Annons:
Etikettövrigt
Läst 2371 ggr
[luneri]
2015-03-15 12:02

Ge ut en illustrerad bok

Hejsan! 

jag har gjort material till en bok som jag vill ge ut. Det är dock något jag aldrig gjort tidigare och känns lite nervöst över hur det kommer gå. Jag vänder mig därför till er här på litteratur i fokus. Det är i första hand ett konstnärligt projekt med fokus på illustrationer och fiktiva inslag av dikter som varvas med historisk fakta. 

Vad tror ni, skulle det fungera att ge ut en sådan bok och vad bör jag tänka på? Den liknar ingen annan bok vad jag vet, och fokus ligger på känslan av det förhistoriska som jag illustrerar i fiktiva berättelser och  illustrationer. Det är ungefär lika mycket illustrationer som text. 

Vilken typ av bokförlag kan jag skicka till med den typen av bok? 

Om jag skulle välja att stå för kostnaderna själv och trycka upp den, vad skulle det isåfall kosta? Vad lämpar sig bäst med den typ av bok jag tänker ge ut, att trycka själv eller skicka till bokförlag? 

Jag hade tänkt mig den i ett A5format, ska jag då skicka in lösa ark i storleken av ett A5? 

Jag är tacksam för alla svar och tips och råd ni har med er :)

Annons:
Allt oviktigt
2015-03-15 14:27
#1

Du kan nog få mer tips på självpublicering http://sjalvpublicering.ifokus.se/

Lavine
2015-03-20 07:34
#2

Vad gäller att skicka till förlag: är det en skönlitterär bok, är den riktad till vuxna, unga? Eller är det mest historisk fakta? Om det är en grafisk roman eller serieroman kanske du skulle höra med ex Galago. Annars kanske det är en väg att skicka manus till "de stora", dvs Albert Bonnier och Norstedts exempelvis. Själva formen på det man skickar in kan jag dåligt om, jag tror att det vanliga är A4-sidor. Sånt kan stå på förlagens hemsidor. Du har ju även sajten skrivlust.ifokus, där kanske du hittar mer tips.

[luneri]
2015-04-02 11:51
#3

Tack för era tips :) 

Jag har varit lite kluven vilka målgruppen är eftersom det inte var tänkt att jag skulle ge ut den som bok från början. Innehållet är utav det poetiska slaget tillsammans med fakta  och tror inte det intresserar ungdomar så mycket, men att illustrationerna möjligtvis skulle kunna locka ungdomar. Jag tror dock att det blir en bok som riktas till främst vuxna som har ett historieintresse, men även ungdomar barn om de nu skulle få upp ett intresse. 

Jag har funderat lite grann och tror själv att det förmodligen är bäst att trycka upp själv eftersom det är en väldigt "smal" inriktning, då den är väldigt lokal i innehållet. Tänkte främst marknadsföra den inom kommunen. Tänker att det kanske finns ett intresse hos dem att sälja den vidare när jag har undersökt ett område i kommunen historiskt sett som annars inte fått mycket uppmärksamhet.

Jag har kollat runt lite grann där man kan trycka upp böcker och själv och stå för kostnaden, och jag känner att den här boken bör ha en hårdpärm samt sidor i färg, men det skjuter iväg i pris och inte så jättebra om det blir hur dyrt som helst… 

Jag tror det helt enkelt får bli en bok jag trycker upp, men i färre upplagor, till det priset det får bli för att jag ska få boken jag vill helt enkelt. Jag tänker mig att det får bli en bok i konstnärlig anda, och om det inte blir någon framgång är det inte hela världen, utan det blir en bok som hamnar i min portfolio.  Man blir bättre och bättre på det man gör tänker jag, och någon stans får man börja :) 

Jag funderar dock bara hur viktigt det är att en bok har ett isbn nummer? Tror att ett särskilt företag som trycker upp böcker inte trycker upp med isbn nummer, hmm.

Lavine
2015-04-02 23:03
#4

Kul med planer! Jag vet inte exakt hur det där med ISBN fungerar. Men den kan bli svår att sälja in i bokhandeln (kanske du ändå inte planerat göra) om den inte har det. Liksom streckkod. Kolla gärna innan med en bokhandel och kanske bibliotek för att höra om de har principer (kanske tekniska skäl) angående det. Kommunala försäljningsställen borde vara mindre känsliga för det.

BrittaD
2015-04-04 10:25
#5

På Kungl. Bibliotekets hemsida kan du läsa om ISBN-nummer

http://www.kb.se/isbn-centralen

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2015-04-04 10:27
#6

Där kan du också läsa om pliktleveranser - viktigt!

http://www.kb.se/plikt/

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
[luneri]
2015-04-06 13:51
#7

Tack för upplysningen!

Kände inte till det med pliktleveranser. Det jag inte förstår är om de kontaktar mig när jag ska skicka in exemplaren, eller om det är jag som kontaktar dem? Det var först när man sålt 30 exemplar som det var aktuellt enligt dem. 

Händer det något om jag inte kontaktar dem, eller får man bara påminnelsebrev?

[luneri]
2015-04-06 13:52
#8

Kanske är det inte jätteviktigt med ISBN nummer då. Jag tänkte mest att det kändes bra att ha en registrerad bok, men det kanske inte har någon betydelse om den ändå inte ska ut i bokhandeln :)

Upp till toppen
Annons: