Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1729 ggr
Blanksteg
7/30/14, 8:36 PM

Blurbar

Fick nyss veta vad blurbar är (citat med kommentarer från personer som läst boken och som står på pocketböckers framsida och baksida).

Händer det att ni går efter blurbar när ni väljer ut böcker att köpa? Själv så har jag aldrig ens tänkt tanken på att fästa någon vikt vid dem. Har alltid bara tyckt att de tar upp onödig plats och "förstör" omslagen, om ni förstår vad jag menar. Jag kan liksom inte gå efter så korta omdömen. När det står t.ex. "Sveriges nästa deckardrottning!" så säger det mig absolut ingenting. Visst, om den som gett det omdömet är någon man gillar och tycker verkar ha bra smak så kanske det hjälper liite.

En till fråga: är det bokförlagen som bestämmer om blurbar eller kan författaren välja att inte ha med blurbar på omslaget till boken?

Annons:
Imasy
7/30/14, 9:18 PM
#1

Jag vickar på distributionsföretaget just nu, och vi levererar böcker till både privatpersoner och företag, och är den största i Sverige. Jag kan lova dig, att iaf på varenda deckare står det något i stil med " Nya deckardrottningen är här!", "Helt klart det bästa jag läst" osv osv. Alltså samma text på varenda bok, så den känns lite missledande ;)

Blanksteg
7/30/14, 9:39 PM
#2

Ah ok! :P Jag har alltid undrat om de personer som citeras verkligen har läst böckerna eller om de bara tagit fram en penna och snabbt skrivit en liten mening om boken. Om jag ger ut en bok någon gång så kommer jag verkligen inte vilja ha med blurbar på mina omslag…

AilyAdams
7/31/14, 12:10 AM
#3

Aldrig! Kollar alltid vad boken handlar om. Tilltalar det mig köper jag den, annars inte. Vad några journalister eller andra författare tycker berör mig inte alls.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Lavine
7/31/14, 10:29 AM
#4

Jag gillar inte blurbar, det känns väldigt köpt.

Imasy
7/31/14, 10:42 AM
#5

Ja ibland kan jag tycka att det känns lite köpt eller vad man ska säga. Speciellt när en författare kommenterar en konkurrent som "nedvärderar" sig själv. Och vart kommer citaten ifrån? Har en tidning tex frågat en annan författare vad denne tyckefr om någons bok kan jag tänka mig att de känner sig tvingade att säga nåt snällg.

Allt oviktigt
8/1/14, 6:09 PM
#6

Jag ser det mest som ointressant klotter

Annons:
Yelly Bean
8/4/14, 12:24 PM
#7

Tycker också oftast bara att de är i vägen för omslaget. Vill jag läsa en bok så bryr jag mig inte om vad EN annan person tycker om den. ^^

Sehvrin
8/5/14, 7:49 PM
#8

Om det är från en författare/person som jag ser upp till kan det påverka. Oftast påverkar det dock bara hur högt upp boken hamnar i läslistan, snarare än om jag ska köpa/läsa den eller ej.

Citat från tidningsrecensioner och sånt är enligt mig ganska ointressant. Nåt att läsa när boken tagit slut och det inte finns nåt annat läsbart i närheten 😉

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: