtna då. Men varför fortsätter resten av djuren erkänna något de inte gjort när de ser hur illa det går för de andra?

Jag vill gärna ta just det med avrättningarna för att det är ett av Napoleons sätt att få mer makt, få djuren att tro att det med Snöboll är sant, och eftersom grisarna efter anrättningarna ändrar budordet om att djur aldrig får döda andra djur till att djur aldrig får döda andra djur utan anledning.

Jag har förresten också läst vilka politiska personer Napoleon, Snö boll, Mr Jones och Boxer representerar.

Jag är jätte tacksam för svar!  =)

Annons:
Halvdansken
2014-02-16 18:44
#1

Ett av mina favoritcitat kommer därifrån ”Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra”.
Det tycker jag är en bra vinkel att ta upp i en diskussion.

Tyvärr är det så längesen jag läste boken att jag inte kommer ihåg detaljerna du nämner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[hamster-expert]
2014-02-20 11:02
#2

Jo det ska jag ta upp! Och att budordet om att döda andra djur ändras efter avrättningen. Men jag har börjat komma på varför djuren fortsätter.

Upp till toppen
Annons: