Annons:
Etikettövrigt
Läst 1208 ggr
Snurrig
12/27/15, 4:55 PM

annorlunda namn

Hellu.
Jag har fyra vita småfåglar som behöver nya namn. Det är två honor och två hanar. Jag har lite problem med att komma på passande namn och undrar därför om ni har några tips. Vet ni någon karaktär från någon bok som har ett bra, helst annorlunda, namn? Författare brukar nämligen kunna ha rätt bra idéer när det kommer till namn.

Hoppas det är lugnt att jag startade tråden här trots att det inte handlar om litteratur.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
panini
12/27/15, 5:23 PM
#1

Kenji, Juliette, Aaron, Roen, Nax, Archer, Cansrel, Nash, Sunia, Althalus, Horace, Alyss… Det var dom jag kunde komma på just nu 🙂

Maleficum
12/28/15, 12:16 AM
#2

Inte från böcker utan hästar jag känt med lite annorlunda namn:
Equellen, Dunique, Hin Charon, Nareina, Bel Air, Julita, Baska, Nileva, Brigolite, Mecenas, Fabricio, Vándor, Vito, Potomac, Erro, Menny, Arhibald, Piiskop, Harda.

Sen kan man ju använda annat som namn tex mineraler:
Pyrit, Baryt, Beryll, Turmalin,Amfibol, Plagiklas tex

Eller latinska namn på saker som ben eller djur.

Fåtal jag minns från böcker är:
Karou, Thiago, Madrigal, Haxaya (råka ha dem uppskrivna)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
12/28/15, 12:45 AM
#3

Hitta mitt dokument jag skrivit för länge sen med diverse namn, indelade lite beroende på varifrån namnen kommer. Kopiera upp dem på min hemsida om du vill kika (är både vanliga och mindre vanliga namn och de är väldigt många men varje grupp är i bokstavsordning ifall du vill ha nåt namn på en speciell bokstav).

www.tizzys.n.nu/namn

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Snurrig
12/28/15, 2:05 PM
#4

#1 Tack för tipsen även om jag inte känner att något riktigt passar. 🙂

#2 #3 Mineralnamnen var smart, får googla och försöka hitta mer av det. Beryll och Turmalin tycker jag om. Läste även igenom hela listan och hittade två namn att lägga till på min lista av eventuella namn. Ve och Willow.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Maleficum
12/28/15, 9:34 PM
#5

Vad är det för fåglar du har? Glömde fråga det ^^ Alltid lika klurigt att hitta passande namn tycker jag också. Mina nya fåglar dröjde ett antal dagar innan det dök upp något som fastna (en blev till och med döpt efter en tidigare fågel jag haft för flera år sedan).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Snurrig
12/29/15, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Risfåglar är det. Jag har funderat på namn i över en vecka nu. Jag har inte hittat något som känns helt rätt, och jag vill inte ta någonting "bara för att". Skulle det bli att dom är namnlösa ett år i väntan på det perfekta namnet så får det vara så. 🙂

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Maleficum
12/29/15, 5:29 PM
#7

#6 Vad fina dem är!

Namn är inte lätt, ibland tar det hur lång tid som helst och ibland bara kommer det direkt. En av mina undulater jag hade förut fick kort och gott heta Fröken för jag började kalla henne det medan jag leta namn och efter ett tag så fastna det så blev aldrig något annat.

Enkelt är det ju om de redan har namn från början så länge det inte är för knöliga namn att kalla på dem (som min nuvarande kanin som i stamtavlan heter Up, han har fått smeknamnet Kenzie istället).

Säg gärna vad du kommer fram till för namn, kan ju ge en inspiration till nästa filur man behöver döpa.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Snurrig
12/29/15, 5:47 PM
#8

#7 Kommer absolut att uppdatera här när jag hittar dom rätta namnen!

Jag startade en tråd på hundar.ifokus också. (klicka här för länk) Namnen jag kanske vill ha finns där, så du får gärna gå dit och betygsätta dom. 😊Men det kommer förmodligen bli någonting helt annat.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
1/4/16, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Alla fyra fick författarefternamn. 🙂

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Upp till toppen
Annons: