Annons:
Etikettboktips
Läst 1567 ggr
Swadika
2015-11-17 12:28

Boktips

Jag behöver verkligen boktips nu, känns inte som om jag har något att läsa. Gärna serier, men inget måste. Helst så böckerna finns att läsa på svenska, men det är absolut inget krav. Jag har bara svårare att motivera mig att läsa  böcker på engelska.

Jag tycker om böcker av typen dystopi (tror jag det heter), böcker liknande hunger games, divergent och delirium är böcker jag har tyckt om. 

Jag tycker också om paranormal romance (inte säkert det heter det), böcker liknande twilight, fallen, fallen ängel (hush hush) m.m

Tycker bäst om när det utspelar sig i nutid, eller framtid, men undantag finns. Till exempel tyckte jag om Jessica Spetswood Systrarna Cahill. Jag tycker inte om böcker med för mycket fantasy. 

Läser annat också, te.x John Green, tyckte mycket om Katarina Von Bredow när jag var yngre. Läser egentligen det mesta, så tipsa gärna på böcker även om det inte fyller kriterierna ovan :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
parsley
2015-11-17 12:44
#1

Tips på några författare som kanske kan passa

Jenny Jägerfeldt skriver realistiska romaner om tonåringar eller unga vuxna. 
Sara Kadefors är en annan författare som skriver realistiskt om tonåringar/unga vuxna, t ex Lex Bok. 

Kan du tänka dig feel-good så finns t ex Emma Hambergs böcker om Rosengädda. Hon har även skrivit en del andra böcker. Gillar man John Green, så kanske de kan fungera. 

Stedman - Fyren mellan haven, är en historisk roman som utspelas i Australien åren omkring 1920. Läsvärd och gripande, även om den kanske inte tillhör de genrer du först tänkt dig. 

Mats Strandberg som bl a varit med och skrivit Engelforstrilogin, Cirkeln + två böcker till, har kommit ut med en ny bok, Färjan. Den utspelas ombord på en finlandsfärja med vampyrer ombord. Läsvärd och spännande, även om den räknas som skräck.

Yehet121
2015-11-17 13:16
#2

Jag rekommenderar  House of Night och The Maze Runner :) Det är två väldigt bra bokserier :D

Flöffo
2015-11-17 13:56
#3

Cassandra Clare kanske kan vara något? Jag har själv inte hunnit börja på någon av hennes böcker ännu, men hon verkar som en väldigt rolig och rar person och jag vet att många tycker om hennes böcker, de är väldigt populära just nu. Alienated sägs också vara väldigt bra, min kompis har en liknande smak som du och hon tyckte väldigt mycket om den, hon tyckte också ganska bra om The Lunar Chronicles som också är en väldigt populär och omtyckt serie. Jag har inte läst någon av dem, men de står med på min lista tillsammans med ett hundratal andra böcker jag vill läsa (är på god väg, men håller på att läsa annat nu) :)

//Flöffo

Carrosh
2015-11-20 23:45
#4

Metro 2033 och Metro 2034 av Dmitrij Gluchovskij. Utspelar sig i metron i Ryssland, dit människor flytt när kärnvapenkrig utbröt 20 år tidigare. Varje station har bildat egen stat och ringlinjerna har blivit ett slags Hansan. Boken handlar om livet nere i Metron, om de som överlevde kriget och det där typiskt mörka ryska livet.

Det ska komma ut en till bok nästa år, hörde jag något om.

Finns även fanfiction efter dessa två, i samarbete med Gluchovskij. Resan till ljuset och Resan till mörkret av Andrej Djakov. Har dock inte hunnit läsa dem själv än, men Metro-böckerna är riktigt bra!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

parsley
2015-11-21 08:24
#5

Stephen King har skrivit en hel del läsvärda böcker. Antingen läser man honom kronologiskt i den ordning böckerna getts ut och börjar med Carrie eller också tar man dem man kan tänkas gilla. Pestens tid är en dystopi.

Swadika
2015-11-21 16:55
#6

Tack för alla tips :)

#1 Jägerfäldt och Kadefors har jag sett böcker av i bokhandeln  men inget som riktigt fångade mitt intresse när jag läste baksidan. Men såg att någon utav boken (och även Resengädda som du föreslog) fanns på storytel så om jag inte hittar något att läsa så vet jag att de finns där :) Ska kolla upp de andra böckerna  du tipsar om. #5 Tyvärr klarar jag inte av skräckböcker och det är väl mest det han skriver :)

#2 The maze runner står på min lista att läsa, men en kompis råkade spoila rätt mycket, så ska läsa den här jag glömt bort det, haha. House of night började jag läsa första boken på men fastnade inte riktigt. Men kanske får ge den en chans till :)

#3 Har läst några av The mortal instrument av henne och tycker väldigt mycket om de jag läst. Ska kolla in de andra du tipsar om också :)

#4 Det verkar inte egentligen vara min typ av böcker, men då har jag bara läst det som stod på adlibris hemsida. Men det går alltid att de det en chans :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Kristenbokslukare! :)
2016-01-09 09:33
#7

Vet ej om de här författarna passar dig, men eftersom du skrev att de inte behövde uppfylla kriterierna så tänkte jag att, då testar jag! :) Riktigt bra, kristna romanförfattare är: Bodie och Brock Thoene Karen Kingsbury Lynn Austin Francine Rivers Hanna Christensson

Swadika
2016-01-09 10:18
#8

#7 Tack ska genast kolla upp författarna :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

jokkoono
2016-01-09 17:34
#9

Hej

Den här serien har du säkert eller hört talas om, men jag ger dig ett boktips iallafall. Sagan om isfolket. Det är hittils 47 delar. Tyvärr så gillar inte biblioteken att köpa in för många bokdelar av samma serie.

Lycka till, hoppas du hittar någon bra bokserie!

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

panini
2016-01-09 19:45
#10

Min favoritserie någonsin är Juliette trilogin av Tahereh mafi. Absolut värd att kika på i alla fall. Lagom med fantasy och kärlek och otroligt spännande med en kvinnlig karaktär som växer under seriens gång, utspelar sig i någon form av en hemsk parallell framtid som styrs av Återetablissemanget.

Swadika
2016-01-09 19:56
#11

#9 Hört talas om serien, får kolla om mitt bibliotek har första boken 👍

#10 Jag har faktiskt den serien på min lista över böcker jag ska köpa, tyckte den lät bra när jag läste baksidan men när jag sökte fanns inte den på mitt bibliotek. Men den kanske har kommit in nu, måste kolla. Tack för tipset

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ilenna90
2016-01-18 12:01
#12

#11 kan också verkligen rekommendera shatter me-serien av tahereh mafi <3 en av dom bästa serierna jag läst. läste ettan på svenska och resten på engelska vilket jag tyckte var betydligt bättre. men ja du borde absolut läsa dom! :D

Snurrig
2016-01-18 17:34
#13

Ah, det var länge sedan jag läste svenska böcker. Men jag har några förslag som nog passar dig. 🙂

Sophie Kinsella - Shopaholic-serien, Mina hemligheter, Karriär och köksbesvär, Nya kontakter, Mitt nya jag, Flickan från tjugotalet**
Meg Cabot** - Babbeldrottningen**
Kelley Armstrong** - Biten (och fortsättande böcker i serien)
Maggie Stiefvater - Mercy Falls-serien (Frost, Feber, För evigt)
Melissa Marr - Mer än ögat ser, Under din hud, Berusad av evigt liv, I ljuset av din skugga
Josephine Angelini - Starcrossed-serien (Helena, Hades, Nemesis)
Maggie Shayne - När Dagen Randas, Nattens Barn, Mörkrets Profetia, Innan Dagen Gryr, Gryningstimmar osv (Du kan nog bara ta en random bok av henne)
Deborah Harkness - Alla själars natt
Vanessa Diffenbaugh - Blomsterspråket
Audrey Niffenegger - Tidsresenärens hustru

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Swadika
2016-01-18 18:54
#14

#13 Tack, några av de har jag redan läst men ska genast kolla upp det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

taylor__lambert
2016-01-19 13:10
#15

Darren Shan serien? Den tycker jag var riktigt bra, kanske inte riktigt vad du är ute efter dock. man kan ju låna första boken och se om det kan vara något man vill fortsätta med. tror det är 12-14 böcker minns inte riktigt. sen finns det andra böcker av den författaren men har själv inte läst dom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Swadika
2016-01-19 13:28
#16

#15 Ska kolla upp det 🙂 Tack, går ju alltid att ge böcker en chans  ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

felle-j
2016-01-20 22:16
#17

Anders Jallais böcker kanske? Vet inte riktigt om det är din stil men det är jäkligt bra böcker i alla fall!

Charlie Higsons "De levande döda" är otroligt bra och det är en pågående serie. Det utspelar sig i ungefär nutida London och ett virus har gjort att alla människor över en viss ålder, tror det är 18 eller något sådant, blir till någon sorts zombie och ungdomarna och barnen som är kvar måste kämpa för sin överlevnad.

Feliiciia
2016-01-26 14:22
#18

Lars Keplers böcker rekommenderar jag stort.

Swadika
2016-02-06 16:29
#19

Har kollat och läst om alla böcker och serier ni tipsat om och hittat en hel del som jag kommer att läsa. Har lånat en hel del på biblioteket 👍 Så nu har jag massor att läsa

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: