Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1359 ggr
AilyAdams
1/11/16, 6:51 PM

Dömer du boken efter omslaget?

Dömer du boken efter omslaget?

Har du någonsin låtit bli att köpa en bok därför att omslaget inte alls tilltalade dig? Har det hänt att du förbisett ett riktigt, för dig, motbjudande omslag och tyckt om boken?
Eller valde du en bok för det fina omslaget och sen inte alls tyckte om boken?

Vilket bokomslag är det snyggaste/vackraste/coolaste/bästa du sett? Inte nödvändigtvis din favoritbok. 😉

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
[Lummer]
1/11/16, 7:21 PM
#1

Caroline Hurtigs böcker är väldigt vackra. Bra också om man som jag gillar " sagor"

AilyAdams
1/11/16, 7:21 PM
#2

Jag tenderar att helt undvika böcker med tecknade omslag. Skulle en favoritförfattare ge ut en bok med det är jag i alla fall ganska säker på att jag skulle se förbi det. En ny författare skulle dock få svårt att övertala mig.

Omslagen på en av de tidigare brittiska utgåvorna av Harry Potter-böckerna är riktigt fula enligt mig (inte säker på hur de ser ut idag). Några av böckerna i den serien var ändå riktigt bra och jag är glad att jag läste dem.

Det finns många fina omslag, men inget har någonsin varit så fantastiskt att det ensamt fått mig att läsa en bok som annars inte tilltalade mig.

Jag har inget favorit-bokomslag. Många romantiska ungdomsböcker tenderar att ha riktigt vackra bokomslag dock.

 **************************
Heter det De eller Dem?

[Lummer]
1/11/16, 7:26 PM
#3

Jag gillar inte nyutgåvor som det gjorts film om där bild på skådespelare är på omslaget, det stör min fantasi på nåt sätt

AilyAdams
1/11/16, 8:08 PM
#4

#3 Jag tror inte jag någonsin läst en bok efter att ha sett en film, men ja, jag förstår hur du tänker. Många av de böcker jag läser har människor på omslaget, men för det mesta kan jag se förbi det när jag läser.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Flöffo
1/11/16, 8:43 PM
#5

Det händer ibland, t.ex. om jag är i en bokaffär och inte vet vad jag letar efter (oftast vet jag redan innan vad jag söker efter, men det händer ibland, inte ofta dock, att jag inte letar efter något speciellt), så då brukar böcker med tilltalande omslag vara dem jag tar upp och läser baksidan av och studerar vidare. Eftersom det finns så många böcker i vissa affärer/bibliotek så får man börja någonstans i alla fall, så då går i alla fall jag på omslag. Det är väl lite dumt kanske, men jag tycker omslag är ganska viktiga. Det är det som får en att plocka upp och uppmärksamma boken.

Jag brukar dock inte ha dessa tillfällen så ofta, som sagt, då jag har en lista med böcker jag vill läsa som jag för det mesta går efter (böcker jag redan hört recensioner om).

När det gäller själva innehållet så har det för det för det mesta varit så att jag inte älskat böcker med fula omslag utan tyckt det var tråkiga, men det finns många undantag. Finns jättebra böcker med omslag som inte alls tilltalat mig så mycket, speciellt böcker med människor på (jag gillar inte när det finns människor på, speciellt inte när man ser ansiktet) och e-böcker som kan ha en tendens att se ut som något jag själv skulle kunna ha gjort i paint. Inget jättenegativt, men bra böcker förtjänar att ha möjlighet till ett bra omslag. Sen har det också varit så att jag har läst böcker som jag köpt pga omslaget som inte alls varit bra. För flera år sedan köpte jag två böcker från en serie som heter Beautiful Dead, handlar om änglar, vilket också framstår på omslaget, men jag tyckte inte alls om böckerna. Jag var inte så inne i bokvärlden när jag läste dem, så dessa böcker fick mig att tappa läsintresset för flera år.

Jag har hittills inte sett något omslag som varit heeelt perfekt, men det finns jättemånga fina. Senast jag var i en bokaffär så drogs jag och min kompis till ett omslag vi fick syn på, har inte läst boken, men omslaget är enligt mig väldigt elegant. Passar bra ihop med titeln. Red Queen heter den, skriven av Victoria Aveyard  :)

//Flöffo

BrittaD
1/11/16, 8:58 PM
#6

Jag väljer böcker utifrån (favorit)författare och recensioner, och då får omslaget se ut hur som helst.

Men visst är det litet tråkigt då om en bok man verkligen längtar efter, har ett intetsägande omslag. Senast det hände var med Jonas Hassen Khemiris bok, men naturligtvis köpte jag den ändå ❤️

Allt jag inte minns

Vackra bokomslag - kommer bara på barnböcker - fina är ju de där författaren också är illustratör som t.ex. Tove Janssons böcker. Sent i november (ingen barnbok förvisso) har ju ett underbart omslag ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Tarotstollan
1/11/16, 10:19 PM
#7

Jag gillar vackra omslag men det är ju inte avgörande om jag vill läsa en bok eller ej, det är ju bara ett extra plus om det är så. Ogillar också böcker med ev. filmskådespelare på, det blir mer att man tänker på filmen än boken.
Vill jag läsa en bok så gör jag det oavsett hur omslaget ser ut.

Jag gillar omslagen på de svenska böckerna från Twilight serien, svart bakgrund med ett enkelt motiv på.  Enkla men ändå säger de en hel del.
Även omslagen på Lucy Dillons böcker gillar jag, de som är översatta på svenska alltså. Bäst att skriva då jag inte vet hur omslagen på originalen ser ut.
Gillar även omslag som är med naturmotiv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

panini
1/11/16, 11:32 PM
#8

Om jag går i en bokhandel så kollar jag efter omslag som intresserar mig eller som har fina bokryggar. Om jag finner något som faller mig i smaken så tar jag upp boken och läser på baksidan av den och dömer den därefter. Om jag ser en bok som är enligt mig tråkig till omslaget så tar jag inte upp den. Har dock en lååång lista med böcker jag önskar köpa så brukar mest kolla efter dom böckerna som är uppskrivna. 

Den finaste boken jag vet och som jag äger (förutom Harry Potter böckerna som har sjukt läckra omslag både på Svenska och Engelska) är David & Leigh Eddings bok De utvalda del 1: Tjuven Althalus.

(bilden är tagen härifrån: http://www.fantasybok.se/-c-34_85_114.html)

Allt oviktigt
1/12/16, 7:55 PM
#9

Nu köper jag ytterst sällan böcker men det finns många böcker som jag skulle ha missat om jag bara hade tittat på omslaget och inte läst på baksidan

loolan
1/13/16, 9:32 PM
#10

Om jag ser en bok med ett väldigt fint omslag känns ju boken mer tilltalande fast jag brukar försöka att inte döma boken på omslaget ;).  Ett bokserie som har  väldigt fina omslag enligt mig är Shatter me serien av  Tahereh  Mafi ( Dom med ögat)

panini
1/13/16, 9:53 PM
#11

#10 Dom är otroligt vackra dom böckerna, och dom förmedlar ju ett budskap via varje bok också då det visar "hur hon blommar". Sen att det är den bästa serien som finns enligt mig gör dom ju bara ännu vackrare ;)

taylor__lambert
1/19/16, 1:17 PM
#12

mjo, nog har man låtit nån bok passera pga omslaget. Men jag är heller ingen bokmal, jag läser de böcker vi får i uppgift i skolan så det brukar bli det de blir. själv önska jag att man kunde ta bort alla "fina" omslag för det säger inte allting om boken, hellre en bra förklaring på baksidan. jag vill liksom ha en bok där jag har en bred uppfattning om vad den handlar om, då vet jag om jag slösar tid på en dålig bok liksom. är det något jag gillar som sägs om boken vill jag ju absolut läsa om den och få reda på detaljerna

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: