Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 2214 ggr
Imasy
4/2/14, 12:18 AM

Läser du serier?

Föredrag du att läsa serier, alltså flera böcker som hör ihop, inte serietidningar, eller läser du hellre fristående böcker? 

Är det någon speciell anledning till att du föredrar serier t.ex?

Någon serie du skulle rekommendera?

Annons:
Caf_Roy
4/2/14, 12:37 AM
#1

Jag gillar serier, bäst är avslutade serier. Fristående böcker tar slut alldeles för fort. Jag kan leta i timmar efter en ny bok att läsa innan jag hittar en jag gillar. Är det en fristående bok som inte ens är besläktad med någon serie måste jag göra om hela proceduren en vecka senare när boken är slut. Har jag däremot tur och hittar en bra serie kan den räcka flera månader, ibland längre. En annan positiv sak med serier är att det får plats fler och mer komplexa och därmed verklighetstrogna karaktärer. Mer utrymme betyder också mer plats för handlingen. Den behöver inte rusa på från start till mål, den har utrymme att ta en avstickare, stöta på hinder och börja om för att till slut kunna sluta på ett helt oväntat ställe. Men sen finns det ju serier, som Gentlemen Bastards, som hade mått bra av att sluta efter första boken.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Thiah]
4/3/14, 8:20 AM
#2

Serier men ändå fristående gillar jag  bäst.  Hatar serier som bara fortsätter och fortsätter och fortsätter…

Lavine
4/3/14, 7:45 PM
#3

Nej, jag gillar inte att "fastna" i serier. :)

Maria
4/5/14, 2:15 PM
#4

Det allra bästa jag läst under de sista åren är:

Carlos Ruiz Zafóns böcker

Vindens skugga

Himlens fånge och

Ängelns lek.

En helt fascinerande värld om ett Barcelona i början av 1900-talet och de bortglömda böckernas gravkammare.

Varje bok går att läsa separat men man har stor behållning av att läsa dem i ordning.

Jag har nyss fått reda på att han skrivit ytterligare en bok som heter"Marina" så den ska jag snarast beställa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Yelly Bean
4/8/14, 8:10 AM
#5

Jag älskar serier! Men jag gillar fristående också, och det kan vara skönt att koppla av med en fristående bok mellan olika serier. Lite variation. 🙂

Imasy
4/8/14, 9:24 AM
#6

#5

Jo jag håller med om att det kan vara skönt att få lite variation. Blir lite som att titta på flera säsonger av en tv-serie på raken, även om det är bra så blir det lite för mycket på något vis.

Annons:
Pialinn
5/10/14, 3:45 PM
#7

Såg att Bente Pedersen gör en serie om Tre systrar. Den senaste Del 48 heter Förändringar.

Isfolket på 4? böcker och en annan norsk författare Anna-Lise Boge med 27 böcker är de längsta jag läst.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

PrincessMelpomene
5/10/14, 6:03 PM
#8

#4 älskar också Carlos Ruiz Zafóns böcker, helt gudomliga. 

Men angående frågan så bryr jag mig inte så mycket om det är en fristående bok eller om det är en serie. Så länge jag finner den intressant och den underhåller mig så är jag glad :)

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Tova.O
5/11/14, 3:31 PM
#9

Jag föredrar serier. Tycker att det går för snabbt med fristående böcker och det blir många frågor som man inte får svar på.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Apootie
5/24/14, 6:25 PM
#10

Plus med serier är att den fantastiska resan fortsätter! Minus är när det tar så lång tid för dem att komma ut.

Läser oftare serier än fristående, men ibland är det skönt med fristående också så man slipper vänta…

Carry-Rocksalt
6/20/14, 3:03 PM
#11

Jag föredrar serier på 5- (ca) 10 böcker för då tycker jag att det känns som om man har så mycket kul framför sig men börjar serien ha 20 böcker tycker jag att det blir överdrivet (fast det beror ju förstås på hur mycket jag tycker om böckerna).

jagga-ewe
6/26/14, 1:23 PM
#12

Jag gillar serier! Både i tecknad form och när det är flera böcker som hänger ihop. Bäst tycker jag om de som inte är för många i sviten, max tio. Å andra sidan älskade jag Isfolket, alla 47 böckerna.

Deckare, där man följer samma personer genom en svit böcker, är nog mina personliga favoriter. Ofta bättre än fristående deckare tycker jag. Man kommer personerna närmare.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Pialinn
6/26/14, 7:40 PM
#13

#12 Har du läst Lee Child  och Michale Connelly böcker? Lee Child har 18 böcker om Jack Reacher och Connelly 16.eller 17 böcker om Harry Bosch.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lee_Child

http://sv.wikipedia.org/wiki/Connelly,_Michael

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
jagga-ewe
6/27/14, 6:29 AM
#14

#13 Connelly har jag läst några av, han är lite för amerikansk för mig. Jag föredrar britterna. Lee Child har jag missat, får försöka få tag i nåt där.

Favoriten framför alla är Arne Dahl, men jag gillar även Mons Kallentoft grymt mycket. Bland britterna är Reginald Hill ohotad favvis, skulle verkligen uppskatta om fler av hans böcker översattes. Jag läser visserligen lika gärna engelska, men nu har jag de flesta på svenska. Föredrar att vara konsekvent.

Bland icke-deckare är Orson Scott Card absoluta favoriten och han har ju flera bra sviter. Ender/Shadow-serierna är så underbara. Alvin Maker-böckerna kan jag läsa hur många gånger som helst. Fast just OSC har skrivit flera väldigt bra fristående böcker med.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Pialinn
6/27/14, 9:33 AM
#15

Sue Grafton är en amerikanska som skriver om en kvinnlig deckare. Första boken heter A som i alibi. Sen följer halva alfabetet som titlar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: