Annons:
Etikettboktips
Läst 1609 ggr
Candy Blue
2015-06-17 09:35

Böcker som ni älskar

Har ni böcker som ni läser om sisådär 10 gånger och aldrig tröttnar ?

Vilka är det ? :)

Själv älskar jag Harry Potter böckerna och Berny Pålssons böcker och jag har läst om hennes första - Vingklippt ängel mer än 10 ggr och jag skulle gärna läsa om den igen ganska snart haha :)

Annons:
FemFem
2015-06-17 09:49
#1

Harry Potter-böckerna för mig med! 😃 Och Pia Hagmars Du och jag och vi. Så grymt bra! Och sen har vi såklart Berättelsen om blodet av Anders Björkelid!

Maleficum
2015-06-17 15:16
#2

Gillar jag en bok lyssnar (eller i undantagsfall läser om det inte finns på bok) jag om på den, ibland direkt efter jag precis blivit färdig med den :P Börja lista massa författare men insåg att det nog är lättare att helt enkelt länka till min re-read lista på Goodreads istället för det är många! https://www.goodreads.com/review/list/41467186-ilium?shelf=re-read

Men några av mina absoluta favoriter just nu är USA ljudboks version av Harry Potter har jag lyssnat om på massor av gånger (Jim Dale är en underbar uppläsare).
Molly Harpers böcker är roliga mysiga favoriter med en underbar uppläsare (Amanda Ronconi).
Kate Sherwoods Dark Horse serie
Josh Lanyons Adrien English serie
Heidi Cullinans böcker (tyvärr finns inte många av dem på ljud så blir inte så många omläsningar som jag skulle vilja göra)
Dani Alexanders Shattered Glass
Patricia Briggs Mercedes Thompson och Alpha and Omega serierna
Jim Butchers Harry Dresden serie
och som sagt många fler (Är så bra med ljudböcker så man kan lyssna även när man gör saker! =D)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

FemFem
2015-06-17 15:36
#3

#2 Jag lyssnar faktiskt aldrig på ljudböcker, vet inte om jag ens nånsin gjort det haha 😎 Men jag blev lite sugen nu. Man kan ju som du skriver göra saker samtidigt, typ träna, städa, promenera osv.

Kom på en bokserie till som jag läst tusen gånger: Klara-böckerna av Pia Hagmar. Visst de är kanske tänkta till en yngre målgrupp (jag är 24 bast) men jag växte liksom upp med de böckerna och jag tröttnar visst aldrig på att läsa dem. ^^

Maleficum
2015-06-17 19:10
#4

#3 Har också några barn/ungdoms boks favoriter i bokhyllan jag kan få för mig att läsa om ibland. Michael Morpurgos Joey (War Horse på original som ju sen blev film) tryckt 85 med härligt gulnande sidor. Katrine Hamoris Joe, Örjan Perssons I säkert förvar och Ittla Frodis Vingmark.

Vi börja lyssna på böcker i bilen på väg till landet för flera år sedan och jag börja så smått lyssna på böcker vid andra tillfällen också (läser så långsamt så kom igenom kanske 2 böcker per år innan). Sen såg jag Harry Potter filmen (den första) och blev sugen på böckerna. Hitta amerikanska versionen och föll pladask! Efter det sluta jag nästan helt lyssna på svenska böcker och jag har blivit extremt mycket bättre på engelska nu än vad jag var när jag börja (fick knappt godkänt i skolan). Nu känns det jättekonstigt att lyssna på svenska böcker och läser nästan bara engelska böcker också de gånger jag faktiskt läser en bok. Lyssnar på bok i bilen, när jag städar, lagar mat, lägger pussel, är ute och går med hundarna bla.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Imasy
2015-06-17 19:11
#5

jag hör väl till kategorin med tråkmånsar, men jag läser i princip aldrig en bok mer än en gång. De enda böckerna jag tänkt läsa igen är Sue Harrissons böcker om den där tjejen som levde för några tusen år sedan, men det är ändå 20 år sedan ungefär jag läste dem som tonåring. Men sedan har jag ju såklart böcker som ligger mig närmare om hjärtat än andra :-)

AilyAdams
2015-06-22 15:42
#6

Caught Running av  Madeleine Urban och Abigail Roux är en favorit jag läst några gånger.

Annars är böcker av K.A. Mitchell, Addison Albright och Marie Sexton återkommande författare jag läser om böcker av.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
Tarotstollan
2015-06-24 19:29
#7

Sagan om Isfolket,  Häxmästaren och Ljusets rike. Alla dessa serier av Margit Sandemo kan jag läsa om och om igen. Även Harry Potter har jag läst flera gånger.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sponny
2015-06-25 17:53
#8

Sagan om Ringen försöker jag läsa om med ojämna mellanrum.

Annars har jag läst om Ken Folletts Kingsbridge-böcker ett par gånger. Både Svärdet och Spiran och En värld utan slut.

Ellis Peters deckare om 1100-tals munken broder Cadfael är också favoriter.

En annan stor favorit är Robert Merles "efter katastrofen-bok" Malevil.

Pialinn
2015-06-26 09:00
#9

Kom först bara på Diana Gabaldon. Hennes böcker om Kvinnan som vandrar mellan nutid och 1700-talet. Tror det är 7 eller 8 tjocka böcker. (Kommit en ny ganska nyligen.)

Sen Såg jag #8. Broder Cadfael är oxå en favorit jag läser om. Och Ken Follet medeltidsböcker. Det finns en 3dje del av dom, som jag inte minns namnet på.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Candy Blue
2015-06-26 10:35
#10

Låter helt underbart och man får en massa fina lästips :D Tack så mycket!

#9 Håller på med Outlander-serien just nu och är inne på tegelsten nummer 4 ;)

Dem är helt underbara och jag skall definitivt läsa om dem men jag har bara dem 5 första så jag måste köpa dem 3 sista också :) ( de är 8 böcker i serien) och sen finns visst också en spinoff-serie på Lord John också och de är 2 böcker där :) Rekomenderar dem verkligen till alla :D

Okej,  ska kolla in alla böcker som ni tipsat om :)

Blanksteg
2015-06-27 21:09
#11

Harry Potter. Lyssnar på dem varje kväll :)

stickanw
2015-07-05 17:44
#12

Det här är några av mina som jag läst och inte vill ha olästa.

Isac Asimov:  Stiftelseserien och robotserien.

A E Van Vogt: Vapenhandlarna från Isher och flera andra.

Helmer Linderholm: Hans böcker om Sverige och delvis Finland från före 1000talet till nästan nutid.

Evert Arnesson: Samma tid och område som den ovan men också om beredskapstiden under 1939-45.

David Feintuch: The Seafort Saga.

Robert Shea: Stormen och svädet och Drakarnas tid

Mirinda
2015-07-20 03:02
#13

Per Anders Fogelströms Stad-serie om några familjer i Stockholm har jag läst om många gånger.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Candy Blue
2015-08-01 20:13
#14

Åh, allt låter underbart :D 

Tack så jättemycket !! Skall kolla in allt :)

Daehyun_cheesecake
2015-08-04 21:47
#15

Det finns böcker jag gärna skulle vilja läsa om, just för att de är så bra. Men har en sån stor lista på böcker jag vill läsa som jag inte ens läst än - så prioriterar dem först :)

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Candy Blue
2015-08-07 09:52
#16

#15 Okej :) det är duktigt :D 

Vad läser du nu då?:)

Daehyun_cheesecake
2015-08-07 11:49
#17

#16 nu läser jag "Vilda Svanar" en bok där man följer 3 generationer i Kina från början av 1900-talet. En biografi

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Blanksteg
2015-08-07 22:45
#18

Jag har nu lyssnat på Harry Potter-böckerna nästan varje kväll i minst ett år. Lite sjukt när jag tänker på det… Det är som min "snuttefilt" på kvällen när jag ska sova :P

Papaya
2015-08-07 22:53
#19

Jag gillar flera redan nämnda exempel, men bidrar med min absoluta favorit som fungerar för mig året om; Stolthet & Fördom. En riktig klassiker som bara är så himla mysig 😍

Inflikar att Outlander-serien kommer bli en 'läsa-flera-gånger-om'-upplevelse för mig också, men är än så länge bara på 4e boken så det är ett tag kvar innan jag läser om dem 😛

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Rödluvan
2015-08-07 23:04
#20

"Skriet från vildmarken" av Jack London

"Harry Potter"-böckerna ^^

"Death Note" (manga) av Tsugumi Ohba och Takeshi Obata

"Vargbröder"-serien av Michelle Paver

😃

Annons:
Candy Blue
2015-08-08 08:51
#21

#17 Okej :) låter intressant :D bör kolla upp den tror jag :)

#18 Mysigt :) Skall snart läsa om dem igen :)

#19 Okej :) Jaa, jag håller också på med 4:de boken och kommer lätt läsa om dem :D

#20 Oh okej :D Bara läst Harry Potter böckerna men vill även läsa skriet från vildmarken :)

VästkustFia
2015-09-12 02:31
#22

De osynliga städerna av Italo Calvino

Sent i november av Tove Jansson

Barbidels hav av Irmelin Sandman-Lilius

Silmarillion av Tolkien

Upp till toppen
Annons: