Annons:
Etikettboktips
Läst 726 ggr
nadilda
2015-12-04 16:38

Moderna böcker

Snart är det jullov så jag tänker ladda upp med en lista över böcker jag vill läsa. Ofta gillar jag att läsa lite efter något tema, t.ex. Ryska författare, medeltiden, industrialiseringen m.m.

Eftersom jag på senaste tiden allra mest har läst äldre böcker så hade jag tyckt det var lite roligt att läsa lite moderna böcker allra helst skrivna  och utspelade under 2000-talet.   Har väldigt dålig koll på sådana böcker så tänkte be om lite tips!

Jag är inte sugen på några typiska ungdomsböcker utan de ska gärna vara lite tyngre och allvarligare (behöver inte vara det). Jag är inte heller rädd för tjocka, långsamma böcker😉 Annars är jag inte kräsen, läser det mesta som stoppas under min näsa. Har ingen favorit genre.

Annons:
parsley
2015-12-04 17:48
#1

Andy Weir - Ensam på Mars. Klart underhållande och humoristisk.

Många deckare utspelas i nutid. Säg till om du vill ha tips på just deckare. 

Inger Alfén har skrivit ett antal relationsromaner. De flesta utspelas ungefär då de är skrivna och hon har hållit på ett antal år. Väljer du någon av de senare hon skrivit så blir det 2000-tal.

Gillar du feel-good så läs gärna Emma Hambergs böcker. 

Majgull Axelssons böcker spänner ofta över flera decennier. Delar av dem utspelas i nutid. 

Knausgård har jag inte läst, men jag tror att böckerna utspelas i nutid och då kanske de kan vara intressanta. 

Lena Anderssons böcker Egenmäktigt förfarande och Utan personlig ansvar.

Upp till toppen
Annons: