Annons:
Etikettboktips
Läst 3115 ggr
Deviance
2015-06-14 18:38

Young adult boktips? (storytel)

Hejsan!

Vill gärna ha boktips inom young adult kategorin om ni inte tror att ni har något annat som verkar stämma in på mig. Helst ska det finnas på storytel också då jag letar en bra bok att lyssna på för att liva upp andra mindre underhållande aktiviteter :)

Jag är nog lite av en basic-bokläsare/lyssnare som lutar mer åt mainstream böckerna. Har läst THG-serien, Nattens hus, Divergent serien, Twilight-serien, The Host, några av John Green (vill läsa fler men finns ju inte många på storytel). Så man kan väl säga att jag förutom om typiska böcker om tonårsliv läser de här böckerna om framtidens korrupta samhällen och vampyrer ala den nya litterära versionen av dem.

Har du några skitbra skatter som gömmer sig på storytel så kan du väl tipsa mig om det och ge några argument för varför den fångade just dig :)

____________

hamstrar & fotografering

Annons:
Deviance
2015-06-14 18:40
#1

Kan också gilla en bra dokumentär om någon händelse som inte handlar strikt om ekonomi och företag. Lyssnar vanligtvis på P3 dokumentär men tycker jag betat av de mest intressanta så det kanske finns några andra att hitta bland dokumentärböckerna.

____________

hamstrar & fotografering

Sagolikt
2015-06-14 19:09
#2

När du skrev tonåringar och vampyrer kom jag att tänka på Cirkeln, boken jag precis börjat med. Det är väl inga vampyrer där men kretsar kring häxor. Det är den första i Engelsforstriologin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Har bara lyssnat ca två timmar så jag kanske inte är i läge att rekommendera än, men en kompis har pratat varmt om serien sen den kom.

Jag gillar dokumentärer om brott. Såg att Hannes Råstams bok om Thomas Quick finns på Storytel. Den är intressant. Dan Josefssons Mannen som slutade ljuga finns också där (den handlar också om Quick), men börja med Råstams.

Maleficum
2015-06-14 19:31
#3

Har ingen aning om vad som finns på storytel men en YA serie jag uppskatta (iallafall de första böckerna) var Vampire Academy av Richelle Mead (den finns på svenska i tryckt form men vet inte hur det är med ljudversion men det kanske inte spelar någon roll om det är svenska eller engelska?).

En annan serie jag gilla är Maria V. Snyders Study serie och Glass serie (är efterföljare till varandra men ändå fristående).

Scorpio Race av Maggie Stiefvater

Strange Angels serien av Lili St. Crow (har även skrivit böcker under namnet Lilith Saintcrow men har för mig det är dem som är mer "vuxen" böcker).

The Vampire Diaries av L.J Smith är väl en klassiker men helt annorlunda från tv-serien.

If I Stay (samt uppföljaren) av Gayle Forman

The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky

Darynda Jones Darklight serie var okej (dock inte lika bra som hennes vuxen serie).

USA ljud versionen av Harry Potter är också lyssningsvärd då Jim Dale är en otrolig uppläsare! (Han har även läst Around the world in 80 days av Jules Verne som inte är någon YA men riktigt trevlig lyssning).

The Night Circus av Erin Morgenstern (också Jim Dale som läser).

Vet inte hur du ställer dig till att lyssna på böcker med gay tema men kan isåfall varmt rekommendera Jey Bells Season serie (främst Something Like Summer, Something Like Winter och Something Like Autumn då de är från tre olika personers POV som är sammankopplade med varandra).

Är dem jag kommer på nu (hade en period jag lyssna på massor av YA böcker men det var ett tag sen nu så minns inte riktigt alla, speciellt inte dem jag inte var så förtjust i) och vet som sagt inte om nån av dem finns på storytel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

kissidor
2015-06-15 18:57
#4

partials-serien av dan wells och kanske även earthbound-serien av aprillynne pike skulle nog kunna vara nåt för dig, jag har själv lyssnat på dem på storytel så jag vet att de finns där :) partials är en typisk dystopi och en som i alla fall fångade mig totalt, earthbound, tja inte vampyrer just men övernaturligt inslag i alla fall

Värd på Mobiltelefoner och Android

Deviance
2015-06-18 00:10
#5

Tack allihopa! Såg precis att Maze runner finns på storytel äntligen så ska lyssna på den serien och så leta på alla era tips :)

#1 Ja den glömde jag skriva att jag läst redan! Väldigt bra :)

____________

hamstrar & fotografering

Bokhyllad
2015-11-26 16:51
#6

Jag bloggar om böcker inom kategorierna YA, Fantasy, Sci-fi och Dystopier. Om du är intresserad av att hitta böcker som finns på Storytel inom dessa genrer, kan du gärna gå in på: https://bokhyllad.wordpress.com/project-tag/storytel/.

Man måste klicka på omslagen för att kunna läsa recensionen. Hoppas du hittar något du gillar! 

Ett tips är De Utvalda-serien (även om inläsningen inte är den bästa). Även Mortal Instruments-serien är ett tips om du inte läst den (själv lyssnade jag på dem på engelska så jag vet inte hur den svenska inläsningen är).

Annons:
elegantbanan
2015-12-03 08:44
#7

Har du läst The Book Thief (Boktjuven)? Otrolligt bra bok! Annars kanske nått av Stephanie Perkins - typ Anna and the French Kiss. Eller Delirium av Lauren Oliver?

melancholy were the sounds on a winter's night.

loolan
2015-12-09 19:11
#8

Har du läst Cinder av Marissa Mayer? har själv bara läst ett smakprov på två kapitel men den verkar välskriven och spännande :)

hyvetytte
2015-12-12 20:13
#9

Jandy Nelsons böcker är underbara båda två, jag som är 23 älskar dom! Jag ger dig solen är helt fantastisk men himlen börjar här är också jättebra! Börja med den sämre om du vill läsa båda annars kommer förväntningarna sänka hennes debutroman.

panini
2015-12-14 21:38
#10

Jag har heller ingen aning om vad det finns för böcker på Storytel då jag är mer för fysiska böcker, men kan tipsa om Tahereh Mafis triologi "Juliette" med böckerna;

 -Rör mig inte 

-Rädda mig inte 

-Sätt mig i brand

horribleatnames
2016-01-10 12:53
#11

Joseph Delaneys böcker i The Wardstone Chronicles ("väktarserien"). Och John Flanagans Ranger's Apprentice ("spejarserien"). Vet dock inte om dom finns på storytel…

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Upp till toppen
Annons: