Annons:
Etikettboktips
Läst 3564 ggr
Lia
2/10/15, 4:58 PM

Realismen och naturalismen

I svenskan ska jag läsa en bok från denna epok, med temat kärlek. Det fanns ett förslag, men jag läser aldrig böcker, och tänker därför inte heller läsa en bok på 500 sidor. Så det skulle vara trevligt med lite förslag på böcker som anses relativt korta! 🙂

Annons:
Malinolsn
2/10/15, 5:08 PM
#1

Har precis gjort en liknande uppgift, genom hermods, kan det hända att det är där du pluggar? :) Vill i alla fall slå ett slag för storytel,  de har räddat mina läströtta ögon många gånger :)

Lia
2/10/15, 5:10 PM
#2

#1 Japp, det är Hermods! :) Tack för tipset! Dock har jag jättesvårt att koncentrera mig på ljudfiler, eftersom jag börjar fundera på massa annat då, så det fungerar inte riktigt för mig :/

Malinolsn
2/10/15, 5:18 PM
#3

Jobbigt läge :( Är himla mycket läsning i dessa svenskakurser via hermods.. Antar att det är Jane Eyre du har fått som förslag? Du kan inte se den som film istället? :)

Lia
2/10/15, 5:22 PM
#4

#3 Ja, alltså jag skulle läsa en bok, typ vilken som helst i temat kärlek, se på en film och läsa ytterligare en bok från då realismen och naturalismen. Det blir väl lite fusk att se den på film istället då? 😛 Plus att det inte riktigt är samma i bok/film.

Malinolsn
2/10/15, 5:26 PM
#5

Vet inte om du kan se denna tema-lista, men det är denna jag fick välja ur, och det finns bara en bok inom varje tema som tillhör realism och naturalismen, så man verkar bli illa tvungen till att läsa den man fått :( Men de står att det även går att se den som film :) Du ska redovisa den muntligt om jag inte minns fel, så huvudsaken är ju att du kan handlingen och själva "språket" den är baserad på :)
https://docs.google.com/a/korr.se/viewer?a=v&pid=sites&srcid=a29yci5zZXxzdmVuc2thMnZlcjIwfGd4OjcyYzlhOTc0ODE1YzQxODA

Själv valde jag temat fantasy och äventyr, eftersom den realism och naturalismboken (plus de andra också då) fanns på storytel :P

Lia
2/10/15, 5:34 PM
#6

#5 Tyvärr går det inte att öppna, men jag antar att jag har samma lista :) Jag slängde ändå iväg ett mail och frågade om jag fick lov att byta bok. Kärlekstemat var väl det enda jag kan tänka mig eftersom jag aldrig läser x) Hoppas det löser sig, haha!

Annons:
Malinolsn
2/10/15, 5:37 PM
#7

Ah, misstänkte det.. Har för mig att dom var otroligt strikta på att man måste välja från listan, men hoppas dom kan göra ett undantag! :) Lycka till!

Lia
2/11/15, 4:11 PM
#8

Läraren sa åt mig att läsa Romeo och Julia, så att jag slår två flugor i en smäll på nåt vänster vänster. Men det finns ju hur många upplagor som helst! Vilken ska man välja…?

Lia
2/11/15, 4:12 PM
#9

Ja, inte som den från realismen och naturalismen, där skulle jag ta den i #3

Malinolsn
2/11/15, 4:17 PM
#10

Romeo och Julia går bra att se som film (den med Leonardo Dicaprio), då replikerna är direkt hämtade från Shakespeare :)

Lia
2/11/15, 4:23 PM
#11

#10 Smart! :-D

Malinolsn
2/11/15, 4:28 PM
#12

Beroende på vilken lärare du har så behöver du ju inte berätta att du såg den som film istället ;) För min lärare var det däremot helt OK, och hon rekommenderade många att göra det också just för att det ändå var så mycket läsning som hörde till kursen :)
Huvudsaken är att man får med den gammaldags:a texten, så om du ändå väljer att läsa den - ta ingen "nyare" version :)

Lia
2/11/15, 4:53 PM
#13

#12 Du har möjligtvis ingen Maria som lärare? x)

Annons:
Malinolsn
2/11/15, 11:22 PM
#14

#13 Jo, som undervisande lärare, men inte som betygssättande, så det är för mig den betygssättande som man inte delar med sig av sina tillvägagångssätt till ;)

Lia
2/12/15, 1:33 AM
#15

#14 Hm jag har bara en lärare. Aja, det räckte i alla fall med de två böckerna och en film!

Malinolsn
2/12/15, 1:59 PM
#16

Jag läser genom Korr, där har vi en vanlig lärare som hjälper oss genom kurserna om vi har frågor, sen skickas uppdragen in till hermods där de sätter betyg, och sen har vi muntan med hermodsläraren också :)

Lia
3/15/15, 3:26 PM
#17

Jag provar här, eftersom du läser kursen ^^ 

Om du vill svara såklart! Jag har en fråga om uppdrag 2! Det gäller Uppgift 2.

A: Jag ska referera s. 34-35 + 58-59. 34-35 är inga problem, det är ju uppenbarligen all text på dessa sidor. Men hur är det med 58-59? Är det bara Den heliga Birgitta, eller är det all svart text, eller är det till och med den röda texten?

B: Vad menas med "Hur är den skriven?"?

😃

Malinolsn
3/16/15, 1:22 AM
#18

Det är bara "Den heliga Birgitta", alltså inte Erikskrönikan eller Den nordiska balladen :)
Hur den är skriven svarade jag bland annat vilken typ av text det är, gammal-/nymodig?, i vilket berättarperspektiv osv. Tog också med bokens budskap och lite egna tankar om texten :)

Lia
3/16/15, 1:57 AM
#19

#18 Tack så mycket! 👍

Lia
3/17/15, 6:26 PM
#20

En liten fråga till, haha 😇 Det tar lång tid att få svar av läraren, så det lär gå snabbare att få ett svar här ^^

I alla fall, i Uppgift 1 (uppdrag 2) ska man välja ut ett stycke. Ska man alltså citera det, eller bara skriva om det? Hur långt måste det vara?

🙂

Annons:
Malinolsn
3/18/15, 3:16 PM
#21

Ett stycke ur pjäsen menar du? Jag citerade bara en replik :)

Lia
3/18/15, 3:29 PM
#22

Ja, jag gjorde också så till slut :-)

Upp till toppen
Annons: