Annons:
Etikettboktips
Läst 3097 ggr
neasfotografier
1/5/15, 10:45 PM

Fantasy/Sci-Fi tips?

Halli hallå!
Tänkte om det är någon som har tips på bra böcker inom fantasy/sci-fi genren?

Har läst böcker som:
- nästan hela Divergent-serien
- True Blood-böckerna
- Hungergames-trilogin
- Starcrossed-trilogin
- Twilight-serien
- Stephen Kings Under the Dome

Är liknande böcker dom dessa som jag vill läsa 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
denstore
1/5/15, 10:57 PM
#1

Varför inte fråga inne på Fantasy-forumet?

neasfotografier
1/5/15, 11:46 PM
#2

#1
Tänkte inte på att det fanns 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

ilenna90
1/5/15, 11:59 PM
#3

om du inte sett min tips-tråd här inne i forumet så tycker jag verkligen att du ska läsa shatter me-serien! Jag har läst twilight, divergent och starcrossed av dom nu nämner och tyckte jättemycket om dom, och jag älskade shatter me :D finns på svenska också ifall du föredrar det. 
http://www.goodreads.com/book/show/10429045-shatter-me

neasfotografier
1/6/15, 12:26 AM
#4

#3
Tack så mycket för tipset! Ska kolla upp den🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

ilenna90
1/6/15, 12:32 AM
#5

:D

nottheonly
1/6/15, 2:29 AM
#6

Bloodlines-serien & Vampire Academy-serien av Richelle Mead ❤️

Annons:
sanpire
1/6/15, 1:51 PM
#7

Engelforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren!

elegantbanan
1/6/15, 3:33 PM
#8

Läst The Mortal Instrument-serien av Cassandra Clare? Tror den kanske skulle passa dig, baserat på vad du läst innan.  Kanske Hush hush av Becca Fitzpatrick, har bara läst första boken, men tror den ingår i en serie.  🙂

melancholy were the sounds on a winter's night.

neasfotografier
1/6/15, 4:41 PM
#9

#8
Har sett filmen och tycker den är bra, om vi syftar på samma såklart 🙂 så den ska jag kolla in

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

elegantbanan
1/6/15, 4:58 PM
#10

#9 Det gör vi nog säkert! Kolla in den du 🙂

melancholy were the sounds on a winter's night.

sisela
1/6/15, 10:36 PM
#11

Wool, Shift och Dust av Hugh Howey var såå bra och spännande tycker jag. Lite samma känsla som Hunger Games och Divergent men liknar inte alls. Det är nog den dystopiska framtiden som ger samma känsla. 

https://www.adlibris.com/se/bok/wool-9781780891248

AilyAdams
1/7/15, 6:00 AM
#12

Jag gillar Udda verklighet av Nene Ormes. Urban Fantasy som utspelar sig i Malmö.

 **************************
Heter det De eller Dem?

kissidor
1/23/15, 11:29 AM
#13

läser du bara på svenska eller vågar du dig på engelska också? isf bör du ta en titt på partials-trilogin av dan wells, annars får du hålla koll på när den kommer ut på svenska - tror absolut den skulle passa dig 🙂

http://www.bokus.com/bok/9780007465224/partials/

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
neasfotografier
1/23/15, 11:58 AM
#14

#13
Läser mest på svenska men har läst på engelska förut men då hade jag så svårt att koncentrera mig på vad jag läste. Jag får försöka igen, kanske går bättre nu 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

kissidor
1/23/15, 1:06 PM
#15

tricket är att komma in i det så man tänker på engelska - inte tänker på svenska och försöker översätta hela tiden, då går det inte så bra 🙂. och man ska inte springa och hämta ordboken eller googla eller nåt så fort det är ett ord man inte riktigt förstår, då blir det för hackigt och man tappar fokus hela tiden.

själv lyssnade jag på denna serie som ljudböcker på engelska - och engelska/amerikanska ljudboksuppläsare har en helt annan uppläsningsstil än svenska i allmänhet. det är liksom mer som radioteater nästan, mycket mer uttrycksfullt - och dessutom väldigt artikulerat och tydligt, så det är mycket lätt att följa med och förstå. så det kan jag rekommendera till den som tycker om att lyssna på ljudböcker 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
1/23/15, 1:07 PM
#16

#14 har du läsplatta? isåfall är det superbra att använda kindle när man läser på engelska. Det finns liksom en inbyggd ordbok så om det är något ord man inte förstår kan man klicka på det direkt i ´boken´ och få en förklaring. På engelska givetvis men jag tycker det har fungerat jättebra för då lär man sig liksom ännu mer än en direktöversättning till svenska bara :)

kissidor
1/23/15, 1:11 PM
#17

#16, jag har iaf läsplatta - och jag håller med dig till 100% 🙂! både om att det är kanon att det finns - och att det faktiskt är bättre och mer lärorikt att få förklaringen på engelska.  men hur är det i apparna förresten, finns funktionen där också - för den som kanske inte vill investera i en dedikerad läsplatta och tycker det går bra att läsa i telefonen eller på surfplatta?

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
1/23/15, 1:16 PM
#18

#17 oj jag skrev kanske lite fel då, jag menade vanlig surfplatta! :) det är det jag använder och där finns funktionen. Så då lär den finnas i telefonen också, fast då ska man nog ha en ganska så stor skärm om man ska orka läsa på den. Jag läste en hel bok på min lilla xperia-skärm en gång och det var jobbigt haha! 
Och ja visst är det bra :) Ibland känner jag att jag verkligen måste veta ett ord och tar upp google-translate istället men det blir som du säger väldigt hackigt så man får vara envis ibland och hålla sig borta från translate haha, för efter ungefär 5 minuter är man ju inne i det engelska flowet ändå :)

neasfotografier
1/23/15, 1:44 PM
#19

Nej, har varken läsplatta eller surfplatta 😐
Förstår vad du menar i #15 att man ska komma in på det. Tänker inte på svenska och översätter och sådär men har svårt att få samma flyt när jag läser på engelska - som jag för övrigt är rätt bra på. Var alltid ett av mina bästa ämnen i skolan 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

kissidor
1/23/15, 2:00 PM
#20

#18, ah vad bra att funktionen finns i apparna också 🙂. jag har 5" resp 5,7"-skärm på mina telefoner och det går egentligen ganska bra att läsa på med avseende på storleken redan på den mindre av dem (de flesta läsplattor ligger ju på 6", ingen jätteskillnad alltså). däremot tycker jag inte den typen av skärm är nåt vidare att läsa på jämfört med e-ink som sitter i en riktig läsplatta. men det är ändå helt suveränt att möjligheten finns, man behöver aldrig nånsin sitta sysslolös bara man har telefonen med sig 😃!

#19 då borde du absolut ge det fler chanser att läsa på engelska 🙂. väl man kommit in i det så upptäcker man att även om det finns ord man är osäker på så missar man mycket mindre än man gör genom en kanske inte helt lyckad översättning. och så blir det så otroligt mycket mer att välja på förstås 👍! och så blir man naturligtvis bättre på det hela tiden som man fortsätter att läsa

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Rebellkatten
1/23/15, 5:03 PM
#21

Kan tipsa om Ull av Hugh Howey. Har läst den första boken iofs på engelska men jag tyckte den var väldigt bra.

neasfotografier
1/24/15, 4:36 PM
#22

#20
Ja, jag får ge det en ny chans 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Bokhyllad
11/26/15, 5:20 PM
#23

Jag kastar mig in i diskussionen ett år senare, men är så glad i att tipsa om böcker inom den här genren. Mina tips är:

- Throne of glass-serien av Sarah J. Maas. Finns enbart på engelska i dagsläget. Detta är en av mina nya favoritserier. Hon har även påbörjat en annan serie som heter "A court of thorns and roses" som är en form av re-telling av skönheten och odjuret.

- Shadow and Bone (Grisha-trilogin) av Leigh Bardugo. På svenska heter första boken "I ljusets makt".

- Hela Mortal Instruments-serien och även Infernal Devices-serien som utspelar sig i samma värld men är en s.k. prequel till Mortal Instruments och lite mer av en steampunk-variant. Författare: Cassandra Clare.

- Så klart även Cirkeln-böckerna om du inte läst dessa (Engelsforstrilogin).

Jag har självklart även ett gäng fler tips, men jag får nog hejda mig här.

Upp till toppen
Annons: