Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 2701 ggr
Imasy
2/26/14, 5:37 PM

Historisk skönlitteratur, någon?

Är det bara jag som är en liten sucker för historiska romaner? 

Alltså påhittade berättelser som utspelar sig förr i tiden? 

Har påbörjat serien om 800-talets England av Bernard Cornwell, som handlar om vikingarna, krig mellan olika grupper/kungar i England osv, så även om den är påhittad är den ju baserad på vår riktiga historia.

Hämtade ut trilogin om Barkhe, en länsman på 1600-talets Sverige idag av Bodil Mårtensson. I samma paket låg trilogin av Catarina Ingelman-Sundberg om Anne Persdotter som utspelar sig i Stockholm på medeltiden, sam Mobergs Utvandrarna/invandrarna.

Annons:
VildaVittra
2/26/14, 7:36 PM
#1

Absolut, det är min favoritgenre.

Även historiska böcker om verkliga personer där författaren fyllt ut det man vet om dom med påhittat, som tex "Katherine" av Anya Seton. Funderar på att läsa Philippa Gregorys böcker "The Cousins' War" efter att ha sett kostymdramat "The white queen" av BBC.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
2/26/14, 11:13 PM
#2

#1

Har lagt till Gregorys böcker på min vill-ha-lista. Synd att det inte kommer fler säsonger av the White Queen.

VildaVittra
2/26/14, 11:30 PM
#3

#2 Har du sett den här då? http://www.imdb.com/title/tt1878805/

Den och "Pillars of the earth" är också baserade på en romanserie, denna av Ken Follet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
2/26/14, 11:49 PM
#4

#3

Den serien måste jag ha missat helt, men verkar helt klart vara sevärd :)

Jalking
2/27/14, 4:09 PM
#5

Kolla in Wilbur Smiths svit om Courtneys. Svåra att lägga ifrån sig. På köpet har man fått lära sig Sydafrikas historia.
Huvudpersonerna är påhittade men de träffar ibland verkliga personer.
Börja med När lejonet äter*.

*) Det finns även en mindre, fristående svit som handlar om den allra första generationen av Cortneys. Den börjar med Härskare från haven. Egentligen borde man börja här, men jag tror att Wilbur skrev dem senare.

Magi-cat
2/27/14, 5:20 PM
#6

Ellis Peters!

Om den örtodlande mysterielösande och självständige broder Cadfael vid det walesiska munkklostret på 1100-talet…Underbara miljöer och personer. Verkar vara utgångna men finns att låna på bibblan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Halvdansken
3/6/14, 5:49 PM
#7

Säger bara en sak… Per Anders Fogelström! Svensk historieberättelse när den är som bäst.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
3/6/14, 5:51 PM
#8

Läser du på engelska också?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MichelleLindh
3/14/14, 10:41 PM
#9

Räknas Sagan om isfolket av sandemo in där? Älskar den serien iallafall, har alla böcker.

/ Michelle 

Endezeichen
3/17/14, 9:17 AM
#10

Förlåt om jag stjäl tråden lite vid sidan här men: någon som vet en bra bok som handlar om något som helt eller delvis hänt i historien? Som riktar sig till vuxna?

VildaVittra
3/17/14, 1:52 PM
#11

#10 Dom jag tog upp i inlägg #1 handlar om verkliga personer.

"Katherine" av Anya Seton handlar om Katherine Swynford som t.ex Henrik VIII (med alla fruarna) härstammar från.

"The Cousins' War" Philippa Gregory handlar om Elizabeth Woodville, drottning av England.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
3/17/14, 11:48 PM
#12

#10. De böcer jag hänvisat till gör, och riktar sig till vuxna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[josefineomar]
4/17/14, 7:47 PM
#13

Min favoritgenre! Fast jag skulle vilja lägga till viss fantasy + en del kärlek ihop med historien så är det utmärkt! ;)

Har läst Margit Sandemos Isfolket + Vargens lilla lamm - vilka ju håller sig ganska bra till historien? Min absoluta favoritserie är Jarastavens vandring av Saga Borg - helt otroliga böcker som utspelar sig under folkvandringstid i Sverige. Sedan gillar jag Sagan om Valhalla-serien av Johanne Hilderbrandt, och Gracelin O´malley-serien av Ann More (Dock inte fantasy med, men håller sig bra historiskt sett och handlar om Irländsk utvandring på 1800-talet.) Och vem kan undgå att inte gilla verk av Jane Austen, Charlotte Brontë och Ann Brontë? 1800-talsromaner när de är som bäst! :)

Annons:
concretecats
4/27/14, 12:51 PM
#14

Kan rekommendera Svärdet och Spiran av Ken Follett. Handlar om 1100-talets krigshärjade England och staden Kingsbridge.

dododdordoden
4/29/14, 1:07 PM
#15

Jag har tjocka boken "En fjärran spegel" (A distant mirror) av Barbara W Tuchman hemma, jag tror att det står på den att den handlar om det stormiga 1300-talet. Jag har inte läst den. Jag tycker titeln är väldigt fin, liksom omslaget. Jag hittade den på en tågstation. Jag borde kanske lämnat den till hittegods istället för att överta den.

Pialinn
5/5/14, 8:26 PM
#16

Diana Gabaldons serie som börjar med Främlingen utspelar sej både i "nutid" och 1700-talet. En kvinna förflyttar sej i tiden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4mlingen_%28roman_av_Diana_Gabaldon%29

Serien består av 7 TJOCKA böcker

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

concretecats
5/6/14, 8:47 AM
#17

#16 De bara älskar jag.. Dom är också väldigt lättlästa.

kattisol
5/6/14, 3:56 PM
#18

Det absolut bästa att läsa är en toktjock historisk roman, gärna en hel serie. Främlingen av Gabaldon tyckte jag om men tyckte att serien spårade ur sen, tyvärr.

martdat
5/12/14, 12:16 PM
#19

Leslie Pearse har skrivit mycket bra historiska romaner.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: