Annons:
Etikettövrigt
Läst 3099 ggr
Stephanie
2014-07-20 04:44

Har du en läsplatta?

Jag är ingen jättestor bokslukare riktigt eftersom jag sällan tar mig tid att läsa och tyvärr sällan avslutar de böcker jag börjat läsa. Men då och då händer det! Nu har jag fått låna pappas Kindle och har snart kommit halvvägs i The Hobbit och håller dessutom på att kika för fullt efter fler böcker att läsa. Men nu är jag också lite nyfiken på om det finns fler här som har läsplattor? Eller är det en helt galen uppfinning enligt er? ;)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
kissidor
2014-07-20 07:40
#1

oh nej, det är en av de bästa uppfinningarna någonsin 😃! älskar min läsplatta, "never going back" till pappersböcker 🙂. alltid förut när man åkte bort hade man knappt plats för kläder och hygienartiklar för alla böcker man behövde släpa med sig, för att vara säker på att inte behöva ångra att man tagit med sig "fel" bok som man inte var sugen på just då. nu har jag läsplattan som väger ca 200 gram… textstorleken väljer man själv hur stor man vill ha den, är det nåt ord man inte kan klickar man på det och får upp en förklaring - vad finns det att inte gilla 😃?

men det ska vara en riktig, dedikerad läsplatta, med e-ink - att läsa på Ipad eller liknande är jämförelsevis ganska värdelöst, inte minst såhär års utomhus. dock är det bra med lite backup också, och jag använder nu en kobo aura hd och köper mina böcker företrädesvis från kobo bookstore. sen har jag kobos app i alla mina enheter (både Android och ios) och då synkas kontot mellan dem. så läste jag en bok kvällen innan i läsplattan och sitter tex i väntrummet hos tandläkaren och känner mig lite uttråkad så kan jag ta upp telefonen och läsa vidare i samma bok på rätt ställe där! praktiskt…

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-07-20 07:55
#2

just ja, jag glömde ju - all sparad hyllplats hemma är inte att fnysa åt heller!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Apootie
2014-07-20 12:36
#3

Har ingen läsplatta, men älska att läsa på min iPad mini! Hur underbart som helst!

Lavine
2014-07-22 13:16
#4

Jag har en iPad som jag läser ibland på, och tycker det är bra. Men den är stor och tung och som sagt i #1 så funkar det inte helt bra i sol och annat ljus. Så jag är lite sugen på en riktig läsplatta men undrar: följer det med eller kan man köpa till något ställ till den så man kan ha den "självstående"? Inte för att jag börjat kolla på vilket märke jag skulle vilja ha (läser mest böcker på svenska så jag har förstått att Kindle inte är så stor idé).

kissidor
2014-07-22 13:49
#5

en riktig läsplatta har ju också en helt annan batteritid 🙂. nu är inte behovet fullt lika stort av att kunna ha den stående "hands free" som med en surfplatta efter som en läsplatta väger så mycket mindre, men jag håller rent allmänt med om att det är en bra typ av fodral. sen kan man rekommendera också att köpa ett fodral med inbyggd lampa, om man inte köper en läsare med inbyggd lampa dvs. kolla runt lite på e-bay vad det finns för fodral till de läsplattor du isf funderar på.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-07-22 13:50
#6

en riktig läsplatta har ju också en helt annan batteritid 🙂. nu är inte behovet fullt lika stort av att kunna ha den stående "hands free" som med en surfplatta efter som en läsplatta väger så mycket mindre, men jag håller rent allmänt med om att det är en bra typ av fodral. sen kan man rekommendera också att köpa ett fodral med inbyggd lampa, om man inte köper en läsare med inbyggd lampa dvs. kolla runt lite på e-bay vad det finns för fodral till de läsplattor du isf funderar på.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
2014-07-22 13:53
#7

iFokus krånglade och det blev dubbelt - kan någon medis vara snäll och ta bort det ena 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lavine
2014-07-22 14:20
#8

#5 Jag ska kolla runt lite. Tack! :)

Stephanie
2014-07-22 15:55
#9

Ja det är ju jättestor skillnad på en surfplatta och en läsplatta :) Jag har också en iPad, men den läser jag inte så gärna på. Det är en enorm skillnad att läsa på en läsplatta!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

kissidor
2014-07-22 16:04
#10

ja jag tror att om man inte har provat en läsplatta så är man nöjd med att läsa på en surfplatta - men har man provat en läsplatta så föredrar de absolut allra flesta det 🙂. men som sagt det är ju suveränt att ha möjligheten att läsa iaf även på platta och telefon - alternativ är alltid bra 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lavine
2014-07-22 16:33
#11

Ja, det håller jag med om, kissidor! Jag tycker det är suveränt att alltid ha ett gäng böcker i telefonen, om jag skulle hamna någonstans där jag behöver något att göra en stund. Och den årstid då jag åker buss läser jag så gott som alltid en bok i telefonen.

AilyAdams
2014-07-27 16:08
#12

Jag har en sony e-reader och det är nog min mest älskade ägodel. Den kan inte läsa kindle-böcker, men jag köper det ändå, när de är billigast, och konverterar till e-book fil. Fungerar ypperligt. Dessutom kan jag läsa annat material på den, som inte är böcker.

 **************************
Heter det De eller Dem?

nilma
2014-07-30 20:33
#13

Jag har både en Kindle och en Adlibris Letto och är supernöjd med båda! Jättebra att ha med sig på resor och annat :)

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Annons:
Stephanie
2014-07-30 21:25
#14

#13 Hur kommer det sig att du har två, och vilken av dem väljer du att använda? :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

nilma
2014-07-30 21:27
#15

#14 Den ena köpte jag själv, den andra fick jag i julklapp för att jag önskade mig en. På den ena läser jag engelska böcker, den andra svenska. Det har blivit så bara men föredrar nog min Kindle!

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Blanksteg
2014-07-30 21:45
#16

Nej, har ingen läsplatta och har aldrig testat. Jag är lite konservativ när det kommer till böcker - jag föredrar fysiska böcker. Tycker de är så mycket mysigare än vad en läsplatta verkar vara, och det är väl skönt att slippa all teknologi lite då och då. Men jag har nyligen upptäckt att ljudböcker inte är så dumma ändå. Förr kunde jag inte lyssna på ljudböcker då jag inte riktigt koncentrerade mig på dem (jag är en sådan person som helst gör flera saker samtidigt, när jag lyssnar på musik så blir jag otålig om jag inte gör något mer än det). Någon gång lär jag väl upptäcka att läsplattor inte är så dumma dem heller, men det lär nog dröja ett tag till. Dessutom så älskar jag när hemmet är fullt med böcker.

AilyAdams
2014-07-31 00:07
#17

#16

Gör inte misstaget att tro, som jag först gjorde, att en läsplatta är något i stil med en surfplatta. En läsplatta har inget bakgrundsljus, så utan lampa kan du inte läsa på den. Detta gör att den inte alls blir varm och batteriet varar i en smärre evighet. 

Jag känner att den på många sätt är precis som en bok. Om du läser mycket rekomenderar jag en starkt. Det blir betydligt billigare med böcker om du läser mycket. ❤️

 **************************
Heter det De eller Dem?

Blanksteg
2014-07-31 00:47
#18

#17: Ah ok! Jag får nog ta och testa nån gång :)

kissidor
2014-07-31 10:04
#19

#16, "Dessutom så älskar jag när hemmet är fullt med böcker." - jag håller med dig🙂… till en viss gräns! tro mig, det kan bli för mycket så det inte är roligt längre (om man inte typ bor i ett engelskt slott) - jag är så glad att jag tack vare min läsplatta slipper försöka knöka in en enda bok till på ett utrymme som bara inte finns! 

om jag ska säga det enda jag saknar med pappersböcker så är det att inte kunna läsa sammanfattningen på baksidan (varför kan de inte ta med en sån i e-böcker?!?) och på ett enkelt sätt bläddra lite på måfå i boken. allt annat ser jag som idel fördelar.

Värd på Mobiltelefoner och Android

AilyAdams
2014-07-31 10:37
#20

Det finns mycket gratis e-böcker också. Det sänker ju kostnaderna en del, om man inte är kräsen med vilken författare man vill läsa.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
IngaTrnqvist
2014-08-01 21:54
#21

Har en iPad som jag brukar läsa på, smidigt när jag är för lat för att gå till biblioteket och låna böcker, haha.

[Oceansoul]
2014-08-03 20:10
#22

Nope. Charmen är lite med fantasyböcker är att ha dem i fysisk form av en bok och det är väl mestadels det jag läser tillsammans med historieböcker och kurslitteratur :)

[Torpedtass]
2014-09-21 20:25
#23

Har ingen läsplatta, har en illrosa ASUS Memo Pad 7 som jag håller kär.

Imasy
2014-09-28 21:58
#24

Jag har iof aldrig testat en läsplatta, men känner mig inte speciellt intresserad av det heller. Är old school och föredrar böcker i fysisk form. Och man kan aldrig ha för många, har man inte plats kan man ju alltid köpa vägghyllor och hänga upp här och var i takhöjd och fylla upp 😃

Julip
2015-04-13 16:16
#25

Jag har nyligen beställt en Letto Frontlight som ska ha bakgrundsljus så man kan läsa även när det är mörkt. Känner på mig att den kommer bli min bästa vän :)

Rebellkatten
2015-04-14 10:37
#26

Jag är så sugen på en Kobo Aura. Men måste spara pengar till en sådan och har lite svårt med det..läser mycket på mobilen nu med Aldiko +Twilight (för att  minimera det blåa ljuset från telefonen) på kvällarna och det funkar ju bra men känner på mig att en läsplatta kommer vara mycket smidigare för sånt.  (Har såklart hyllorna fulla med böcker också, men har en sambo som absolut inte vill ha ljust när han sover och jag läser mest i sängen innan jag ska sova)

Är det någon som har en Kobo-platta?

kissidor
2015-04-14 12:32
#27

jag har en kobo aura hd. förstår att du suktar på en läsplatta med inbyggd belysning! min första läsplatta var en sony prs-t1 utan belysning, men då köpte jag ett fodral med belysning till den. det gick väl nästan lika bra, men blev sammanlagt mer pengar än en med inbyggd belysning kostar idag. en sak med aura hd som jag faktiskt ser lite som en nackdel är ju att den är nästan 7". "vanliga" aura är ju bara 6" vilket är mer lagom tycker jag.

att läsa på läsplatta är allmänt mycket trevligare för ögonen - och vill sen man sitta ute i solen och läsa lediga sommardagar som iaf jag älskar går det inte att jämföra på samma dag ens att försöka sitta och kisa på en surfplatta eller telefon, ens de med de allra ljusstarkaste skärmarna.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Lavine
2015-04-14 12:43
#28

Jag köpte en Sony utan bakgrundsljus. I dag kan jag sakna möjligheten att välja, vore trots allt praktiskt med inbyggt ljus. Håller med om att plattan är suverän utomhus. Ja även inomhus såklart, med lampa (eller dagsljus) . ;-)

AilyAdams
2015-04-15 19:56
#29

Blir inte läsplatta med inbyggt ljus varm? Jag har fått det för mig.

 **************************
Heter det De eller Dem?

kissidor
2015-04-15 20:36
#30

Jag har aldrig märkt av det på nån av mina (en Kobo och en kindle). Men jag har ju båda i fodral iofs

Värd på Mobiltelefoner och Android

AilyAdams
2015-04-16 11:14
#31

#30 fodral borde ju gjort den ännu varmare då, så den blir nog inte varm alls då. Ska nämligen köpa en läsplatta som present och funderar på vilken som kan vara bäst. Ljust känns ju helt klart som ett plus så länge den inte blir varm och drar mer batteri.

 **************************
Heter det De eller Dem?

kissidor
2015-04-16 12:57
#32

jag tänkte mer att jag inte kände värmen genom fodralet isf. men jag tror det är väldigt liten värmeutveckling, oftast har man ju väldigt låg ljusstyrka på.

Värd på Mobiltelefoner och Android

AMJJ
2015-04-24 22:25
#33

Nej, ingen läsplatta, men brukar hyfsat ofta läsa i min telefon. Tycker det fungerar ganska bra! Särskilt om man ska iväg någonstans så slipper man släpa på böcker, men tycker allmänt att böcker är väldigt trevligt :)

Flöffo
2015-04-29 16:49
#34

Jag brukar också läsa på min mobil. Har massa böcker nerladdade från iBooks som jag brukar sitta och läsa när jag inte har något att göra, väldigt smidigt att ha det t.ex. i skolan eller på busshållplatsen :)

//Flöffo

Annons:
Upp till toppen
Annons: